Stiletto bouwproject van Corvidae.net

Peter Pankras zei:
stoer motorschotje jorrit!! ;)

vaag met die adapter.. ik heb hier een adapter liggen voor een rossi.. en die gaat dan dus ook niet passen.. ;)

Peter

Tja, ben bang dat die niet gaat passen dus. We hebben nu de TruTurn TT-0147-A adapter (1/4"x28 kit, 7mm bushing), en die voldoet prima. Misschien dat ik een klein stukje van het zeskant afdraai om wat meer draad te houden en de propeller wat makkelijker passend te maken.

Haha.. Ja, zou wel een mooie vooruitgang zijn natuurlijk! :)

Heb overigens van Martin een speciaal onderdeeltje gekregen waarmee ik de brandstofslang dicht kan knijpen wanneer ik een venturi gebruik. Hierdoor hoef je het model dus niet op zijn kop te hangen of iets dergelijks om de motor uit te krijgen. Nu kwam bij de Pylonrace Workshop naar boven dat de pluggen doorbranden als de motor te krap wordt gezet. Dit heb ik zelf ook ondervonden bij het afstellen van de MVVS .15 GFR met scherpere poorten timing. Vandaar dat ik mij eigenlijk afvraag of de gloeiplug niet direct door zal branden wanneer ik de leiding dichtknijp? De Rossi zal dan armer gaan lopen, dus zodoende. Wanneer je een tank leeg vliegt gaat hij relatief langzaam armer lopen, terwijl dit mechanisme redelijk abrupt inkomt. Wie kan hier eventueel meer over vertellen?

stiletto_70.jpg

Dit systeem zal er juist voor zorgen dat er in één keer geen brandstof meer in de motor komt. Daardoor voorkom je dus dat de motor langzaam steeds krapper gaat lopen en de plug stuk gaat.
In de F3D modellen gebruiken we idd de zelfde afslag.
je kan het natuurlijk ook gewoon even simpel zelf maken met een stukje verenstaal.

Groeten Martijn

Bij mij is er ook nog wat voortgang:

Herschaalde%20kopie%20van%20PICT1237.jpg

Herschaalde%20kopie%20van%20PICT1238.jpg

Ik heb hier even de andere weg bewandelt dan Jorrit en het stabilo in de breedte gesneden om het zo in de romp te wurmen.
Hierdoor is het beugeltje voor het hoogteroer niet meer te gebruiken. hoewel:hij paste toch niet door het gat:
Herschaalde%20kopie%20van%20PICT1246.jpg

Herschaalde%20kopie%20van%20PICT1240.jpg

Herschaalde%20kopie%20van%20PICT1239.jpg

Peet

Ook met dit gedeelde stabilo is het mogelijk om een inwendige aansturing toe te passen. Gewoon eerst het beugeltje, dan het roerdeel en vervolgens de voorlijst aanbrengen. Of andersom. Moet wel passen volgens mij. Dat is een probleem wat te tacklen valt. Tevens is het beugeltje door de romp naar achteren te leiden volgens mij. Is het proberen waard in ieder geval.

Ik denk ook wel dat je het beugeltje door de romp naar achteren moet leiden. En dat er dan gelijk de kogelkop en aanstuurstang aan vast moet zitten. Want hoe krijg je die anders nog vast aan het beugeltje?

Of ga je toch een gat maken aan de zijkant, en die daarna afplakken? Lijkt me zonde, maar volgens mij was dat ook niet de bedoeling om een gat te maken

OK, ik ga er nog eens over dat beugeltje nadenken. Ik vind het alleen zo'n moeilijke (maar wel mooie) oplossing. Ik neig toch een beetje naar een conventionele vork contructie. Wel wat meer lucht weerstand denk ik en minder fraai, maar je kunt er later toch nog lekker bij.

Afijn, ik neem het nog even in overweging.

Peet is overtuigd en gaat waarschijnlijk ook het desbetreffende beugeltje toepassen. :)

Momenteel struikelen we echter over het bevestigen van de bellypan. Er zijn verschillende opties, wat adviseren jullie? Voorbeelden op foto's zijn zeer welkom!

- Geveerde snelsluitingen. Heeft als voordeel dat de schakelaar netjes onder de bellypan weggewerkt kan worden omdat de kap eenvoudig te verwijderen is.

- Vier imbusjes op strategische plekken verzonken in het glas. Simpelweg door triplex materiaal aan te brengen in de bellypan en daar de kop in laten verzinken. Moeten wel opstaande stukjes triplex (al dan niet met inslagmoeren) op de romp worden gemonteerd om de bellypan aan vast te schroeven. Schakelaar zal extern met een staaldraadje aangestuurd worden.

- Verbinding tussen beide oppervlakken met pennetjes en met plakband vastzetten, dient tevens als afdichting voor de naden. Biedt een aerodynamisch voordeel.

Tips? :roll:

ik ben voor de imbusjes. Zo is het in iedergeval bedacht.. heb helaas geen foto's voor je.

2 voor op ongeveer locatie van het motorschot bv, en 1 achter bij de schuine kant tegen de romp.. snappie..

Overignens.. stukjes triplex IN de romp met slagmoertje en dan ook op de bodem van de belly pan voor de stevigheid.

Ik heb wel eens zitten denken aan een soort lip op de bellypan voor die je in de neus van de romp haak, en hem dan achter de uitlaat weer vast zet met een imbus.

Iedereen die mee wil denken.. graag.. ben nooit zo blij geweest met hoe je die bellypan erop moet zien te krijgen..

Wie van jullie 2 had ook alweer de verlengde rolroeren? Ik wil even benadrukken dat je die even extra moet verstevigen met een extra laagje glas om ze zo torsie stijf modelijk te maken. Dus reepje glas onder 45 graden extra zou voldoende moeten zijn.. dit ivm flutter. Daar heb je met de kleinere originele minder wendbare roeren minder last van.

Peter

Bij mijn weten heeft geen van beiden verlengde rolroeren. Ik heb exact dezelfde afmetingen als Jorrit, dus .... even gemeten, breedte rolroer = 19,5 cm.

Heb overigens motorschot ook al verlijmd :)
Herschaalde%20kopie%20van%20PICT1257.jpg

En hier begint dan het afwerken van de vleugel:

Herschaalde%20kopie%20van%20PICT1293.jpg

Begonnen met een laag kunstof primer, gevolgd door een laag kwastplamuur.
Jorrit, tip: gebruik een rollertje, die kwastplamuur is redelijk dik, net hele dikke yoghurt, dat smeert niet lekker. En als je dan rolt, gebruik dan niet, zoals ik :roll: , een schuimrubber rollertje, want die glijdt er ook een beetje overheen. Ik denk dat die acryl rollers vast beter gaan.
Goed, het schuren kan dus beginnen :? Voel mijn arm nu al ...

Wow! Ziet er goed uit! :thumbsup: Mag wel gaan opschieten wil ik je bijhouden... ;)

Wat voor kunststof primer heb je uiteindelijk gebruikt?

Nog even een plamuurtip n.a.v. een experimentje:

Kennen jullie dit:
resized%20pict1346.jpg

Een spuitbusje met handpomp (4 euro bij Ruan in Almere). Dit leek me wel wat om kwastplamuur mee op te brengen. En dat gaat dus ook nog vrij aardig. Je moet natuurlijk wel die kwastplamuur flink verdunnen met wasbenzine en tussen het spuiten door even bij pompen om druk te houden. Af en toe wel een spettertje, maar toch is het resultaat vele malen strakker dan opbrengen met roller of kwast. Het geeft ongeveer net zo'n resultaat als Alebastine spuitplamuur (maar dat kost 12 euro per busje en dan kan ik net 1x zo'n vleugel doen).

Hier het resultaat vers gespoten:
resized%20pict1347.jpg

Iedereen die mee wil denken.. graag.. ben nooit zo blij geweest met hoe je die bellypan erop moet zien te krijgen..

Wij tape-en die pan er gewoon op.

Back