Voor de meeste zal dit geen onderwerp van aandacht zijn, maar bij ons op de club proberen we ons aan de geluidsnorm te houden,(voor mij temeer omdat ik daar verantwoordelijk voor ben
) de norm is 74db op 7m.
Daar dit te gevaarlijk is om statich te meten doen we dat niet. en word het geluid in de lucht beoordeeld en aanvaardbaar bevonden.
Alleen heb je bij de start het evidente kabaal en ook als je wat traag gekomen bent. Vooral met deze windstille dagen kan dit nogal galmen, wat natuurlijk machtig is. toch wil ik daar nog wat aan doen want zoniet dan beginnen de anderen ook weer kabaal te maken, en is het hek van de dam.
Het volgende wat ik zal plaatsen op mijn kira is dus de rfm18x19 of een eflight prop wat ook 18x17,5 is op een 36mm middenstuk.(hopelijk komt dit goed)
Nu wat voor mij de echte uitkomst lijkt, en daar is al veel over geschreven maar nog nooit iets gerealiseerd... zou een vario-pitch spinner zijn.
Ik heb al zitten tekennen, en denk aan heveltjes op de 2 assen waar de propbladen aanhangen die hevels moeten op een veer drukken, waardoor de propbladen zich kunnen verdraaien/plat leggen als de druk het grootst is.Naarmate de snelheid verhoogt, zou de druk in theorie moeten verminderen en komen de bladen in hun maximale pitch.
Dit zou ook het stroomverbruik ten goede moeten komen als je ziet dat deze met de helft zakt, als het toestel op snelheid is. en navenant ook lager is met een kleinere pitch.
Nog een mogelijkheid zou zijn om het blad aan de wortel een X profiel te geven, omdat deze dan kan torsen (tegenover rond of vierkant). vraag is wel als je de X sterk genoeg maakt voor de axiaal en lateraal krachten of deze dan sowieso nog kan torsen.:?
Dit is dus een beetje waarop ik nu al een tijdje zit op te broeden en wat er toch eens uit moest, stel dat het wat word dan zit het hier redelijk verstopt om anderstaligen niet op gedachten te brengen
ik heb zo nog een heel ander en beter idee maar dat laat ik lekker niet weten
Volgende sport, om te zien of het wat wordt, is eigenlijk eerst eens die 18x19 op een 0 graden mddstuk te plaatsen wat dan een (18x12 zal zijn) en zien als dit al verandering maakt.
Val

Daar dit te gevaarlijk is om statich te meten doen we dat niet. en word het geluid in de lucht beoordeeld en aanvaardbaar bevonden.
Alleen heb je bij de start het evidente kabaal en ook als je wat traag gekomen bent. Vooral met deze windstille dagen kan dit nogal galmen, wat natuurlijk machtig is. toch wil ik daar nog wat aan doen want zoniet dan beginnen de anderen ook weer kabaal te maken, en is het hek van de dam.
Het volgende wat ik zal plaatsen op mijn kira is dus de rfm18x19 of een eflight prop wat ook 18x17,5 is op een 36mm middenstuk.(hopelijk komt dit goed)
Nu wat voor mij de echte uitkomst lijkt, en daar is al veel over geschreven maar nog nooit iets gerealiseerd... zou een vario-pitch spinner zijn.
Ik heb al zitten tekennen, en denk aan heveltjes op de 2 assen waar de propbladen aanhangen die hevels moeten op een veer drukken, waardoor de propbladen zich kunnen verdraaien/plat leggen als de druk het grootst is.Naarmate de snelheid verhoogt, zou de druk in theorie moeten verminderen en komen de bladen in hun maximale pitch.
Dit zou ook het stroomverbruik ten goede moeten komen als je ziet dat deze met de helft zakt, als het toestel op snelheid is. en navenant ook lager is met een kleinere pitch.
Nog een mogelijkheid zou zijn om het blad aan de wortel een X profiel te geven, omdat deze dan kan torsen (tegenover rond of vierkant). vraag is wel als je de X sterk genoeg maakt voor de axiaal en lateraal krachten of deze dan sowieso nog kan torsen.:?
Dit is dus een beetje waarop ik nu al een tijdje zit op te broeden en wat er toch eens uit moest, stel dat het wat word dan zit het hier redelijk verstopt om anderstaligen niet op gedachten te brengen


Volgende sport, om te zien of het wat wordt, is eigenlijk eerst eens die 18x19 op een 0 graden mddstuk te plaatsen wat dan een (18x12 zal zijn) en zien als dit al verandering maakt.
Val