Stickmode 1 makkelijker dan stickmode 2?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 4 jan 2009.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest


    Sorry Bruno, maar mijn amerikaanse modelvliegvriend heb ik leren kennen toen hij nog echt single stick vloog met een zender. Dit was dan wel met 3 functies op een stick en die mode wordt nog steeds in de us of a gebruikt.
    Maar verder ben ik het wel met je eens.;)

    rc mode 2 (huidige single stick) en lb single handvat met realtime terug koppeling.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik bedoelde natuurlijk deze 'single-stick' (alles in 1 hand ;), Mode 1 vlieg ik met 2 duimen):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. hezik

    hezik Guest

    Dat is geen stick he :)

    Pak dan echt een stok en bind daar je touwen aan vast :p

    Dat is trouwens wel iets wat ik nog zou willen proberen.. voor MS flightsimulator heb ik een joystick die ook 3 functies op 1 knuppel heeft, en dat werkt erg prettig. Elevator/Rol zoals normaal bij stickmode 2 op 1 stick en dan kun je de stick zelf draaien voor rudder. Erg logisch. De vrije hand gebruik je dan om gas te geven.
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik vlieg mode 1.

    Rollend kan ik ondertussen "alles" loops achtjes, met 1 en met tig rollen erin, ruim en ZEER krap gevlogen, vooral rechts om rollend, links om rollend begint te komen (vooral een rechte lijn in harrier vind ik lastig) laatst bedacht ik een nieuw figuur om rollend te oevenen, nog nooit gezien op een filmpje :D raad maar.

    Ik ben erg blij met mijn mode ;) het enige wat mij beter lijkt aan mode 2 is dat je minder makkelijk van je knuppel af vliegt als je echt aan het knallen bent. en makkelijker echt volle uitslag kan geven met rudder en hoogte tegelijkertijd.

    Dus ja, mode 1 lijkt mij makkelijker om rollende figuren aan te leren.

    Bij een heli is dit "natuurlijk" andersom. Op de sim beginnen de eerst piroflips een heel klein beetje te komen. En een piroënde cirkel ook... Gelukkig vind ik vliegtuigen leuker en staat mijn T-rex 500 al een paar maand op de grond.
     
  5. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Offtopic:
    Ik weet niet hoe je je harrierroll dan vliegt maar je moet zowiezo met 2 knuppels sturen, bij elke mode.
    Je zult toch gas/rol/hoogte/richting moeten blijven doen, dus maakt niks uit welke mode je pakt voor de hoeveelheid sturen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  6. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    @ Pharriesk

    Klopt maar t gas gebruik je eigenlijk niet zoveel tijdens Rolling Harrier en rigtingsroer afentoe :-D

    Grt.
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    T gas niet zoveel en richtingsroer maar af en toe? Jij hebt nog niet helemaal door hoe een rolling-harrier werkt:rolleyes:
     
  8. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Als ik je zie zal k je die eens voordoen of k zal m op video opnemen :D

    Grt.
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bryan, Bij de rolling harrier is het de bedoeling dat je de romp altijd onder de zelfde, hoge, hoek laat staan terwijl het model rolt. Daarom is het noodzakelijk dat je de hele tijd het richtingroer van links naar rechts haalt. Aangezien de weerstand de hele tijd varieert ontkom je er ook niet aan flink met je gas te spelen. De enige functie die je niet altijd gebruikt is dan die van de rolroeren. Die knuppel staat gewoon vol tegen de aanslag aan.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Graag, want gas is nummer1. Dat fout en het lijkt nergens op.
    Dat icm de hoeveelheied sturen bepaald de angle of attack en daarmee ook de rolsnelheid.

    En geen rudder net zo erg als geen hoogteroer. Bijde zijn nodig anders gaat je staart en neus op en neer en heen en weer.

    En probeer maar eens een bocht te maken harrierrollend zonder gas bij te geven, en of hij wel uit de lucht valt.
     
  11. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    en mode 5 dan? ;-)
    oa Donatas vliegt regelmatig met de zender achter zijn, en dan ook nog eens rollingharriercirkels om zich zelf heen
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En dan te bedenken dat Bryan altijd loopt te gooien met termen als "Extreme 3D-flying" enzo:D
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het ziet er leuk uit, maar de stuurbewegingen blijven hetzelfde met de zender achter je rug:p
     
  14. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Ik vlieg zelf mode 2 en ben er tevreden mee.

    Het lijkt mij ook zo dat mode 1 makkelijker is,maar dat is het niet.Het speelt zich hoofzakelijk af tussen je 2 oren!
    Je denkt dat een bepaalde mode makkelijker is,maar het is een kwestie van veel vliegen en talent.
    Sommigen kunnen het snel,anderen weer niet.
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Dat ik in april begin met vliegen heb ik zowel mode 1 als mode 2 geprobeerd. In mijn simplisme dacht ik: Als ik al mijn console spelletjes met mijn linker duim bestuur en de knopjes met rechts, moeten de "simpele" funkties als gas en richtingsroer ook rechts. Misverstandje dus. Mode 2 vloog veel makkelijker "op gevoel". Beide met dezelfde Easy Star en ongeveer 0,0 uur vliegervaring. Dus voor mij is het mode 2 geworden.
     
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    WOW WOW WOW, als je zo gaat denken... Dan zal je 3D leercurve snel plat eindigen.
    Je kijkt CONSTANT naar je model... Natuurlijk hoe sneller de rollrate, hoe moeilijker, een goede truck in het begin is bij hoge rolrate referentiepunten te nemen waarop je gaat letten, bv elke keer dat hij in meskant hangt. Daar ga je dan corrigeren. Na een tijdje is het dan een automatisme. Het is natuurlijk allemaal veel gemakkelijker uit te leggen met de zender erbij en het vliegtuig in de lucht.

    Maar gewoon een tempo aanhouden is een slechte zaak. Als je met rolling loops etc gaat beginnen is je rolrate constant anders... Rolling uplines, downlines, ... je MOET blijven kijken... en na wat (heel heel heel heel veel uren) kan je je model met de meest onmogelijke rolrates volgen.

    Ik heb met mijn kleine extra al rolling loopings gevlogen met een rolrate waarbij ongeveer iedereen mij gek verklaarde.

    De meeste piloten die mode 2 vliegen, kijken neer op mode 1 als veel gemakkelijker, het is maar wat in de pot roeren, maar zoals Hans al zei het lijkt gewoon gemakkelijker. En het is misschien wat (heel klein beetje) makkelijker aan te leren. Maar moest het zo makkelijk zijn was ik ook niet al 2jaar aan het oefenen om rolling harriers perfect van kant te kunnen switchen en de 2 kanten evengoed te doen. Voor mij zijn ze evenwaardig.

    Het is trouwens een fabeltje dat je niet in 2 verschillende modes kan vliegen. Het is kwestie van "een knop omdraaien", ik vlieg mode 1 maar kan een kist opstijgen, vliegen en landen in mode 2 en ik heb het nog maar enkele keren gedaan. Ik ken zelf mensen die heli vliegen in mode 2 en vliegtuig in mode 1 :) Oefening oefening oefening...

    @Han; je zender achter je rug ... dat stelt niets maar dan ook niets voor... het maakt echt geen verschil, iedereen kan het, het is pure show... probeer het zelf eens ik ben er zeker van dat je net hetzelfde doet als met je zender voor je. En ps; een rolling harrier rond je vliegen is voor de meeste mensen in het begin veel makkelijker dan voor zich te draaien ;-)
    Niet tegenstaande dat Donatas op dit moment gewoon de beste indoor piloot ter wereld is ;-)

    @Bram; over dat links en rechtshanding... ik zou zeker durven meegaan in die redenering. Ik ben linkshandig en vlieg mode 1 ; perfect ;-)
    Mode 4 zie je wel bijna niet, hier toch niet, ik ken maar 1 iemand die mode 4 vliegt; Gernot
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  17. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    OEPS ik zal het dus nooit leren......hahahahahahaha
    Ik heb het ook op een eiland geleerd.....hahahahaha sorry Kees .....

    Ik ben rechts handig,
    "Ik vlieg Mode 4 en daarom kan ik het dus ook niet zo goed."
    Dat is zeker geen goed statement het is gewoon een questie van heel heel heel veel oefenen.

    En dan komt de een verder dan de ander, helaas heeft niet iedereen zoveel talent.

    Op mode 2 kan ik zeker ook goed vliegen met klein en groot alleen zal ik dan geen stunts doen want bij elke bocht moet ik goed nadenken wat ik moet doen.
    En een automatisme reactie is zo gemaakt.
    Het is zelfs voor een getrainde vlieger mogelijk om te vliegen met reverse roeren dat heeft Alex ook al een keertje bewezen.

    Mij lijkt stick mode 2 en 4 het meest doeltreffende omdat je dan geen twee bewegingen in 1 stick hoeft te doen maar dat is mijn idee.

    als je in een rol bent kan je met je andere hand makelijk een correctie geven op het richtings roer iets wat mij in mode 1 en 3 veel moelijker lijkt.

    Maar ik heb het zo geleerd en heb er wel ooit over nagedacht om om te schakelen en heb dat ook een paarkeer gedaan maar mode 4 blijft toch mijn lekkerste.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Hoho, nu ga je snel een paar stapjes te ver. Ik bedoelde e.e.a. in de context van een beginner. Stap een van iets leren is domweg 'het truukje' leren.. ik geloof niet dat er veel mensen zijn die hun 1e rollende cirkel 'kijkend' stuurden.

    Pas als je op die manier er achter bent hoe een figuur gevlogen moet worden qua stickbewegingen, komt de nuancering. Dan ga je kijken naar wat het model doet en overeenkomstig bijsturen.

    goed, dus na heel veel uren kijken kun je je toestel echt volgen en 'echt sturen'.. maar voordat je zover bent moet je dus.. uren lang 'het truukje vliegen' op je sticks en maar uit zien te vogelen waar je wat fout doet.

    Ik kijk er zeker niet op neer, ik beoordeel iets op zijn merites. Ik denk dat het vanaf een bepaald niveau niet meer uitmaakt, zoals ik ook al in mijn topicstart opmerkte. Het ging mij om het stuk tussen 'iets niet kunnen' en 'onbewust competent' zijn.

    Kijk.. dus in feite was het zo gek nog niet wat ik zei ;)

    Ik durf te zeggen dat ik het gemiddelde toestel wel in elke stickmode kan vliegen. Daar gaat het niet om. Maar de precisie of vrijheid van beweging die ik met mode 2 heb, heb ik zeker niet met mode 1 of een andere mode, en voordat ik die weer zou hebben, zouden er heel wat uurtjes overheen gaan. Wat verloren tijd is, want uiteindelijk is 1 stickmode niet inherent beter dan de andere.

    Ik vond de redenatie van de Canadees die br@m aanhaalde ook volstrekt logisch en ben het er helemaal mee eens. Toch... om nu nog over te stappen.. gaat niet gebeuren :)
     
  19. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Hezik schreef :smile:

    Mode 4 zie je wel bijna niet, hier toch niet, ik ken maar 1 iemand die mode 4 vliegt; Gernot

    Ook ik vlieg mode 4, en bij ons in de club praktisch iedereen....
    Het is inderdaad één van de minder favoriete vliegmodes volgens mij ! Het is maar wat je gewoon bent, zeg ik :cool:

    Het zou te mooi zijn , moesten we allemaal dezelfde mode vliegen ( universeel systeem )
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  20. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Bij ons in de club vliegt ook iedereen mode 4 op een man of 3 na..
     

Deel Deze Pagina