Stirling, ontwerp van Jan Ridders

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door wiggie, 14 dec 2014.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Omdat het toch weer eens tijd werd om wat te gaan maken ben ik de afgelopen twee maanden bezig geweest om twee stirling motoren te maken naar een ontwerp van Jan Ridders. Leuk om te doen en ook leuk om te geven.
    Vandaar dat het er nu een bij mijn ouders op het dressoir staat en eentje bij mezelf.

    Tekeningen zijn bij Jan Ridders aan te vragen via zijn site: Welkom bij Jan Ridders modelbouw Je krijgt dan ook een duidelijk uitleg waar je op moet letten want omdat je een waxinelichtje gebruikt als warmtebron is het erg belangrijk om zo spelingsvrij te bouwen maar een soepel mogelijk lopende machine te bouwen. Kogellagers moeten uitgewassen worden met wasbenzine bijvoorbeeld om zo min mogelijk wrijving te creƫren. Ook is de machine erg gevoelig voor tocht dus het toerental wisselt nog wel eens tijdens het lopen.

    Ik heb gebruik gemaakt van hittebestendige reageerbuizen voor de verdringer en voor de warme kant en een glazen injectiespuit als cilinder voor de werkcilinder. De werkzuiger is van grafiet. Overige onderdelen zijn van aluminium.

    Ik heb mijn draai- en freeskwaliteit weer op een hoger vivo kunnen krijgen met dit project en daar was het me, naast een persoonlijk cadeau maken voor mijn ouders te maken, ook om te doen.
    Aanrader voor de winterdagen.

    Onderstaand wat foto's van de bouw van de twee machines. Ze zijn in grote lijnen gelijk maar op details wijken ze van elkaar af. Dat maakt handwerk ook zo leuk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Op naar de volgende uitdaging!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Mochten je ouders er genoeg van hebben, dan houd ik graag een plekje op mijn dressoir vrij. Complimenten voor een bijzonder mooi werkstuk, wat voor mij een soort tovenarij is om dat te kunnen maken.
     
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.201
    Locatie:
    Giessenburg
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    compliment, mooi stukje werk
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Mooi werk William! Ik dacht n.a.v. je PB even dat je je stoomsloep had omgetoverd in een pakjesboot maar ik ben nu wel gerustgesteld, het ziet er erg mooi uit!

    Heb je hem voornamelijk in RVS gebouwd?
     
  6. Lunzie

    Lunzie

    Lid geworden:
    27 dec 2013
    Berichten:
    1
    Ziet er mooi uit....

    Mag ik vragen waar je dat grafiet vandaan haalt?

    Gr Arrian
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Even een verlaat antwoord.

    Bedankt voor de complimenten allemaal.
    Het grafiet komt bij De Vier uit Amsterdam vandaan. Die hebben van alles op grafietgebied en verkopen ook aan particulieren.

    Fijn uiteinde allemaal en tot volgend jaar.
     

Deel Deze Pagina