Hallo iedereen,
Samen met een maat ben ik 2 Stingray's aan het bouwen. De vleugels worden styrobeplankt met wat carbon ertussen etc, en de roeren worden met een kevlarscharnier gemaakt. Nu is de vraag, leggen we de scharnierlijn aan de onderkant of aan de bovenkant van de vleugel.
Het wordt een integrale kevlarscharnier, dus we moeten dat beslissen voor we met epoxy beginnen klodderen
De Duitser die hier Baubericht StingRay (3,2m) een mooie stingray heeft gebouwd heeft ze langs onder laten scharnieren. Dat is heel netjes gedaan, en mooi aangestuurd. Ik wou het ook eerst zo doen maar ik kan mij maar niet van het idee ontdoen dat zo een spleet vanboven in de vleugel minder goed is, aerodynamisch dan. Hij plakt er wel een strip over om dat wat toe te maken, maar toch...
Is een ailerons die vanboven scharniert, met een dichtlip onderaan niet beter? Voor de flaps kan ik het eventueel nog aannemen, omdat je die misschien meer naar beneden wilt kunnen laten gaan dan naar boven en omdat het dan qua aansturing beter loopt. Maar aerodynamisch lijkt een bovenscharnier mij beter. Of ben ik mis?
Groeten
Tom
Samen met een maat ben ik 2 Stingray's aan het bouwen. De vleugels worden styrobeplankt met wat carbon ertussen etc, en de roeren worden met een kevlarscharnier gemaakt. Nu is de vraag, leggen we de scharnierlijn aan de onderkant of aan de bovenkant van de vleugel.
Het wordt een integrale kevlarscharnier, dus we moeten dat beslissen voor we met epoxy beginnen klodderen
De Duitser die hier Baubericht StingRay (3,2m) een mooie stingray heeft gebouwd heeft ze langs onder laten scharnieren. Dat is heel netjes gedaan, en mooi aangestuurd. Ik wou het ook eerst zo doen maar ik kan mij maar niet van het idee ontdoen dat zo een spleet vanboven in de vleugel minder goed is, aerodynamisch dan. Hij plakt er wel een strip over om dat wat toe te maken, maar toch...
Is een ailerons die vanboven scharniert, met een dichtlip onderaan niet beter? Voor de flaps kan ik het eventueel nog aannemen, omdat je die misschien meer naar beneden wilt kunnen laten gaan dan naar boven en omdat het dan qua aansturing beter loopt. Maar aerodynamisch lijkt een bovenscharnier mij beter. Of ben ik mis?
Groeten
Tom
Laatst bewerkt: