Stoom techniek

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door stoomertje, 20 jun 2018.

  1. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.850
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toevallig ben ik WEL in vuurhaarden van hete ketels geweest.... en zolang die ketel van druk is, en je heeeeel snel bent.... heeel mischien mogelijk, maar NIET met een natte overal.... Allerergste wat je kunt doen is met natte kleren door een hotspot lopen....
    Maar inderdaad zijn de rondleiders in het Wouda gemaal allemaal vrijwilligers, en vrijwel geen (ex-)machinisten, dus daar was heel weinig informatie uit te trekken.... Vond ik erg jammer. De paar mannen die er werkten en even tijd hadden, wisten ook niet allemaal even veel, omdat gek genoeg de "bemanning" van dat gemaal uit RijksWaterstaat-mederwerkers bestaat, en die hebben vrijwel geen van allen gevaren, en het meerendeel is ook geen werktuigkundige, laat staan stoomwerktuigkundige.
    De laatste keer dat ik er was, was er toevallig een ex-WBS-er (WBS=Willem Barentz School, zeevaartschool terschelling) die daar was komen te werken en die was met een indicateurtoestel bezig op een van de machines, hij vertelde me dat er op dat moment niemand werkzaam was die zich kon herinneren dat er ooit een indicateurtoestel op een van de machines gezet was, of zelfs maar wist hoe dat moest, en dat hij dus eigenlijk volledig bezig was het wiel opnieuw uit te vinden...
    :D :D :D en jij denkt dat ik, als gediplomeerd en actief varend WTK, daar als een standaard rondleid-schaapje intrap???? :p
    Claytons konden nderdaad veel hebben, maar die waren er dan ookvoor zover ik weet speciaal op gebouwd: ze hadden een "schrik-inrichting" om de ketelsteen van de spiralen te laten kraken. Tenminste, zo is mij op school geleerd, want ze komen tegenwoordig niet zo veel meer voor op schepen, en ik heb nooit met een echte clayton gewerkt. Wel met iets wat er op leek, maar die hadden niet zo'n schrik-inrichting.
    Geen idee, ik denk dat dat meer iets is voor landinstallaties, waarbij silicaten in het water kunnen voorkomen. Op zee (in elk geval in de tak van sport waar ik me mee bezig hield) gebruikten we uitsluitend gedestilleerd water. Ik heb nog nooit afzettingen gezien in het stoomgedeelte van een installatie die op gedestilleerd en behandeld water draaide.
    Wat ik me herinner, waren we destijds bijna panisch voor walwater in de voedingswatertank, en als dat dan toch noodgedwongen gebeurde (ik heb dat slechts een keer meegemaakt maar het kwam een enkele keer nog wel voor) dan werd er niet meer water ingenomen dan strikt nodig om de havenperiode door te komen, doseerden we extra sludgeconditioner en spuiden we daarna meestal de ketel "weg" zodra er weer voldoende waterproductie was. Niet in een keer, maar gedurende een dag of twee, drie tien keer per dag een ton wegblazen.


    Maar om op je vraag terug te komen: de "hoge" pH van het condensaat diende gewoon voor uitsluitend het tegen corrosie beschermen van de condensaatleidingen.

    In principe voegden wij drie, soms vier chemicalien toe, dat hiing wat van de leverancier af want sommigen combineerden behandelingen.
    Het eerste was een alkaline treatment, hoofdzakelijk soda, maar die specifieke info vond je nergens op de verpakking uiteraard. Die diende om middels de eerder genoemde reactie natronloog te vormen waarmee de alkaliniteit omhoog ging. Test hiervoor was met druppeltjes de zogeheten P-alkaliniteit testen.
    Tweede was een catalysed sulpite, die zuurstof afving. Daarvoor testte je het sulfietgehalte.
    Derde was een sludge dispersant die bezinksel zwevend hield. in principe was dit een zeep, meen me te herinneren dat het een Natriumzeep was, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Daar was geen test voor, dosering ging min of meer geschat op voedingswaterverbruik.
    Deze drie chemicalien werden door sommige leveranciers in wisselende combinaties in een vaatje geleverd. Deze verdampten niet mee met het water, en bleven in de ketel achter.
    Daarnaast testte je het chloride gehalte.
    CL en het "uiterlijk" van het water bepaalden de te spuien hoeveelheid.
    .
    Daarnaast nam je nog een sample van het condensaat, en dat testte je op CL en P-alkaliniteit, CL kon je weinig aan doen, anders dan zoeken naar lekken in bijvoorbeeld de zeewaterheaters of andere plekken waar zeewater het systeem kon binnendringen, en voor de alkalniteit was er een speciale condensate treatment, die als eigenschap had, met het water mee te verdampen. Zoals gezegd, niet meer dan een corrosiebescherming, voor zover ik weet.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2019
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    """De hete lucht (gas) is niet zozeer een probleem. In de bovenste luchtwegen koelt dat redelijk af. Daardoor kun je gewoon in een sauna met 80 graden stappen en dan ook nog stoom maken.
    In rook echter, zitten roetdeeltjes en andere verontreiniging. Deze komen op de wand van de longblaasjes terecht en verliezen niet zo snel hun warmte. Dit veroorzaakt de schade aan de longblaasjes, lees een inhalatietrauma. Hoe minder deeltjes in de rookgassen hoe warmer de ingeademde lucht kan zijn.

    Maar denk nu niet dat je gewoon de warmte in kunt stappen.
    90 graden is eigenlijk wel het maximale, daarboven krijg je ook last van de ademhaling"""


    Een keurmeester adviseerde drie dingen te doen toen hij klaar was met de keuring;
    1: waterbehandeling
    2: waterbehandeling
    en 3: waterbehandeling.

    En dat terwijl er wel tannine werd toegevoegd, dat bij zeer regelmatig gebruik erg goed werkt tegen corrosie door zuurstof. (in een stalen ketel)
    Echter is 1 maal per maand 2 dagen achter elkaar veel te weinig.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2019
  3. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.850
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... ik heb natuurlijk nooit met kolenstook gevaren, en met oliestook, was na een uurtje of twee de vuurhaard opengezet te hebben (overdruk in de MK plus 15 meter schoorsteen trekken er dan aardig wat lucht doorheen), de boel tamelijk draaglijk voor een 5 a 10 minuten durende inspectie, al nam ik meestal wel een fles water mee, want het gutste je lijf uit. Hoofdzakelijk stralingswarmte overigens.

    Maar je moet ook niet vergeten, dat die verhalen toch nog best wel eens waar kunnen zijn, want er waren plenty stoere machinisten, en plenty oude machinisten, maar maar heel weinig oude EN stoere machinisten.... Om eerlijk te zijn kan ik zo denk ik 10 collega's uit mijn GHV periode opnoemen die in de tijd dat ik dat werk nog deed, of hun pensioen niet gehaald hebben, of er hooguit een jaar van hebben kunnen genieten.... Al zegt dat niet zo veel, er waren behoorlijk stevige innemers bij tussen...
    Als wij een ketel buiten bedrijf zetten (en dat gebeurde echt wel eens, want bijvoorbeeld de stoomgenerator voor dek draaide maar hooguit een paar uur per maand, en ging dan weer koud) dan deden we dat door het ding leeg te spuien, en vervolgens met (vooraf uitgerekende) doseringen en brandschoon water weer op te vullen.
    Daar waren gewoon gegevens voor (in het instructieboekje van de ketelwaterbehandelingsfabrikant): zoveel ml alkaline treatment, zoveel sulfiet, per liter inhoud, in de lege drum, en dan de voedingwater openen tot het uit alle openingen kwam. De laatste die ik open gezien heb, op de JO Cedar, was toen 13 jaar oud, had iets van 200 draaiuren sinds nieuwbouw, en was nog spic&span van binnen.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2019
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    813
    Locatie:
    noord-limburg
    Maar je moet ook niet vergeten, dat die verhalen toch nog best wel eens waar kunnen zijn,

    En wat is stoer?

    Getuigen zijn er weinig, waaghalzen zijn beperkt houdbaar.
    Ik heb er van horen vertellen uit eerste hand, heb van deze mensen gekend.
    Ik heb ze bezig gezien.
    Kom je met zo'n belefenis thuis,
    zijn het al snel aangedikte of sensatie verhalen.
    Maak jij je bijzondere inzet duidelijk bij je werkgever of opdrachtgever,
    dat hoort bij je vak.
    Veel blijft onder de pet of is niet belangrijk.

    Een lang en gezond leven.
    Dat is wenselijk voor iedereen.
    Willum
     
  5. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.850
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb al lang geleden geleerd dat de werkgever heel blij is met de getoonde inzet, maar niet thuis geeft als de gevolgen later duidelijk worden... Mischien een bloemstukkie op je begrafenis...

    Dus die "bijzondere inzet" die kunnen ze ergens stoppen waar de zon niet schijnt.... In mijn tijd (is nog maar 20~30 jaar geleden) deed je wat je gezegd werd want de arbeidsmoraal was toch wel wat anders dan nu, en dat ging dan onder het mom van "bek houden, wij moesten dat vroeger ook" maar ik vraag dat soort dingen niet meer van de mensen onder me.
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    813
    Locatie:
    noord-limburg
    "bek houden,

    En als vergelijkbare dingen nu nog gebeuren.
    Mondje dicht!

    Willum
     
  7. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.850
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben er vrij zeker van, dat dergelijke dingen nog steeds gebeuren, en ook wel met onmiddelijke gevolgen. Met name bij de oost-europese collega's, en van de aziatische (india-knakkers en dergelijke) weet ik dat 100% zeker.
    En het zou me ook weinig verbazen als er nog een paar oude Nederlanders zijn die daar ook hun hand niet voor omdraaien, al denk ik dat het toch wel grotendeels uitgeroeid is.
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.136
    Locatie:
    Geldrop
    Ik laat altijd de blazer kraan open staan tijdens het opstoken, en na het vuur trekken van mijn modellen.
     
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    813
    Locatie:
    noord-limburg
    Stoommachines
    Stoommachines, werkend, lopend en stationair, groot en klein.

    Miniaturen

    Zeer groot festival.


    Gereedschap verkoop, demo's en workshops.
    En het is Limburg, En er is abrikozenvlaai?

    Ik ga kijken.
    Tot ziens in Panningen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Nu dit weekend
    Een weekend vol stoom en machines
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    813
    Locatie:
    noord-limburg
    Panningen
    upload_2019-7-27_19-10-30.png

    Een van de loco's op stoom.
    Enorm groot, veel mensen, gezellig, veel leuke dingen gezien.
    In de twee hallen was onder anderen veel modelbouw te zien.

    Wat zijn er toch veel mensen bezig met oude techniek, fantastiek.
    Een inspiratiebron voor de modelbouwer.

    Abrikozenvlaai was vers, lekker, niet te zuur, niet te zoet. Koffie was goed.
    De beitelplaatjeshouder die ik nog zoek was er niet te vinden. Jammer.
    Komt goed.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2019
  11. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Principieel het volgende:
    "Jedes Princip leitet zum Teufel"

    groet,
    Paul
     
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    813
    Locatie:
    noord-limburg
    "Paul Konings,
    Principieel het volgende:

    "Jedes Princip leitet zum Teufel"

    Is hiermee het principe vervloekt?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    813
    Locatie:
    noord-limburg
    "Baggeraar,
    Ik zie geen verband met stoomtechniek.
    teufelaudio.nl/bluetooth/boomster


    Verduveld nog aan toe,
    nee ik ook niet.
    Ik mis het hellevuur om mijn ketel te stoken.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    En welke muziek heb jij op die digitale radio staan.
     
  15. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Halsteren

    Nieuw project de Stoomkoets la mancelle van amédée bollée 1884
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.096
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik wens je veel succes met het nieuwe project.
    De in de video getoonde viercilinder oscillerende stoommachine, heb je deze eerder gemaakt?
    Soms maak je iets en jaren later vind je een mooie toepassing.
    Ik zie uit naar je volgende verslagen.
     
  17. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Halsteren
    De viercilinder
    oscillerende stoommachine kwam ik op M.P. tegen, mooie motor werk goed. Even benieuwd hoe hij straks gaat rijden. De andere koets is 2 cilinder
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.096
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste Stoomertje, je hebt een "Stroomvretertje" gekocht.
    Maar dit is geen probleem, als je maar een stoomketel kan maken met voldoende stoomopbrengst.
    In je model staat een staande ketel. Ik weet niet, of een kruispijp ketel voldoende stoom kan opwekken voor de viercilinder machine.
    Misschien is dit ontwerp van een "nijdig" keteltje een oplossing.

    Spiraal waterpijpketel.jpg

    Voor meer informatie zie bijgaande .pdf bestand
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Halsteren
    Hoi stoompomp, ik gebruik de zelfde ketel als van mijn andere stoomkoets. Deze heb ik getest op de 4 cilinder en ben best tevreden met resultaat. Deze kan de 4 cilinders goed aan, toch bedankt voor je tekening van de spiraalketel
     
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    813
    Locatie:
    noord-limburg
    10e Techniek-stoomdag

    Op zondag 27 oktober 2019 wordt alweer voor de 10e keer de internationale techniek & stoomdag in de Olympic-hal te Wijchen (bij Nijmegen).
    Op deze dag zijn de twee gekoppelde hallen van de Olympic hal gevuld met stands van stoom en techniekverenigingen, die u met raad en daad kunnen helpen bij het uitvoeren van deze hobby.

    Handelaren materialen en gereedschappen, demonstraties en workshops, gezelligheid.

    Wilt u een stand inschrijven?
    Voor meer info zie www.technostoombeurs.nl of www.stoomgroepholland.nl
    De toewijzing en plaatsing gebeurt op volgorde van binnenkomst, dit geldt speciaal voor spoor 1 rijders, ivm beperkte tijd en ruimte.

    Alleen zelf gebouwde modellen worden toegelaten.

    Vol is vol.

    Kijken of meedoen?
    Tot ziens in Wijchen

    En veel modelplezier in Wijchen
    Willum
     

Deel Deze Pagina