Stiller f5b

Voor de meeste zal dit geen onderwerp van aandacht zijn, maar bij ons op de club proberen we ons aan de geluidsnorm te houden,(voor mij temeer omdat ik daar verantwoordelijk voor ben :mrgreen: ) de norm is 74db op 7m.
Daar dit te gevaarlijk is om statich te meten doen we dat niet. en word het geluid in de lucht beoordeeld en aanvaardbaar bevonden.
Alleen heb je bij de start het evidente kabaal en ook als je wat traag gekomen bent. Vooral met deze windstille dagen kan dit nogal galmen, wat natuurlijk machtig is. toch wil ik daar nog wat aan doen want zoniet dan beginnen de anderen ook weer kabaal te maken, en is het hek van de dam.

Het volgende wat ik zal plaatsen op mijn kira is dus de rfm18x19 of een eflight prop wat ook 18x17,5 is op een 36mm middenstuk.(hopelijk komt dit goed)

Nu wat voor mij de echte uitkomst lijkt, en daar is al veel over geschreven maar nog nooit iets gerealiseerd... zou een vario-pitch spinner zijn.
Ik heb al zitten tekennen, en denk aan heveltjes op de 2 assen waar de propbladen aanhangen die hevels moeten op een veer drukken, waardoor de propbladen zich kunnen verdraaien/plat leggen als de druk het grootst is.Naarmate de snelheid verhoogt, zou de druk in theorie moeten verminderen en komen de bladen in hun maximale pitch.
Dit zou ook het stroomverbruik ten goede moeten komen als je ziet dat deze met de helft zakt, als het toestel op snelheid is. en navenant ook lager is met een kleinere pitch.

Nog een mogelijkheid zou zijn om het blad aan de wortel een X profiel te geven, omdat deze dan kan torsen (tegenover rond of vierkant). vraag is wel als je de X sterk genoeg maakt voor de axiaal en lateraal krachten of deze dan sowieso nog kan torsen.:?

Dit is dus een beetje waarop ik nu al een tijdje zit op te broeden en wat er toch eens uit moest, stel dat het wat word dan zit het hier redelijk verstopt om anderstaligen niet op gedachten te brengen ;) ik heb zo nog een heel ander en beter idee maar dat laat ik lekker niet weten :D

Volgende sport, om te zien of het wat wordt, is eigenlijk eerst eens die 18x19 op een 0 graden mddstuk te plaatsen wat dan een (18x12 zal zijn) en zien als dit al verandering maakt.

Val

Val,

De vario pitch is nog steeds een goed idee. Echter in de werkelijkheid heel moeilijk te doen door de enorme krachten en kleine afmetingen. Er zij verschillende systemen geweest in het verleden en het is nooit betrouwbaar gekregen. Wie weet ooit weer proberen. :)

Ik zou een beetje rustig aan doen met die setup van jou. Een 16 inch prop is groot genoeg voor het eerste seizoen. Een 17 inch is eigenlijk al een beetje aan de grote kant maar kan nog net. Dan heb ik het over de echte maten natuurlijk niet RFM maten.

Ik adviseer ook de eflight prop aan omdat de RFM spinners met verzet nog wel eens willen breken!!!! Dan ben je de hele kist kwijt!!!! Alles kapot!!!!!

De eflight prop heeft idd nog een voordeel in jou geval. Minder pitch = minder kabaal.

Je moet om maximaal resultaat te halen wel je vlieg stijl aanpassen hierop. Zo vertikaal mogelijk klimmen gezien je de push wel hebt van de prop om dit te doen. Horizontaal met de motor aan heeft weinig zin met die prop.

Jos

daar is al veel over geschreven maar nog nooit iets gerealiseerd... zou een vario-pitch spinner zijn.
I
Toch wel. Urs Leodolter heeft het systeem zelfs gebruikt op wedstrijden (Robbe, nog met brushed motoren). Kontronik heeft het ook gehad (zal foto eens zoeken), maar is er niet mee op de markt gekomen. Besluit in beide gevallen: het sop is de kool niet waard.

Wim, dat was natuurlijk nog wel in de dagen dat elke gram telde en de energy niet gelimiteerd was. In die tijd kon je beter een extra cell er aan plakken. Dat is nu natuurlijk een ander verhaal.

Ik denk echter dat het mechanisch niet te doen is. Wat betreft duurzaamheid.

Power/mechanische sterkte was/is niet echt een probleem. Het programma dat de juiste pitch bepaalde voor elke toestand wel. Uiteindelijk switchte Urs manueel. Met een stijgvlucht van 1.5sec word dat nu wel moeilijk...

Hier de Kontronik versie. Heeft nooit produktie gehaald... Misschien nu Kontronik weer F5B materiaal maakt....

03NBb030L.jpg

Wim, daar denkt Steve Neu anders over.

Nu met de Unilog en loggers in't algeheel lijkt het me niet zo moeilijk om wat electronisch te regelen. Overigens alleen al een 0,5 seconde min naar max pitch tijdens de start van elke klim zou al geweldig zijn. Geen braaaaaaaaap meer.

Idd, wie weet.

Jos

Wow mooi die kontronik met holle as :o doorgeen de gearbox en motor.
Dit zou even weer onder de aandacht gebracht moeten worden van hun, wie weet doen ze er nu toch iets mee.

Snelle servo erop en simultaan met het gas laten ingrijpen is toch best te doen. je zou zelfs een vertraging kunnen instellen. servo's stellen toch in 0.15 a 0,20'

Een veertje op de hefboom is volgens mij ook een optie, en een balans systeem waarschijnlijk niet omdat de prop zo snel op toeren is dat deze te vroeg pitch zou geven.
Wim,
Urs Leodolter heeft het systeem zelfs gebruikt op wedstrijden
Welke vermogens gebruikte men toen?
Als het allemaal niet sterk genoeg blijkt dan kan alles nog in staal. En het gewicht dan... misschien met forward swept opvangen.

Om dit te concretiseren, zijn er frees-machines die 90° kunnen wisselen in een beweging zonder toolwissel of heropspannen. Ik zou anders niet weten hoe je die gaten van de as 6mm en die van de prop-houders kan maken, zonder maatfout. Of zijn daar oplossingen voor?

Val

Val, ik wil dit graag een keer gaan proberen.

Heb het er met Steve Neu over gehad toen ik in San Diago was. Na het vliegen zijn we toen gaan lunchen en heb ik hem helemaal uitgevraagd en op het hard gedrukt dat ik zo een Neu motor zou kopen met holle as en ook zo een verstel spinner systeem. Servo er op en electronica dat kan ik zelf wel.

Maar ja Steve is niet zo makkelijk. Het is een business man en als hij denkt dat er niks op te halen is dan probeert hij liever wat anders.

Kontronik is weer lekker bezig en idd zou ik Marcial hier eens op moeten attenderen / uit vragen.

De speedcup mannen in duitsland zijn er geloof ik ook mee bezig. Moet je eens op de website kijken van Steve Penz.

Jos

stiller ja dat is wat de props zijn. iedereen heeft dat draadje wel gelezen, mooi wat golikov allemaal uit de doeken doet. Vooral de rpm limiet trok mijn aandacht.

Val

meer niet? je kan overdreven gezegd een 5000kv op 6s aansluiten en toch niet over de maximum toeren gaan. als dat geen paden opent naar nieuwe mogelijkheden... alleen welke regelaars geven deze mogelijkheid? Volgens GJ zit dit in de spin series van jeti maar deze hebben geen geschikte versies.

Val

Val, ja als je de hele klim met minder dan vol gas kan vliegen op die regelaar. Ook zijn de pieken stroom die de regelaar de hele tijd schakeld groter dus wordt hij nog zwaarder belast. Niets iets om te proberen tenzij je diepe zakken hebt en weet wat je doet.

Val,

Voor het propgeluid spelen 2 zaken een rol :
-Tipspeed
-Overtrekken van de prop.

Deze gelden in het algemeen, niet gebonden aan alleen F5B. Sinds het geluid een issue begon te worden en dempers e.d. voldoende geevolueerd waren, begon men voor in verband met geluidseisen props toe te passen met een hogere spoed en kleinere diameter. APC speelde hier handig op in door de pirth van de prop iets hoger te maken dan de maat deed vermoeden (een APC prop heeft tov andere props meestal in werkelijkheid 1" meer spoed dan een ander merk prop in dezelfde maat). Naast een goed design hielp dat om het geluid te reduceren. Met de hogere pitch kwam het volgende probleem toen om de hoek kijken, bij de statische geluidmeting werd veel herrie gemeten, ondanks dat de modellen in de lucht zeer stil waren. Zeker bij F3A modellen waar men relatief hoge pitch maten gebruikte, dit kwam, zoals F5B vliegers wel bekend zal zijn, door het overtrekken van de prop.

-Tipspeed: de snelheid van de tip van de prop. Om stil te zijn zou de tipspeed zo ongeveer onder de 650km/h moeten blijven (ongeveer, geluid is geen "absolute" wetenschap).
Rekenformule:
Tipspeed= d (diameter prop in inches) x rpm (in duizendtallen) x 4.78= ....km/h

Afgelopen weekeind zag ik in de logs toerentallen van 9 tot 9.2krpm bij het invliegen van het rak. Prop heeft een gemeten diameter van 17". Met de rekenformule kom je uit op:
17 x 9.2 x 4.78= 747km/h.
In de praktijk hoor je aan het einde van de klim niet alleen het toerental oplopen, maar ook het volume, het "geluid" neemt toe door de oplopende toerental. Voor een zo laag mogelijk geluid zou je een zo klein mogelijke diameter prop willen gebruiken (binnen F5B verhoudingen..), met een hoge pitch om het toerental laag te houden. Een breed blad helpt ook, draait in verhouding "zwaarder", toerental blijft lager, dus tipspeed blijft lager.
Een radicalere oplossing is een grotere vertraging. Met de grotere vertraging heb je een grotere diamter prop nodig en een hogere spoed. De truuk zit hem in het feit dat de vermogensopname van een prop afhangt van het oppervlak van de propschijf (bij gelijkblijvende pitchspeed). Oftewel de vermogensopname stijgt kwadratisch met de diameter. Gevolg is dat de diameter van de prop minder stijgt, dan dat het toerental daalt (de vertraging verlaagt het proptoerental): de tipspeed daalt.
Voorbeeldje:
Een setup die nu met 6kw een 17x18 draait op 6.7 vertraging, draait de prop rond op 9.5krpm. Tipspeed 772km/h = veel geluid.
Zou je deze setup op een 2x zo grote vertraging zetten, 13.4 kom je op volgende waardes:
Prop 24x36 (36" spoed om bij de 2x lagere proptoerental dezelfde pitchspeed te houden)
Toerental prop: 4.79krpm.
Tipspeed: 550km/h ..minder geluid, voor wat betreft de tipspeed.

De zeer hoge spoed van een dergelijke prop brengt je bij het 2e probleem. Het overtrekken van de prop. We kennen allemaal het harde snerpende geluid bij het weggooien van het model. Zeker als er met vol vermogen en een smal blad gestart wordt.
Vooral te wijten aan het overtrekken van de prop.
Dit heeft deels te maken met het ontwerp van het blad (breed blad zal wat minder snel overtrekken) en de bladvorm (beetje welving helpt). Starten met halfgas en langzaam opkomen van het volle vermogen ("ramping"/"traction control") in de stijgvluchten zal overtrekken van de prop kunnen voorkomen.
Nadeel van een dergelijke oplossing: er zijn geen props, vertragingen of modellen beschikbaar die een dergelijke maat prop kwijt kunnen (neus moet 8.9cm langer zijn).
2 vertragingen achter elkaar koppelen zou voor de handige bouwer een mogelijkheid zijn, de technieken achter het zelf bouwen van props zijn te leren, en een neus verlengen is te doen...

Oplossingen voor de korte termijn:
Iets minder extreem: 8:1 vertraging. Reisenauer heeft iets dergelijk in het programma, Neu was hier ook mee bezig.
Driebladsprop: een beetje handige draaier/frezer zou een driebladmiddenstuk kunnen maken. Even rekenen in een calculator leerde me dat een 17" 2 blads qua belasting ongeveer gelijk staat aan een 15.6" drieblads, 9% lagere tipspeed!
Ramping-vermogen langzaam op laten komen zodat de prop niet overtrekt. Jouw Flashmigma met rustige start was mooi stil in Andenne bij de stijgvluchten.

Groet,
Gerben

Allemaal leuk Gerben, ik heb de afgelopen weken / maanden dezelfde gedachte gangen gemaakt. :)

Sterker nog, er zijn plannen om een dubbele vertraging te proberen. Je moet wel bedenken dat het niet 6.7+6.7= 13.4 is maar 6.7x6.7= 44.89 !!!
Dus met een dubbele planeta moet je dan terug naar de kleinere ratio's zoals 3.7 of 4.2 om op wat bruikbaars uit te komen.

Overigens denk ik niet dat wij er veel aan gaan hebben zonder de walvis voorlijst op de prop bladen. Ik zit namelijk nu al dicht bij minder vermogen voor de hele klim vlucht en dan vlieg ik nog maar met een 17.7x22. Als je de prop extreem overpitched maakt moet het vermogen aan het begin van de klim een stuk minder zijn (zeg minder dan 2KW) en dan ben je dus lange tijd aan het vliegen met laag vermogen wat tijd kost. Hoe minder het vermogen, hoe lager de acceleratie.

Die walvis props kun je echter meteen met vol vermogen belasten zonder dat de stroming los laat.

De vraag is dus, hoeveel nadeel geeft die walvisvoorlijst en hoeveel voordeel heb je aan zo een grote prop?!

Laten we de ontwikkelingen binnen F5D in de gaten houden. :)

Een drieblad lijkt me dan de gemakkelijkste optie, De speedfreaks maken trouwens al middenstukken die geschikt zijn.

val

Hallo,

Met de huidige regelaars en zenders kan je de aanloopsnelheid instellen.
Hier wat vertraging en een bredere prop kan er voor zorgen dat je geen opstart lawaai hebt.

Willy

Willy,
Dat is inderdaad zo, zeker met die grote props van u

Der is me nu ook veel duidelijk als ik nu weet dat de Kira heter is dan een hacker nochtans bij de zelfde kv, mijn kira werd echt gesmoord met jouw 11. En voor de hacker 8L vond je in maart nog geen groot genoege prop...

Val

Laatst bewerkt:
Back