stoom motortje + sloep 40 cm?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door roeier4, 24 mei 2008.

  1. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    hoi allemaal

    ik ben nieuw hier in de stoomwereld en ik heb een eerste vraag:

    ik heb een sloepje van +/- 40 centimeter van houd gemaakt.
    en nu wil ik deze stoommaschine er in zetten:

    PM Research Inc. :: Models...

    kan ik met deze ook :
    1 de snelheid regelen doormidel van.. ????
    2 en een stoomketeltje valt dat zelf te maaken of moet dat echt iemand doen die er verstand van heeft???
    3 en kan hij eventueel ook op luchtdruk en hoe moet dat dan ?
    met wat voor tankje enz.


    grt alex
     
  2. Gkokkes

    Gkokkes

    Lid geworden:
    15 jan 2008
    Berichten:
    5
    Dag Alex,

    -Het toerental van deze machine zal je moeten regelen via een stoomafsluiter. Let wel op dat een 1 cilinder niet uit zichzelf aanloopt en dus niet via rc van draairichting kan veranderen.

    -Een ketel moet je alleen zelf maken als je goed weet waar je mee bezig bent. Het is levensgevaarlijk om zelf iets te proberen als je geen ervaring hebt. Je kunt dan beter een kant-en-klare ketel kopen. Let wel op dat je soldeerverbindingen met zilver soldeert.

    -Je kunt je machine op perslucht testen en afstellen, maar niet varen. Je hebt anders wel een hele lange luchtslang nodig.

    Indien je meer wilt weten van stoom in modelbouw, moet je eens kijken op Modelbouw Atelier Apeldoorn van Dhr. Bunte.
     
  3. AMDyuurei

    AMDyuurei Guest

    Hallo Alex,

    Zoals al genoemt kan het toerental door een stoomafsluiter geregeld worden.

    Echter de "voor en achteruit" kan wel met rc geregeld worden. Een keerkoppeling of een tandwielbak kan dit oplossen. Dit vereist echter wel de enige kennis en machines.

    Voor de ketel zou ik idd verder rondkijken en iemand in jouw buurt proberen te vinden die jouw evt. kan helpen.

    Watvoor sloep wil je eigelijk maken? al een idee
     
  4. Gkokkes

    Gkokkes

    Lid geworden:
    15 jan 2008
    Berichten:
    5
    @AMDyuurei,

    Een keerkoppeling of een tandwielkast plaats je niet op een oscillerende stoommachine met een boring van 1/2". Ten eerste kun je de machine niet stopzetten tijdens het varen, ten tweede hou je geen vermogen meer over om de schroef aan te drijven. Ik ben ook bang dat je ruimtegebrek gaat krijgen als je dit alles in een romp van 40cm gaat plaatsen.
    Je kunt dan beter doorsparen voor een 2 cilinder.
     
  5. AMDyuurei

    AMDyuurei Guest

    Dat is inderdaad waar, ik dacht dat het een dubbelwerkende was (zoeen heb ik ook gebouwt) deze kan je wel stopzetten, echter is het niet echt aan te raden nee!

    Komt er een horizontale of een verticale ketel in? Dat heeft ook veel invloed op de ruimte in het model (die je overhoud) hou ook rekening met een gastankje.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het machientje waar hij het over heeft is dus wel dubbelwerkend hoor.
    Alleen kan het niet achteruit
    Zit geen omkeer kraan op
    mvg
    Frederik:D
     
  7. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    maar je kan toch wel achteruit met een verstelbare schroef
    of kan de stoommachiene(tje) dat niet hebben?


    een staande ketel vind ik het mooiste staan maar wat zijn de voor en tegen's??

    ik zie net dat ik een typfout heb gemaakt hij is niet 40 maar 60 cm lang

    grt alex
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2008
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Alex, je hebt het over een stoomsloepje van 60 cm lang.

    Vraag 1: hoeveel gewicht kan ze dragen tot ze op de waterlijn ligt?
    Vraag 2: hoeveel wegen je RC-componenten? (ontvanger, accupack, 2 servo's)
    Vraag 3: hoeveel wegen de machine, de ketel, het smeertoestel en het condensatievat?
    Vraag 4: je hebt het over een verstelbare schroef; zijn die er in een formaat wat bij je sloepje past?
    Vraag 5: met hoeveel kanalen wil je varen? Voor een verstelbare schroef heb je een kanaal nodig, voor je roer en (eventueel) voor je stoomschuif. Dit laatste is niet persé nodig, maar wel makkelijk; combinatie tussen spoed op de schroef en toerental van de motor...

    De hamvraag is dus: Kan jouw bootje van 60 cm lang dat allemaal dragen / is er wel ruimte voor?

    Lees voor de gein eens het bouwverslag van een stoomsloepje met een ééncylinder stoommachientje van Lex Verkuijl in de laatste Modelbouw Aktueel...
     
  9. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    ja inderdaat ik heb er ook over zitten dennken,
    om de anna te nemen maar dat is geen oplosing omdat hij ook in het club bad moet kunnen vaaren (en als je ziet hoe ze daar vaaren) daar moet je wel achteruit kunnen vaaren
    maar is een verstelbare schroef ook wat in de anna? dan kan het namelijk wel.

    en hoeveel mijn bootje kan draagen weet ik zo niet zal het van-de-week even proberen



    grt alex
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2008
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Neem anders even contact op met Lex Verkuijl. Zit meestal in het onderwaterhoekje.
    En m.b.t. die verstelbare schroef: Ja, dat kan, alleen... Ze zijn erg groot!
    Het mechaniek moet er nl. in. Ik heb er hier een thuis liggen; schroefdiameter is 65mm, naafdiameter is 21mm.
    En als je ziet hoe dat mechaniek in elkaar zit... Dat zijn toch echt hele kleine tandwieltjes. dat gaat onder zo'n sloepje niet passen en bovendien krijgt zo'n machientje die schroef waarschijnlijk niet rond, zelfs niet in neutraalstand.
     
  11. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    oke dan neem ik even contact op met Lex Verkuijl
    bedankt

    alex
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    even kijken bij

    He hallo Roeier heb jij dat machientje al aangeschaft.
    Zoi niet kijk dan eens even bij modelbouwatelier
    Daar staat een stoomsloep geheel eigenbouw welliswaar wat groter als die van jouw
    Maar jij moet volgens mij toch ook wel genoeg ruinte hebben hoor
    mvg
    Frederik:D
     
  13. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    nee de ik heb nog niets gekocht voor de stoom boot ;)

    maar dat is wel een hele leuke sloep leuker dan die van mij
    ik denk dat ik die dan maar ga na bouwen.

    grt alex
     
  14. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    De firma Regner in duitsland heeft kleine setjes voor in schepen 2 cilinders dubbel werkend, voordeel is dat snelheid en omkeer met 1 servo te doen is. Een bootje 40 cm is te klein, niet zozeer de lengte als wel het gewicht en met staande ketel topzwaar. 60 cm is beter mits de romp breed is, een staande ketel is nodig en een beetje stabiliteit is hard nodig.
     
  15. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Die anna is inderdaad heel leuk. Stond vorige maand in de modelbouw actueel volgens mij. Wel 400 pegels (ofzoiets) met stoommotor.

    [​IMG]

    Als ik nog ooit iets kant en klaar koop........
     
  16. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Dit is de Amerikaanse tegenhanger van de Anna:
    [​IMG]
    Samen met deze combinatie in kitvorm (geen achteruit of snelheid) allebei van Midwest.
    [​IMG]
    voor een kleine 150 Euro hier:
    osCommerce
    Het zou me zelfs niet verwonderen indien het machientje dat Midwest in z'n combinatie gebruikt, hetzelfde is als van PM Research. Het lijkt er in elk geval sterk op.
    Dezelfde combinatie wordt ook in dit model van Midwest gebruikt (beetje groter en duurder. Vind het niet onmiddelijk in Europa te koop.(in VS ong. 130$)
    [​IMG]

    Grtz, A!H
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2008
  17. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België

Deel Deze Pagina