Stickmode 1 makkelijker dan stickmode 2?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 4 jan 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wat een onzin, dit heeft niks met aangeleerd te maken.
    trekken= up = logies.

    Een analoog horloge is ook onlogisch. Doordat het aangeleerd is begrijp je het, de enige reden voor een analoog horloge is de geschiedenis.
    Een Qwerty toetsenbord is ook onlogisch, er zijn veel betere uitgevonden.weer aangeleerd en ingeburgerd.
    Trekken = down is onlogisch. Als ik dat had aangeleerd zou het nog steeds onlogisch zijn.
     
  2. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Nee, Nando, begin nu eens niet over ´onzin´, maar vertel mij nu eens wat er logisch is aan jouw opvatting.
    Ik zeg ´up´ is omhoog, dus stick omhoog en ´down´ is omlaag, dus stick omlaag. Daar zit een logica in (dat vond de vriendin van Hezik kennelijk ok, dus ZO onlogisch is het niet) en ik vraag jou om jouw logica.

    (Overigens vlieg ik gewoon zoals de meesten in mode 1 hoor, dus up stick omlaag, dus daar gaat het niet om)
     
  3. hezik

    hezik Guest

    @Nando:Heb jij het andersom dan?

    Ik weet het niet, ik denk dat er gewoon geen logica is op dat punt. Ik kan mij heel goed verplaatsen in wat mijn vriendin zei, bij computerspelletjes, als je iets omhoog wil sturen, duw je. Dat is een logischs iets. Als je je muiscursor omhoog wilt hebben op je scherm, duw je je muis van je af.

    Toch is het voor mij altijd volstrekt logisch geweest dat je moest trekken om up te geven. Ik ben wildvliegend begonnen, dus heb dat niet overgenomen van anderen.

    Het zal per persoon verschillen.. alhoewel.. ik ken wel mensen die het gas andersom hebben, maar ik ben er tot nu toe nog nooit een tegengekomen doe hoog/laag andersom had, tenzij Nando dat dus heeft..

    @Olaf: feitelijk is geen van beide dingen logisch, want je verplaatst je knuppel in een ander vlak. Het enige logische zou zijn als je, om omhoog te gaan, je knuppel uit je zender zou moeten trekken, en bij omlaag zou moeten induwen.. ;)
     
  4. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja gas omdraaien is dan voor mij om het even alhoewel ik intrappen van mijn gaspedaal dus net zo doe als met mijn zender. Hmmm, intrappen? Als u begrijpt wat ik bedoel ;-)
    Die redenatie snap ik ook wel beter trouwens.
    Wanneer komt die 3 dimensionale stick er Hezik? Vraag er patent op aan nu het nog kan!
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Daaruit kun je opmaken dat ik dat dus niet heb aangeleerd.

    Ik weet dat jij F3A vliegt en als je dan die knuppel naar toe trekt je toestel omhoog gaat. Hij doet natuurlijk veel meer, imo is wat hij vooral een verdraaiing van je toestel. Iemand van mijn club die ook 1:1 vliegt vind het hoogteroer voornamelijk voor het snelheid bepalen, en de gas knuppel bepaal je het klimmen en dalen mee volgens hem.

    Je beweegt de knuppel niet, je draait hem een stukje, op dezelfde manier draait je toestel.

    Je muis vergelijk, de muis beweeg je, en in dezelfde manier beweegt ie op het scherm alleen licht je scherm niet helemaal plat.
    Waar ik nogsteeds niet over uit ben is het scrollen, ik weet niet of ik het vreemd vind of niet...:confused:
     
  6. Fready'

    Fready'

    Lid geworden:
    9 aug 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Oostrozebeke
    Hmm,

    Toch weer uitgedraaid op wat slechter en beter is.. op het eerste zicht dus zal ik maar meedoen en in de laatste zinnen zeggen wat IK er van denk:p

    Ik vlieg mode 2 en denk zoals Jens zegt dat mode 1 gemakkelijker is omdat je gewoon wat moet roeren voor rolling circles.
    Maar als ik dan rationeel denk moet je evenveel en dezelfde correcties maken als mode 2 maarja door te liegen tegen mezelf kan ik beter slapen dus :p

    Mijn gas stick zit links omdat ik vroeger met autotjes reed (van die goedkope brol) en die waren ALTIJD gas links en sturen rechts dus was ik dat al een beetje gewoon. Omdat ik eerst buiten heb beginnen vliegen associeerde ik het sturen met de ailerons omdat je buiten met andere modellen dan shocks toch wel met de ailerons stuurt.

    Dit onderwerp zal waarschijnlijk altijd eindigen in een vicieuze cirkel.

    Ook wil ik nog een oproep doen gelijk Jens ook al zei van als je rolling circles/loops/weet ik wat rollend doet leer het onmiddellijk rechts en links dat zal je veel koppijn besparen als je vastgegroeid bent in 1 richting. Zelf doe ik mijn rolldingen meestal links want bij rechts denk ik nog teveel, het lukt wel maar hele kleine correcties kan ik niet maken.

    Je kan zo over alle sporten/hobby's/weet ik veel zulke dingen zeggen en in de praktijk blijkt het dat de pro's niet dezelfde methodes/stickmodes/denkpatronen/weet ik veel gebruiken.

    rechtshandig/linkshandig daar zie ik ook wel waarheid in maarja het kan mij eigelijk niet veel schelen.

    Dus MIJN conclusie OEFENEN OEFENEN OEFENEN met gelijk welke stick mode.
    Oefening baart kunst.
    En om te beginnen met vliegen tjah vraag hem/zij wat hij/zij denkt normaal te vinden. Maar als je instructeur anders vliegt kan je wss niet anders dan diezelfde mode nemen zeker.
     
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    hihi, op een motor trek/draai je de gashendel naar je toe..
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je je gasstick gaat draaien tijdens een rollende harrier valt ie er op een gegeven moment als de schroefdraad op is vanaf jan ! ;)
     
  9. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    hihi.
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Wat een rare discussie hierboven over de logica van de sticks: ik duw mn stick naar boven, dan moet mn vliegtuig naar boven gaan? Moet je eens op zn kop proberen :nooo:

    Je sticks zijn geen lineaire schuiven, het zijn joysticks die alleen kunnen roteren om 2 assen.
    De aileron en elevator zijn juist de meest logische sticks. Jij roteert je stick, en je toestel maakt dezelfde rotatie. Dit geldt altijd, in welke positie je toestel zich ook verkeert.

    Het rudder is anders. Bij het rudder draait het toestel om te z-as (verticale as als het toestel horizontaal hangt). Om die reden hebben computerjoysticks vaak een yaw-as waarbij je de hele stick draait. Dit zie je overigens ook bij de pedals van een fullscale vliegtuig. Deze maken ook dezelfde rotatie als je toestel.

    Gas is een buitenbeentje. wat je eigenlijk doet is het vermogen/de thrust redelijk lineair opvoeren. De gasstick zou dus een lineaire schuif moeten zijn. Dit is echter in de fullscale wereld ook niet zo voor zover ik weet. Dan is je gashendel ook een roterende stick (zelfde als elevator). Vreemd...
     

Deel Deze Pagina