Stingray: Rolroeren, scharnier langs boven of langs onder?

Hallo iedereen,

Samen met een maat ben ik 2 Stingray's aan het bouwen. De vleugels worden styrobeplankt met wat carbon ertussen etc, en de roeren worden met een kevlarscharnier gemaakt. Nu is de vraag, leggen we de scharnierlijn aan de onderkant of aan de bovenkant van de vleugel.

Het wordt een integrale kevlarscharnier, dus we moeten dat beslissen voor we met epoxy beginnen klodderen
De Duitser die hier Baubericht StingRay (3,2m) een mooie stingray heeft gebouwd heeft ze langs onder laten scharnieren. Dat is heel netjes gedaan, en mooi aangestuurd. Ik wou het ook eerst zo doen maar ik kan mij maar niet van het idee ontdoen dat zo een spleet vanboven in de vleugel minder goed is, aerodynamisch dan. Hij plakt er wel een strip over om dat wat toe te maken, maar toch...

Is een ailerons die vanboven scharniert, met een dichtlip onderaan niet beter? Voor de flaps kan ik het eventueel nog aannemen, omdat je die misschien meer naar beneden wilt kunnen laten gaan dan naar boven en omdat het dan qua aansturing beter loopt. Maar aerodynamisch lijkt een bovenscharnier mij beter. Of ben ik mis?

Groeten

Tom

Laatst bewerkt:
Zie deze post van mij.

De spleet boven of onder maakt idd. wat uit. Niet veel, zeker met een nette dichtlip. Verder maakt het dan ook nog uit of je al dan niet op z'n kop vliegt. En met een Stingray wordt dat wel een beetje vaak afgewisseld .... :rolleyes:

Oke, dat geeft de kleinste openingen in u vleugeloppervlak, en dat denk ik ook dat we gaan doen. Minder spleet geeft een nauwkeuriger profiel, en dat op zijn beurt geeft betere prestaties.

Puur uit interesse, is dit ook aerodynamisch de beste oplossing? Want de flaps scharnieren dan nog steeds langs onder, met een verstoring van de luchtstroom aan de bovenkant van het profiel.

... Want de flaps scharnieren dan nog steeds langs onder, met een verstoring van de luchtstroom aan de bovenkant van het profiel.
Wat denk je? Zou zo'n scherpe scharnierhoek, of die nou boven of onder zit, aerodynamisch erg gunstig zijn? Nee dus, absoluut niet. Maar je moet wat om te kunnen sturen ...

De fraaiste oplossing is zo'h "holkehle". Maar daarin bestaan ook weer varianten (met luchtspleet en (vrijwel) zonder). Met is gunstiger voor langzaam vliegen, zonder voor snel vliegen.

Wanneer je de spleet goed uitvoert met dichtlip is er weinig verschil.

Vaak is doorslaggevend welke kant het roer het meest uitmoet slaan.

Het makkelijkst is wanneer het scharnier is geplaatst aan die zijde waarnaar het roer het meest uitslaat. Dan is de spleet het kleinst.
Vaak dus bij flaps het scharnier aan de onderzijde, bij rolroeren aan de bovenzijde.
Voor DLG met full span flaps die je bij remmen naar beneden uitslaat de scharnierlijn aan de onderzijde.

Rick

Back