Stilste electro prop

Hallo,

welke prop is het stilste op een hoogtoerige electro motor?

Ik heb 2 toestellen die niet meer mogen vliegen omdat ze teveel lawaai maken,
1 pylonracer en 1 delta met duwprop.

Wat kan ik daar aan doen??

Mvg.

Teveel muziek maken?*
pfff, dat zal zeer lastig gaan worden...
Over welke maat hebben we het dan? Camprops rond de 4,7x4,7?
Ik neem aan dat de props al zijn uitgebalanceerd?
Ik denk dat er niet veel anders op zit dan een motor met lager kv uit te zoeken, waar een grotere prop op kan. Jammer is alleen dat die grotere props meestal minder spoed hebben. De snelheid gaat er sowieso op achteruit, maar misschien is het nog acceptabel...

* Ik zou wel proberen het bestuur te overtuigen dat dit soort modellen statisch wel veel geluid maken, maar dat de hoge tonen niet ver dragen, dus vliegend valt het reuze mee.
Bij ons op de club is er afgesproken om met zulke snelle E-modellen niet meer 's avonds na 20.30 te vliegen, ivm geluidsoverlast aan de buurt.
Tot 20.30 mogen we namelijk ook nog met één brandstofmodel vliegen.

Laatst bewerkt:
Met myn pylonracertje zit ik aan 80 db maar in de lucht hoor je daar idd niet zoveel van of vele benzinnetoestellen.

In de meeste club's word electro nooit gemeten,maar bij ons nu eenmaal wel.

Als we boven de 2500Kv gaan mogen we het vergeten.
Dus hoe kan je nu nog deftige snelheden behalen.
Electro impeller modellen zijn al uitgesloten.
Duwprops ook.
Vanaf je richting speedmodellen gaat krijg je problemen.

Hoe kan je een camprop 4,7/4,7 uitballanceren?

Ik heb zo'n ballanceertoestel maar dit werkt niet echt precies met zo'n kleine schroef.

Mvg
Tom.

mischien een andere club opzoeken dan?
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een minifan over de 80Db zit met een normale setup dus lijkt het eerder dat de club liever geen elektrokisten ziet komen als wel. heb er ook een 4tal jaren tegenaan moeten schoppen om dat conservatieve er uit te krijgen.

Hoogfrequent gepiep uit een 10a regelaar was al een reden tot klagen in de ledenvergadering. een twinjet met sp400 ook evenals een microjet. bunghees op het veld ook .Zelfs vermogensbeperkingen was een voorstel van een bestuurslid (boven 150watt zou dan hoog vermogen zijn wat niet gewenst was). Afijn, de lijst is te lang op op te blijven rakelen.

Moet er ook bij vermelden dat we nu nog maar 1 elektroheli en ik op ons veld over hebben van de 70 leden. Kan ook weer zijn voordelen hebben hoor.

succes, Erik

btw, Heb thuis ook een apc 10x10 liggen dus aan de spoed hoeft het niet te liggen om hard te gaan.

Hallo,

Het draait allemaal om je tipsnelheid. Deze moet je onder zo'n 650km/h houden.
Veel hoger en het gaat herrie maken.

Tipsnelheid = toerental (in duizend) x diameter (inch) x 4.78

Momenteel vlieg ik met een Gilette met 2W23 op 3S. Met lichtere props a la 5.5x4.5 maakte hij een behoorlijk snerpend geluid. Nu met een 6x6 is het toerental net iets lager en is het geluid acceptabel. En de snelheid nog hoger ook.
Deze aandrijving zit precies op een kantelpunt.

Props die vlak bij een achterlijst lopen, zoals duwprops vaak doen, maken ook veel herrie.

We waren een paar weken geleden bij de speedcup in Duitsland. De electromodellen maakten daar bijna net zoveel herrie als de pylon modellen met open uitlaat.
Ook electro kan dus makkelijk voor geluidsoverlast zorgen, helaas.

Succes,
Gerben

Back