Stick indeling bij een boot.

Ik heb altijd gevlogen en ben nu met mijn zoon met een bootje bezig.
Op mijn vliegtuigen heb ik rechts gas en rolroeren en links hoogte en richtingroer.
Nu heb ik het gas weer rechts staan en richting ook. Op de een of andere manier lijkt dit bij een bootje toch niet ideaal. Ik heb er zelf niet zoveer problemen mee maar ook omdat het bootje “iets” overpowered is reageert hij een beetje zenuwachtig in een smal slootje.

Hoe hebben jullie je stick indeling en waarom hebben jullie die keuze gemaakt.
(Voor commentaar hier op krijg, ik heb een aparte 40Mhz zender voor de bootjes)

Mvg

Rob.

Rob,

In tegenstelling tot bij de modelpiloten, is er bij model schippers niet een "standaard".
Uiteraard wel "veel gebruikt"
Je kunt het je vast wel voorstellen wat dat is:
linker knuppel vertikale beweging: vooruit / achteruit
rechter knuppel horizontale beweging: roer
OF
andersom natuurlijk ;)

Door het roer en het gas op 2 verschillende knuppels te zetten wordt het geheel inderdaad wat minder zenuwachtig, maar, wanneer JIJ daar de voorkeur voor hebt: er is niemand die je tegen houd zo te varen.

En,

Welkom in dit natte hoekje van het forum.

Wim

Dank je Wim,

We gaan wel experimenteren wat het lekkerste werkt.
Nog een vraagje, ik heb zoals ik bij vliegtuigen gewend ben een gashandel met van die klikstandjes.
Nu vind ik dit zeker rond de neutraal stand een beetje kritiek op de stick. een klikje maakt heel veel (veel te veel) uit.

Zijn hier nog oplossingen voor? Gebruiken jullie het klikjes systeem of een knuppel die vanzelf terug gaat?

Ik maak er nog geen gebruik van dat kliksysteem. Ik wil dat er wel een keer op zetten,maar dan moet ik eerst weer een apart lipje erbij kopen en die er op monteren. (waarom die niet gewoon meegeleverd wordt....)

Ikzelf heb de klikjes wel op de gasknuppel zitten.
Maar dit is niet altijd wenselijk.
Voor schepen die vlot varen (racertjes ed.) is snel reageren met de gasknuppel wenselijk, en daarmee dus de ratel weer niet.
Ikzelf heb "tragere" schepen en daardoor kan de ratel gebruikt worden.
Ook hier speelt je persoonlijke voorkeur weer mee.
Gewoon mee spelen en kijken wat jou het beste bevalt.

Wim

Rudmer zei:
Ik maak er nog geen gebruik van dat kliksysteem. Ik wil dat er wel een keer op zetten,maar dan moet ik eerst weer een apart lipje erbij kopen en die er op monteren. (waarom die niet gewoon meegeleverd wordt....)
Rudmer,

is de ratel (het "blikje") niet gewoon aan de kant gedraaid?
Heb ik namelijk ook wel eens gezien.
Dus: zender openmaken en even kijken. Misschien zit het ratel-blikje er gewoon en kun je hem er zo overheen draaien.

Wim

sinds ik met boten bezig ben ivp vliegtuigen, heb ik de ratel uit de zender genomen en het veertje terug erin gezet.
richting en gas blijven op verschillende knuppels, dat vind ik het beste. Mijn rolroeren en gas waren ook gescheiden.
vooral met speedboten vind ik het fijn dat ik de gas gewoon kan loslaten bij problemen en dat de boot stopt.

Ps; bij mij is het ratel OF veertje... niet beiden.

voor een hele omschrijving van alle kanalen op mijn zender en hoe ze staan, kijk eens hier http://verretdeprest.be/MODELBOUW/zender/index.htm

groeten,

Patrick

Als je met een sleper vaart en iets sleept is het raadzaam, om geen ratel te gebruiken.
Dit ter voorkoming dat er een lijn in de schroef komt.
Ik heb het zo staan dat als ik de stick loslaat de motor stilstaat.
De scheepsschroef kan zo langzaam draaien, dat je dat niet aan je model ziet door wind of stroming.

Mijn dank is groot,

Ik had al het idee dat de ratel er uit moest en het veertje er weer in.
Ik zal binnen kort wat posten van wat we aan het bouwen en waar we inmiddels mee hebben proef gevaren...

citrorob zei:
Mijn dank is groot,

Ik had al het idee dat de ratel er uit moest en het veertje er weer in.
Ik zal binnen kort wat posten van wat we aan het bouwen en waar we inmiddels mee hebben proef gevaren...

Ik zou hier wel een ander veertje voor nemen en niet dezelfde erin zetten daar deze zwakker is en je nog een slappe stick hebt.

Veertjes kan uit allelei electronische apparatuur halen, mocht je die mogelijkheid niet hebben ruil het veertje van het roer om met het gas.

Bij de Robbe zenders kan je de weerstand van de knuppel regelen door het veertje te verstellen.

Patrick

Vertel eens hoe je dat doet Patrick?

Ik heb zoiets nog niet kunnen ontdekken in onze Kompakt, Luna en Terra Top. (Wellicht omdat dit wat oudere zenders zijn, en dat het bij nieuwere wel wil?)

Wim

Ik denk dat dit alleen wil bij nieuwere zenders.
Bij de onze is er maar 1 instelling mogelijk.
(Lapmiddeltje: veertje iets uitrekken )

Wim

Wim het veertje van de ratel is slapper als de anderen hier zet ik na het verwijderen van de ratel een steviger veertje in.

De Robbe Promars was volgens mij ook instelbaar maar dan kwam ik nog niet op dezelfde spanning als de andere zijde.

Nu ik met zeilboten vaar heb ik wel een ratel nodig.

Zelf heb ik op beide knuppels zelf een rateltje gemaakt van een stukje ABS warrop ik een 0,8 mm stukje messing staf heb gelijmd. Op deze manier loopt het als gesmeerd. Ook de veren heb ik er in laten zitten. Nu kan ik zeer prettig "gas" geven en als het onverhoopt een keer fout gaat laat ik alles los en stopt de boel met draaien. Een prettige gedachte wanneer je kans maakt een draad in je schroeven te krijgen. Heb trouwens een graupner zender.

Het rateltje maakt het ook makkelijker om actiefoto's te maken als je in je eentje bent.
Ik heb op één stick de ratel en op de andere niet.
Als ik geen gebruik wil maken van de ratel dan gebruik ik gewoon het andere kanaal. Simpel.
erik

Heel bedankt voor de tips, ik ben juist met hetzelfde bezig!

Maar ik heb er nog een vraag bij: om electrisch te vliegen gebruik je een Electronic Speed Controller. Werkt heel simpel van stilstand tot vol gas, maar kent geen achteruit. Kan iemand vertellen hoe dat bij bootjes werkt? Zijn dat andere snelheidsregelaars of valt er iets te modificeren? Als ik iets nieuws moet aanschaffen, waar ligt dan de prijs voor een eenvoudig type ongeveer?

Bij schaalmodellen van boten heb je inderdaad een achteruit - net zoals bij auto's. Je gemiddelde ESC zal zo rond de 70-90 Euro zitten, maar goedkoper en veel-veel duurder kan ook. Dit is natuurlijk voor geborstelde motoren zoals de SPEED serie van Graupner, als je met brushless gaat werken gaat de kost zeer hard omhoog.

Alles hangt natuurlijk af van de motor en de accu die je gaat gebruiken. Je hebt vaak ook ESCs voor boten met waterkoeling.

Daarentegen, speedboten hebben vaak geen achteruit, en soms worden dan ook gewone vliegtuig regelaars gebruikt. Ik ben er geen fan van want er zit geen koeling (door de lucht) in een boot vergeleken met bij de propeller van een vliegtuig.

Kijk maar eens op de website van Conrad of Robbe/graupner. Keuze genoeg.

Patrick

Back