Roel van Essen zei:
En vriend Lex had vandaag een thuiswedstrijd: het waterfestival in Lelystad, waar de Walrus de haven onveilig maakte...
Dus ook hij was druk met varen! Bovendien had hij z'n gezin mee, dus handjes vol!
Dat was wel een erg leuke vaardag. En de collega's van Vaargroep Flevoland uit Biddinghuizen waren er ook, dus dubbel pret.
Alleen had ik eind van de middag wat schade. Ik wou met de Walrus om een stel Optimistjes (1 pers. zeilbootjes) heen varen en dacht, ik laat de duiktank vast vollopen om dan mooi op periskoopdiepte op het publiek af te varen. Maar door de zeilen van die optimistjes was hij even uit het zicht. Ik heb toen waarschijnlijk te lang de bocht aangehouden terwijl hij al geheel of gedeeltelijk onderwater was, en ik was hem op een gegeven moment dus echt kwijt!! Dat is geen prettige gewaarwording!! Ook op de steiger was hij niet te zien, tot ik voor m'n voeten tussen die zeilbootjes een sigaar zag dobberen. Hè, gelukkig, opluchting, daar was hij! Maar wel wat schade, ik denk dat hij onder een bootje opgedoken is, of er net onderwater tegenaangevaren was. Schade: beschadigde toren op het voorste puntje, voet van de toren gescheurd, bevestigingspunten losgeraakt, kapje op de snuivermast verdwenen.
Thuis gekomen dus het zaakje gedemonteerd, en uitendelijk viel het nog mee, had erger kunnen eindigen! Een deel van de zondag is toen opgegaan aan de reparatie en een nieuw snuiverkapje fabriceren. Nu de verf nog wat bijwerken en dan zou hij weer toonbaar moeten zijn.
De les hieruit: hou Uw boot in het zicht als U hem laat duiken, anders zou het weleens zinken kunnen worden!