Stits Junior project

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Planelover_CrAzY_Murdock, 18 dec 2006.

  1. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Pas begonnen met het tekenen van de Stits SA-1 Junior, 3-views en nog wat materiaal opgestuurd gekregen voor een paar dollar van een gast in de USA.
    Doel is om 'm in Flight Sim, AFPD, FMS en natuurlijk in het echt te krijgen.
    Tekenen schiet al lekker op, m'n vader scant morgen op z'n werk de 3-views (heb eerst gewoon een foto van de 3-views gemaakt, is accuraat genoeg want de kist is getekend met krijt op de vloer van de hangar... de 3-views ervan zijn dus ook niet zo accuraat, maar heb wel de beste 3-views die ervan zijn) en de decal sheet (had die gast er ook bij gedaan) in, als het goed is kan ik de decal sheet importeren in rhino zodat ik ze alleen nog maar hoef te scalen en te projecteren op de romp.

    Dit is alleen nog maar de render versie, hij zal aangepast worden aan de sim, en ik ga 'm versimpelen en developable (dat is als je iets uit iets plats zoals papier of depron kunt maken zeg maar) maken voor in het echt. In het echt wordt ie van depron.

    De eerste versie, helemaal aan het begin:

    [​IMG]

    Een boel versies later:

    [​IMG]

    Tropische air race:

    [​IMG]

    Screenshot:

    [​IMG]

    Even m'n artistiek talent laten zien :roll: :lol: :

    [​IMG]

    Die laatste 2 foto's zijn van de laatste versie, versie 12. Ik sla 'm op als een nieuwe versie elke keer dat ik een best grote verandering maak, zo kan ik altijd de vorige versie terughalen. Bijv als ik het landingsgestel heb getekend, of als ik de stuurvlakken uit heb gesneden.

    Er moeten nog een paar dingen aangepast worden, het richtingsroer moet nog goed opgehangen worden, de prop moet een iets andere vorm krijgen en daarna kan ie klaargemaakt worden voor de sim. Voor FS2004 moet het interieur nog getekend worden, moet ik ook nog effe achter de panel lay-out zien te komen.

    Als model krijgt ie zo'n beetje dezelfde constructie als de echte. 4 longerons, een paar ribben, onderkant vlak met afgeschuurde randen, bovenkant gebogen depron, cockpit van colafles, motorkap dik opgebouwd zodat ik 'm goed kan schuren. Motor en prop gaat even zoeken worden, hij heeft natuurlijk een gigantische prop tov de rest. Span kan ik nu nog niet zeggen.

    zo... nu ga ik me effe verdiepen in de sims waar ik 'm voor wil maken :)
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    wow...gewoon wow.....

    vliegt dat? 8O
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jawel hoor, maar als ik naar de korte vleugeltjes en romp kijk, dan zal het een nog groter kreng dan een Geebee worden :lol:

    Grt.
     
  4. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Jep, in het echt vliegt het in ieder geval wel :D , ze hebben er in 1950 zelfs mee rondgetourd op vliegshows. Iedereen wilde dat ding natuurlijk zien vliegen, en een heleboel mensen geloofden niet dat ie echt zou vliegen. Werd dan ook veel om gewed :lol:
    Links naar de echte:
    http://www.aerospaceweb.org/question/design/q0214.shtml
    http://www.1000aircraftphotos.com/AmateurBuilt/951.htm

    Wel jammer dat er zo weinig over op internet staat, ik heb een artikel uit een oud tijdschrift (ook van die gast uit de USA) van zo'n 3 bladzijdes, waar zo'n beetje alles in staat. Zijn er mensen die het leuk vinden om dat te lezen? (dan typ ik het een keer over)
     
  5. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    maak je hem ook voor FS X? zeer mooi toestel. ben echt benieuwd naar het resultaat
     
  6. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    vet ding zeg! 8O

    Is dat niet moeilijk,in een programma zoiets maken?
     
  7. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    super super super super wow :O

    gewoon niet te doen hoe mooi :D

    als de fms versie klaar is laat je me dan iets weten ?

    gr.senne
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    goed op weg Fons!
    Leuk hè, dat ontwerpen :)

    Jups, kost wel ff voor je het door heb. Goed de tutorials doorwerken en je komt er wel.
    Fons is echter wel een erg snelle leerling...
     
  9. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    het is een helicopter ;)

    natuurlijk vliegt het, alles vliegt, maar of het ook een beetje handelbaar is is een andere vraag :p
    wel cool dat je hem helemaal voor in de flightsims aan het tekenen bent, kost een hoop moeite :p mooie renders ook :)
     
  10. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Thnx :)
    idd, ben ik het helemaal mee eens. Gewoon effe door die tutorials heenwerken, kan moeilijk zijn maar als je het eenmaal onder de knie hebt gaat het een stuk sneller. Neemt niet weg dat je bijna elke dag weer wat nieuws leert, maar da's bij bijna alles.

    @vjete: Als ik eenmaal weet hoe ik 'm voor FSX kan maken ga ik 'm daar zeker voor geschikt maken. Maar eerst maar eens voor FS2004 proberen te maken.

    Ik heb gisteren de scans van m'n vader binnen gekregen, ben nou bezig met het overtrekken van de decal sheet, de decal sheet opschalen en daarna op de romp projecteren.

    Ben ook bezig met de FMS versie, alleen het probleem is dat rhino een programma is dat met NURBS werkt (dat ie alles wiskundig uitrekent zeg maar), en FMS werkt met meshes. Meshes is dat je gewoon allemaal platte oppervlakken hebt zeg maar. Dus rhino moet al die vormen om gaan rekenen naar platte oppervlakken, en het mag tegelijk niet teveel oppervlakken bevatten want dat kan FMS niet aan (frame rate). Dus ik moet 'm naar .lwo (lightwave object, volgens mij enigste formaat dat rhino kan opslaan en metasequoia kan openen) exporteren en dan in metasequoia (primitief freeware programmatje, wordt voor FMS heel erg veel gebruikt) importeren. Bij rhino kan ik wel instellen hoe complex het model moet zijn, meer of minder polygonen. Maar op de laagste stand is de voorkant goed, maar de achterkant niet goed, en op een iets hogere stand is de achterkant goed maar de voorkant weer te complex. Dus dat moet ik gaan knippen en plakken in metasequoia. Ook moet ik een paar dingen versimpelen. Het model zit nu zo tegen de 10000 polygonen aan, en dat kan nog een heel stuk omlaag. Een boel details hoeven er namelijk niet in te zitten, en sommige dingen zijn onnodig gecompliceerd.

    @senne: ja, als ie klaar is komt ie natuurlijk hier te staan :)

    @alexander: het origineel werd met "thumb and index finger" gevlogen, volgens de piloot :) , omdat ie natuurlijk zo klein is en daarom ook een kleine draaicirkel heeft was ie natuurlijk supergevoelig. Maar hij hoefde niet gevlogen te worden bij goed weer, als er op airshows verschillende acts afgelast werden vloog ie nog gewoon door.

    En als er iemand is die verstand heeft van modellen maken voor AFPD of FS2004, alle kennis en hulp is welkom :)

    Maar eerst nog effe leren voor de PWW. Duurt t/m vrijdag en dan herfstvakantie, gelukkig :) trouwes, als we het toch over school hebben, Danny, waar zit jij eigenlijk op school?
     
  11. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Rendering met closeup van de decals (die strepen zijn voor over de vleugels en staart):
    [EDIT] verwijderd i.v.m. copyrights. [/EDIT]
     
  12. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Decals zitten erop :)

    Een paar simpele renderingetjes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben nu de motor aan het tekenen aan de hand van een beschrijving van de motor met een front en side view, gaat er hopelijk beter uitzien als die der nu op zit :)
     
  13. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Hij was eigenlijk blauw, hoorde ik net van die gast uit de USA :oops:

    Hier dan in het blauw:
    [​IMG]
     
  14. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Motor is klaar:
    [​IMG]

    En zit erin:
    [​IMG]

    Zelfde camerapositie als de rendering in de vorige post, alleen met de nieuwe motor:
    [​IMG]
     
  15. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Complimenten hoor!! Zeer mooi, ware kunst!
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    je gaat me voorbij :(....

    respect!

    als je je verveelt kan je ook nog de cockpit mooi inrichten :). kan je een mooie rendering maken vanuit de cockpit. (had ik al gemaakt, alleen had ik nog geen interieur, dus dat ziet er niet uit!) haha.
     
  17. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    wow alleen maar wow :schrik: ziet er erg mooi uit ga zo door
     
  18. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Bedankt voor alle complimenten, geeft me toch een extra boost om nog harder d'r aan te werken :D

    Interieur? Goed idee :) ik heb zo al wat ideetjes 8)

    Een rendering met de spiegelende ondergrond met de nieuwste versie:
    [​IMG]

    Ben met de FMS versie druk bezig geweest, de Beta versie is nu klaar :) (dat betekent dat alle kinderziektes dr uit zijn, maar dat ie nog niet helemaal klaar is. klinkt cool toch :wink: )
    En zo ziet die eruit:
    [​IMG]

    Frame rate op mijn pc (1.8ghz processor en een gemiddelde nvidia grafische kaart) ligt op moeilijke stukken op de 11 (nooit lager) en op de makkelijkere stukken rond de 23-24. Heb zoveel mogelijk versimpeld, zoals de hele vleugel en de canopy. Maar het blijft een kist met veel polygonen... Voor AFPD moet dat niet zo'n probleem zijn, die kan tot 30000 polygonen aan (volgens de site) en daar zit ik ruim onder. Hij zit nu op 11101 polygonen...
    Een paar dingetjes moeten nog bijgewerkt worden en de vliegeigenschappen moeten ook iets worden veranderd, en dan issie in principe klaar.
    Weet iemand een site waar je makkelijk bestanden op kunt zetten en ook weer makkelijk af kunt halen? Zou hiervoor namelijk makkelijk zijn.

    Voor alle mensen die ook modellen voor FMS maken en met mappings werken: soms wordt er gezegd dat Metasequoia 2.3 maar 1 texture met UV coordinaten kan gebruiken, maar als je 'm instelt op planar (rechthoekje in mapping windowtje) doet ie het wel. Hoef je niet in meta 2.1 te werken :)

    Kan al bijna verder met de AFPD versie, alleen moet ik eerst nog die verdomde converter van IPACS krijgen (om het .suf bestand wat metasequoia op kan slaan te converteren naar het AFPD formaat, .obj ofzo)... heb ze een mail gestuurd (dan krijg je een converter toegestuurd, snap niet waarom ze 'm niet gewoon op internet zetten) maar dat kan best nog een week duren. Is er iemand die die converter heeft waarvan ik 'm even kan lenen misschien? :puppydogeyes:
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Topwerk Fons!

    Ik heb een 2.8ghz pentium 4, 64mb gforce videokaart. Ik zit nu gemiddeld rond de 20 FPS, en nooit lager dan 15. Valt mee dus :)

    De prop ziet er nog steeds erg groot uit...
    en ik heb nog niet met me zender ermee gevlogen, maar met het toetsenbord vliegt het in ieder geval niet echt geweldig eerlijk gezegd....
    Hij ziet er wel echt supermooi uit! OOK in FMS en dat vind ik echt knap...

    Ik kan hem in principe wel uploaden. heb een keertje een site gemaakt met de Tekeningen van de Blowfish.
    Zeg maar wat en hoe je het wilt!
     
  20. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Vandaag heb ik 'm nog wat verbeterd in meta, Sietse heeft 'm nog een paar keer getest en heeft 'm geupload :thumbsup: :
    Rechtermuisknop>opslaan als :D
    Op mijn PC loopt ie nooit onder de 10fps, op makkelijke stukken tegen de 25.
    Op Sietse z'n PC loopt ie nooit onder de 15fps op moeilijke stukken, voor de rest 20fps en rond de 30fps op makkelijke stukken 8)

    Feedback is welkom :p
    Dit is de voorlopige versie, hij komt pas op www.rc-sim.de als de AFPD versie ook klaar is. Er komen dan nog een preview plaatje en een readme bestandje bij, en de vliegeigenschappen worden nog iets verbeterd (tips daarover zijn welkom :wink: ).

    Oh ja, en de onderhand vaste rubriek :wink: , een renderingetje:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina