Stickmode 2 en planken

Hallo allemaal,

Ik vlieg sinds begin dit jaar met elctro heli's. Momenteel vlieg ik met een Raptor 550E, een Raptor 620E en een Trex 450.
jaren geleden vloog ik ook vliegtuigen.

De heli's vlieg ik in stickmode 2 (zoals de meesten van jullie). Ik ben van plan een vliegtuig erbij te nemen maar twijfel over de te gebruiken stickmode hierbij.

Twee mogelijkheden:
1- vliegen met stickmode 2 (dus rolroer en elevator op de rechter stick) Is dit te doen? zijn er meer vliegers die hiermee vliegtuigen vliegen?
2- een tweede zender kopen en vliegtuigen vliegen in stickmode 1
Het iedere keer ombouwen van de zender is uiteraard geen werkbare optie.
Graag wat input en ervaringsgegevens van mijn mede-forummers.

Jan

Ik vlieg planken met stickmode 2, dat is erg goed te doen. Volgens mij is het makkelijker dan mode 1 zelfs.

Ikzelf vlieg al jaren stickmode 2 met mijn vliegtuigen. Het is dus perfect te doen. Het hangt allemaal een beetje af van je persoonlijke voorkeur. Niet onbelangrijk is ook met welke stickmode je vlieginstructeur vliegt en hoe je het bijgevolg bent aangeleerd.

Er is al heel wat geschreven op dit forum over stickmodes en iedereen was het er over eens dat er niet echt een voordeel is tussen verschillende modes. Gewoon vliegen in de mode die jou het best past en die voor jou het leukste lijkt.

Stevo

Als je al heli's vliegt op mode 2 zou ik zeker ook voor vliegtuigen mode 2 blijven gebruiken. Dan blijven alle reacties op de stickinputs gewoon min of meer hetzelfde. Als je vliegtuigen ineens mode 1 gaat vliegen en dus de elevator links hebt terwijl je die rechts gewend bent van de heli is dat vragen om verwarring.

Hier een stickmode 2 vlieger.. kan prima.

Mode maakt geen drol uit, je moet de mode kiezen die je prettig vind. Er is niet een mode beter dan de ander.

Ja maar, hoor ik nu mensen zeggen, bij mode 2 heb je al snel koppeling tussen rol en hoogte, dwz, als je snel wilt rollen kun je per ongeluk wat hoogte bijgeven, waardoor je een barrel-roll achtig iets krijgt.

Dat is geheel waar, echter bij mode 1 heb je weer een koppeling tussen gas en rol, waarbij iemand bij lastwisselingen per ongeluk een beetje kan gaan rollen, enzovoort.

Bij ons vliegt 1 iemand die heli mode 2 en vliegtuig mode 1 vliegt, het kan dus wel, het is maar net wat je prettig vind.

Overigens.. het zijn 'vliegtuigen en helicopters' of 'planken en koffiemolens'.

ik heb leren vliegen mode 1 met de vliegtuigen, na jaren heli erbij gaan vliegen en op aanraden van de toppiloten mode 2 gedaan , met 2e zender erbij.

heli is dusdanig anders vind ik dat ik dat goed kon scheiden.

nu vlieg ik weer eens vliegtuig wel eens en dat doe ik nu gewoon mode 2, omdat het gehannes met 2 zenders ook niks is.

pas 1 keer gehad bij een motor uit situatie dat ik snel het gas dicht wilde doen en vol up trok ;)

dat slijt er wel uit.

beide modes is prima vliegen.
ik zou voor het gemakkelijkste gaan, 1 zender.

Mode 2 voor helie, en mode 4 voor vliegtuigen.

Zo vlieg ik, geeft geen enkel probleem, heb zelfs mensen leren vliegen in mode 2.

Groetjes

Chris

Ik heb eerst heli leren vliegen op mode 2 met "trekkend"pitch.
Nu vlieg ik ook probleemloos vliegtuigen op mode 2 met "trekkend"gas.

Nooit een enkele verwarring gehad, gewoon instellen zoals jij het wilt.

Ik heb ook vliegtuigen gevlogen in Mode 1 i.v.m. het scheiden van ailleron en elevator, vond ik toen fijner vliegen.
Met heli's leek het me het meest logisch om in mode 2 te vliegen, heb al aardig wat uurtjes gestuurd nu.
Als ik weer eens een vliegtuig bestuur zal ik hem nu toch ook in mode twee vliegen, kans is groot dat ik nu de fout in ga in mode 1 :D

Eric

Hartelijk bedankt allemaal voor de reacties

Met de bemoedigende woorden van de meesten van jullie ga ik verder met vliegtuigen op mode 2.
Eerst voor de gewenning op de sim.

Nogmaals bedankt en het beste

Back