Stick, hoe uit te rusten ?

Mijn broertje wil graag gewoon gaan vliegen, maar het mag niet al te duur zijn. Mijn 1e idee was een Serval, maar deze is niet geschikt om te vliegen als beginner.

Mijn 2e idee was een Bug, maar die moet je elke 30 sec weer weggooien. Laurens wees me op de stick, deze is te motoriseren.

Zender : Futaba FF9, die hij van mij gebruikt
Ontvangeraccu: 700 Mah, die bij de FF9 kit zit
Motor: ?
Regelaar: ?
Ontvanger: ?
Servo's: ?

Doel is eigenlijk, om hem voor rond de 150 de lucht in te krijgen. Gaan S3001 servo's werken / passen ? En hoe zit het met de ontvangeraccu, draait de motor hier ook op ? Als dat zo is, moet er echt een zwaardere accu op.

Ik heb geen idee, wat een redelijke motor/regelaar combo is, die niet al te duur is.

Overige zooi is al aanwezig, zoals lader, zender enzovoort.

In de search kan ik weinig vinden over de stick, ja wel over een pico stick of de recente gws pico stick draad. Of praten we hier over hetzelfde vliegtuig ? :oops:

Mocht dat idd dat fragiele ding zijn, wat is dan een redelijk goedkoop alternatief ? De charter en calmato zijn te hoog gegrepen, en het mag een "mooi-weer-vliegtuig zijn, als het maar niet te hard gaat en bij een crash redelijk goedkoop weer in de lucht te krijgen is.

Het leuke is; Je hebt Sticks in alle soorten en maten. Welke wil jij gaan bouwen? ;) Brandstof/electro? Dacht electro begrepen te hebben uit je verhaal? In dat geval is je ontvanger accu overbodig aangezien de servo's via het BEC van de regelaar gevoed worden. S3001? Overkill wil ik het niet noemen, maar S3003 voldoet ook prima. Scheelt je 10,- per servo... En áls het een electro kist gaat worden zou ik doorzoeken naar een lichter alternatief.

Specs graag! :)

Hoezo is de Charter te hoog gegrepen trouwens? Relatief goedkoop vliegtuig!

Ik dacht dat er 1 stick was, en that's all.

Charter lijkt toch duurder qua bouw + uitrusting dan een Stick.

Ik dacht mede doordat er 1 type was, dat hij sowieso electro was, en dat de 3003 duurder was dan de 3001.

En hoezo specs ?

Hij moet buiten in het nederlandse weer redelijk te vliegen zijn, en voor rond de 150 de lucht in gaan. (als je er tegenaan trapt gaat ie gratis de lucht in, maar zo bedoel ik het niet :wink:

Vliegtijd graag zo rond de 15 min. Brandstof mag ook, maakt me ook al weinig uit. Dat is tanken en weer vliegen.

Afmetingen, gewicht, oorspronkelijk bedoeld voor brandstof/electro, tekening? Zijn toch dingen die érg bepalend zijn voor je servo/motor keuze... :)

Aha op die fiets,

daarvoor moet ik eerst Laurens even uithoren.

Net even met mn Broertje erover gehad, het moet een brandstofversie worden.

Ik heb toevallig anderhalve week geleden eentje gekocht (ARF)
spanwijdte van 135cm en lengte ongeveer 120 a 130 cm voor 6,5-7.5cc.
Dat is deze:

afb5519.jpg

Maar die krijg je niet voor 150 euries de lucht in

Ps. beetje slechte foto maar er is een betere camera onderweg!! :oops:

Een stick lijkt me ook niet ideaal om mee te beginnen. Een niet al te grote spanwijdte, geen v-stelling.

En er zijn inderdaad 1001 sticks. The Littlest Stick, Match Stick, Slow Stick, Pico Stick, Stick, Ultra Stick. Amerikanen zijn iig gek op het kistje. :)

Geen idee welke het is, maar die op hobbyin staat komt het dichtst in de buurt. 3001 voor 14 euro bij Jo halen, microservo van RCjepe. Jeti Rex 5 als ontvanger. Als motor een MVVVS ofzo, die zijn goedkoop.

hey tuinkabouter bij mij zat er een 1000 mah ontvanger accu bij standaard.
heb je inmiddels al een vliegtuigje gevonden, laat hem gelijk beginnen met een heli man, anders is het zo zonde als ie daar een keer van geproeft heeft.
die van mij staat ook maar op de koelkast.....

DualdudE zei:
Een stick lijkt me ook niet ideaal om mee te beginnen. Een niet al te grote spanwijdte, geen v-stelling.

En er zijn inderdaad 1001 sticks. The Littlest Stick, Match Stick, Slow Stick, Pico Stick, Stick, Ultra Stick. Amerikanen zijn iig gek op het kistje. :)

het is trouwens een Super Stick, kun je ook nog bij je lijstje zetten :wink:
ik denk dat je daar gelijk in hebt, ik vlieg ook nog niet zo lang maar ik kon in ieder geval omgaan met een trainer. Het is een best snel kistje en je kunt er ook wel wat figuren mee vliegen, hij staat omschreven als een acrobatische-sport -trainer. Hij heeft volgens mij ook een volsymmetrisch profiel(dat houd toch in dat de vleugel eigenlijk geen boven of onderkant heeft en de onderkunt dus ook een beetje 'rond'(druppelvormig) is, als dit fout is, verbeter me maar, want dan leer ik ook weer wat :lol: )

Deze heeft een gewoon trainersprofiel met Vstelling, en hij is dus makkelijk te vliegen. Je kan hem optioneel met rolroeren bouwen.

Dennis v. Banning zei:
Ik heb toevallig anderhalve week geleden eentje gekocht (ARF)
spanwijdte van 135cm en lengte ongeveer 120 a 130 cm voor 6,5-7.5cc.
Dat is deze:

afb5519.jpg

Maar die krijg je niet voor 150 euries de lucht in

Ps. beetje slechte foto maar er is een betere camera onderweg!! :oops:

Ik wil hem dan als bouwpakket, is goedkoper.

Tuinkabouter zei:
[Ik wil hem dan als bouwpakket, is goedkoper.
Zou je denken? Folie en al dat kleinspul nog wat erbij moet, vergis je niet arf kan best goedkoper zijn.

hij was niet zo duur eigenlijk, 99 euro, met al het kleinspul erbij, bij shamrock(een zaak in Maastricht) in de aanbieding.
Bij een bouwdoos moet je nog de folie en lijm kopen, dat zal alleen al 50 euro zijn en dan moet je nog de bouwdoos en allerlei kleinspul kopen. Als je ergens een tekening vandaan kan krijgen, mss kom je dan goedkoper uit.

een das litle stick?
ik ben hem ook aan het bouwen ik zal nog wel een foto plaatsen maar die is 1 meten sp en die vliegt al goed met een 4cc ong
ik ga hem vliegen met een 6.5cc pijp
maar die is allen te bouwen van tekening

Dennis, wie heeft het hier over een bouwDOOS ?

Het gaat over een bouw TEKENING, dwz zelf het hout enzo bij elkaar zoeken, uittekenen op het hout, uitzagen en bouwen.
Echt wel goedkoper dan een bouwdoos of arf :wink:

hout: ong 25 euro.
vleugel bespannen, verf van je vader lenen voor de romp, 16 euro.
motor mvvs ong 75 euro gok ik.
2* 3001 28 euro
microservo voor gas 14 euro.
ontvanger Jeti Rex 5 35 euro.
Klein spul zoals tank en wielen 20 euro.

Dan kom je dicht in de buurt.

Back