Stille spindel

Discussie in 'CNC' gestart door jitze, 25 nov 2013.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dag CNC-ers,

    Hebben jullie ervaring met stille spindels?

    Laatst heb ik bij een kennis gefreesd met een Kress 1050, en die maakt op max toerental zoveel herrie dat ik het voor mijn gevoel niet kan maken om binnenshuis te frezen. Helaas ben ik niet in het bezit van een garage, dus ik zoek manieren om het stiller te krijgen.
    Ik zal hoofdzakelijk balsa snijden, dus het geluid komt echt van de spindel en niet van het snijden.

    Van wat ik op internet lees is een HF spindel stiller, maar die kosten dan ook het nodige.

    Een alternatief is het zelfbouwen met gebruik van een borstelloze motor met tandriem. Ik zou dan bijvoorbeeld een reserve-as met collets kunnen kopen van een Kress en daar een steun voor maken. Hebben jullie hier ervaringen mee?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik heb datzelfde dilemma ook gehad en toch doorgespaard voor een HF spindle.
    Inderdaad niet goedkoop, maar wel met als voordeel dat ik gewoon 's avonds kan frezen als de kinderen op bed liggen.

    Tot +/- 10.000 rpm hoor je de spindle niet draaien, alleen de lucht die er doorheen gaat voor de koeling (ventilator). De stofzuiger die op 50% draait maakt meer geluid!
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dag Winfried,

    bedankt voor je antwoord. Kun je ook aangeven welke spindel je nu hebt en wat het je ongeveer heeft gekost?

    gr
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik heb zoon watergekoelde 2.2kw chinees. en als ik niet aan het frezen ben, hoor je m enkel zoemen.:yes: geluid van een fan heeft ie niet, want die heeft ie niet:D nadeel is wel dat je 2 slangen, een pomp, een reservoir en een fan+radiateurtje nodig hebt.
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    heb zelf ook een hf spindel en de frees zelf maakt meer herrie dan de hf spindel.
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Jitze

    Ik heb deze 'C31/40-C-SB-P-ER20-0.7KW-18000RPM' via damencnc
    moet ook een controller bij.

    grWinfried
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bedankt allemaal voor de reacties! Zo te zien heeft een HF spindel toch wel de voorkeur hier.

    Ik denk erover om als experiment toch in eerste instantie iets zelf te bouwen.
    hier verkopen ze spantangen met rechte assen. Met een brushless motor+regelaar (heb ik nog liggen), een askoppeling, lagers en wat draaiwerk denk ik dat ik voor minder dan 100 euro wel het experiment durf te wagen.

    Waarom ik het doe:
    - Hopelijk een stillere spindel als resultaat
    - Gewicht en omvang. (een Kress weegt 1,7kg, sommige HF spindels wel 4kg. Al dit gewicht hangt op de nodige afstand van de Y-rails en is spelingsgevoelig. Als ik minder gewicht ook nog eens dichter bij Y kan krijgen is dat een dubbel voordeel.
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Leuk idee. uitvoering vaak knudde. heb dit zelf ook gedaan,(had zelfs dezelfde gedachtegang als jou) 1200W voeding, een scorpion motor met 100A regelaar, en nog werd het zootje loeiheet.
    Het hobbyspul is er gewoon niet voor gemaakt om uren achter elkaar op vol vermogen te draaien. en wat denk je van stof wat door de motor gezogen wordt?;) ook balans is een ramp. met een askoppelingte hier, boutje daar heb je al snel onbalans en dat ga je terug zien in je werkstuk.

    Stillere spindel zal het absoluut niet worden. mijn water HF spindel hoor je NIET lopen. je hoort alleen de pulsen van de stroom en t geruis van de spantang :yes: je mag het wat mij betreft komen luisteren... en luister maar eens hoeveel herrie een BL motor maakt op volle toeren.(outrunner, inrunner is niet nuttig vanwege hitteproblemen)

    Hou die 100 euro in je zak, leg er 100 bij en dan heb je zoon 800W spindel, die heeft meer vermogen dan een zelfbouw spindel. als je machine goed gebouwt is maakt die kilo meer echt niet uit... meer gewicht zorgt ook dat het stabieler is en minder snel rare resonanties geeft.

    Je kan dit eventueel teruglezen in mijn topic. Mijn machine weegt ~200 kilo, waarvan de brug al 70 incl de Z as.. die 3 kilo meer gaat echt het verschil niet maken. en ik heb een 2.2kw van 5.5kilo eraan hangen nu.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is een kwestie van lichter belasten (de-rating) en/of lagere snelheden.

    Met een Steve Neu binnenloper:
    diy high speed spindle - MBF

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bedankt voor je bericht Ron.

    Ik ging ervan uit dat een HF-spindel al gauw 500 euro kost. Anko tipte me een 0,8kW HF-spindel voor all-in zo'n 250 euro, en voor dat geld ga ik niet rommelen.
    De 2,2kW variant kost weinig meer, maar ivm gewicht en buitenmaten ga ik toch liever voor de 800W versie. Bovendien, die 800W kom je de meeste tijd al niet aan, en mocht de spindel een keer het verkeerde materiaal induiken dan heb ik liever dat hij het niet trekt dan dat hij er dwars doorheen gaat.
     
  11. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    vergeet niet koelvloeistof er in te doen als je in de schuur werkt van wegen de vorst.
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Super Michel! Ik heb hem gelijk even in SolidWorks gezet, dan staat die vast klaar om in de tekening te zetten.

    Overigens: als ik een schuur had om in te werken dan was een stille spindel niet zo hard nodig geweest. Ik kan alleen binnenshuis werken. Zag ook ergens in een post van Anko dat je roestvorming kunt krijgen bij gewoon water, dus misschien is het alsnog wel een goed idee om KVS te gebruiken.

    Net ook een nieuw topic geopend op cnczone over de geleidingen: ? Bekijk onderwerp - IGUS Drylin versus SBR rails
     
  14. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
    welke is dat? want ik ben ook aan het puzzelen :)
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Tsja, dat kan ik me na 10 jaar helaas niet meer herinneren...
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nee sorry, deze set heb ik. Ik heb tegelijkertijd mijn kogelomloopspindels en deze frees besteld. Betaalde er toen 240 euro voor. Mooie van deze frequentie controller os, dat ik hem via de software kan aansturen met een RS425 Dongle

    https://www.ebay.nl/itm/115477286887
     
  18. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb zelf een freeskop gemaakt op deze manier. Modelbouw motor en regelaar met een tandriem waardoor ik kan varieren qua toerentallen op de kop. Werkt prima, ook in aluminium.
    [​IMG]
     
  20. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
    Mooie setup. Ik heb inmiddels een watergekoelde spindel gekocht met pomp. Echter deze zou ondergedompeld moeten zijn in een tankje en daar voel ik weinig voor. Heeft iemand ervaring met het maken van een gesloten systeem met bijvoorbeeld een olie koeler of radiator van een motor?
     

Deel Deze Pagina