stits skybaby schaal 1:2

nog wat foto's van een vorige update, momenteel is de ondervleugel volledig beplankt.

setup dilemma...

romp+staartdelen+servo's zonder cover weegt nu geschat 1500 gram
de ondervleugel exclusief servo's,ailerons en wingtips weegt 550 gram( dus met alles wellicht 800gram zonder cover)
geschat is dus 3500 met landingsgestel ongecoverd.
covering +1.5kg? motorkap?? geen idee

laat ons zeggen wellicht een 5tal kg zonder setup?

elektro is voorkeur:
ik heb 6cellen lipo's liggen, 80amp esc en de turnigy sk5065-380 motor, maar deze setup is wellicht te licht en kan ik slechts een 16inch prop draaien. ik denk dat ik toch minimum 18inch nodig zal hebben.

een 8cell setup?? maar dan koop ik alles nieuw, wat niet echt het probleem is maar wel welke setup... ( het toestel is geen trainer, maar ook geen 3d model, maar het heeft wel veel weerstand denk ik dus heb ik wel power nodig)

of een clublid heeft eventueel een 38cc benzine 4takt te proberen +-1400gram zonder extra accu en servo maar is minder betrouwbaar denk ik en zeker veel meer trillingen

iemand suggesties of ervaring
full

Toch even gekeken . . .

Pros and Cons of Electric Motor powered RC Planes

Pros:
  • Are quiet and therefore should not disturb your neighbours
  • Are easier to operate and maintain (better choice if you are mechanically challenged)
  • Can be used indoors
  • Brush-less products can provide similar or higher speeds than offered by Nitro gas powered products.

Cons:
  • Run time or play time is limited to the capacity of the batteries you have. Once all your batteries are depleted your play time is over, unless you have a fast charger. You normally want several batteries to increase your play time.
  • If you are not going to use your batteries for a long period of time, you should use your charger to put them in Storage Mode.

Pros and Cons of Nitro Gas powered RC Products

Pros:
  • Some RC Hobbyists really like the increased realism of the smoke and noise of a nitro gas or gas powered engine
  • A key advantage is that you can run as long as you want, by just adding fuel to the fuel tank
  • It provides opportunity to learn some mechanical skills such as engine tuning
  • Are more water resistant than many electric powered planes
Cons:
  • Nitro gas or gas powered engine noise may disturb your neighbours (they are not that loud, but some neighbours can be fussy)
  • Gas powered engines take a bit more work to break-in, tune and maintain. There is an initial learning curve, but they are not difficult to operate
  • As you have to purchase fuel, they have a higher operational costs long term
  • Cannot be used indoors due to the fumes they generate
  • Nitro gas fuel may be difficult to obtain if you are located far from a local RC hobby shop (1/5 scale vehicles often have 2 cycle engines which can use a standard gas-oil mix)
  • At the end of the day, you need to empty your fuel tank and run out the last bit of fuel in the tank by running the engine

(http://www.kmasrc.ca/Power.html)

Helpt dit? ;)

jan.

Binnenkort terug een update. ondertussen aan het coveren.

toch heb ik nog een vraag over glasvezeldoek/matten.

Ik wil zowel de motorkap als het landingsgestel zelf gaan maken.

Ik heb zowel G4 als mrboat epôxihars staan.
maar welke soort doeken en gewichten en lagen heb ik juist nodig, en wie weet waar ik die het best haal?

Groeten

Voor een motorkap van mijn X-tra 200 had ik 2lagen 160gr keper geweven glasweefsel met epoxy en was goed, ( sterk.)
Deze kap is wel een stukje groter ; daar zou ik tussen de twee 160ers nog een laag van 220of 240gr keper tussen leggen.

hopende hem klaar te krijgen tegen het weekend. enkel nog wat accu voorziening plaatsen en de motorkap plamuren schuren en schilderen, en hopen dat mijn zwaartepunt wat goed komt!!

nog een kleine vraag ik heb de hobbywing 120 amp esc v5 erin zitten. Nu staat er in de manual onder de features het volgende: built in hight power bec with output voltage adjustable(5.2v 6v of 7.4v) the bec module seperate from other circuits on the esc,so the normal BEC output can be guaranteed to allow users to get the aircraft back befor crash. (andere fllyfun escs don't have this function)

als ik dit lees zou ik niet echt een 2de accu nodig hebben als BEC. of zouden jullie alsnog een aparte bec met 2s lipo 2200mah erop zetten, en dan van de esc de rode kabel onderbreken?

Oke hij heeft 2 vluchtjes erop in toch wel winderige omstandigheden.

Eerste vlucht klimmen en loopen, volledig downtrim en minder gas erop. Bochten ging moeizaam door de lage snelheid maar toch enkele circuits kunnen vliegen en dan mooi kunnen landen.

2 de vlucht. Gewoon een 2 de accu in de neus gehangen van een goeie 600 gram. Wat meer uitslag op aileron en proberen.
Het klimmen was beter maar nog niet opgelost. Op hoogte maar laten zweven ging vrij oke, dus de motor moet veel meer domping hebben. Het bochten oke, maar wobbelig, een rudder mix zal wellicht wel helpen. Rollen al een dolgedraaide tol dus echt wel uitslag genoeg. Opstijgen en landen als uit de boekjes en kwam heeel mooi binnen. Flap mix gaat eruit die heb ik niet nodig denk ik

Dus al bij al goede dag gehad enkele werkpuntjes maar toch enkele mensen hun ongelijk gegeven.

Motordomping geven, 2 of 3%?
Aileron rudder mix
Zwaartepunt nog iets verbeteren
Staartwieltje soepeler maken.

En dan tja... Een gyro ben ik normaal tegen, maar kan hier wel mss zorgen voor wat minder stress. Maar wat voor een gyro kan ik hiervoor eventueel gebruiken? Natuurlijk 4 ailerons... iemand een idee? Filmpje volgt vermoedelijk nog...

Super ! gefeliciteerd :) Leuke verschijning dit toestel :) Ben benieuwd naar het filmpje.
Wellicht wat expo op de ailerons instellen? Keuze voor wel of geen gyro kun je beter maken als je wat meer vluchten hebt gemaakt en gewend ben aan het toestel.

Mvg,

Bart

.
Gefeliciteerd met de geslaagde maiden flight Chris :thumbsup:
Mooie foto`s ook van de kist op het veld op Facebook!

Happy landings,
Groeten, Ramses
.

Back