Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  2. Luitjes,

    @ GEA: is ruimen 11 mm = aan boren 11 mm? Heb (nog) geen 11 mm boor :(

    :D :D :rolling:
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    11 boren in een bestaand gat van 10?
    Niet aan beginnen: lukt niet, wordt een driehoekig en te groot gat.
    Je kan het met een frees proberen, maar mooier is met een boorbeiteltje.
     
  4. Stirling

    Luitjes,

    @ Baggeraar, ik heb het gat geboord en daarna met een ruimer 10 geruimd.
    Kan ik nu met een 11 mm ruimer er weer doorheen of werkt dat niet? Ik snap je uitleg niet helemaal
     
  5. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Heb je geen klein binnen beiteltje, als je van 10 naar 11 gaat boren gaat de boor rammelen zeg maar .
    freesje 11 heb ik wel kan ik donderdag wel meenemen voor je
     
  6. Striling

    Luitjes,

    @ Remco, duidelijk. Graag meenemen dat freesje :p. Dan laat ik tot dat moment alles even zo zitten.
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Waarom maak je niet gewoon een nieuw stuk ? En in plaats van draad te tappen uitdraaien naar 12 en achteraan een klein kraagje laten staan als aanslag voor de zuil . En van 10 naar 11 boren kan wel , stukje in drieklauw recht inspannen en met weinig toeren en weinig aanzet doorboren , zelf pas ik het dikwijls toe , zie ook mijn post [post13]

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  8. Stirling

    Goedenavond Luitjes,

    @jef: ik heb niet zoveel materiaal en was al bezig met schroefdraad te tappen. Kreeg een tip en ben er nu ook achter waarom het tappen in eerste instantie niet lukte, het schijnt dat je namelijk een schuin randje aan de binnenkant moet maken

    [​IMG]

    heb er nu 4 met schroefdraad, 1 zonder en ik moet er nog één maken. Ga ik doen conform jouw advies. Ook die ene onder schroefdraad ga ik uitboren met binnenbeitel tot 12 mm.
    Bij de meest linkse is de onderste ring zo dun geworden omdat het afsteken niet goed ging, dat "at" mijn ring op. Een goede steekbeitel bestellen (gelijk 2)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Stirling

    Luitjes,

    ik begin het met een binnenbeitel door te krijgen
    [​IMG]

    cf Jef zijn tip. Het opstaande randje had nog wel wat kleiner gemogen maar volgens mij gaat dit ook wel
    [​IMG]

    Het fundament is er ;)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Peter , je kan beter een beetje extra materiaal laten zitten aan de afsteekkant , dan het stukje omdraaien en vlakken , kan je ze ook makkelijker van gelijke hoogte maken . Wil je je draadstukjes nog bewerken kan je ook een draadstang een stukje uit de drieklauw inspannen en daarop je stukje draaien tot tegen de drieklauw , dan kan je boven en onderkant vlakken haaks op de draad .

    Groeten Jef
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Wat betreft het afsteken zou je zo iets kunnen proberen.
    Afsteekhouders | HBM Machines
    daar zijn dan weer losse messen bij te bestellen.
    Welk het meest geschikt is voor jou myford bank weet ik niet,
    Maar dt kan iemand hier met een soortgelijke bank je vast wel vertellen.
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nog een tip bij dunne ringen waar een draad in getapt moet worden. Dan eerst tappen en daarna de buitenzijde op maat draaien anders loop
    Je het risico dat je de ring iets op trompt naast het snijden van het draad. Het is in dit geval niet van belang maar als de passing nauwkeurig moet zijn wel.
     
  13. Luitjes,

    nadat ik eerst een stuk conform de maat van de tekening afgemeten en met 1,5 cm overmaat afgezaagd had, met een center 4 mm een gaatje gemaakt, vervolgens met 4,1 mm voorgeboord en toen getracht om een 5 mm gat te tapen. Dit ging niet echt goed, dus heb ik het gat opgeboord met 4,5 mm boor en toen opnieuw getapt. Ging heel erg goed. Ik denk dat het voorboren - con form tabel - met 4,1 niet zo goed ging omdat ik (nog)geen 3-set tap heb maar enkel een machine tap.

    Daarna aan het afdraaien geslagen
    [​IMG]

    De eerste "zuil" is gereed.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat wel opvalt, is, dat het gedeelte wat het dichtste bij de klauw zit, veel gladder en strakker is dan de rest. Kan dat te maken hebben met dat het toch te lang is? Ik heb, voordat ik met het draaien begon, de beitel geslepen.

    De bovenkant moet ik nog aanpassen en afsteken. Moet eerst nog een schroefdraad in voor een draadeind voor de verbinding door de plaat heen met het bovenste gedeelte van de zuil.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Thebigbozz

    Thebigbozz

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    49
    Kunnen een paar dingen zjn

    Waarschijnlijk heb je niet goed na-gedraaid. Probeer met niet meer dan 1/10de van een mm je laatste gang te maken.
    Kan ook zijn dat je niet goed op centerhoogte zit zodat je werkstuk gaat jutteren.
    Ook even kijken of je losse kop niet ergens speling heeft. (staat de plunjer vergrendeld?)

    Mark
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Vlak stukje hout en een velletje schuurpapier korrel 400 (of iets wat daar op lijkt: proefondervindelijk uitproberen) helpt ook, om daarmee na het draaien alles echt glad te krijgen..
    Ik ben meer van "het moet werken en aan de maat zijn", maar bij dit showmodel moet je je er natuurlijk wel in kunnen spiegelen. :D
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
     
  17. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Stukje schuurpapier kan, word ook vaak gedaan, Maar is naar mijn mening toch wel riskant om te doen.
    Je moet het eigenlijk niet willen, vingers of mouwen ook maar in de buurt van een draaiende klauwplaat of werkstuk.
    Een draaibank, ook een kleintje heeft kracht genoeg om bijvoorbeeld een vinger er half af te rukken als je net per ongeluk met een ring achter de klauwplaat blijft hangen.
    Een beiteltje met een wat grotere neusradius geeft meestal ook minder groeven, zeker als je dan de voeding zo laag mogelijk zet en maar heel weinig afhaalt.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies daarvoor hebben ze schuurlinnen uitgevonden, heb ik mij laten vertellen:

    Voldoende lengte afscheuren, uiteinden tussen duim en wijsvinger vasthouden, en je vingers zijn zo veilig als wat... voldoende afstand, en het is onmogelijk dat je vingers, mouw of wat dan ook meegesleurd worden....

    Groet, Bert
     
  19. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Dat klopt helemaal Bert,
    Met een flink stuk schuurlinnen gaat het eigenlijk altijd goed.
    Maar wat krijg je dan, schuurlinnen kost geld, dus een stukje is al snel lang genoeg.
    Je haalt het ook heen en weer, kom je ook al snel weer dicht in de buurt van draaiende delen.
    Of het einde schiet je uit de vingers en in een reflex grijp je er naar.
    Ik denk dat het handiger is om zo.n werkstukje nog even na te draaien, en als het moet glimmen met een lappenschijf met polijst pasta er achteraan.

    Remco
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Precies.

    Een andere of beter geslepen beitel is wel de betere oplossing.
     

Deel Deze Pagina