Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter je schiet ook al aardig op hè. Je begint er steeds meer ervaring in te krijgen, dat kan je wel zien aan de uitvoering perfect. Straks komt dan nog een zeer spannend moment als hij moet gaan lopen maar zo ver ben je nog niet. Ga zo door.

    Ed
     
  2. Luitjes,
    weer wat geknutseld ....
    310.jpg
    gat geboord voor verdringerstang. Van beide kanten eerst met centreerboor en daarna ook van beide kanten geboord, een soort van à la een tunnel ... je komt elkaar wel tegen (als het goed is). Dit vanwege een kleinere kans op scheef boren. Daarna met ruimer erdoor en toen stang met olie erop er een tijdje doorheen gehaald. Loopt nu soepel.

    304.jpg
    Het zuigerdekseltje toch van maar messing gemaakt, dit omdat schroefdraad van de verdringerstang in het aluminium iets uit het midden zat, zodat de zuiger erg slingerde.

    309.jpg
    daarna uitgeklokt en draait nu erg zuiver.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2016
  3. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Ja Peter slinger vrij en zuiver werk is erg belangrijk, mooi gedaan ga zo door dan komt het goed.

    Ed
     
  4. Avond Luitjes,

    weer wat aan het werk geweest

    316.jpg

    317.jpg


    318.jpg



    319.jpg

    320.jpg
     
  5. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Hai Peter.
    Je schiet ook al een eind op, nog even en je kan ook gaan proefdraaien.
    Je moet bij het bovenste plateau nog wel gleuven maken denk ik, anders kunnen die stangentjes er niet langs toch.
    Wel erg leuk als je het zelfde project maak en ieder op zijn eigen manier en toch het zelfde resultaat, succes ben erg benieuwd.

    Ed
     
  6. Ed,
    ik wil inderdaad proberen er gleuven in te maken maar daar wacht ik even mee omdat ik het lagerhuis met krukaswang eerst op zijn plaats wil hebben om exact te kunnen bepalen waar de gleuven moeten komen. Anders maak ik ook een hondenkluifje
     
  7. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter.
    Waar je ook op moet letten is als je gleuven gaat maken dat je problemen met de montage gaat krijgen. Je moet dan de asjes er eerst door doen en dan de lagers met huis monteren. Ik had het ook over wogen om het zo te doen maar ben er toch van af gestapt en achteraf er geen spijt van.

    Ed
     
  8. Ed,
    hier zijn de lagerhuisjes te zien op het origineel. De gleuven moeten dus tenminste net zo breed
    worden

    small 177.jpg

    small 178.jpg

    228.jpg

    212.jpg

    Ik heb dat 'meeneempiefje" demontabel gemaakt, zodat ik als het ware
    de U-vorm via de gleuven moet kunnen monteren.
     
  9. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter.
    Als het goed is moet dat lukken, mijn uitvoering is anders en dan heb ik daar wel problemen mee ik moet de uitvoering veranderen maar dat gaat goed lukken. Mijn model ligt nu helemaal uit elkaar om dat ik hem ga coaten. Daar kan ik wel foto's van maken maar geen film ik heb dan twee handen nodig.

    Ed
     
  10. Ed,
    graag foto's. Ken het namelijk niet, poedercoaten. Doe je dat zelf? En zo ja, hoe dan?
    Ben wel benieuwd
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
  12. Remco,
    txs.
    Had ondertussen ook al wat filmpjes bekeken op internet
     
  13. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
  14. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Nou Peter al weer genoeg uitleg over het poedercoating. Ik heb mijn installatie gekocht bij coating4all en het bevalt mij prima.
    image.jpeg
    Je moet zorgen dat je onderdeel goed vetvrij is dus met een goede ontvetter schoon maken of stralen dat is wat ik doe. Dan moet het onderdeel eerst worden verwarmd om al het vocht er uit te halen dat lijkt erger dan dat het is.
    image.jpeg
    Twee minuten in de oven, ik heb een oud brood oventje werk perfect. Je heb natuurlijk ook een compressor nodig. De lucht druk die je nodig heb is een half tot een bar. Ik heb een oude grote kartonnen doos daar hang ik het onderdeel in om te coaten. image.jpeg

    Daarna in de brood oven 10 minuten bij 180 graden en laten afkoelen en klaar.
    image.jpeg

    image.jpeg
    Ik vind dat het er erg mooi uit ziet en is erg goed bestand tegen beschadigingen
    En alle kleuren zijn mogelijk zo als je wel kan zien op die andere filmpjes.
    Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is anders hoor ik het wel.

    Ed
     
  15. Luitjes,

    weer wat gedaan....
    322.jpg
    aftekenen .......

    323.jpg
    handenarbeid .....

    324.jpg
    Het ziet er een beetje merkwaardig uit. Dat komt omdat ik eerst geprobeerd heb met een soort figuurzaagmacine (maar nu uitgerust met speciale metaalzaagjes) het uit te zagen. Met de hand gaat eigenlijk sneller en veel beter.
    De stukjes bewaar ik wel, je weet nooit hoe het nog te pas komt. Ik heb nog een afdichtpen
    nodig in de koelplaat. Die kan hier wel uit gemaakt worden.

    326.jpg
    .... en toen aan het vijlen ....

    327.jpg
    vijlen genoeg, nu alleen weten waar die soorten en maten allemaal voor dienen. Dat vijlen
    is best wel een vak apart :D

    329.jpg
    met het resultaat ben ik best wel tevreden

    330.jpg
    vliegwiel afgedraaid zodat het in het - door mij - verlengde Lagerhuis past en vrij rond kan draaien

    331.jpg

    332.jpg
     
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    weer wat gedaan....
    Bekijk bijlage 197625
    aftekenen .......

    Bekijk bijlage 197626
    handenarbeid .....

    Bekijk bijlage 197627
    Het ziet er een beetje merkwaardig uit. Dat komt omdat ik eerst geprobeerd heb met een soort figuurzaagmacine (maar nu uitgerust met speciale metaalzaagjes) het uit te zagen. Met de hand gaat eigenlijk sneller en veel beter.
    De stukjes bewaar ik wel, je weet nooit hoe het nog te pas komt. Ik heb nog een afdichtpen
    nodig in de koelplaat. Die kan hier wel uit gemaakt worden.

    Bekijk bijlage 197628
    .... en toen aan het vijlen ....

    Bekijk bijlage 197629
    vijlen genoeg, nu alleen weten waar die soorten en maten allemaal voor dienen. Dat vijlen
    is best wel een vak apart :D

    Bekijk bijlage 197630
    met het resultaat ben ik best wel tevreden

    Bekijk bijlage 197631
    vliegwiel afgedraaid zodat het in het - door mij - verlengde Lagerhuis past en vrij rond kan draaien

    Bekijk bijlage 197632

    Bekijk bijlage 197633 [/QUOTE]
    Wat een vooruitgang met het bouwen van de heteluchtmotor Peter,maar zeker ook het zaag- en vijlwerk om het krukje te maken,wel in het vervolg de radiussen d.m.v.boren eerst erin brengen en daarna de stukjes eruit zagen,dat werkt makkelijker.
    groeten
    fanaat Sjef.
     
  17. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Eens met Sjef,vooruitgang van een absolute noob, met werkelijk geen enkele kennis van metaal . tot wat je nu dus toch maar even doet .
    Netjes,
     
  18. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter ga zo door, het ziet er geweldig uit. Het eind is in zicht, hou vol en zo zie je maar met een klein beetje hulp hier en daar kom je tot een goed resultaat.

    Ed
     
  19. Fanaat, Remco,

    "(......) in het vervolg de radiussen d.m.v. boren eerst erin brengen en daarna de stukjes eruit zagen, dat werkt makkelijker", ........... oeps :confused:, dat ik daar nu niet aan gedacht heb :hammer:.

    nu moet ik in het grote stuk een schroefdraad voor een inbusboutje (een made-schroefje) maken maar ik heb niet zo'n lange tap. Kan dat dan ook in de ronding (die ik had moeten voorboren?)

    De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik wel een beetje hulp krijg bij echt complexe dingen en ik kom er dan achter dat ik voor dat soort bewerkingen nog niet voldoende gereedschap heb.
     
  20. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Als het om het M4 inbusboutje pos.69 gaat Peter,boor dan eerst het gaatje voor het tappen van de draad in pos 68,en daarna opboren diam. 4,5 mm. dat er b.v.nog 10 mm.overblijft voor het tappen van de M4 draad.
    groeten fanaat Sjef.
     

Deel Deze Pagina