Er is weinig "te doen" over stoom op dit forum, bij de schepen is een forum maar verder niets. Stoom machines interesseren mij echter heel erg veel dus ik zoek af en toe wel eens naar filmpjes en dergelijke op het internet. Een paar dagen geleden kwam ik een filmpje tegen dat ik wel erg leuk vond. Een aantal enthousiastelingen die hun hobby wel erg groot hebben gemaakt, rijden met stoomtreintjes. Maar was dat wel zo?
Het bleek de Romney Hythe Dymchurch Railway in het uiterste zuid-oosten van Engeland te zijn. Het is GEEN speelgoed lijn het is een "Public Railway", een commerciële lijn waarover ook vracht en gewoon passagiers vervoer over plaats vindt. Het is ook geen puur toeristische lijn die alleen in het seizoen rijdt, nee alle dagen van het jaar rijden er treinen. Zo gaan er veel kinderen uit de omgeving met deze treinen naar school. Kijk maar eens naar DEZE tabel waarin de vertrektijden van 2014 staan. De nieuwe voor volgend jaar zal binnenkort ook wel verschijnen.
Natuurlijk is het toerisme de belangrijkste inkomsten bron maar dat de lijn nog steeds ook voor "gewoon" trein verkeer wordt gebruikt is wel bijzonder. Ook dat er slechts enkele diesel locomotieven zijn en verder uitsluitend stoom loco's is heel bijzonder.
Ik heb met heel veel genoegen naar dit filmpje zitten kijken maar er zijn er nog veel meer op "jouwbuis" te vinden. Tik simpel "Romney Hythe Dymchurch Railway" in bij het zoekvenster en je krijgt er een hele rij te zien. Kijk ook eens op de site van deze lijn en op Wikipedia waar ook het nodige te vinden is.
Hieronder een mooie film over de historie van de lijn.
Deze spoorlijn staat nu hoog op mijn lijst van nog te bezoeken plaatsen. Ook omdat er nog veel meer te zien is, daar kan ik wel een paar dagen rondkijken denk ik. 
Natuurlijk is het toerisme de belangrijkste inkomsten bron maar dat de lijn nog steeds ook voor "gewoon" trein verkeer wordt gebruikt is wel bijzonder. Ook dat er slechts enkele diesel locomotieven zijn en verder uitsluitend stoom loco's is heel bijzonder.
Ik heb met heel veel genoegen naar dit filmpje zitten kijken maar er zijn er nog veel meer op "jouwbuis" te vinden. Tik simpel "Romney Hythe Dymchurch Railway" in bij het zoekvenster en je krijgt er een hele rij te zien. Kijk ook eens op de site van deze lijn en op Wikipedia waar ook het nodige te vinden is.
Hieronder een mooie film over de historie van de lijn.

Laatst bewerkt door een moderator: