Still air

In dit topic wil ik graag een discussie op gang brengen over Still Air gewoon omdat ik er te weinig van weet. Het nut van hoge still air tijden wordt nog wel eens in twijfel getrokken. Sinds ik een hoogtemeter heb ben ik eens gaan uitzoeken hoe mijn still air tijden zijn met de verschillende modellen.

Steeds heb ik een gemiddelde uit 10 vluchten genomen en grote uitschieters weggelaten. Misschien moet ik me eens gaan verdiepen in hoe je dit op een goede manier uitvoert. Nu heb ik het meer gevoelsmatig gedaan, afwijkingen van 5% of meer heb ik weggelaten.
Ik heb hiervoor de gooihoogte gedeeld door de tijd in seconden en kwam op het volgende uit.

Hijghlight: 0.46
LongShot: 0.44
SuperJJ : 0.38

Ik ben benieuwd wat anderen halen.

Loet

Loet,

Interessant. De eerste vraag die op komt is natuurlijk, wanneer is het still air.

Ik zelf ben over de jaren tot de conclusie gekomen dat het bijna nooit still air is.

Vroeg in de avond zeker niet. Je hebt dan namelijk uitstraling van de aarde en je zult verbaasd
zijn hoe lang je daar nog op kan vliegen. Ik heb wel eens een fly-off gewonnen door dan 5 minuten
te vliegen met mijn A2 en dat was toen echt niet de still air tijd.

Wanneer is het dan wel still-air ? Wel nu je zou kunnen denken aan later in de avond, maar dan zit
het weer vaak tegen 'negatief' aan.

Blijft eigenlijk alleen 's morgens heel vroeg over, en dan alleen als het helder is. Als het een beetje
heiig is heb je 'dikke lucht' en gaan je vliegtijden weer flink omhoog.

Hoe vroeg is heel vroeg ?

Ik zou zeggen 1 tot 2 uur na zonsopgang. Na 2 uur wordt het weer negatief (instraling van de aarde)

Ik zelf heb ooit in Soller de still air tijden van mijn toenmalig A2's gemeten. Ik ben toen met
Pieter de Boer wezen vliegen zo rond 6:30 en we vlogen 3:43 - 3:48 met onze A2. Inmiddels
is dat tegen de 5 min.

Het zou wel eens leuk zijn om eens heel vroeg op Garderen te gaan vliegen...

Cheers

Bart

de materiaalverzamelaar zei:
Loet,

Interessant. De eerste vraag die op komt is natuurlijk, wanneer is het still air.

Ik zelf ben over de jaren tot de conclusie gekomen dat het bijna nooit still air is.

Dit heb me ook gerealiseerd maar je bent op zoek naar een handvat om de verschillende modellen met elkaar te vergelijken.

Ik merk duidelijk verschillen tussen de 3 modellen en je voelt op je klompen aan welk model beter is maar ik wil het in een getal kunnen uitdrukken.
Omdat het dus bijna nooit still air is moet je dus je aantal metingen vergroten en de bandbreedte van die metingen verkleinen. Rolt er iets uit dat alle kenmerken heeft van een Gausse kromme dan heb je misschien iets om mee te werken.

Een ding is zeker, vanochtend toen ik brood ging halen (8.15) was het niet still air, jammer want ik wilde kunnen vergelijken met afgelopen woensdagavond toen het nagenoeg windstil was. Vanochtend vloog ik makkelijk tijden van 3 minuten tot zelfs een kwartier aan toe (heb die vlucht zelfs afgebroken want ik ging even brood halen). Afgelopen woensdagavond vloog steeds tussen de 1 minuut 40 tot 1 minuut 50 teruggerekend op steeds een zelfde gooihoogte (40 meter). Met de SuperJJ gevlogen.

Loet

Het zou wel eens leuk zijn om eens heel vroeg op Garderen te gaan vliegen...

Still air is zoals Bart al zegt iets ondefienieerbaars...... Vrije vluchters weten daar alles van.
Onder excact dezelde uiterlijke omstandigheden, boven hetzelfde oppervlak kunnen er verschillen van wel 20 % optreden.
En ik heb heel wat ochtenden voor en rond zonsopkomst op verschillende terreine gestaan !

Desondanks valt er toch wel het een en ander te meten maar ga daarvoor absoluut niet op een hei staan. Heide fungeert namenlijk als een soort van buffer waar de lucht zich als het ware "verstopt" en waardoor hele vreemde omstandigheden kunnen ontstaan. Zoals Bart al aangaf wil je kist soms niet meer omlaag maar onder andere omstandigheden waar een koude luchtlaag wordt vastgehouden komt je modell ontzettend doorkakken.........

Hier heeft een vlak en egaal veld duidelijk de voorkeur om die invloed zo klein mogelijk te houden. Gras of akkerland is ideaal. Natuurlijk ga je dan zo kort mogelijk voor zonsondergang of meteen na zonopkomst vliegen om thermische invloeden uit te sluiten. Maar zelfs dan zullen er nog variaties optreden (per dag) dus zijn een fors aantal vluchten nodig om tot een redelijk betrouwbare
gemiddelde vliegtijd te komen.

Mijn Aspirin doet circa 0.35 m/sec
De belangrijkheid van deze waarde voor een DLG is echter.........................................

Arno

Ooit ergens gelezen dat de grootste kans op still air het laatste uur voor zonsopkomst is
Tja je moet er wat voor over hebben. Kun je mooi op de terugweg na het vliegen brood halen Loet 8)

Arno,

Klopt, heide is niet goed. Grasland of akkerbouw is beter, vandaar Soller....
is ook dicht bij jouw in de buurt, dus maar eens een sunrise wedstrijd in Soller :D
Cheers

Bart

Hi Bart,

Zo'n zelfde veldje heb ik hier naast de deur :) dus naar Soller rijden is niet per sé nodig
Maar ik moet bekennen dat ik "still-air" vliegen met een DLG nogal saaie boel vind.
Vermoedelijk komt het door de wat hogere vliegsnelheid in verhouding tot vrije vlucht modellen
maar de variaties die je per sessie aantreft zijn dermate klein dat het, het vliegen "rather booring" maakt.............

Arno

arno888 zei:
Hi Bart,

Zo'n zelfde veldje heb ik hier naast de deur :) dus naar Soller rijden is niet per sé nodig
Maar ik moet bekennen dat ik "still-air" vliegen met een DLG nogal saaie boel vind.
Vermoedelijk komt het door de wat hogere vliegsnelheid in verhouding tot vrije vlucht modellen
maar de variaties die je per sessie aantreft zijn dermate klein dat het, het vliegen "rather booring" maakt.............

Arno

Je hebt gelijk dat het een nogal saaie boel is om in "still air" te vliegen. Maar stel je voor dat we op een wedstrijd een periode hebben met "still air" dan is het toch handig om te weten welke kist dit het beste doet.

Maar ik geef toe: een dag als vandaag is veel leuker. Vanochtend een 1 uur gevlogen, vanmiddag van 3 tot 5 en vanavond van half 8 tot half 9. Veel thermiek op alle momenten en vanmiddag het model ook maar eens in een boom geparkeerd. Auto naast de boom gezet en ik kon zo via de motorkap en het dak de boom instappen. Na een beetje schudden kwam het model als een wonder heel langzaam naar me toe.

Hallo allemaal ,
Ik ben net terug van een avondje stil air vliegen met mijn Liddle Twister. Het was hier zo dood dat ik de windrichting niet eens kon bepalen en invloeden van thermiek heb ik alleen in de eerste vluchten gemerkt. Na 19.30 uur was het Zo dood als een pier. Het veld waar ik vloog is gras even als alle omliggende velden
Vliegtijden vielen niet tegen. Met de LT 1 (koolstof romp) vloog ik gemiddeld 1min 51. (232 gr). na het toevoegen van 30 gr lood ging de gemiddelde tijd omhoog tot 2 min 8. De starthoogte nam hiermee aanzienlijk toe wat tot hogere tijden lijde.
Daarna ben ik gaan vliegen met de LT 2 (alu/carbon/alu romp) De tijden gingen toen gemiddeld naar 2 min 5 sec. (240gr). Na toevoegen van 30 gr lood gingen de tijden naar 2min 27. Aangezien mijn starthoogtes waarschijnlijk dichter bij 40 dan bij 50 meter liggen lijkt het mij geen slechte waardes. In iedergeval bewees dit dat de stijvere romp toch iets hoger gooit. en dat het weinig zin heeft om met een te lichte kist te vliegen. Ik moet hierbij wel opmerken dat een lichte kist iets beter reageert op lichte avond thermiek (heb ik niet meegeteld voor de gemiddelde score).

hoi allemaal

wij, rob en ik hebben het vanavond ook even getest (stil air )

rob vloog met zijn blaster iedere vlucht rond de 1 minuut 10
ik vloog met de super gee net over de minuut (kon het niet redden tegen over de blaster )
maar als ik dan die tijden van alex lees (tjonge petje af hoor ) 8O

half negen zijn we heen gegaan en kwart over negen waren we weer thuis (het veldje ligt achter ons huis ) :)

groeten arnold

Alex, Het lijken me niet alleen goede tijden, het zijn goede tijden.

Bart, ik dacht dat ik het saai vond maar inmiddels heb ik ontzettend veel geleerd bij dit "still air" vliegen. Zoals bijvoorbeeld: zuiniger leren sturen maar toch ook wel veel verschillende trimmingen kunnen uitproberen.

Ik hoop volgend jaar door de 2 minutengrens te doorbreken. De Alu-koolstof-Alu-poken liggen al hier in huis, een eigen neusmal ga ik deze winter maken en ik kijk uit naar een aantal nieuwe eigenbouw vleugels (zonder enige vorm van flutter) . 1 wordt met 66 grams koolstof en 1 met 65 grams koolstof/kevlar. Weet ik volgens mij bijna alle opties behalve de dynema (te zware tot nog toe) en het basaltweefsel (te zwaar tot nog toe).
Interessant spelletje.

Iedereen veel succes dit weekend in Weert, zal ik mijn best doen in Bitterfeld (Duitsland)

Loet,

Met mijn A2 vind ik Still Air vliegen het leukst omdat het dan echt aan komt op afstelling en een perfekte
lancering. In feite als ik eenmaal mijn still-air afstelling heb verander ik nauwelijks meer wat aan mijn A2's
afhankelijk van het weer is het dan een 1/4 slagje up of down (M2.5) en ik speel wat met mijn lanceer
tijden, bij wat hardere wind kunnen ze omhoog....leuk om te lezen dat je er veel van geleerd
hebt want voor mij geldt hetzelfde...
Cheers

Bart

Back