Stick bediening

• Topicstarter Topicstarter Pjoeter
  • Startdatum Startdatum
P

Pjoeter

Guest
Hallo lui, ik zit al een tijdje dit duikforum te bestuderen.
Ik kom zelf van de microheli af ( zie avatar ) en ben op zoek naar een nieuwe uitdaging. 8)
Ben een beetje uitgerepareerd aan mijn helietje, en het vrouwtje heeft een hekel aan de "tocht" in de kamer en met 2 jonge katten is het helemaal lachen. :roll: :roll:

Nu zit ik er sterk aan te denken om ook een duikboot aan te schaffen en is mijn oog gevallen op een "kit" van robbe ( seawolf v2).
Ik heb op internet rondgekeken en het blijkt een leuk klusje te worden.
Het negatieve wat ik er over gehoord heb is dat het niet echt waarheidsgetrouw is.
Maar ja dat is een microheli ook niet.

Nu heb ik nergen terug kunnen vinden over de besturing ( gezien van af de zender ).
Van uitgaande van een 4kanaals zender, moet ik het dan zo zien.......

Linker stick vooruit/achteruit: hoofdmotor voorwaards/achterwaards
Linker stick links/rechts: boot links/rechts
rechterstick vooruit/achteruit: duiken/omhoogkomen
Dan blijft er nog rechts link/rechts over, moet ik deze dan gebruiken om de voorste roeren te bedienen of wordt dit gekombineerd met de rechterstick vooruit/achteruit ( duiken/omhoogkomen).?

Ik had begrepen dat het aanbevolen wordt om de voorste roeren separaat te bedienen.
Zit ik met deze gedachte in de goede richting?

PS ben bijna jarig en ik denk dat ik al wel weet wat ik voor mijn verjaardag wil hebben :P :P

Maar als ik het krijg, is een tweede :wink:

Hallo Pjoeter,

Welkom in ons hoekje!

Ik heb ooit ook eens een zijstap gemaakt naar een Piccolo. Was even leuk, maar toch niet "mijn ding". Geen katten, maar de hond ging altijd snel naar boven, geen idee ........ :wink: :roll:

De stickbezetting in de scheeps(duik)wereld is meestal als volgt, al is iedereen hier natuurlijk vrij om te doen wat hij / zij zelf het prettigst vind:

links knuppel boven-beneden: motoren vooruit/achteruit
links knuppel links-rechts vrij te besteden. mogelijk duiktank vol/leeg
rechts knuppel boven-beneden: duikroeren op/neer
rechts knuppel links-rechts: links/rechts richtingsroer

Ok, bedankt.
Het is dus niet zo dat de voorste duikroeren als "rolroeren" gebruikt worden.( dat het schip om zijn lengtas draait ).

Nee, een rolroerfunktie wordt niet gebruikt. Hooguit het tegengestelde, dat de roeren zo aangestuurd worden zodat het rollen door het torsie-effect van de scheepsschroef wordt tegengewerkt.

Ok,dus de voorste duikroeren werken links en rechts gelijk ( gelijktijdig op of neer ).
Maar hoe werken ze ten opzichte van de achterste?

Hoi,

Bij veel modellen worden alleen de achterduikroeren gebruikt.
Als je beide gebruikt kun je verschillende dingen doen.

Je kunt de voor en achterduikroeren tegelijk in dezelfde richting laten werken. Bijvoorbeeld allebei schuin naar beneden. Je boot zal dan bij het duiken redelijk horizontaal naar beneden gaan. Dit vaart "rustig" en je hebt veel controle over het varen op periscoopdiepte.

Als je voor en achter tegengesteld laat werken. Bijvoorbeeld de voorduikroeren naar beneden en de achterduikroeren omhoog. Dan zal de boot onder een hoek naar beneden gaan. Dit vaart iets "wilder" en je kunt zo je boot heel stijl laten opduiken.

Het is ook mogelijk om een elektronische stabilisatie in je boot te zetten. Deze kan op beide roeren werken of alleen op de voor of achterroeren.

Het ligt er dus een beetje aan wat voor boot je hebt en wat je er mee wilt doen. Wil je een "fun" boot waarmee je wilt stunten in een zwembad, zet dan voor en achter tegengesteld.
Wil je met een schaalmodel mooi op periscoopdiepte kunnen varen in buitenwater is het beter om de roeren in dezelfde stand te zetten.

In mijn Potvis heb ik de voor en achterduikroeren tegengesteld staan en een stabilisatie opgenomen.
Ik zou zeggen, probeer gewoon uit wat voor jouw boot het beste of leukste vaart.
Groeten,

Bart Muller

Ok bedankt mannen, zodra ik klaar ben met het vrouwtje lief aan te kijken en de boot binnen heb, dan laat ik het e.e.a. wel weten.

Gisteren even naar groningen geweest voor wat info voor de seawolf, ik wou die kit wel even van binnen bekijken voor mijn eigen nieuwsgierigheid.
Helaas hadden ze hem niet op de plank liggen.

Wat mij wel is opgevallen is dat de prijzen zeer uiteen lopen.
Dit varieerd volgens mij per winkel.

Nu dus even alle winkels "afshoppen" voor "the best deal".
Ben daar nog wel even zoet mee denk ik. :wink:

AHa hahahahaha opzoek naar nieuwe uitdagingen ?
Ik heb ook een r/c duikboot maar of ik nu bij de club hoor .......
Hij kan wel echt verticaal duiken :roll:
jt5udz.jpg

Leuk voor in bad 8)
Ik heb ooit de seawolf V1 gehad ,maar die v2 lijk me stukke mooier en beter.

T800 zei:
AHa hahahahaha opzoek naar nieuwe uitdagingen ?
Ik heb ook een r/c duikboot maar of ik nu bij de club hoor .......
Hij kan wel echt verticaal duiken :roll:
Leuk voor in bad 8)
Ik heb ooit de seawolf V1 gehad ,maar die v2 lijk me stukke mooier en beter.

Hallo T800,

Alles wat duikt hoort wat mij betreft bij de club !! En dat zijn leuke dingetjes die mini-subjes, maar pas op met teveel badschuim. Die vertikale schroef veroorzaakt een flink bellenspoor ....... :lol: :lol: :roll:

Zo daar was ik weer,
Ik zat met met een vraagje, ik heb gisteren een iets opgehaald wat nog enigzins op een seawolf leek.
Nu ben ik reeds begonnen met een algehele renovatie.
In principe is alleen de romp bruikbaar, dus wordt wel leuk ( hoop ik ).
Het hoeft voor mij ook niet voorbeeldtrouw te zijn, alleen maar functioneel ( dit alles ter lering en vermaak ).
Mocht het e.e.a. bevallen, kan ik altijd iets anders aanschaffen.

Maar nu zit ik met het volgend probleempje??
Hoe zit het kruistuk ( duik/richtingroer ) bevestigd aan de romp, behoord deze te worden gelijmt, ik kan dat nergens terugvinden.

Noop, ik heb geen tekening waarop ik kan terugvallen.

Is er iemand die naar aanleiding van wat Bart schreef

Je kunt de voor en achterduikroeren tegelijk in dezelfde richting laten werken. Bijvoorbeeld allebei schuin naar beneden. Je boot zal dan bij het duiken redelijk horizontaal naar beneden gaan. Dit vaart "rustig" en je hebt veel controle over het varen op periscoopdiepte.

Als je voor en achter tegengesteld laat werken. Bijvoorbeeld de voorduikroeren naar beneden en de achterduikroeren omhoog. Dan zal de boot onder een hoek naar beneden gaan. Dit vaart iets "wilder" en je kunt zo je boot heel stijl laten opduiken

zich wil wagen aan een advies hoe de duikroeren van een IX-D2 aan te sturen. Tegengesteld of juist in dezelfde richting.

Groetjes:

Mathijs

Nou Mathijs, hier dan een poging.

Met de duikroeren paralel aangestuurd, beiden dus tegelijk op of neer, wordt de boot voor en achter tegelijk naar beneden getrokken. Ze blijft dan horizontaal en kan rusrig op en neer gestuurd worden.

Als de duikroeten regengesteld aangestuurd worden tilten ze de boot voor of achterover, waardoor ze hoger of lager gaat varen. Dit stuurt wat minder nauwkeurig, maar er zijn wel noodopduiken en abrubt onderduiken mogelijk.

In mijn XXI heb ik het als volgt. De roeren worden tegengesteld aangestuurd waarbij op de achterste roeren een duikregelaar tussengeschakeld is. Het effect is dan dat bij kleine correcties de boeg door de voorste roeren op een bepaalde hoogte wordt gezet, en het achterschip door de regelaar dan vanzelf volgt. Dan heb je eigenlijk hetzelfde effect als bij paralel aansturen. Geef ik echter grotere stuuruitslagen, dan wordt het regelaarsignaal overruled door het ontvangersignaal en stuurt de boot weer met tegengestelde roeren. Dit vaart zo erg fijn. Mooi nauwkeurig sturend op periskoopdiepte, en toch felle bewegingen als dat nodig is.

Er is geen 'wet' die voorschrijft hoe de roeren aangestuurd moeten worden. Het is meer wat je zelf het prettigst vind, en hoe je vaarstijl is.

@Lex,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben op dit moment aan het experimenteren met een diepte regelaar van eigen makelei (microprocessor, druksensor en inclometer). Ik wil echter voorlopig handmatig gaan sturen om gevoel te krijgen voor de reactie van de boot. Ik denk dat ik de roeren maar tegengesteld gaan proberen, mocht het niets zijn dan is het eenvoudig weer te veranderen.

Nog een vraagje over betreffende jou regelaar. Is dat er een met druk sensor, inclometer (=elektronische waterpas) of beide. Ook vraag ik met af hoe de stick bediening verloopt. Geef je als het ware de gewenste diepte in m.b.v. de stick positie of vaar je naar een bepaalde diepte waarna je de stick los laat en de regelaar deze diepte vast houdt.

Daarnaast begrijp ik niet helemaal hoe de trim van de balast tanks ingrijpt op deze regelaar. Wat als je bijvoorbeeld de trim automaat van Engel (TEAS) met diepte regeling toepast in dezelfde boot met een diepte(roer) regeling van zoals de LTR van Nortbert Bruggen?

Groetjes:

Mathijs

Als je voor de voorste duikroer een aparte servo En kanaal gebruikt, dan kun je toch ook voor dat kanaalen ook je servo "reversen" vanaf de zender?

Tenminste als je die optie op je zender hebt.

Mathijs,

Over die regelaars heb ik een stukje geplaatst onder de Artikelen op www.duikboot-vaargroep.nl Daar zul je al wat antwoorden kunnen vinden. Ik heb beide soorten, in de Walrus een diepteregelaar met druksensor, in de XXI alleen een horizontaal regelaar.

Met de Engel TEA, TA, en weet ik wat voor codes ben ik niet bekend, of en hoe ze de trimming doen. Ik geloof dat dat handmatig getrimd worden, niet via de regelaar. Anders zou je dat Jos eens kunnen vragen.

Maar een regeling op de ballasttank is eigenlijk alleen handig bij erg langzaamvarende subs. Die rescue en onderzoek apparaten. Als je snelheid maakt is de kracht die de roeren en de romp genereren veel groter dan het trimgewicht dat dan uit de tank komt.

Mathijs,

Ik ben trouwens heeeeeel erg benieuwd hoe dat diepteregelaar zelfbouwproject gaat verlopen. Als we die dingen zelf zouden kunnen maken.... De regelaars van Brüggen / Engel zijn erg goede dingen, maar als we daar met zelfbouw wat kunnen besparen zou dat mooi zijn! Hou je ons op de hoogte ??

@Lex,

Bedankt voor je reactie. Ik had al met veel interesse je stukje zitten lezen.

Ik ben het met je eens als je zegt dat een trimautomaat het grootste voordeel heeft bij en stil liggend model en dat een regeling op de diepte roeren alleen bij (voorwaardse) snelheid functioneert. Misschien moet ik wel iets bedenken waarbij de keuze van de regelkring wordt bepaald door de vaartregelaar.

Zodra ik iets werkends heb laat ik het via dit forum weten. Ik zit echter nog op een testbordje voor microcontrollers te wachten. Conrad heeft dit pas eind januri weer op voorraad dus ik kan even niets.

Groetjes:

Mathijs

Back