Al een paar weken heb ik de Stini 1 af, en de planning was dat hij morgen (31 maart) op de Huckepack van mijn club (G&Evvmv) voor het eerst serieus zou vliegen, maar omdat het veld net is ingezaaid is de Huckepack-clubwedstrijd vervangen door een electrozweef wedstrijd dus dat gaat nog even duren. Wel heeft de Stini een aantal handstarts gemaakt. Mijn Stini heeft wel een sleepkoppeling maar geen hoogstarthaak.
Ik heb geen idee of er voor dit genre hier wat liefhebbers zijn. Ik heb géén bouwverslag gemaakt (vooral omdat ik nogal een chaotische bouwer ben en niet altijd zin heb om mijn eigen stommiteiten te etaleren) maar mocht nog iemand zin hebben dit toestel te bouwen dan kan ik nog wel wat zinvolle adviezen geven denk ik...
Aan dit model komt origineel geen balsa te pas (in de tijd waaruit het stamt, jaren 40 en bedoeld voor vrije vlucht, was balsa nauwelijks te krijgen) maar ik heb op een aantal plaatsen toch balsa gebruikt. Het model is al niet superlicht...
Het cirkelvormige staartje acheraan de romp is niet origineel; speciaal voor de clubwedstrijden (doellanding!) wilde ik er een remvlak aan, en ik vind het bij een gepijlde vliegende vleugel handiger om dat niet aan de vleugel te hebben. Dit is dus een split-rudder, het kan zich spreiden (en niet links óf rechts uitslaan). In hoeverre het effectief is, nog geen idee.
Hier één fotootje van het begin van de bouw, de antieke vleugeltong. Uiteindelijk vertrouwde ik deze vleugelbevestiging niet helemaal en heb in de beginribben van beide vleugels een schroefhaakje gedraaid, zodat ik ze met een tie rapje tegen de romp aan kan klemmen; het rompluikje maakt dat goed bereikbaar. Mogelijk dat ik de tie rap nog vervang door een stevig elastiek.
Bouwtekening en CNC pakket zijn te bestellen bij VTH:
https://shop.vth.de/stini-1.html
Overigens dacht ik aanvankelijk zelf, leuk ik ga alles zelf uitsnijden en bestel alleen de tekening. Maar toen ik die zag bleek o.a. dat alle vleugelribben niet van balsa zijn maar van 1mm triplex én geheel opengewerkt om gewicht te besparen... dus besloot ik alsnog voor een CNC pakket te gaan. Dat heeft prima gewerkt.
Het begin van de vleugels wordt vlak gebouwd, maar vanaf het begin van de elevons gaat de achterlijst iets omhoog en eindigt 3cm boven de bouwplank. Tot mijn verbazing raadde de bouwaanwijzing (een kopie uit het nummer van FMT waar dit model ooit in stond) bovendien aan om de neutraalstand van de elevons enigzins omhoog te kiezen... dat werd wel érg veel instelhoekverschil en dat bleek uiteindelijk bij de handstarts ook niet nodig. 3cm tipverdraaiïng is gelukkig zat.
Ik heb geen idee of er voor dit genre hier wat liefhebbers zijn. Ik heb géén bouwverslag gemaakt (vooral omdat ik nogal een chaotische bouwer ben en niet altijd zin heb om mijn eigen stommiteiten te etaleren) maar mocht nog iemand zin hebben dit toestel te bouwen dan kan ik nog wel wat zinvolle adviezen geven denk ik...
Aan dit model komt origineel geen balsa te pas (in de tijd waaruit het stamt, jaren 40 en bedoeld voor vrije vlucht, was balsa nauwelijks te krijgen) maar ik heb op een aantal plaatsen toch balsa gebruikt. Het model is al niet superlicht...
Het cirkelvormige staartje acheraan de romp is niet origineel; speciaal voor de clubwedstrijden (doellanding!) wilde ik er een remvlak aan, en ik vind het bij een gepijlde vliegende vleugel handiger om dat niet aan de vleugel te hebben. Dit is dus een split-rudder, het kan zich spreiden (en niet links óf rechts uitslaan). In hoeverre het effectief is, nog geen idee.
Hier één fotootje van het begin van de bouw, de antieke vleugeltong. Uiteindelijk vertrouwde ik deze vleugelbevestiging niet helemaal en heb in de beginribben van beide vleugels een schroefhaakje gedraaid, zodat ik ze met een tie rapje tegen de romp aan kan klemmen; het rompluikje maakt dat goed bereikbaar. Mogelijk dat ik de tie rap nog vervang door een stevig elastiek.
Bouwtekening en CNC pakket zijn te bestellen bij VTH:
https://shop.vth.de/stini-1.html
Overigens dacht ik aanvankelijk zelf, leuk ik ga alles zelf uitsnijden en bestel alleen de tekening. Maar toen ik die zag bleek o.a. dat alle vleugelribben niet van balsa zijn maar van 1mm triplex én geheel opengewerkt om gewicht te besparen... dus besloot ik alsnog voor een CNC pakket te gaan. Dat heeft prima gewerkt.
Het begin van de vleugels wordt vlak gebouwd, maar vanaf het begin van de elevons gaat de achterlijst iets omhoog en eindigt 3cm boven de bouwplank. Tot mijn verbazing raadde de bouwaanwijzing (een kopie uit het nummer van FMT waar dit model ooit in stond) bovendien aan om de neutraalstand van de elevons enigzins omhoog te kiezen... dat werd wel érg veel instelhoekverschil en dat bleek uiteindelijk bij de handstarts ook niet nodig. 3cm tipverdraaiïng is gelukkig zat.
Laatst bewerkt: