Stiletto bouwproject van Corvidae.net

robbert zei:
Zijn die Stilleto's af voor de race ??

Haha.. Daar kan ik heel kort over wezen. Nul. ;)

Er zijn er in Almere momenteel 2 in aanbouw, maar niet conform de Club20 reglementen. Dus wat deelname betreft zal dat al gelijk problemen opleveren.

Weet je wat, Mogen jullie toch laten zien hoe hard die dingen gaan op het ciruit. Maken we voor deze keer een extra open klasse voor jullie. Moeten ze wel klaar zijn natuurlijk ;-)

Robbert

Tja, sorry Robbert dat zal helaas niet gaan, op 1 juli ben ik nl op vakantie en niet in NL :? . Ja, inderdaad slecht gepland ja, baal ik ook van. Had die pylonrace in Almere graag willen zien (meedoen??)

Bovendien zijn mijn reflexjes ook nog niet helemaal op +200km/u ingesteld op op 6m hoogte snel rondjes te kunnen knallen zonder daar bij de kist gelijk de grond in te boren.

Een beetje oefenen op de simulator helpt. Fred Brugdorf van APC en de broertjes Metkemeijer kunnen het met 300 + kmhr met F3D bakken en die zijn ouder.

Gtz
Robbert

Ik zeg ook niet dat het niet gaat lukken - anders was ik niet aan dit project begonnen :wink: -, heb alleen wat oefening nodig. Ennuh die Metkemeijers doen het natuurlijk al jaren dus ...

Zo, vanmiddag het stabilo een beetje zitten aanpassen. Hij past nu in principe perfect, en de aansturing van het hoogteroer functioneert ook probleemloos (gesimuleerd). Als alles gefixeerd op zijn plek zit moet er een gat van 5mm diameter aan de onderkant van de romp worden gemaakt. Hierdoor is het mogelijk om het kogellinkje over het M3 draad te schuiven en met een speciale tooling (dun M3 dopje) een M3 borgmoertje aanbrengen. Uiteraard wel met Loctite. Dit gat zal later worden afgeplakt met een stukje plakband.

Aardig recht al. :)
stiletto_71.jpg

De gaten zullen worden opgevuld met epoxy. Daarna zal ik als toplaag een stukje 80 grams glasmat of iets dergelijks aanbrengen voor extra stevigheid. Daarna volgt de gewoonlijke 25 grams indekking met G4. Volgens mij moet dat wel blijven zitten. :)
stiletto_72.jpg

Zo, en het zit eindelijk een keertje mee allemaal. :) Het stabilo zit inmiddels vastgelijmd op zijn plek en het hoogteroer beugeltje zit erin. De ball link aansturing past erop en door het gat onderin kan ik deze probleemloos vastschroeven met een klein dopsleuteltje.

stiletto_73.jpg

stiletto_74.jpg

stiletto_75.jpg

stiletto_76.jpg

Vanavond het stabilo in de G4 en glasmat gezet.

stiletto_77.jpg

Heb de ruimte tussen het hoogteroer en stabilo verkleind door strookjes balsa er tussenin te lijmen. Hierdoor hoop ik de kans op flutter aanzienlijk te reduceren.
stiletto_78.jpg

Volgens mij had je een hoop tijd een moeite kunnen besparen door het stabilo eerst af te maken en daarna pas in de romp te plaatsen!
Maar het gaat vast wel iets moois worden 8)

Nee, dat had niet gekund omdat het beugeltje van het hoogteroer meegelamineerd moest worden. Het beugeltje moet als eerste erin, en daarna kunnen beide stabilodelen erbij. Tevens geeft het glasmat misschien nog een beetje extra stevigheid aan de volledige hoogteroer aansturing.

Maar het bouwen heeft niet stil gelegen, ik heb de bellypan bevestiging klaar. Heb een tijdje nagedacht over het probleem en dit leek me de beste oplossing. Hij zit vast met 4x M3 imbusboutjes die binnen een halve minuut eenvoudig te verwijderen zijn. Alles past perfect en zit precies zoals ik het hebben wou, ben zeer te spreken hierover! :D De kopjes van de imbusboutjes zitten netjes verzonken in de bellypan zodat het de stroomlijn niet negatief beïnvloed.

stiletto_79.jpg

stiletto_80.jpg

stiletto_81.jpg

stiletto_82.jpg

stiletto_83.jpg

Normaal gesproken bij de Praxis. Maar aangezien die lui tegenwoordig alleen rotzooi in kleine zakjes van 8 (!) stuks verkopen, én omdat alles nu vanaf M4 gaat, ben ik genoodzaakt om een zakje bij 2 Brothers te halen. 10 stuks voor €3,- of iets in die geest. Verschil is niet om wakker van te liggen in ieder geval.

Zo, vanavond even de hoogteroer servo erin gezet en de stuurstang in elkaar gelijmd. Heb hiervoor gewoon M3 draadeind genomen en hier een passend koolstof buisje overheen gelijmd met epoxy om knikken tegen te gaan. Het plankje heb ik gelamineerd met gevlochten koolstof om het plankje te verstevigen. Maar ieder nuchter nadekend mens zal zich vooral realiseren dat het puur voor de looks is. ;) Speling is nihil te noemen, de enige speling die er is wordt veroorzaakt door de servo tandwielen zelf. Met relatief veel kracht weet ik slechts een speling van 1mm te maken zonder de servo te bewegen. Mooi resultaat opzich.

stiletto_84.jpg

Zit nog een beetje te denken of ik dat servoheveltje niet op de één of andere manier moet verstevigen? Opzich is dit best fragiel en heb je weinig vlees over aan beide kanten van het hevelgat. Misschien op onderstaande manier met een stukje extra GFK zodat je beide kanten van het servoheveltje gebruikt als contactoppervlak en verdeling van de krachten?

tucano_10.jpg

Met onze F3d kisten gebruiken we ook gewoon standaard servo hoorntjes.
Deze breken pas bij een mooie crash :D dus ik zou je er niet al te druk om maken.

Martijn

Dit had ik in gedachten, met het stabilo gewoon egaal metallic zilvergrijs. Beide vlakken direct naast de romp zijn overigens ook metallic zilvergrijs.

Wat denken jullie?

stilettopaint_04.jpg

Zoals deze ongeveer. :)
stilettopaint_02.jpg

Back