Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Luitjes,

    volgens mij het laatste onderdeeltje (pos. 9) gedraaid; het boutje voor in het vliegwiel :koud:

    Omdat het lagertje wat verdiept in een behuizing zit, een opstaand randje gemaakt
    Daarna op de diameter lager-gaatje afgedraaid en toen 3mm schroefdraad getapt.
    Als ik dit dan vergelijk met mijn allereerste posting(s) :yes:

    Wellicht dat er nog een afstand-hulsje gedraaid moet worden maar dat is een fluitje van een cent :D

    388.jpg

    389.jpg

    386.jpg

    387.jpg
    Het asje moet op maat gemaakt worden en dat is - volgens de bouwbeschrijving - het laatste wat gedaan moet worden.

    Dan een waxinelichtje lenen van de vrouw en de stirling aan de loop zien te krijgen :rolleyes: maar daar heb ik alle fiducie in.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 feb 2016
  2. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Netjes.
    dus de volgende keer het ding draaiend mee naar de club?
    Het word nu ook steeds leuker denk ik.
    Niet alleen omdat je resultaat hebt, maar ook steeds meer doorkrijgt waar je nu mee bezig bent.
    Volgende project een combi van je beide hobby's, ? een stirling aangedreven vlieg ding ?
     
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    382
    Peter

    Als je de motor gaat proefdraaien , zorg dan dat er nergens een luchtlek ,hoe klein ook, is.
    Let er op dat alles héééél soepel beweegt.
    Er moet ook een duidelijke compressie voelbaar zijn anders zal het niet werken.

    En een sterling aangedreven vlieg ding... volgens mij niet echt onmogelijk.
    Ik vlieg ook met vintage modelvliegtuigen , wel met moderne brushlles en lipo's , en meer dan 20-30watt is er niet nodig om in de lucht te blijven.


    Dirk
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.136
    Locatie:
    Geldrop
    Ik ken het gevoel van frustratie als een machine niet wil lopen terwijl alles goed moet zijn.
    LTD Stirling, de eenvoud zelve maar een beetje mechanische weerstand of een lucht lek en het ding vertikt het om te gaan draaien.
    Volhouden en zoeken naar de oorzaak is de enige remedie.
    Succes met de laatste loodjes.
     
  5. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Wat lees ik Peter loop hij niet? Heb je de lucht doorlaat verbindingen wel afgetapte en een afdichting tussen de verdringer cilinder en de hoofdplaat.

    Ed
     
  6. @ Gea:

    hier vlieg ik o.a. mee
    DSC_4482.jpg

    DSC_4483.jpg

    DSC_4485.jpg

    DSC_4507.jpg

    DSC_4512.jpg
    dat vlieg ik met een Kontronik brushless en 3200 mAh lipo

    DSC03701.JPG

    DSC02152 (1).JPG

    John en Ed,
    ik ben nog niet aan het laten lopen toe, zover ben ik nog niet.
    Moet pos 11 (stang) nog op lengte maken, pos 56 doorboren en dan afsluiten met propje.
    En o-ringetje 46 aanbrengen.

    Voor mij een hoop werk ;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt door een moderator: 22 feb 2016
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    382
    We wijken af heren !!!
    Uit de jaren 50 , en vliegt nochtans beter dan die schuimdingen van tegenwoordig.
    1300 mAh lipo en goed voor een klein half uur in de lucht.
    Dirk
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    peter verhulst vindt dit leuk.
  8. Luitjes,

    weer even wat gedaan, het zuigerstanggeleide plaatje. Omdat het ovaal niet goed was,
    aan de hand van de tip van Gea eerst de maatbepalende gaten geboord in een stukje rond,
    402.jpg
    401.jpg
    toen afgetekend en daarna gaten geboord,
    393.jpg
    395.jpg
    met de figuurzaag losgezaagd en
    396.jpg
    400.jpg
    toen aan het vijlen geslagen. Dat is ook een kunst maar ......
    390.jpg
    met het resultaat ben ik tevreden
     
  9. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter je mag ook tevreden zijn het eindresultaat ziet er goed uit.
    Ed
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Helemaal met Ed eens Peter,nog even doorbijten en het motortje draait!
    Sjef
     
  11. Luitjes,

    even een 'up-date'..... het motortje draait als een speer op spiritus en (een beetje) op een waxinelichtje.
    Samen met de geestelijk vader van de Little Engine 2 zijn we bezig om het "euvel" te verhelpen. Ik moet
    zeggen dat ik een heleboel (bij) leer zeg. Ergens in Pos 12, 13 en in de aansluiting bij het vliegwiel zit een punt waar de zaak een beetje zwaar ronddraait.
    Als oplossing zijn we het zo gaan maken dat wij dingen nu zeker weten, zoals staat het asje van de arbeidszuiger wel haaks op het vliegwiel.
    Om dat zeker te krijgen, een afstandsbusje gemaakt meteen opstaand randje en in het vliegwiel dit randje laten verzinken.

    404.jpg
    Hiertoe om te beginnen op het vliegwiel dat deeltje wat afgedraaid, om zeker te weten dat het
    allemaal haaks is. Fractioneel weliswaar maar blijkbaar essentieel.
    405.jpg

    406.jpg
    Dit onderdeel is nu met dubbele lagers uitgevoerd
    407.jpg
    Hier ook een aanpassing gemaakt. Het moet gezegd, het loopt nu wel soepeler naast dat deze
    constructie eenvoudiger is dan die zoals ik hem in eerste instantie gemaakt had (cf. tekening).
    Ervaring is dus ook veel waard:rolleyes:.

    Ook geleerd dat het geen kwaad kan als er een heel klein beetje speling opzit. Wanneer het
    vliegwiel nu rondgedraaid wordt, is er over de gehele 360 graden nergens meer een punt waarop
    het 'stroever' loopt en dus wat afremt.

    Het volgende dat moet gebeuren is zorgen dat het vliegwiel in deze positie blijft. Hier moet dus
    nog een ringetje komen.
    410.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2016
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Heel mooi dat de Little Engine 2 met vuur eronder draait,mooie prestatie,wat er nu nog moet gebeuren is de afwerking,misschien komt er t.z.t.een kleurtje op het gietijzeren vliegwieltje.
    Fanaat Sjef
     
  13. Sjef,
    misschien iets van kachelpoets, ik weet het nog niet. Ik vind het vliegwiel zoals het nu is, ook best wel mooi. Meer 'puur' dat gietijzer in combinatie met het messing
     
  14. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    382
    Wel Peter .... mag ik eerlijk zijn , als ik terug kijk naar het begin van dit forum verslag en aan de tijd dat je aan die sterling begon had ik sterk mijn twijfels dat je hem draaiend zou krijgen . Wel ... ik heb mij vergist en bewonder je doorzetting.
    Want eerlijk , van metaal bewerking had je toen nog niet veel kaas gegeten. Ondertussen is dat wel even anders.
    Daarom , een dikke proficiat van mij.:feli:

    Dirk
     
  15. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ik vind het zeker knap peter, da hedde gij goe gedaan. Je was het van plan met een sl weet je nog, en kijk s waar je nu bent, heel best gevorderd.

    Mvg
     
  16. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Hai Peter,ook van mij proficiat met het tot nu bereikte resultaat en de aanhouder wint zeg ik altijd. Bij mij draaid hij ook beter op bio-ethanol dan op een waxine lichtje dus dat hou ik zo, alleen is mijn glazen kapje gesprongen want er blijft best veel warmte achter op de behuizing van het brander potje dus de glazen kap is er af en nu wordt hij niet meer zo warm en loopt perfect en door de lucht regeling kan ik ook de snelheid regelen. Ik ben erg benieuwd naar een filmpje van jou resultaat. Je wou toch als volgende project iets met vliegend doen ik heb als je wil tekenen van een helikopter draai leuk maar vliegt NIET.

    Ed
     
  17. Luitjes,

    omdat het "project Little engine 2" zo zijn voltooiing nadert,
    ben ik bezig mij te oriënteren op een vervolgproject.
    Ik dacht aan een combinatie van de HW-HM 06
    http://shop.vth.de/heissluftmotor-hw-hm-06.html
    met deze uitvoering van Huib Visser,
    [​IMG]
    met de arbeidscilinder in de voet

    en dan het geheel op de manier van Jonkman (stirling 60) aan één pilaar ophangen in plaats van een plaat waar alles op steunt

    http://www.homemodelenginemachinist.com/showthread.php?t=14023



    Of ik kan de bouwdoos gaan maken van Wiggers

    maar misschien is het allemaal wel te hoog gegrepen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2016
  18. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Giessenburg
    Een mooi resultaat Peter !
    Ik ben benieuwd naar een video van de draaiende machine.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2016
  19. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Alkmaar
    Peter als je wil, ik heb de tekening van die Wiggers bouwdoos.

    Ed
     

Deel Deze Pagina