Stevige zwever met v-staart

Heel toevallig heb ik contact gehad met de bouwer/vlieger van de Ventus en modelvliegers uit zijn omgeving. Dat de vleugel brak lag na het bekijken van de brokstukken achteraf duidelijk aan een bouw/constructiefout, een plotselinge vermindering van materiaal in de hoofdligger. Hierdoor ontstond een sterke spanningspiek bij de sterke belasting.

De doorbuiging welke is te zien bij de Salto is naar mijn mening nog niet alarmerend wanneer vloeiend wordt gevlogen. hij is tamelijk ver naar buiten tussen de stoelen opgehangen. Bij een meer realistische check van de belastbaarheid wordt de romp op zijn rug op een bok geplaatst en de vleugels links en rechts met b.v. zandzakken verzwaard over het hele vleugeloppervlak, dus met een gelijkmatige vleugelbelasting. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de afname van grote modellen boven de 25kg.

Afgezien van de aanwezigheid en constructie van een vleugelligger is de kwaliteit van de verlijming van de beplanking met het schuim en de kwaliteit van het schuim zelf zeer bepalend zijn voor de sterkte. Wanneer er bouwmarktkwaliteit schuim is gebruikt, zeer gemakkelijk in te drukken en een tamelijk losse verbinding tussen de korrels, bestaat er een versnelde kans op inknikken van de bovenbeplanking onder buigbelasting.

Helaas kan ik hier geen foto van mijn Salto plaatsen, weegt bijna 19 kg (zonder aandrijving).

Heel toevallig heb ik contact gehad met de bouwer/vlieger van de Ventus en modelvliegers uit zijn omgeving. Dat de vleugel brak lag na het bekijken van de brokstukken achteraf duidelijk aan een bouw/constructiefout, een plotselinge vermindering van materiaal in de hoofdligger. Hierdoor ontstond een sterke spanningspiek bij de sterke belasting.

Een plotselinge vermindering van materiaal is zeker niet het geval geweest!
Het "lijkt" plotseling omdat niemand kan zien wat aan vooraf gaat.
Lees mijn verhaal over Dauerfestigkeit.

Johannes

(zonder aandrijving).

de ketting is zo sterk als de zwakste schakel...
al de zwakste schakel toevallig in de eerste helft van de vleugel ligt, dan zit je met een probleem.

Ik ben bang dat die optie weinig toevoegt aan de belastbaarheid van de vleugel.

Het frezen van een één centimeter brede en één centimeter diepe sleuf in de onderzijde van de vleugel en daar vervolgens een massieve carbon ligger aanbrengen van één bij één centimeter zal de vleugel wel een stuk stijver maken.

Weer een andere optie is het aanbrengen van carbon weefsel over de gehele voorzijde van de vleugel aan de boven -, en onderzijde. Je maakt dan feitelijk een carbon D-box. Door een niet te zware kwaliteit weefsel te gebruiken verstoor je het profiel minimaal. Dus dit idee maar dan over de hele vleugel:

full

Los van het feit dat je de vleugel opnieuw zal moeten afwerken is dat makkelijk en snel uit te voeren.

Een masieve carbonstaaf van 1cm op 1cm zal zich niet mooi gelijkmatig laten verlijmen op de vleugelvulling, als ik nu eens een groef van 1 op1 vul met epoxy gedrenkte carbonstrengen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Een masieve carbonstaaf van 1cm op 1cm zal zich niet mooi gelijkmatig laten verlijmen op de vleugelvulling, als ik nu eens een groef van 1 op1 vul met epoxy gedrenkte carbonstrengen?

Op die manier creeer je een extra ligger die zeker zal bijdragen aan de stijfheid van de vleugel en waarbij je bovendien niet eerst de hele vleugel hoeft kaal te maken zoals bij het glassen van de hele vleugel. Het effect zal nog beter zijn wanneer je de sleuf smaller maar dieper maakt. Het mooiste zou dan zijn om een smalle sleuf te frezen van ca 3-4 mm breed en aan de wortel circa twee cm diep en aan de tip circa 1 cm diep. De sleuf plak je aan weerszijden af met enkele stroken maskeertape. Vervolgens leg je midden over de sleuf een strook carbonweefsel die je met een kwast insmeert met traag uithardende epoxy. Nat-in-nat een tweede laag (en eventueel nog een derde laag) weefsel eroverheen en streven naar een verhouding van veel weefsel en weinig epoxy. Met een plamuurmes duw je dan de stroken in een U-vorm in de sleuf. Op het moment dat de epoxy half is uitgehard kan je eventueel uitstekend weefsel wegsnijden. De afwerking kan je dan mooi glad met de onderzijde van de vleugel laten verlopen. Een middagje werk. Ik heb dit al eens toegepast bij een vleugel die ik uit EPS heb gesneden met een bokstijf resultaat.

Laatst bewerkt:
Je zult moeten weten of er een ligger in is gebouwd, en of die uit carbon of glas is opgebouwd.
Als je die materialen gaat mixen creëer je het probleem wat in ik in post #85 heb beschreven (het voorbeeld met het elastiekje en het touwtje).
De minst elastische breekt, vervolgens het je bij die breuk een 'kerf'. Daardoor een krachtenconcentratie, en hij breekt daar. En ... nog eerder dan als je de vleugel niet versterkt had.

1. gebruik materialen met vergelijkbare elasticitiet (glas op glas/kool op kool)
2. voorkom abrubte veranderingen in sterkte (daarom is overtrekken met doek ook zo geschikt, geen abrubte overgangen)

@HarmS:
is de vleugel van jouw Salto zonder ligger gebouwd? :confused:

Gr. Dirk.

Johan,

De vleugel versterken met glas of carbon in een groef, heeft niet zoveel zin.
De zwakte van een schuimvleugel zit hem in de verbinding tussen de onder en bovenligger (of onder en bovenhuid). Het schuim is nou niet direct de stevigste verbinding tussen onder- en bovenkant, waardoor deze tov elkaar kunnen bewegen. Je ziet of een buiging, of, als het schuim de boel niet meer goed bijelkaar houdt, een breuk.
De trukk van versterken zit hem in een goede verbinding tussen onder- en bovenhuid/ligger, zodat deze niet kunnen bewegen/schuiven ten opzichte van elkaar.
Het geheel moet een soort H-balk worden.
Meestal bestaat de verbinding tussen boven- en onderhuid in GFK vleugels uit staand balsa, met 2 a 3 lagen carbon versterkt. De liggers zelf zijn van carbon roving. Deze constructie zou je ook in deze vleugel kunnen plaatsen. Een groef vrezen van onderaf, helemaal tot de bovenhuid. Vervolgens carbon rovings in de groef leggen tegen de bovenhuid aan, het staande balsa in de groef plaatsen (exact op maat), en ter hoogte van de onderbeplanking weer carbon rovings plaatsen. Truuk is de ligger goed te verbinden aan de vleugelverbinder/pen.
Goed gedimensioneerd zal de ligger ALLE buigkrachten van de vleugel opnemen, de abachi of balsa huid hoeft geen krachten meer op te nemen.
Hier een voorbeeld van liggerbouw, op pagina 4:
http://www.swiss-composite.ch/pdf/i-Styro-Tragflaechen.pdf

Groet,
Gerben

Johan,

De vleugel versterken met glas of carbon in een groef, heeft niet zoveel zin.
De zwakte van een schuimvleugel zit hem in de verbinding tussen de onder en bovenligger (of onder en bovenhuid). Het schuim is nou niet direct de stevigste verbinding tussen onder- en bovenkant, waardoor deze tov elkaar kunnen bewegen. Je ziet of een buiging, of, als het schuim de boel niet meer goed bijelkaar houdt, een breuk.
De trukk van versterken zit hem in een goede verbinding tussen onder- en bovenhuid/ligger, zodat deze niet kunnen bewegen/schuiven ten opzichte van elkaar.
Het geheel moet een soort H-balk worden.
Meestal bestaat de verbinding tussen boven- en onderhuid in GFK vleugels uit staand balsa, met 2 a 3 lagen carbon versterkt. De liggers zelf zijn van carbon roving. Deze constructie zou je ook in deze vleugel kunnen plaatsen. Een groef vrezen van onderaf, helemaal tot de bovenhuid. Vervolgens carbon rovings in de groef leggen tegen de bovenhuid aan, het staande balsa in de groef plaatsen (exact op maat), en ter hoogte van de onderbeplanking weer carbon rovings plaatsen. Truuk is de ligger goed te verbinden aan de vleugelverbinder/pen.
Goed gedimensioneerd zal de ligger ALLE buigkrachten van de vleugel opnemen, de abachi of balsa huid hoeft geen krachten meer op te nemen.
Hier een voorbeeld van liggerbouw, op pagina 4:
http://www.swiss-composite.ch/pdf/i-Styro-Tragflaechen.pdf

Groet,
Gerben
Deels mee eens, deels niet.

Bij een object dat op buiging belast wordt, en die dat moet weerstaan spelen druk- resp. trekkrachten boven en onder de neutrale lijn . De bovenste/onderste delen dragen het meest bij aan de weerstand tegen die buiging. Vandaar dat, vanuit gewichts en materiaalhoeveelheid(kosten, staal is duur), het tussenligende deel weggelaten kan worden.
Daarmee creëer je wel twee problemen: de boven- en onderkant van de ligger moeten op afstand gehouden worden, en je wilt de verschuiving tegengaan die wil treden bij buiging (bovenste deel wil richting tip, onderste deel wil op z'n plek blijven of richting wortel). Beiden zijn lastig te beheersen met 'niets ertussen. :rolleyes:

Een derde 'probleem' is dat (bij positieve buiging) de bovenkant hol wordt. De optredende drukkrachten werken elkaar tegen, maar niet meer in één lijn. Er is een benedenwaartse component tussen die twee krachten: de knik-component.
Bij de onderkant speelt hetzelfde, alleen is daar de richting van de krachten omgekeerd. Daardoor wil die onderkant omhoog, en er is geen knik-neiging.
Boven- en onderkant willen dus naar elkaar toe, maar de bovenkant heeft bovendien nog een knik-neiging die er onder niet is.

Ik had al eerder aangegeven dat de optredende schuifkrachten flink kleiner zijn dan de trek- en drukspanningen. Tenminste een factor 10.
En de inknik-neiging is zeker bij moderate buiging nog eens veel kleiner. Die heeft een cosinus-relatie met de buigingshoek. Tijdens de eerste graden buiging is de verandering nog vrijwel nul. Pas als de buiging substantieel wordt, nemen de knikkrachten toe.

Wat kun je nu doen om al die problemen te voorkomen?
Een stevige ligger bouwen met voldoende sterke tussenstof. Maar, achteraf in een bestaande vleugel is dat niet echt de moeite waard. Een nieuwe vleugel bouwen is dan waarschijnlijk sneller en makkelijker. Voorlopig is dat niet aan de orde.
Wat dan wel?
Je kunt de bovenkant en onderkant versterken zodat die de optredende trek- en drukspanningen beter aankunnen. Daardoor zullen boven- en onderkant minder elastisch vervormen, en zal de vleugel minder buigen.
Om inknikken van de bovenkant te voorkomen moet je vooral dikte van de bovenkant hebben.
Uiteraard kan abachi een stukje trek- en drukspanningen aan, maar glas (of kool) is daarin veeeel beter. Dus als je boven en onder een strook abachi verwijdert, en vervangt door glas of kool ben je al goed bezig. Bovendien maak je de laagdikte van het sterkste materiaal (het glas of kool) dikker, waardoor de weerstand tegen knik flink toeneemt. De vleugel verstrken met glas of kool in een groef heeft dus wel zin. die groef mag overigens best 1 mm diep en 10 of 15 mm breed zijn.

Uiteraard, een ligger is een veel betere oplossing, maar achteraf aanbrengen. Nah ja, daar heb ik het al over gehad ... een gepasseerd station.

Nog even inzoomen op jouw opmerking:
"De trukk van versterken zit hem in een goede verbinding tussen onder- en bovenhuid/ligger, zodat deze niet kunnen bewegen/schuiven ten opzichte van elkaar.
Het geheel moet een soort H-balk worden"
Klopt, maar ook schuim voorkomt schuiven en indrukken/knikken een beetje. (kops)Balsa een beetje beter, triplex en staal nog beter. Bedenk dat de schuif- en knikkrachten echt fors kleiner zijn dan de trek- en drukkrachten. Een schuimvleugel zonder ligger is zelf een ligger! Balsa boven en onder zijn de trek-/drukresistente materialen, het schuim is de tussenstof. En je zult verbaasd zijn hoeveel sterker zo'n vleugel is, dan een volledig balsa ingedekte ribbenvleugel. Uiteraard minder sterk dan een kool ligger met multiplex tussenstof en een koolkous als anti-sheer -webbing. Maar alles in gradaties.

Tot slot, als je dat PDF-je bekijkt, dan zie je inderdaad op pagina 4 mooi hoe je een ligger kunt bouwen, maar ervoor staan 3 pagina's hoe je een (schuim)vleugel zonder ligger kunt bouwen.

Alles in verhouding doen. En als je met een gegeven situatie zit (je hebt een vleugel zonder ligger) kun je wel zeggen dat een ligger beter is, maar zolang je geen compleet nieuwe vleugel wilt bouwen blijft dat een theoretische excercitie.

Dirk.

Dirk,

Grotendeels met je eens, op 1 puntje na:
Het achteraf inbouwen van een ligger is geen definitief gepasseerd station in mijn beleving.
Eenvoudigweg van onderaf een sleuf infrezen tot de bovenhuid en vandaaruit een ligger inbouwen. Is goed te doen. Enige lastige puntjes zijn:
-De vleugelverbinder in de ligger opnemen. Makkelijkste is waarschijnlijk de hele verbindr uit de vleugel te snijden en vervolgend weer in de vleugel te plaatsen samen met het staande balsa (met carbon versterkt). Multiplex als staande ligger is te zwaar, met koolstof bekleed staand balsa is veel geschikter.
-Het profiel behouden. Als je de vleugel zo openfreest wordt de bovenhuid een scharnier, waardoor de welving van het profiel kan veranderen. Verhelpen door de vleugel in een paar exact passende steunmallen/ribben te leggen.

Dat de schuimvleugel in huidige vorm normalerwijze sterk genoeg heeft Johan wel bewezen: ondanks meergewicht van de turbine en de waarschijnlijk hogere snelheden blijft deze bij "schaal" vliegen heel. Echter bestaat de (waarschijnlijk gegronde) vrees dat de vleugel niet bestand zal zijn tegen de belastingen die Johan ermee voor heeft...

Denken jullie niet dat dat op het moment dat er ook maar een beetje glas of koolstof in de vleugel geplaatst wordt, dit alle krachten zal proberen op te nemen wegens de geringere rek van deze materialen tov balsa? Met als gevolg dat het koolstof de volledige belasting moet dragen.Deze discussie is al eens gevoerd in het draad van Fotor/Rymond zijn Elephant.
Zou de elesticiteit die het schuim als kernmateriaal heeft, niet beter passen bij de balsa onder en bovenhuid? Ik vraag me af of een koolstof boven en onderligger met alleen schuim als vertikale verbinding voor de schuifkrachten wel bij elkaar past in het krachtenspel. In mijn beleving is het belangrijk om, zodra je een onder en bovenligger plaatst (een sleuf vullen met glas of koolstof), deze 2 ligger ook stevig met elkaar te verbinden, correct me if I'm wrong..

Groet,
Gerben

Eigenlijk zijn we het op alle punten eens.
Alleen de waardering is anders. Ik heb ook aan zo'n sleuf voor een ligger gedacht, alleen dat onder de 'grote ingreep' ingeschaald. :D

Denken jullie niet dat dat op het moment dat er ook maar een beetje glas of koolstof in de vleugel geplaatst wordt, dit alle krachten zal proberen op te nemen wegens de geringere rek van deze materialen tov balsa? Met als gevolg dat het koolstof de volledige belasting moet dragen.Deze discussie is al eens gevoerd in het draad van Fotor/Rymond zijn Elephant.
Zou de elesticiteit die het schuim als kernmateriaal heeft, niet beter passen bij de balsa onder en bovenhuid? Ik vraag me af of een koolstof boven en onderligger met alleen schuim als vertikale verbinding voor de schuifkrachten wel bij elkaar past in het krachtenspel. In mijn beleving is het belangrijk om, zodra je een onder en bovenligger plaatst (een sleuf vullen met glas of koolstof), deze 2 ligger ook stevig met elkaar te verbinden, correct me if I'm wrong..

De boven- en onderzijde van een ligger hebben een andere functie dan de tussenstof. Hun functie is de trek- en drukkrachten weerstaan.

De tussenstof vangt heel ander krachten op: het vangt de sheerkrachten op, en de drukkrachten die ontstaan agv. de knikneiging van het bovenste liggerdeel. Die krachten zijn allereerst een flink stuk kleiner, ze zijn ook niet complementair, ze vullen elkaar niet aan. Daarom is het (inderdaad enorme) elasticiteitsverschil niet van belang.

Verder op alle punten 100% eens.:D:D:D

Goed weekend,
Dirk.

suggestie

Heb vluchtig het een en ander gelezen (heb tegenwoordig wat minder tijd) en een aantal goede suggesties gezien. Hierbij een paar opmerkingen van mij.

Om de vleugel buig-sterker te maken volstaat een streng van om het even wat in de onderzijde niet !
Wil je echt sterkte toevoegen zal er "iets" in moeten komen over de volle hoogte van het profiel. Dat iets kan zijn een liggerkonstrukte met een CF of vurehouten ligger met daartussen een fatsoenlijke webbing (belangrijk)
Er is een mooie site van Christian Baron met een perfekte rekenmethode voor je liggermaat overigens (in alle materiaalsoorten)
Dit zou je dan zonder al te veel problemen van onder af in de vleugel kunnenplaatsen, echter .....
Nu zit in die vleugel al een buis voor de vleugelpen en een ligger misschien en/of is er een bepaalde opbouw van lagen met glas vanuit het vleugelmidden om de optredende krachten op te vangen/weg te leiden.
Het is meer als noodzakelijk om een ligger die je eventueel naderhand plaats hier een goede plek te geven en de bestaande konstruktie op een goede manier aan je nieuw ligger te koppelen zodat er geen plotselinge overgangen komen en de krachten goed opgevangen worden.

Wanneer je die constructie niet goed kent is heeft het plaatsen van die extra ligger weing zin ...... grote kans dat je het alleen maar erger maakt !

Ook de suggesties van een extra laagje glas aan de buitenkant of de vleugelvoorkant (d-doos) bekleden met CF dragen weinig tot niets bij aan een hogere buigsterkte.

Wil je een stevigere en betrouwbare vleugel zit er maar een ding op en dat is een nieuwe bouwen .............

Gerben en Arno hebben nu heel duidelijk omschreven waar het uiteindelijk om draait!
Nogmaals, ik wil benadrukken dat de buis voor de vleugelpen constructief correct moet zijn ingebouwd.
De krachten die vrijkomen, moeten geleidelijk worden weggeleid. Dit is een vereiste! Of er nu wel of geen ligger in de vleugel zit, het blijft noodzakelijk de krachten vloeiend weg te leiden.

Johannes

Vleugel constructies is een stokpaardje van mij.
In dit filmpje kan je zien hoe een composiet vleugel wordt gebroken.
Conclusie, de constructeurs hebben goed werk geleverd.
Maar voor de constructeurs was dit een spannend moment want je weet nooit zeker of niet ergens een fout zit in de berekeningen.

www.dg-flugzeugbau.de/Data/Videos/bruchversuch-i.wmv

Johannes

Door problemen met de betrouwbaarheid van de turbine heb ik in het weekend geen enkele deftige vlucht kunnen maken.
dus voorlopig geen filmpje.

grtz Johan

full

Afgelopen weekend heb ik de knoop doorgehakt.
Ik heb van één vleugel alle oracover verwijderd, gelukkig ging dit heel makkelijk zonder sporen achter te laten.
De volledige vleugel heb ik vervolgens volledig ingedekt met 80gram glasvezelmat met de vezels evenwijdig aan de aanvalsboord.
Ik heb hem een dag later een tweetal uur in een 55° warme ruimte extra uitgehard en dan nog 2 dagen laten rusten.
Nu net heb ik de test tussen 2 stoelen nog eens exact herhaald en het verschil is heel merkbaar. waar het wieltje vroeger ongeveer 2 cm van de grond hing, hangt het nu ongeveer 11 cm hoog.
Rekening houdende met het feit dat de andere vleugelhelft nog niet aangepakt werd en door de mindere buiging van zijn wederhelft
nog zwaarder belast werd vind ik dit toch al een veelbelovend resultaat.
Ik overweeg om de geglaste vleugel mooi glad te schuren en zelfs nog eenzelfde laag te geven.

Ik heb wat foto's genomen, maar door dat het al donker is en het mistige weer zie je heel wazig, toch kan je duidelijk het verschil tussen de versterkte en de onversterkte vleugel zien.

full
full

grtz Johan

Ben heel voorzichtig met glad schuren.
Je bent zo weer door die glasvezels heen ....
Even de toppen eraf en met epoxy-glassbubbles plamuren. Weegt nauwelijks wat, is goed te schuren ...

Dirk.

Ik heb van één vleugel alle oracover verwijderd, gelukkig ging dit heel makkelijk zonder sporen achter te laten.
De volledige vleugel heb ik vervolgens volledig ingedekt met 80gram glasvezelmat met de vezels evenwijdig aan de aanvalsboord.
Ik overweeg om de geglaste vleugel mooi glad te schuren en zelfs nog eenzelfde laag te geven.

Een wijs besluit, succes met de klus en straks met het vliegen!

Eerste vleugel is volledig afgewerkt, ingedekt met 80gram glasvezelmat, na uitharden geschuurd en dan nogmaals volledig ingedekt met 80 gram glasvezel. De vleugel is er een heel stuk steviger op geworden.
Gewichtstoename van de eerste vleugel is 330 gram, dit is niet weinig, maar ik denk dat ik nu wel mijn vleugel wat meer zal mogen belasten in de lucht vooraleer ik dezelfde buiging zal krijgen.

grtz Johan

Gewichtstoename van de eerste vleugel is 330 gram, dit is niet weinig, maar ik denk dat ik nu wel mijn vleugel wat meer zal mogen belasten in de lucht vooraleer ik dezelfde buiging zal krijgen.

Op het totaalgewicht van de kist lijkt mij de gewichtstoename wel te overzien, hij zal in ieder geval meer belasting kunnen hanteren. Uiteraard zijn we na het afronden van de klus benieuwd naar de filmbeelden! Succes verder.

Ik denk ook dat de extra stevigheid wel opweegt tegen het kleine meergewicht.

De tweede vleugel heeft intussen ook zijn eerste laagje glasvezel gekregen

full

Als hij zijn maiden maakt in verstevigde vorm zal ik zeker filmen, maar dit zal wel pas bij het lenteweer van 2011 zijn.

grtz Johan

Back