Stickmode 1 makkelijker dan stickmode 2?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 4 jan 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Voor de duidelijkheid, de stickmodes:
    [​IMG]

    Het gaat mij er niet om een heilige oorlog omtrend stickmodes te beginnen. Een ieder moet vliegen met de stickmode die hij of zij het prettigst vind en voor praktisch elke stickmode is er wel een 'top-piloot' te vinden die 'm gebruikt.

    Dat gezegd hebbende.. ik vlieg zelf stickmode 2, dus op de linkerknuppel gas en rudder, op de rechter rol en hoogte.

    Als we nu bv. een rol als voorbeeld nemen, niet een rol zoals hij vaak in de C gevlogen wordt, maar een echte rol, dus ondersteuning in alle richtingen. We zijn even lui, we geven voldoende gas zodat het toestel de rol volledig kan maken zonder problemen, en we laten eventuele snelheidsverschillen even buiten beschouwing.

    Stickmode 1:

    rechterknuppel rol inzetten en vasthouden
    linkerknuppel rudder tegengesteld opbouwen tot meskant dan afbouwen tot rugvlucht en tegelijkertijd down opbouwen tot rugvlucht en afbouwen tot meskant en als laatste 'rudder mee' opbouwen tot meskant en afbouwen.
    rechterknuppel rol eindigen.

    Je ziet, deze rol gebeurt praktisch helemaal op de linkerknuppel. In de praktijk kan men met de stick als het ware 'een rondje roeren' en dan is er een geslaagde rol gemaakt.

    Stickmode 2:

    rechterknuppel rol inzetten en vasthouden
    linkerknuppel rudder tegengesteld opbouwen tot meskant, afbouwen tot rugvlucht
    rechterknuppel hoogte opbouwen tot rugvlucht, afbouwen tot meskant
    linkerknuppel rudder opbouwen tot meskant, afbouwen tot rechte vlucht
    rechterknuppel rol eindigen

    Je ziet, hier zit een kink in de kabel, men moet continu wisselen van stick.

    Als je bv. dit filmpje bekijkt, zie je hoeveel makkelijker rollen is als je stickmode 1 hebt:
    http://www.pauzuolis-rc.com/Videos/Simulator/LTF_Katana_Big.wm

    Je ziet donatas hier bij de grote rollende bewegingen gewoon rondjes draaien met z'n linkerknuppel.

    Ik vlieg dan dus eigenlijk 'de verkeerde' stickmode. Ik geloof zondermeer dat het 'aan de top' steeds minder uit gaat maken, maar ik denk dat de leercurve voor stickmode 2 en de moeilijker 3D bewegingen, steiler is.

    Klopt dit? Heb ik het mijzelf moeilijker gemaakt door op stickmode 2 te gaan vliegen? Is het dan een beginnende indoorvlieger aan te raden stickmode 1 te kiezen?

    Het gaat mij dus niet om de eeuwige discussie welke stickmode uiteindelijk het best is, maar om of er een verschil in leercurve zit, of stickmode 1 om te beginnen mogelijk sneller resultaat levert dan stickmode 2, of dat ik mij daar op verkijk..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2009
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    ................
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  3. hezik

    hezik Guest

    Ok, dus volgens jou maakt het niets uit. Hebben we dat vastgesteld. Kunnen we verder met hoe anderen daar over denken :)
     
  4. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Volgens mij wel.. (vlieg zelf ook mode 2)
    Vooral iets als een rolling harrier is moeilijker, bij mode 1/4 moet je eigenlijk maar met 1 stick echt sturen, t.o.v. mode 2/3 waar je constant met de 2 sticks moet sturen. Voor het gemiddelde verstand lijkt het me makkelijker om 1 vinger te coördineren dan 2 voor een figuur. De timing van de stuurinputs is ook moeilijker denk ik.. maar langs de andere kant heb ik nog nooit in een andere mode gevlogen, dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen;)
     
  5. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Denk inderdaad dat het voor een beginner wel uitmaakt, die denkt nog tijdens het vliegen hoe die moet sturen.
    Een gevorderde denkt nergens over na, die stuurt onbewust het model een figuur in, gaat ie wel nadenken gaat het fout.
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Henri, in werkelijkheid gaat het in mode 1 om een heel erg precieze timing van de overgang van rudder naar hoog-laag input. In alle 45graden/schuine posities is dat lastig te doseren met 1 knuppel. Donatas is echt geen kopje koffie aan het roeren hoewel dat wel zo lijkt.
    De overgang van rollend rechtuit naar rollend cirkelen gebeurt ook door subtiele veranderingen in het moment van hoogte en richtinginput met die ene knuppel. Aangezien ik als mode 1 vlieger weet hoe lastig dat is ben ik juist weer jaloers op die mode twee vliegers die dat lekker met twee handen kunnen timen.
    Maw het gras is altijd ...
     
  7. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Ik vlieg zelf mode 1.Heb wel gemerkt dat je goed moet timen met dat rondje roeren.In Rotterdam deed ik het te vroeg.Resultaat: Prachtige rolling cirkel en geen rol. Nog even oefenen moet ik daarop. :p
     
  8. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Groener aan de overkant ! :p
    Volgens mij neem je best de mode die je begeleider gebruikt, of die het meest gebruikt word op de club.

    grts

    niels
     
  9. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    overschakelen van mode als je al kan vliegen, is vragen om brokken.
    de reflexen krijg je er nooit meer uit.
    zoals al is gezegd, als je vliegt denk je niet na je doet het gewoon.
    percisie vliegen is "gewoon" je reflexen trainen.

    volgens mijn hebben alle modes voor en nadelen.

    eingelijk mis ik nog een mode de stand van het gas waarbij de gas knupel naar je toe vol gas is. dit zou dan als voordeel hebben dat je dan makelijker rol of richting bedient. (ligt aan de mode)
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Ik was zeker ook niet van plan om te gaan wisselen van stickmode, daarvoor heb ik al te lang mode 2 gevlogen. Ik vroeg mij af wat je zou moeten antwoorden als een beginner vraagt welke stickmode. Tot nu toe was dat bij mij het 'standaard antwoord' (er is geen beste, kiezen wat jou het best lijkt of wat op je club het meest gebruikt wordt) maar ik begin zo langzamerhand te denken dat voor een beginner stickmode 1 beter is.

    @Hans: Als je met zo'n rolrate aan het rollen bent, ben je wel degelijk 'aan het roeren'. Je bent dan niet meer kijkend aan het sturen, het wordt dan een truukje van je knuppels in een bepaald tempo een bepaalde beweging laten maken. Natuurlijk is 'gewoon roeren' een veel te makkelijke voorstelling, maar het ging in deze discussie even over de leercurve, voor beginners.

    Stel de rollende cirkel.. buiten kan ik 'm inmiddels vliegen, waarbij het ook voor mij neigt naar een truukje, alleen is het truukje complexer. Je ziet dat ook veel bij mensen die net met die beweging beginnen, vaak gaat het goed tot halverwege of driekwart en dan raakt men de timing kwijt.
     
  11. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Een Canadese F3A vlieger heeft een theoretisch verhaal dat erop neerkomt dat:

    Voor rechtshandigen mode 4 het beste is, en
    voor linkshandigen mode 1 het beste is.

    Hij is zo overtuigd van zijn theorie dat hij twee jaar tijd heeft genomen om om te schakelen zichzelf opnieuw te leren vliegen.

    Zijn redenering is gebaseerd op het feit dat vrijwel alle mensen een 'voorkeurshand' hebben en dat de fijne motoriek en de oog-hand coördinatie van de voorkeurshand beter zijn ontwikkeld dan van de andere hand.

    Vanuit dit gegeven stelt hij dat je gas en rol op één stick moet sturen met je niet-voorkeurshand. Dit omdat de nauwkeurigheid hier minder belangrijk is.

    Je voorkeurshand moet je gebruiken voor rudder en elevator, omdat hier in kunstvlucht de precisie gemaakt wordt.

    Zo kom je dus tot Mode 4 voor rechtshandigen en mode 1 voor linkshandigen.

    Ik vind het wel een mooie redenering, maar ga hem toch niet opvolgen. Heb het even in mode 4 geprobeerd op de sim, maar ik werd er gek van. Omschakelen kost je heel veel tijd denk ik, net wat Bert de eerste zegt. Dat heb ik er niet voor over.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  12. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik betwijfel of rudder belangrijker is dan ailerons, je vliegt immers bochten met als hoofdzaak aileron en up en een beetje rudder om het haakeffect te compenseren?
     
  13. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Een vriend van mij vloog eerst op mode 1
    Daarna is hij netzoals mij op mode 2 gaan vliegen en zij tegen mij
    dat hij mode 2 veel gemakkelijker vondt :p
    mijzelf lijkt mode 2 ook gemakkelijker bijvoorbeeld met Rolling Harrier je gebruikt maar een knuppel aleen afentoe het rigtingsroer op mode 1 moet je met 2 knuppels stuuren :)
    Maar dat is voor iedereen anders wat je kiest of aangeleerd krijgt !

    Grt.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Indoor zeker niet, daar stuur je meer met rudder, en ook buiten is het rudder veel belangrijker dan dat.. zeker bij kunstvlucht is het rudder belangrijker dan de ailerons..

    //edit
    nou ja, bruno hieronder heeft mss meer gelijk.. het is allemaal belangrijk :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2009
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor een beetje rondfladderen geldt dat miscchien, voor kunstvlucht heb je alles voortdurend nodig. Alles is even belangrijk.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, ik ben met mode 2 begonnen en ben na een maand of acht overgestapt naar Mode1 en dat vloog een stuk preciezer en relaxter. Mode1 moet dus wel beter zijn..... Toch?:rolleyes:

    Een echte Escher-zin. Afhankelijk waar je begint met lezen, staat er wat anders.

    Dat is voor iedereen.
    Dat is anders.
    Dat is wat je kiest.
    Dat is wat je aangeleerd krijgt.
    Wat je kiest is anders.
    Je kiest wat je krijgt aangeleerd.
     
  17. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    In een vliegtuig is Aileron en elevator op 1 stick / stuur, en rudder is voetenstuur....ik denk niet dat dat voor niets zo is.
    Verder zal het zeker ook een kwestie van wennen zijn.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dank je voor deze steun uit onverdachte hoek.
    Ik realiseer dat ik onder de Mode 1 vliegers misschien wel een van de weinige 'single-stick' piloten ben, daarmee heb ik echt alles in 1 hand.... Dat laatste is een inside-geintje voor Henri:D
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  19. hezik

    hezik Guest

    Zoveel 1:1 vliegers zijn er niet die meskant vliegen, hele rollen maken, loopings draaien, enz.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor een deel toeval en voor een ander constructie bepaald.
    Een Airbus zou je prima met een mode 1 stickbezetting kunnen vliegen. Dat doet men niet omdat mode 2 in het groot is ingeburgerd en waarom zou je zoiets veranderen?
     

Deel Deze Pagina