Een van de nieuwe modellen dit jaar op de markt is de Stobel. Enkele weken geleden heb ik van de makers een toestel gekregen om vanuit de optiek van de wedstrijdvlieger dit model eens te “ontleden”……..
Bouwtechnisch/konstruktief/optisch/afwerking is de Stobel echt toppie en hebben Demmler en consorten (Aspi & Salpeter) hun gelijke gevonden. Misschien is de Stobel in zijn layout , konstruktief gezien, zelfs een stapje verder. Zonder bijzondere dingen te doen was mijn Stobel, met CF D-doos en disser vliegklaar voor 258 gram…..
Waar het betreft het vliegen is de Stobel ook best goed; behoorlijk stabiel een lage daalsnelheid. Gewoon een erg goed vliegende kist. Echter…………
Dit mooie vlieggedrag is bereikt met een iets dikker en een iets meer gewelfd profiel. Fantastisch om zo mee te vliegen maar onvoldoende als het aan komt op het vliegen van wedstrijden…… Het toestel is hiervoor simpelweg te langzaam en heeft onvoldoende capaciteit om vlot “door te steken”…….
Een harde conclusie maar er is een verschil tussen het lekker braafjes vliegen van “rondjes rond de kerktoren” en de inzet van een F3K toestel tijdens een wedstrijd.
Een en ander is tot in den treure besproken/geëvalueerd met de Stobel mensen . Aangezien ik de eerste, noem het maar wedstrijdfanaat ben die de Stobel op deze manier aan de tand gevoeld heeft waren de Stobelaars dus erg nieuwsgierig. Een en ander hebben we gisteren doorgenomen en meteen ook in den lijve door- en voorgevlogen……….
Maar ik kan nu alvast verklappen dat wanneer alles vlgs plan verloopt er voor de open duitse kampioenschappen een Stobel-wedstrijdvleugel zal zijn…….. Daar wacht ik in spanning op want zoals ik in het begin al zei over de Stobel, konstruktief en bouwtechnisch is het ding af. (let wel; het zou natuurlijk best kunnen dat de wedstrijd Stobel zo meteen een model wordt waar “Otto-Normalverbraucher” niet blij mee is; daarom kan ik die mensen die een mooie DLG willen om lekker mee te vliegen de Stobel alleen maar aanraden)
Mijn gestobel was dus van korte duur; het testmodel is terug bij de Stobel jongens en zal vast en zeker nog heel wat heerlijke rondjes “rond de kerktoren” gaan draaien.
Arno
Bouwtechnisch/konstruktief/optisch/afwerking is de Stobel echt toppie en hebben Demmler en consorten (Aspi & Salpeter) hun gelijke gevonden. Misschien is de Stobel in zijn layout , konstruktief gezien, zelfs een stapje verder. Zonder bijzondere dingen te doen was mijn Stobel, met CF D-doos en disser vliegklaar voor 258 gram…..
Waar het betreft het vliegen is de Stobel ook best goed; behoorlijk stabiel een lage daalsnelheid. Gewoon een erg goed vliegende kist. Echter…………
Dit mooie vlieggedrag is bereikt met een iets dikker en een iets meer gewelfd profiel. Fantastisch om zo mee te vliegen maar onvoldoende als het aan komt op het vliegen van wedstrijden…… Het toestel is hiervoor simpelweg te langzaam en heeft onvoldoende capaciteit om vlot “door te steken”…….
Een harde conclusie maar er is een verschil tussen het lekker braafjes vliegen van “rondjes rond de kerktoren” en de inzet van een F3K toestel tijdens een wedstrijd.
Een en ander is tot in den treure besproken/geëvalueerd met de Stobel mensen . Aangezien ik de eerste, noem het maar wedstrijdfanaat ben die de Stobel op deze manier aan de tand gevoeld heeft waren de Stobelaars dus erg nieuwsgierig. Een en ander hebben we gisteren doorgenomen en meteen ook in den lijve door- en voorgevlogen……….
Maar ik kan nu alvast verklappen dat wanneer alles vlgs plan verloopt er voor de open duitse kampioenschappen een Stobel-wedstrijdvleugel zal zijn…….. Daar wacht ik in spanning op want zoals ik in het begin al zei over de Stobel, konstruktief en bouwtechnisch is het ding af. (let wel; het zou natuurlijk best kunnen dat de wedstrijd Stobel zo meteen een model wordt waar “Otto-Normalverbraucher” niet blij mee is; daarom kan ik die mensen die een mooie DLG willen om lekker mee te vliegen de Stobel alleen maar aanraden)
Mijn gestobel was dus van korte duur; het testmodel is terug bij de Stobel jongens en zal vast en zeker nog heel wat heerlijke rondjes “rond de kerktoren” gaan draaien.
Arno