Stiletto bouwproject van Corvidae.net

hoi jorrit..

Ik heb zelf goeie ervaringen en ook ervaringen gehoord met de 7x6W van apc inderdaad. Roland raad zelfs de Bolly props af.. omdat ze snel breken! ;)

de electro vliegt erg leuk.. bij dit gewicht is het met motor uit net een zwever.. je moet echt op tijd je motor uit doen, anders ben je zo het veld weer over..

Peter
 
Nieuw probleem gespot trouwens. :nosmile:

Had wat APC 7x6w propellors mee laten komen toen ik toch al bezig was met bestellen. Maar wanneer de spinner backplate en propellor zijn aangebracht, is er geen schroefdraad meer over voor een propnut.

Maar eens kijken hoe we dit weer op gaan lossen. Op de spinner backplate valt met wat freeswerk zo'n 2mm te winnen, maar dat is nog lang niet genoeg om een propellor veilig op z'n plek te houden bij 30.000rpm. Heb je net 2 gangen draad te pakken. 8O
 
Dan doe je dat net als wij (de F2B-guys) als we een extensie (krukas-verlenging) gebruiken.
Dan verdwijnt het draadeind ook in de propnaaf.
De propnut wordt vervangen door een buismoer, een stukje pijp dat van binnen dezelfde schroefdraad heeft als de oorspronkelijke nut.
De prop wordt opgeboord/geruimd naar de buitendiameter (bij ons meestal 8 mm). Soms wordt zelfs het gat in de spinner backplate naar deze diameter vergroot.
Het losse puntje van de spinner heeft een kort stukje draadeind, dat voor in de buismoer schroeft.
Klaar....

Wij hadden tussen deze 'nut' en de prop vaak messing schijven geklemd zitten (bij wijze van onderleg ring) die dienden als trimgewicht. Oplopend van 5 tot 35 gram.
Ik heb in mijn turquoise kist zelfs zo'n nut zitten van tungsten (wolfraam) (SM = 19,25), en de spinner zit vol met messing. Anders lag het zwaartepunt te ver naar achteren, rekenfoutje bij het ontwerpen.... :oops:
 
Oké, dat klinkt wel als een goede oplossing! :) Heb je daar een foto van toevallig?

Wel jammer dat we er nu pas achter komen, anders had ik op school even snel wat busjes kunnen draaien.


Je zou morgen ook golfclubs mee kunnen brengen naar het veld, deze zouden niet misstaan op de strakke grasmat die wij vanmorgen gemaaid hebben. ;)
 
Jorrit zei:
Je zou morgen ook golfclubs mee kunnen brengen naar het veld, deze zouden niet misstaan op de strakke grasmat die wij vanmorgen gemaaid hebben. ;)
Ik denk dat ik na het werk morgen eerst even thuis een lekkere brunch ga genieten. (ben dan per slot van rekening al sinds 5.25 op....) . Omdat de windverwachting voor het eind van de middag goed is, ga ik dan even een paar testvluchten maken. Dan zal ik graag het resultaat van jullie 'op de knieen met het nagelschaarje'-actie komen bewonderen.

Golf-clubs? Ik rij Renault, maar daar zijn volgens mij geen clubs van....
eventankenke1.jpg


Jorrit zei:
Oké, dat klinkt wel als een goede oplossing! :) Heb je daar een foto van toevallig?
Nu wel, weliswaar erg onscherp, maar you'll get the idea...

Alles is hier gerefereerd aan een ST 60 V, dus je moet alles wel wat kleiner denken.
Hier is de motor met de conventionele prop nut en washer
66225639ug4.jpg


Hier zie je een aantal buismoeren, gemaakt uit zeskant stafmateriaal (1x staal, 3x messing), draad aan de motorkant 1/4 x 28 en voorop M5
Daarboven de messing trimgewichten, die de plaats van de propwasher innemen. Rechts een tweezijdig met schuurpapier beplakte messing ring, die tussen de motor en de prop-of spinner achterkant komt, blijft de boel bij backfire toch vast zitten.
43548478ai6.jpg


Hier een 3 delige 2" spinner, handgemaakt door -ik geloof- Armand Kuenz uit Frankrijk. Ik zou ze nu bij Randy Smith http://www.aeroproduct.net (onder PA-engines) halen.
89819782vv6.jpg


Hier in onderdelen. Front-end schroeft in de buismoer...
42562224vy4.jpg


Back plate op z'n plaats. Wordt uiteindelijk gecenteerd door de -8mm rond- buismoer
95441875hx5.jpg


Van opzij:
93050183de9.jpg


De complete unit voor het vastschroeven. Hier met een (naar 8mm opgeboorde) normale propwasher.
39923182yw0.jpg


En zo ziet het eruit als je de spinnerbody er tussen zet:
36513557wb8.jpg
 
Bruno, mooie oplossing, maar eigenlijk vind ik het toch wel heel erg raar dat heren fabrikanten blijkbaar niet erg ver nadenken over de toepassing van hun motortjes. Een wat langere krukas met wat meer schroefdraad zou toch ook praktisch zijn toch?
Hallo daar! Luistert er ook een fabrikant mee?
 
Vanmiddag even de stuurstangen gemaakt. De enige speling die nu nog voorkomt op de ailerons, is de speling op de servotandwielen. :)

stiletto_90.jpg
 
Nee, was geen ruimte voor. Het klepje is maar 1mm dik en de servo zit overal dicht bij de randen. Het zou eventueel nog wel kunnen, maar grote kans dat het klepje erg zwak wordt.
 
Jammer dat de triplex ligger niet doorloopt tot net na het servoluikje. Nu heb je immers een een breuklijn gecreerd na de ligger.... (omdat het servo-bakje ook een verzwakking is natuurlijk)


Wel erg degelijke aansturing idd zo! minimale speling, en ook nog wat mechanisch te verstellen. :D
 
Haha.. Tja, we hebben het niet altijd voor het zeggen natuurlijk. :)


Maar ondertussen heb ik even een mooi idee bedacht om het probleem met de spinners op te lossen. Simpelweg door de propnut aan te passen en de propdiameter te vergroten. APC laat dit ruimen toe tot 8.5mm, en dat is precies wat wij gaan doen. Moet alleen nog even kijken of ik het aanpassen zelf kan doen op mijn oude school, of dat ik een bedrijf vraag om het te modificeren. Mocht het niet veel kosten, dan kies ik voor de laatste optie. Dan is het zeker goed, en het materiaal van de propnut is érg hard en daarmee ook minder gemakkelijk te bewerken.

Oude situatie: niet passend:
stiletto_91.jpg


Nieuwe situatie: wel passend.
stiletto_92.jpg


Het 1/4"x28 zit 8mm op de krukas.
stiletto_93.jpg



Moeten we alleen op zoek naar een nieuw boutje om de spinner vast te zetten. Deze is nu te kort. ;)
 
wat bruno beschrijft heb ik inderdaad ook gedaan.
heb er geen foto's van.. heb zelf ooit laten draaien door iemand..

Frodo.. mallen waren te koop.. nu niet meer.
heel selectief word hij nog wel geleverd dus. ;)

peter
 
Bruno van Hoek zei:
Ga jij voor de woestijn-camouflage kleur?

Haha.. Nee, komt door het licht. Heb daar al wit en zilver gespoten. Daarna ga ik het rode vlak aanbrengen, daarna ga ik beginnen met de zwarte blokken af te plakken en spuiten. De onderkant van de vleugel is inmiddels al rood. Hier komen de zwarte accenten terug of wederom een vlag.

Maar eerst de verf goed laten drogen alsvorens ik begin met afplakken. Anders komt het straks mee tijdens het lostrekken.

Jorrit zei:
 
Haha.. Ja, ik ook wel uiteindelijk. ;) Maar tot nu toe best aardig, al is het natuurlijk iets grover dan met airbrush natuurlijk. Had geen kwastplamuur gebruikt en ook geen filler, hoefde alleen primer te gebruiken werd mij verteld. Maar toch houd je dan pinholes in je verf. Echter na 3 lagen om fatsoenlijke dekking te krijgen verdwijnen deze gaatjes en er gaat nog blanke lak overheen. De onderkant is rood, alleen zie je toch de ligger doorschijnen bijvoorbeeld. Heb geen behoefte om deze nog eens extra te spuiten, is weer allemaal gewicht. Dus laat dit voor wat het is.

Was €123,50 kwijt voor de spuitbussen voor de Stiletto en Blizzard. Ja, want die wordt ook nog gespoten nu de garage is omgetoverd tot spuithok. Metallic zilver, metallic blauw, rood, wit, zwart, 2x blanke lak en primer.
 
Back
Top