Stinkende AXI 2204/54 Brushless motor

• Topicstarter Topicstarter mark123
  • Startdatum Startdatum
M

mark123

Guest
Vorige week een shockflyer gekocht naar wat bouw perikelen eindelijk gevlogen Vliegt goed alleen met de elektronica wat problemen
Het eerste probleem is dat de motor meteen bij volgas een hardstop maakt dus hij scheid er mee uit dan moet ik het gas dicht doen en weer open maar goed dit is opgelost door de regelaar anders te programmeren maakt nu een slowstop maar toen ik dus omgeprogrammeerd had begon toen de motor liep te stinken geen rook alleen stinken is dit normaal of niet.
De motor is een AXI 2204/54 Brushless en de regelaar is Jeti advance plus en een 3cellige lipo accu van kokam graag hulp.
Gr. mark

Mark, 2cel liep is de max voor deze motor hoor :wink:

robert zeeland zei:
Hoi Robert
Weet je dat heel zeker want dan heeft mijn modelbouwwinkel me gewoon het verkeerde verkocht.
en weet je wat het rare is de lipo charger 4 van bmi geeft maar twee cellen aan terwijl er toch echt 3 in zitten naar mijn ideee teminste ik zie 3 plaatjes !! en ik vind de power wel heel erg snel terug vallen meteen eigenlijk naar 1 keer gas geven

Hoi,
stinken is niet zo best voor motoren
te warm geworden, kan de lacklaag van de draden
doen smelten= kortsluiting
maar welke prop en cellen en regelaar heb je gebruikt

ik zelf vlieg nu het 3e jaar met deze motor
het is een beetje een lipo killer
maar veel power,

MrDepron zei:
Hoi,
stinken is niet zo best voor motoren
te warm geworden, kan de lacklaag van de draden
doen smelten= kortsluiting
maar welke prop en cellen en regelaar heb je gebruikt

ik zelf vlieg nu het 3e jaar met deze motor
het is een beetje een lipo killer
maar veel power,

Prop is een 9x3.8 en een 3 cellige kokam lipo en een jeti advance plus
ik hoop op antwoord want word er een beetje gek van :(

robert zeeland zei:
Dat kun je zo niet stellen Robert, e.e.a. is ook afhankelijk van de grootte van de prop. Met een lichtere prop dan de prop aanbevolen voor 2 LiPo's kun je zonder probleem naar een hogere spanning gaan.

Wat ik dus denk is dit de motor is maar geschikt voo 2 lippocellen
met de hardstop die geprogrammeerd was had ik dus geluk maar toen ik dus vanmiddag de regelaar omprogrammeerde naar slowstop ging het dus mis door de 3 cellige lippo die dus denk ik teveel stroom leverde werd de motor dus te warm want de motor is maar voor 2 cellen geschikt!!!

No. Of cells 6 - 7
2 - 3x Li-Poly
RPM/V 1400 RMP/V
Max. efficiency 77%
Max. efficiency current 2 - 6 A (>67%)
No load current / 10 V 0,35 A
Current capacity 7,5 A/30 s
Internal Resistance 320 mohm
Dimensions (prům. x délka) 27,5x23 mm
Shaft diameter 3,17 mm
Weight with cables 25,9 g
Recomended model weight 100 - 320 g
Recomended prop without gearbox 3x Li-Poly 7,5"x3,5"
3x Li-Poly 8"x4"
2x Li-Poly 9"x5"
Het gaat hier over de axi 2204/54 kan het dan zo zijn dat mijn prop te groot is en de motor daarom te warm word en gaat stinken of zit ik daar verkeerd ??? :? ik heb nou met 3 lipocellen een 9x3.8 eropzitten .

Dat bedoelde ik over te brengen ja...

Een Typhoon 6/3D (1500kV) heeft zelfde props op 2/3slipo, de Axi kan echter maar 6 amp aan dus loopt helemaal snel warm.....

Pjotrrr zei:
Dat bedoelde ik over te brengen ja...

Een Typhoon 6/3D (1500kV) heeft zelfde props op 2/3slipo, de Axi kan echter maar 6 amp aan dus loopt helemaal snel warm.....

dus als ik het goed begrijp kan ik eens proberen met een kleinere prop en is dan het probleem opgelost of zit ik dan verkeerd ?

Met een 8x4 prop kom je op 3slipo niet boven de 6 ampere uit en dan loopt de motor inderdaad niet warm.
Sukses!

Nog effe een vraagje
Hoe reken je dat uit dat ik dan niet boven de 6 amp
ik vlieg normaal met methanol motoren dit is mijn eerst electro dus weet er eigenlijk helemaal niks van als je me die berekening eens zou kunnen uitleggen dan bespaart me dat een hele hoop problemen denk ik
Alvast bedankt

Hoi,

zo als eerder geschreven
probeer een kleinere prop,.....ja hoe te bereken weet ik zo niet,
meestal zit er een tabel bij de motor, of even zoeken op het net,

en,... ook nieuw te leren
omgaan met je gas stick
probeer halfgas te vliegen
en alleen volgas voor een te vliegen figuur bv looping,... max 5seconden volgas
zo doende spaar je ook vlieg tijd,

meestal worden deze motoren indoor gebruikt
dan heb je al die volgas power niet nodig,....

Ikarus heeft deze motor zelfs laten ombouwen voor
verstelbare prop's..... maw veel power/veel stroom/lipo killer

aangaande je accu,... lijkt mij dat er 1cel overleden is
(is ie bol geworden,.... ruikt ie zoet, na jam)

ps vul je profiel iets meer in,
hulp kan om de hoek wonen 8)

Ik heb niets berekend...
Fabrikant geeft op max 6 amp belasten en geeft op max 8x4 prop op 3s....
Dan kan je er dus vanuit gaan dat de motor met die prop niet boven de 6 amp uitkomt...
Ik heb zelf een Watt meter daarmee kun je motor/propcombi's meten, aanrader!

Wat voor Kokam pakket heb je?
Een 3s350 pakket is voor max 7 ampere
Indien je met die 9x4 prop volgas vliegt zit je denk ik boven die 7 ampere.....En dat houdt zo'n pakket niet vol :(

Ik vlieg ook een axi 2204/54 , met een 8x3.8APC prop, op 2S-450 mAh trekt ie volgas al 6Ampere....dat is gemeten met zo'n watt-meter, interresant om te zien is dat je spanning ookvlotjes inzakt.

Dus met 3S zit je rond de 9Ampere.... niet goed voor de motor, en de Accu....

GrW

ik heb geen verstand van elektro, maar wel van aerodynamica en kynetische energie
static komt er een veel grotere torsie kracht op de prop en dus op de motor.

bij snel vliegen verwacht ik dat het probleem weg is. en de fabrikant kan op die wijze de prop limiet bepaald hebben..

echter ga je prophangen, dan heb je een constante bijna static belasting. en als je omlaag valt en "recoverd" zelfs een groter dan static belasting! ofwel. voor prophangen geld dat je een minder grote prop op je motor moet zetten dan maximaal aangeraden.. ten behoeve van je motor dan. want voor vliegeigenschappen zou je liever een grotere plaatsen.. conclusie. of een kleinere prop. of een sterkere motor!

mvg
Rico

Rico van Dijk zei:
ik heb geen verstand van elektro, maar wel van aerodynamica en kynetische energie
static komt er een veel grotere torsie kracht op de prop en dus op de motor.
...

De belasting tijdens het vliegen gaat veel minder omlaag dan vaak wordt aangenomen.
Uit een test van een jaar of 10 geleden met motoren aan een stok uit het autoraam bleek dat de stroompas bij 80km/h een beetje naar beneden ging. En dit was voor elektrozwever aandrijvingen, niet speed!
Ga er maar gerust van uit dat je de statische stroom ongeveer ook in de lucht hebt.

Voor "vierkante" speed props (bijv 5x5) heb je zelfs een ander effect: Statisch zijn ze overtrokken, en pas bij snelheid "happen" ze goed en belasten de motor dan meer.

Een ander effect van een te grote prop op een te zwakke motor:
Rendement van de motor stort in! Mischien dat de grotere prop dit weer net compenseert, dan kan het een bewuste keuze zijn. Meestal is het beter niet te zwaar te belasten.

Dit effect zagen we "vroeger" met een vertraagde sp300 die tegen 10A werd belast. Met 6 of 7 of 8 cellen waren de prestaties steeds gelijk. Met 8 cellen de stroom wel idioot hoog!
Het meer vermogen aan de ingang kwam er niet uit door het lagere rendement en het meergewicht van 1 extra 500AR cel van 20g.

Een borsteloze motor is niet hetzelfde als "altijd hoog rendement". Deze motoren hebben ook hun grenzen.

Back