Ik ben even bezig met een ideetje.... maar weet nog niet of het kans van slagen heeft.
Daarom even "wereldkundig" maken via dit fijne forum.
Wat is het plan,
Ik heb het idee om een stoomturbine te maken, beetje kopie van de Proteus van JC steam.
Via een filmpje op youtube ben ik er achter gekomen hoe de turbine er van binnen uitziet.
zooo simpel, dat het rendement waarschijnlijk bagger is, maar dat mag de pret niet drukken.
In feite is het een metalen schijf van +/- 10mm dik en rond 80mm met daarin de omtrek 20 blinde gaten geboord.
Een nozzle met een doorlaat van 1.2mm spuit onder 30 graden de stoom in die blinde gaten en hops..... turbine.
Met een reductie van 1:8 claimt JC Steam dat met 3 bar keteldruk een schroef van 100mm geen probleem zou moeten zijn.
Tot zover de turbine, nu de hamvraag:
Ik heb nog een naafdynamo (Shimano) over, zou dat een goede generator zijn.
Qua belasting denk ik aan wat LED`s en eventueel via een spanning regelaar een stabiele 5 volt opwekken om USB zaken zoals een mobiele telefoon opladen, of een Camera.
zo`n naafdynamo wekt 6 volt op bij zo`n 120 - 150 omwentelingen per minuut.
De naafgdynamo kan 3 watt opwekken.
P=UxI = 3/6 = 500 ofwel een 1/2 ampère toch ?
Het mooie is dat zo`n naafdynamo niet zo heel zwaar draait, en het vermogen afgeeft bij een laag toerental.
Met een reductie van 1:20 zou de turbine 3000 toeren belast moeten draaien.
Misschien nog wel een hoger toerental met een grotere reductie.....
Wt denken jullie ?
(de schijven voor de "turbine" heb ik reeds gezaagd... uit een stuk brons rond 100).
Daarom even "wereldkundig" maken via dit fijne forum.
Wat is het plan,
Ik heb het idee om een stoomturbine te maken, beetje kopie van de Proteus van JC steam.

Via een filmpje op youtube ben ik er achter gekomen hoe de turbine er van binnen uitziet.
zooo simpel, dat het rendement waarschijnlijk bagger is, maar dat mag de pret niet drukken.
In feite is het een metalen schijf van +/- 10mm dik en rond 80mm met daarin de omtrek 20 blinde gaten geboord.
Een nozzle met een doorlaat van 1.2mm spuit onder 30 graden de stoom in die blinde gaten en hops..... turbine.
Met een reductie van 1:8 claimt JC Steam dat met 3 bar keteldruk een schroef van 100mm geen probleem zou moeten zijn.
Tot zover de turbine, nu de hamvraag:
Ik heb nog een naafdynamo (Shimano) over, zou dat een goede generator zijn.
Qua belasting denk ik aan wat LED`s en eventueel via een spanning regelaar een stabiele 5 volt opwekken om USB zaken zoals een mobiele telefoon opladen, of een Camera.
zo`n naafdynamo wekt 6 volt op bij zo`n 120 - 150 omwentelingen per minuut.
De naafgdynamo kan 3 watt opwekken.
P=UxI = 3/6 = 500 ofwel een 1/2 ampère toch ?
Het mooie is dat zo`n naafdynamo niet zo heel zwaar draait, en het vermogen afgeeft bij een laag toerental.
Met een reductie van 1:20 zou de turbine 3000 toeren belast moeten draaien.
Misschien nog wel een hoger toerental met een grotere reductie.....
Wt denken jullie ?
(de schijven voor de "turbine" heb ik reeds gezaagd... uit een stuk brons rond 100).