stoom sleepboot muinota

ben in bezit van de stoomsleper maar wil hem ook echt op stoom laten varen is dit mogenlijk volgens mij wel lengte 1,30 meter bij 30 centimeter en in de holte is er voldoende ruimte ervoor maar wat voor stoomketel kan er het beste in en hoe doe ik datin combinatie met de servo's en op de tekening zitten er twee schroefassen in en hoord dat ook zo bij het echte schip moeten er dan ook tweestoomketels in het is voor mij helemaal nieuw om met stoom te gaan werken graag sugesties mvg hendrik

Nog even over de machine. Je kunt volstaan met een ketel en daaraan gekoppeld twee machine´s. Als je met oscillerende machine´s werkt kun je volstaan met een servo voor het gas. Met twee servo om de machine´s afzonderlijk aan te sturen kun je ook de linker schroef vooruit laten draaien en de rechter achteruit. Let op dit zijn DURE machine´s (1500 tot 2000 euro).
Kijk eens bij www.krick-modell.de bij de Homepage, produkte, dampf, schiffsdampfmachinen, puffin horizontal maxi twin.
Laat ons weten wat de voortgang is.
:D

En Wiggie, hoe groot wil jij dan de ketel maken??????
Want de persoon "zou "dat neem ik dan toch wel aan.
Een poosje willen varen op een vulling ketelwater;
En die is heel gauw op hoor; als je een beetje flink moet stoken.
En dat moet je wel met twee machine.s op een ketel.
Dan twee schroeven op een machine, lijkt mij veel beter. :(

Inderdaad, zoals de heer van Gent zegt is het goed mogelijk: 1 ketel, 1 machine en daaraan gekoppeld 2 schroefassen. Veelal is een mechanisme te krijgen om de draairichting van de schroefas om te keren, maar dit zijn vaak prijzige dingen. Je kunt er ook voor kiezen je machines op 1 snelheid (en richting) te laten draaien en dan de snelheid van je schip (en de vaar richting) te regelen met een verstelbare schroef. Dat is een schroef waar je de bladen van kunt verstellen. Dit gebeurt gewoon met een servo.

Ik denk dat dit voor een model stoomschip een van de eenvoudigste oplossingen is. Maar, zoals al gezegd: als je niet zelf je ketel en machine kunt bouwen, maar moet kopen, is dit een kostbare manier van aandrijven.

Succes,

Wim

nee helaas heb ik geen foto's van de boot maar ben er nu wel achter dat ik het beste twee schroeven op een ketel kan zetten en dat duurdere kan later dan nog wel maar horen er wel twee schroeven onder bij de originele sleepboot en wat voor ketel kan ik het beste gebruiken bij krick word ik echt niet wijzer van want het is de eerste keer dat ik met stoom ga werken

Voor mij is ook de eerste keer en ik leer hier op het forum iedere dag weer wat bij. Zaak is het in ieder geval om je licht goed op te steken. Er zijn een aantal zaken in Nederland waar de stoommachine in het assortiment zit en waar ook parate kennis aanwezig is over de materie. Aanrader Modelbouwatelier Apeldoorn, Henk Bunte
http://www.modelbouwatelier.nl
Veel succes :wink:

Hallo Hendrik stuurman
Op hen internet,intikken.
AERONAUT.DE
Kijken bij damphmachine die ketel is voor jouw geschikt ,daar jij er twee machine.s in wil zetten dan ga iker van uit als dat het geen grote machine.s zijn
want de Cheddar ketel is voor die machine die je daar ziet de 3 cyl dus te klein

iedereen tot zover bedankt ik kan er heel wat mee met deze info heb ook net gezien wat de prijzen zijn daar schrok ik wel van maar zover ben ik ook nog niet met de boot heb de romp gekocht met beslag en een beetje hout erbij de romp was al bekleed en in polyester gezet en geplamuurt een iets heeft die persoon verkeerd gedaan hij heeft voor mijn doen wat te grof hout gebruikt en een veelste groffe polyester men moet dan veel meer schuurwerk verichten ben al twee dagen aan het schuren en er zat ook heel veel lucht onder het polyester en ik heb er wel een foto van maar weet niet hoe ik hem hier opkrijg

marc bedankt en dat bedoel ik dus hier kan ik helemaal wat mee ik heb alleen maar een tekening schema van de boot maar hoe kan ik die plaatjes opslaan in de pc mooi man echt wel en nuweet ik wat ik eerst moet doen mvg hendrik

Hendrik: foto's op het forum zetten kan hier:
http://www.modelbouwforum.net/~foto/
Maximaal 640 x 420 pixels in JPG-formaat.

En als je een keer in de buurt van Apeldoorn bent:
Een bezoekje aan Henk Bunte is de tijd echt waard!
(wel even van te voren bellen)
Hele aardige man, en bovendien heel veel kennis over stoom.
Doe 'm mijn groeten als je er bent!

ik heb op de site van krikke ook wat gezien van wilesco wild 48 en de wild52 is dit wat een kan volgens mij niet vaste brandstof dat is geen sucses denk ik of valt dat mee

Wilesco vindt ik speelgoedachtig :
En dan toch zeker voor jouw boot ,voor een sloep gaat het nog wel.
Maar voor jouw boot niet aan beginnen.
Want kracht :hebben die machientjes nagenoeg niet of weinig.
Aeronaut.
Cheddar.
Stuward:en nog zowat van die merken.
En dan nog eigenbouw. daar zit kracht in.
En als je wat wilt zien Henk Bunte daar kijk je je ogen op uit, tot zelfs kolen gestookte ketels.
Maar ja eerst in de lotto o. i .d . spelen he.
Of een geldboom in de tuin gaat ook goed.

ben een beetje dom ja blond heb hier naast de deur wel iets landgoed nienoord mischien zijn daar wel wat mensen die mij kunnen helpen ben aan het zoeken in het heele land en wat denk je is er naast de deur wat ze hebben een heleboel op stoomgebied mvg hendrik

He Blonde:
Ik denk niet op modelbouw gebied.
Volgens mij: zijn dat verenigingen voor het behoud van stoomwerktuigen in het echt dus
Maar proberen de moeite waard dus. :(

mischien niet met stoomschepen maar daar gaat het nu even niet om het gaat juist om de ketel en de verhoudingen wat er in moet en er moet inderdaat wel kracht inzitten want als ik wat ga slepen wil ik natuurlijk wel vooruit gaan en niet stilliggen maar op nienoord is wel modelbouw aan wezig vaargroep nienoord en helemaal met de stoomdagen

Hallo Hendrik stuurman.
De grote van de ketel speelt niet zo.n grote rol hoor.
Speelt wel mee daar niet van . maar de hoofdzaak is het verwarmde oppervlak : en de water toevoer
van de pomp.
Dus hoe meer" vlampijpen" hoe groter het verwarmde oppervlak.
En ik heb je een adres gegeven van aeronaut daar staat de voor jouw geschikte ketel in.
Maar ja het is jouw boot, en mijn raadgeving dus doe er mee wat je wilt.
op de photo site: van modelbouwforum daar staat mijn volharding met een open machinekamer.

Back