Stiletto bouwproject van Corvidae.net

In opvolging van het Blizzard .15 project verschijnt hierbij een thread over de bouw van drie Stiletto's. Onder deze drie zal er zich één van Peter Pankras bevinden. Daarnaast komen er ook twee Stiletto's bij de Modelvlieg Vereniging Almere, namelijk die van Peet Doddema en Jorrit Meijer. Eens kijken of we dat jetvolk de stuipen op het lijf kunnen jagen!
schater.gif

De Stiletto is oorspronkelijk een relatief bekend club 20 pylonrace model. 'Helaas' zullen onze Stiletto's redelijk buiten de reglementen vallen. Dit komt mede dankzij de andere vleugel die toe gepast zal worden, en de motor die buiten restricties vallen. Maar then again: Alles voor de speed uiteraard, en het streven is de magische grens van 300km/h te doorbreken. Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door een Rossi 21. Helaas zullen deze motoren nog even op zich laten wachten aangezien ze niet op voorraad zijn.

Leverancier zei:
Sorry, the new engines are still not ready built. The ones on our webpages are dating back to a development to the early nineties and are not longer available. Or let me say it like this, the manufacturing was too expensive in smaller numbers. So we started to put the same internals like Piston/liners/Conrod/bearings into a new available crankcase which is currently used by a Rossi 3,5cc Car engine. The estimated manufacture date moved slightly from the first week in January to hopefully now. Reason for the delay is the new Rossi on road 1:8 Car engine. Which is in the final developmentand early manufacturing stages and proved last weekend to be the fastest and strongest on road engine last week in a competition with the other engine manufacturers. Please understand that this has a higher priority as with car engines Rossi is making their money. The engines are running very strong and reliably. First, the engines with Carb are available and in a later Version the Venturi will be available as an upgrade.

Zoals jullie begrijpen ben ik erg benieuwd naar de resultaten van deze nieuwe motor. Hopelijk doet hij niet onder voor het oudere model Rossi 21. Uiteraard wordt er gekozen voor de R21 rear-exhaust met Venturi. Carburateur zou in principe ook kunnen, alleen ben ik sceptisch wat de intake betreft. We gaan het eens flink aan de tand voelen. Want één van de 3 Stiletto's die eraan zitten te komen zal namelijk worden uitgerust met een carburateur.

Momenteel zijn de modellen onderweg van Corvidae naar ondergetekende, dus het feest kan binnenkort beginnen! Zal alvast diverse soorten glasweefsel inslaan, en de G4 weer uit de kast pakken. ;)

Stiletto 21 in een notendop
- Spanwijdte ca: 115 cm
- Gewicht: 1250 tot 1450 gram
- Motorisering: 3,5ccm rear-exhaust
- Resonantie uitlaat volledig in-cowl

stiletto_00.jpg

Game on!

oei leuk. Ook erg leuk speelgoed om een leuke electro -> methanol wedstrijd tussen de houden ;)

Jullie willen echte speed?

Waarom dan niet in deze categorie iets maken en gaan voor het ultieme speed gevoel met een redelijk normale methanolmotor.
foto
Meer info in deze draad op het rc-network.de forum.

theo.. dit is echte speed.. heb je wel eens met een stiletto met deze setup gevlogen?

En het oog wil ook wat... zeg nou eerlijk.. welke vind je sexier ogen.. ;)

peter

Nee, helaas met beide nog niet mogen vliegen. Die Stiletto ziet er idd wel beter uit, maar ik denk dat die ene kist welke speciaal gemaakt is voor speed toch nog een stukje sneller is. Op de speed treffens gaan ze voor de 400+ grens met die modellen.

En tja, als "oldtimer", vroeger hier in Sittard op de grote vliegshows kwam steeds Klaus Schielke (hopenlijk schrijf ik dat goed) met zijn zeer snelle modellen en tot op heden heb ik nog niet veel modellen gezien die daarvan in de buurt komen. Start ging vertikaal met kleine katapult en het model ging versnellend omhoog tot aan de gezichtsgrens je kan dan wel raden hoe dat gaat in duikvlucht.

hoi theo.. klopt.. hij zal wat sneller gaan.
De beretta is ook op die manier gemaakt, en ook bloedje snel. Ik heb vanuit duitsland al de vraag gehad de sharky zo aan te passen dat hij ook een compleet weggewerkte motor kan hebben.
Voordeel van de sharky tov de beretta is dat de sharky een langere staartboom heeft.. wat bij hooge snelheden wel fijn is als je hard door de bocht gaat.. iets waar je met de stiletto wel mee op moet passen.. als je hem vol gas heel scherp door de bocht trek heb je kans dat ie gewoon rechtdoor gaat..

Peter

Peter Pankras zei:
De mal, op kleur gespoten. Met rondom alle glas en kool die erin komt.
stiletto_01.jpg

Beide helften klaar met soppen.. Nu kan de mal gesloten worden.
stiletto_02.jpg

Voelt altijd als kerstmis.. Het openen van de mal na een dikke 24 uur drogen.
stiletto_03.jpg

Idem, het onderkapje waar de resopijp volledig in wegvalt.. Dus theo.. ook hier zo min mogelijk weerstand.. Maar opties toch mooier dat dat zwarte geval wat je liet zien.
stiletto_04.jpg

Romp en kapje uit de mal.. Alleen nog even de randen schoondremelen en een warm badje geven om het overtollige pva en was eraf te halen.
stiletto_05.jpg

stiletto_06.jpg

Dit zijn alle cnc gefreesde onderdelen van het stabilo. Stabilo bestaat uit 2 lagen balsa met daartussen een berkentriplex kern van 0.3mm dit alles word met lamineer epoxy samengeperst. Als scharnier word een scherweefselband strook mee gelamineerd in de kern.
stiletto_07.jpg

Alle onderdelen voor de vleugel. Piepschuim kernen.. Het glas is versteviging en zit tussen de abachi bovenhuid en het piepschuim in voor extra stevigheid. Ook hier word een scheurweefsel strook mee gelamineerd wat direct als scharnier kan functioneren.
stiletto_08.jpg

De stabilo's klaar.
stiletto_09.jpg

Jorrit zijn Stiletto. Echt een hel om te maken met al die zilver glitter.. echt na 5 minuten lamineren ben je al helemaal de draad kwijt.. ;)
stiletto_10.jpg

Kapje Jorrit
stiletto_11.jpg

Hier word de vleugel gemaakt. Alles word met een rollertje ingesmeerd met een mixje van 24 uurs epoxy en een speciaal schuimmiddel.
stiletto_12.jpg

Dit is de epoxy na 15 minuten. Je ziet wat het schuimmiddel doet met de epoxy. Zo schuimt hij al je poriën vol in het piepschuim en krijg je een supersterke vleugel zonder dat je een grote hoeveelheid epoxy moet gebruiken..
stiletto_13.jpg

Dit is de epoxy de volgende dag na uitharding..
stiletto_14.jpg

de 2 stiletto's klaar.. met boven. jorrit zijn bling bling stiletto
stiletto_15.jpg

Jorrit.. zonnebril op tijdens het vliegen met mooi weer en zorg voor wat contrast op de vleugels.. ;)
stiletto_16.jpg

Dat ziet er mooi uit, alleen dat zilveren geval, ik wist al dat jorrit altijd iets aparts wilde, maar zo erg had ik niet gedacht.

Het wordt toch eens tijd dat ik die nieuwe speed 400 racer ga bouwen en dan die door ontwikkelen naar een serieuze f3d kist of eventueel sparen voor een echte f3d racer en eens kijken of ik een goede concurent kan worden voor Paulraaf. Tijd voor speed dus.

@jorrit; waarom niet eerst de Blizzard .15 afmaken? Zo ben je met verschillende projecten tegelijk bezig :roll:

Grt.

En nu vraag ik mij altijd het volgende af:

Als beide helften gelamineerd zijn en je sluit de mal.... Wat heb je dan gedaan/doe je dan om er voor te zorgen dat beide helften een goede verbinding met elkaar maken. Het is toch onmogelijk om er een reepje glas o.i.d. in te leggen. Een stukje uit laten steken in een helft kan ook maar hoe zorg je dat het dab gegarandeerd tegen de tweede helft zit?????

vragen, vragen, vragen :no:

:)

Mark

hoi mark.. dat is simpel ;)
Je gebruikt hiervoor wel een glasbandje. in de onderdste mal doe je die alleen half op de onderste rand.. en in be bovenste mal doe je ze half op de bovenste rand. Daarna doe je ze verschoven op elkaar en schuif je ze naar elkaar toe.. als ik erom denk zal ik volgende keer een foto maken van hoe de banjes erin liggen voor het sluiten.
Als je het een keer in het echt gezien heb denk je bij jezelf... doh.. is het zo simpel ? ;)

Peter

@Peter: Dank: ziet er gelikt uit. En laat Jorrit dan maar voor het exotische zilver gaan, ik ben erg in mijn nopjes met mijn rode stilletto. Heb alleen maar 1 probleempje .... Wegens verbouwing van mijn zolder liggen alle modelbouw activiteiten de komende 5 weken stil :cry: :cry: :cry:

Peet

Ah ik snap....

Maar eh aandrukken kun/doe je dus niet??? Hoe weet je dan zeker dat je voldoende hechting hebt??

Grz

een beetje wijzere Mark

De Stiletto's zijn binnen! :D Vandaag ontving ik met de TPG werkelijk 2 meesterwerkjes. De rompjes zijn echt super! Mijn zilveren versie is wel érg bling inderdaad, nog meer dan ik voorzien had. ;) Maar het heeft zeker zijn charme en ik verwacht dat het er goed uit komt te zien met het bedachte kleurenschema!

De doos, flink pakket...
stiletto_17.jpg

stiletto_18.jpg

En uit deze doos komen 2 van dit soort pakketjes. :)
stiletto_19.jpg

Uitgepakt en wel. Van alles voorzien.
stiletto_20.jpg

2 meesterwerkjes al zeg ik het zelf! :)
stiletto_21.jpg

En een zakje kleindelen bijgesloten. O.a. de wingtips, koolstof rovings, stukje glasmat, triplex freesdelen en een aluminium motorsteun (optioneel) voor de Rossi 21. Al met al een compleet pakketje!
stiletto_22.jpg

Sorry voor de matige foto's. Deze zijn gemaakt met mijn telefoon wegens het feit dat m'n ouders de camera mee hebben op vakantie. :nosmile: Binnenkort wordt de kwaliteit goed gemaakt door de aanschaf van een Nikon D200... *pats* :lol: Ben benieuwd hoe dat werkt met de close-up kiekjes voor dit soort bouwprojecten.

Alexzzz zei:
@jorrit; waarom niet eerst de Blizzard .15 afmaken? Zo ben je met verschillende projecten tegelijk bezig :roll:

De Blizzard zal ook zeker afgemaakt gaan worden, maak je daar niet druk over. :) Wil eigenlijk kijken of ik ze beide tegelijk kan spuiten, scheelt een hoop werk en rotzooi. Combineer het allebei een beetje, het is maar net waar ik op dat moment zin in heb.

en het is ook handig met het in het glas zetten van de vleugels. Je kan beter 2 vleugels gelijk doen ;)

.. mooi dat ze er zijn jorrit.. zat dat plaatje van die blote dame nog in de doos ;)

Peter

Peter Pankras zei:
zat dat plaatje van die blote dame nog in de doos ;)

Haha.. Nee, ben haar niet tegen gekomen.. ;) Zou een leuk extraatje geweest zijn, maar blijkbaar heeft ze de reis naar Almere niet weten te overleven... :lol:

@Jorrit: cool man. Jij met je bling bling.... zie je toch niet meer bij 300km/u 8)
Kom die van mij wel even halen dit weekend. Nu is't nog (lang) wachten op die Rossi's he?

Peet

ik vind het ook erg lang duren met die rossi's..

Ik zal roland nog even een mailtje sturen.

VOlgens hem zouden ze er volgende week moeten zijn.. ik geloof er nix van ..

Peter

Back