Stevigheid "omhulsel" lipo's?

Hallo.

Even een vraag met betrekking tot de stevigheid van de buitenkant van een lipo. Er wordt voor mijn heli een bepaalde maximale afmeting opgegeven in de bouwmanual, maar ik heb de daadwerkelijke accuruimte eens opgemeten met de schuifmaat, en dan blijkt dat een lipo van bepaalde (hogere) capaciteit er nét in past, daarmee bedoel ik dat er nog 1 mm ruimte over is. Vraag is nu of een lipo qua folie doorgaans op zichzelf sterk genoeg is om er zo in te schuiven, of moeten ze altijd in een of andere beschermende laag (schuim of zo) gewikkeld worden voordat ze de heli in gaan, bijvoorbeeld om beschadigingen door trillen of schuren te voorkomen?

Groet, Jan.

Bij auto's zie je vaak hardcases, oftewel een kunststof doos om de lipo zitten.
In de auto wordt de lipo ook eerder met geweld erin of eruit gehaald, en ze liggen wat slijtgevoeliger..

In een heli doen we daar niet aan, allemaal extra gewicht
Een lipo is op zichzelf sterk zat
Bij 450 en kleiner kun je op de lipo een klitteband plakken, en op de heli de andere helft, om zo het spul vast te zetten.
En daarnaast altijd nog een los klittebandje er helemaal omheen, zo blijft het ook op zn kop gewoon zitten

Bij heli's groter dan 450 ligt het aan het type
Soms is er een ruimte onder het frame, soms moet het net als bij de kleinere apparaten..

Voel heel de batterij bay wel even GOED na op scherpe en eventueel uitstekende randjes.

Het is niet nodig om de lipo te verpakken in schuim, de folie die om het pakket heen zit in voldoende.

Back