stits skybaby schaal 1:2

hallo,

ik heb tekeningen van een 1/4 stits skybaby laten uitvergroten naar1/2 schaal.
Side_view_of_Stits_SkyBaby.jpg

Hier heb ik een link geplaatst met wat foto's, ik heb ook al ergens een artikeltje gevonden. op het net zijn hier en daar nog wat foto's te vinden.
https://plus.google.com/u/0/photos?tab=wq#photos/108714527632814803992/albums/5821067481572157409

bestaande bouwdraadjes:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_8365968/anchors_10166185/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#10166185

http://www.rcuniverse.com/forum/m_9347718/anchors_9349956/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9349956

het best vliegende filmpje:(1/4) ik heb nog geen gevonden op 1/2 die vliegt...
[media=youtube]J7xrpYtC7xM[/media]

ziet er leuk uit. alleen de vleugel ben ik niet tevreden van de tekening, en niet nauwkeurig genoeg om deftig te maken. ik wil deze graag opnieuw uittekenen.

welk profiel het juist is weet ik niet. wat ik wel weet is dat er mensen zijn die hem plat aan de onderkant maken... of dit een voor of nadeel is weet ik niet.

zijn er mensen met suggesties qua vleugelprofiel?

P1110945.JPG

77.JPG

777.JPG

stabilo, rudder en romp zitten redelijk in elkaar en zou wel moeten lukken.

uiteraard NADAT de fokker klaar is, maar hiervann geef ik volgende week wel een update...
greetz

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou ik de originele tekening eens mogen lenen om die over te trekken?
1:4 is toch 75 cm span.... 1:2 dus 150cm.....

de echte is 2,2meter wingspan...
tc01 mail me je mailadres dan stuur ik de plannen door...

Laatst bewerkt:
Hallo,
het heeft een hele tijd op zich laten wachten, maar ik heb vorige week de vleugelribben en rompspanten kunnen lazeren. de bovenvleugel zit al voor een deeltje samen (foto's volgen nog) het project zal langzaam aan gebouwd worden (ik ben nog met enkele andere projecten bezig die voorrang hebben)

wel ga ik als motor voor een mvvs 26cc benzine, dit zal volgens mij voldoende moeten zijn om er degelijk mee rond te vliegen.
iemand heeft hem ooit gebouwd met een saito 180 en 7kg vliegklaar, dus dit is haalbaar denk ik.

updates volgen nog wel.

hier het frame voor de bovenvleugel... hierop komt deels 2.5mm balsa beplanking en neuslijst enzo...
ik kies voor 4 vleugelservo's(2onder en 2boven)
ik denk om eens de vleugelribben uit depron 6mm te snijden,en hier met dezelfde triplex liggers een vleugel te bouwen, ik vermoed dat dit toch wel een 200gram per vleugel kan schelen...

de rompspanten zijn ook deels klaar.

VygT15cUtBnlFu2LTdva4phNxl40iXamlD28r7BWXhmA-Ivsn8Kvb3LVnzZvHc1WiLaImXz6llUk_KjgnC--shy4PEsKqMyjWbd7TYAVWHO_pQTT7nDLot3WDUIhferH7VW9rScI7UJNneolfF1Fx47_KdjluVimGN-iTDw4rjarB-Z-sj1FZxCv9voPZuMWNtQbUhtRNSxcD-LXTh4OCPNQgbjYpdwZz2RZBEvWgFPktnZA8XZvAmm1nKsfhmoB6Qd0vNUbvupxfibqbqvPpekVaJB0YJFPvv7A93PfqOOSyf7B1LcBKjDpEAs2LrHjZLo6jOmqA6_6aliIGiCyo4DDuyxmb0AvTWcgGJY_Dbq7RheANIQADv5qvNurUkJdJmmMLdsrYl7BJ4kZq89ls0SCTiSiggdpPiZHaKiDFCO8MjePr6rDF-bqY46WAgQCi4C8xVu8tv3GSFPuju12VbgA-LXSJY4AmyoDRpR9b4TbLKpNbKQlf0dMtlX3Vq8HXyQcPSJ2Hn_CxkavEoqdss4vTq4hy7njZaT1YlO08hqLmYx7a2AhSDrdJKlbCO8H3rZXUprc3u7d47eiSrpopXNJJF98xlS6t_6VJ2MfpA_MzhqvYA=w2269-h1274-no

hier even naast een romp van een 1/4 piper
4fHU3l_OibVCkWdSfpXJhiVm0JU-tMPBl-dxGdUbG995LMkW6qjkqlVYs_X8UOxk9PrvZgClAVr4fmjRZ7LWqwGhgtzM6yodx9cesI1abkmVmn4eiUhpZvAoEcKHoJQ5vGZh49-AIUh4Q02xpfAh1f07tbUZnAJHfJk9OyRuQD5omW89wbMyxgfsrMtObiuQRHbC9zbV7E7_yVA5qBTiEj8QQpxEwc7kwmSXgUZ6WI1i_ApirPHBUdgUpgIt8HDjK5w4Z4v9g6CEsbunkPY-p5c_fDB0UdIpCUGgdJ6g2YyFcTnt0qs0QnvGVR5I9NL66lCw-qtiwU3pnUgxqMSlOj0XjjDvWS204v8E9Jy8w_ebETU5biQ8MDWnvNe9iE90sTXVGyY9uHd3YmEbSqZCBidIToJP1_T9RpDtpcbLJuDoNZ5cFVZA-fgwpWI6FVmLnV4zBW29A_j3DEGxfgx0b4llaBYNoRZ_a6GjRDDZi7tiBFEDCzvpI-CCoPaxrM7wW0mmO038qochVA69HW-_Z4T9Lg0aQ6PmNuXmCOlNLYi4tqFOMU_aPHq4Gc-AbA4RZF7rW9a2uMkDhRtumbUrfM_On-PE5tah_hYb0FIUhinmPNSiiw=w2269-h1274-no

Hallo, even dit oud draadje oprakelen. ooit gestart in 2012, laatste post was al uit 2016. toen deels een romp gebouwd, maar door verhuizen, andere bouwprojectjes, verhuis club enzovoort hier nooit iets mee verder gedaan. een paar weken geleden dacht ik terug aan dit model en ben ik opnieuw achter de pc gekropen en de tekeningen herbekeken. ondertussen is hier toch al wat bruikbaars uit gekomen. sorry voor bovenstaande berichten waar de foto's van verdwenen zijn

schaal 1/2 (sportschaal zal het worden, vliegeigenschappen primeren!!)
wingspan 1100cm romplengte +-125cm romphoogte +-65cm

romp en vleugels zoveel mogelijk uit populierentriplex( grote onderdelen + goedkoper dan balsa) en kan ik gemakkelijk aan geraken. wel proberen zo licht mogelijk te houden
liggers en beplanking wel uit balsa maken natuurlijk.

Ondertussen zijn er op het internet 2 bouwdraadjes te vinden over dit model.
de ene vliegt met een saito 180 motor( dikke kg motor)
de andere met een mintor 33cc benzine motor. ook een dikke kilo aan gewicht. deze heeft een vliegklaar gewicht van 7kg.

nu wou ik deze elektro maken, en liefst op 6cellen houden.
ik kreeg als tip een brushless motor met vertraging, zo kan ik ook een schaalprop ronddraaien van +-20inch.

nu een 2de tip was een dronemotor, en toen kwam ik uit bij de xoar titan t5000 reeks( waar te krijgen is wel nog een raadsel)
maar die zouden wel perfect kunnen zijn voor dit project, echter weegt deze slechts een kleine 300 gram.
https://shop.xoarintl.com/collectio...s/titan-t5015-285-kv-brushless-electric-motor

ik ga dus de lipo voor het motorschot/brandschot plaatsen, en de hoogte en rudderservo aan de achterkant(binnenkant romp) echter vrees ik nog even of dit wel genoeg zou zijn.

1romphelft zo goed als af =+-480 gram
rudder =60 gram
stabilo =140 gram
op zich denk ik dat de ruwbouw rond de 3 a 3.5kg zou moeten haalbaar zijn...

landingsgestel ofwel uit aluminium maken (600x50mm) ofwel glasvezel maken in de mal
motorkap eerst 3d uittekenen en 3d printen en kijken hoe ik die makkelijk afneembaar kan maken voor accuwissel

full

full

full

Hallo,
ik heb de profielen van de tekening gewoon overgenomen, wel raar dat de onderste vleugel een negatieve instelhoek heeft tov de bovenvleugel....

inmiddels zover.
momenteel weegt de romp 950gram(zonder staartvlakken)
komt servobevestiging,vleugelbevestiging, motorkap en nog montage stabilo bij

stabilo en rudder samen 200 gram
motorisering... geen idee, suggesties altijd welkom:p
full

Regelmatig kiest men bij een dubbeldekker afwijkende instelhoeken voor de vleugels.
1 van de redenen is een beetje zoals toe in en toe out bij auto's, stabiliteit
hoofdreden is stall.
als een vleugel stallt, zit de tweede vleugel met een tik minder invalshoek, en zal dus nog wel vliegen.
al zal dat ook niet zo heel lang duren met maar 1 graad verschil.

gevolg is dat het toestel een heel mooi en rustig stallgedrag zou moeten hebben.
en heel goed zou moeten waarschuwen, waardoor je meer tijd hebt om dingen op te lossen.

In het Frans inderdaad, in het Duits EWD (Einstellwinkeldifferenz), maar in NL gewoon instelhoekverschil.

wel raar dat de onderste vleugel een negatieve instelhoek heeft tov de bovenvleugel....

De bovenvleugel met positieve instelhoek zal uiteraard eerder overtrekken dan de ondervleugel met negatieve instelhoek.
Deze Stits is een "staggerwing" oftewel, de ondervleugel zit een stuk voor de bovenvleugel.
Dat is tegengesteld aan de tekst in de link van Jan (Wiki):

"Considered from an aerodynamic perspective, it is desirable to have the forward-most wing stall first, which will induce a pitch-down moment, aiding in stall recovery."

Bij de Stits zal dus de bovenvleugel eerder overtrekken welke juist de achterste vleugel is.

schaal 1/2, wingspan 1100cm romplengte +-125cm romphoogte +-65cm

Bijzondere verhoudingen, vooral de romphoogte!! :eek:
Erg gaaf project :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Hallo Jan,student en Ramses, bedankt voor de uitleg, ik ben ook al wat verder met de romp, vandaag de neus wat verder afwerken en dan wat foto's nemen.
de vleugels kan ik pas laseren binnen 3weken, maar de romp is bijna klaar op de vleugelbevestiging na. ik ga deze eerst afwerken, en de folie is al op komst!

Nog even over de decalage (@ramses): Ik baseerde me op 'Flying Scale Models' van Ron Moulton uit 1956 (schitterend boekje, is nog wel te krijgen. Ik heb er toevallig twee; wie interesse heeft . . .)

upload_2023-4-7_9-52-2.png

Helaas verwijst hij er in de tekst niet naar . . .

Maar heb nog wel een vraag: hebben beide vleugels rolroeren?

Ik neem aan van wel . . .

jan.

ja idd beide vleugels krijgen ailerons.

hieronder de vorderingen. ik hoop vandaag de motorkap volledig geschuurd te hebben zodat die eraf kan, en dan een poging wagen om het geheel te glassen hiervan.
de romp kan dan voorzien worden van de servo's, en aansturing staartdelen.

full

full

full

.
Ziet er mooi uit Chris :thumbsup:
Ga je ook de slots maken in de vier vleugeltips?

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Ja daar twijfel ik over. Ik denk dat ik eerst zal bouwen en proberen zonder...

O en idd normaal zijn het ailerons onderste vleugel en flaps bovenste vleugel. Maar ik kan mixen indien nodig.

Back