Stoom zeesleper Ebro II

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 8 feb 2021.

  1. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Henk, dank voor de tips.
    Een collega van mij doet aan modelvliegen en geeft me volgende week een aantal digitale servo's met metalen tandwielen.
    Dan kan ik gaan oefenen. Ik hoop dan ook het omega-profiel binnen te hebben.
    Die servo's zijn geen mini-servo's, maar standaard maat.
    Maar ik heb wel ruimte. Het belangrijkste is dat het geheel door de smallere dekopeningen past; daarin zit de uitdaging.
    De totale lengte van het omaga-profiel is 90cm ongeveer, dus in de lengte is er veel ruimte.
    Alleen achterin is de romp smaller en zijn de dekopeningen smaller.

    Ik heb ook nog niet bedacht wat ik allemaal radiografisch wil gaan bedienen....
    - Roer
    - Schaar voor voor- en achteruit
    - Gaskraan?
    - Stoomfluit/hoorn?
    - verlichting?
    - Ventilator?

    De Stuart-Turner-fabriek heeft al gereageerd. Lijken niet bijster geinteresseerd in mijn oefeningen en verstrekken ook geen metrische tekening van de feed-pump, terwijl er op mijn part-list staat dat er een metrische tekening is....... Niet heel klantvriendelijk. Dus ik zal een kopie van de tekening maken en bij alle maten de millimeter-maten schrijven.
    Ze schrijven dat deze pomp nog steeds in hun assortiment zit maar op de website vind ik er geen foto's van.
    Die schroefdraden die er moeten gemaakt wil ik allemaal metrisch maken.
    Wordt nog een dingetje om het pomphuis goed in de vierklauw te klemmen..... hulpstuk maken?
    En sommige van die bouten en moeren zijn waarschijnlijk ook wel gewoon te koop (Regner?)
     
    Jan Walpot en Zeiler vinden dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De servo voor de schaar hoeft er niet naast te staan, mag ook achter de machine, alleen met een hoekarm onder 90° de draairichting veranderen.
    Over de te bedienen functies.
    In mijn DY heb ik als besturingsfuncties:
    - Roer.
    - Stoomfluit.
    - Stephenson schaar.
    Meer niet.
    Dit kan daar met de schaar de draairichting van de machine wordt geregeld, maar ook in de tussen standen, knijpen van de stoomtoevoer, de toerentallen van de machine.
    In het schip heb ik een automatisch werkende door keteldruk gestuurde vlamregeling en ook een ketelniveau regeling, waardoor de voedingspomp de ketel naar behoefte bijvult.
    Verlichting heb ik niet op de DY, daar deze op vroegere stoomschepen nogal summier was. Daarbij ik vaar alleen overdag.
    De gaskraan heb ik op de gastank zitten, deze is alleen een open-dicht kraan.
    Indien tijdens de vaart de keteldruk wegvalt, dan sluit de vlamregeling de gastoevoer naar de branders af.

    De schroefdraden. Ik ken de Stuart qua bouw niet, maar ik verwacht dat er BA schroefdraad wordt gebruikt. Deze schroefdraad is nog steeds te leveren.
    Het nadeel is het dure snijgereedschap.
    Zelf koop ik de modelbouw bouten en moeren bij www.sauerbiemodelbouw.nl
    Ook het zeskant staf voor het maken van speciale bouten en moeren, die niet in het programma zitten.
    De documentatie is niet zo glossy als bij Regner.
    Ik raad je aan om de benodigde catalogi te laden.
    Indien nog vragen, dan hoor ik dit wel.
    Groet, Henk.
     
    k-k, Jan Walpot en willum vinden dit leuk.
  3. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Het is even geleden, mijn laatste post.....:bye:
    Plots kwam er een andere hobby-klassieke-auto op mijn pad en die kreeg alle aandacht......
    En er wordt weer verbouwd bij ons thuis.
    Maar nu wil ik graag de Ebro ook weer wat aandacht geven.

    Ik had een aluminium omega-profiel laten zetten, in 3mm dik, ca 900mm lang.
    Dit gaat dienst doen als basisplaat waarop de gehele installatie komt te staan.
    Ik heb er wat verjongingen en sparingen in gemaakt, zodat hij goed om de spanten van de romp past.
    Het is een behoorlijk groot ding :)


    20220130_205324.jpg

    20220130_205252.jpg
     
    Jaap Smith, k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.
  4. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    De voet van de stoommachine past precies in het onderste gedeelte van het profiel.

    Ik zie de volgende uitdaging al aankomen: de originele Stuart voedingspomp (waar ik de castings al van heb) gaat niet naast de machine passen. Want dan moet het basiprofiel voor een groot stuk weer weggezaagd. En dan verlies ik teveel stevigheid.


    20220130_205657.jpg
     
    Rene Witteman, Jaap Smith en Jan Walpot vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit ziet er alvast veel beloven uit. succes met het vervolg.
     
  6. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Voordat ik de bevestiging voor de metalen bodemplaat ga bedenken is het misschien verstandig om de binnenzijde van de romp af te werken.
    Ergens heb ik gelezen dat dat goed gaat met epoxy. Twee componenten mengen en dan in de romp gieten. Vervolgens de hele romp zo bewegen dat de epoxy overal naar toe loopt.
    Restant er weer uit gieten. Lijkt niet moeilijk....... :):)
     
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik zou kleinere hoeveelheden mengen en deze met een kwast aanbrengen.
    Bij ophoping van grotere hoeveelheden komt veel warmte vrij.
    Groet, Jan.
     
  8. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Dank voor de tip Jan.
    Weet je ook of er eerst primer op het kale hout moet of gewoon de expoxy direct erop.
    Misschien twee lagen, of zelfs 3. Moet dan wel snel achter elkaar zodat de lagen nog met elkaar reageren.
     
  9. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Wat het beste is weet ik niet maar ik heb bij mijn sleepboot eerst een laag verdunde grondverf aangebracht en daarna 1 laag epoxy.
    Groet, Jan.
     
  10. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Eerst een laag grondverf heeft ook wel het voordeel dat het op kleur gemaakt kan worden. Iets lichtgrijzigs denk ik aan.
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je kan best de epoxy rechtstreeks op het hout aanbrengen, dit geeft de beste hechting.
    volgende laag epoxy aanbrengen als de vorige nog net kleeft zoals kauwgom. Dan dien je niet te schuren, laat je het verder uitharden dien je te schuren voor een goede hechting.
    2 lagen aan de binnenzijde gaan zeker voldoen. Persoonlijk zou ik een kwastje nemen, de niet bereikbare plaatsen kan je dan nog door de romp wat te draaien met een plasje epoxy er in.
    epoxy kan je ook kleuren door er een scheutje verf door te mengen.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  13. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Marc: dank voor de tip. Ik zal wat grijze verf door de epoxy mengen. Dan ben ik meteen van die vieze vlekken af (van 30 jaar muizen op zolder.....).

    Hallo Henk: Ik had de foto van de voedingspomp al eerder gepost. Hij "hoort" bij de Double Ten van Stuart. Ik heb weer even gekeken maar het is denk ik toch wel mogelijk om hem naast de machine te monteren. Het is niet de pomp uit jouw link.
    Ik wil binnenkort beginnen de castings van deze pomp te bewerken. Het is alleen allemaal in inches.
    De schroefdraden voor de wartels van de stoomleidingen moeten er op gemaakt. Ik wil dat graag metrisch maken. Welke maat wartels heb jij gebruikt Henk? En welke diameter stoomleiding? Op de tekening staat 5/16 inch, dat is dicht bij M8

    20210406_214459.jpg
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed, ik was even vergeten, dat je de foto met de voedingspomp had geplaatst.
    Met een beetje geluk past deze op de flens naast de stoommachine.

    Voor antwoord te geven op je vraag.
    Bij mijn machine, wel kleiner, zit de leiding van de afgewerkte stoom op gelijke wijze, maar nu met inschroef koppelingen.
    SAM_0677 (2) verkleind.jpg
    Onder de leiding van de afgewerkte stoom zit het condenssmeertoestel.

    Over de gebruikte schroefdraden en koperen leidingen.
    Ik maak alle koppelingen zelf en gebruik hiervoor de schroefdraadvorm van "koop"koppelingen.

    De indeling is als volgt:
    Toepassing Koperpijp Sleutelwijdte Schroefdraad Soldeer van ferrule op de pijp.
    Manometer aansluiting ø2mm 6mm zeskant M5x0,5mm Zilver 55%
    Voedingswater ø3, inw. 2,1mm 8mm zeskant M6x0,75mm Resist 2
    Stoomtoevoer ø4, inw. 3,1mm 8mm zeskant M6x0,75mm Zilver 55%
    Stoomafvoer ø5, inw. 4,1mm 10mm zeskant M8x0,75mm Zilver 55%

    Voor het maken van de koppelingen koop ik een lengte messing van 1m van de betreffende sleutelwijdte.
    De koppelingen op mijn foto zijn zelfgemaakt.
    Ik gebruik als afdichting ferrules, die ik soldeer op de koperpijp
    De ferrules, voor pijp ø3 en ø4mm, maak ik uit messing ø6mm uit het assortiment van goede bouwmarkten.
    In 2011 heb ik deze als handmatige schets getekend, indien interesse, dan hoor ik dit wel.
    Groet. Henk.
     
  15. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Heb je die schroefdraden met de draaibank gedraaid of met tappen en snijplaten?

    En je schrijft: stoomaanvoer ø4mm en stoom afvoer ø5mm pijpdiameter.
    Dat is bij de machine.
    Kan bij de voedingspomp de aanvoer en afvoer diameter gelijk zijn (ø4mm)?
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2022
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Schroefdraden. Met tappen en snijplaten. Gaat sneller, geen wisselen van de wisselwielen.
    Voedingspomp. Het volume neemt niet toe, wel de druk, vandaar gelijke aansluiting, zuig en pers, diameter 3, inw. 2,1mm.
    Bij de stoom aansluiting. afgewerkte stoom is er een volume toename expansie, vandaar een grotere inwendige diameter voor de afvoer van afgewerkte stoom.
    Groet. Henk.
     
  17. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Vandaag 1e laag epoxy in de romp aangebracht.
    Ik ben niet onverdeeld tevreden......
    Ik heb een beetje grijze verf door de epoxy gemengd.
    In de mengbeker was het een prima grijs mengsel.
    Maar bij het aanbrengen lijkt het meer op een transparante beits.........
    Ik had gehoopt op een meer dekkend resultaat.

    20220215_223252.jpg 20220215_223303.jpg
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Kan je ongestraft een verf op terpentine, white spirit, alkyd, mengen met epoxy?
    Deze verfsoort droogt langzaam door het uitdampen van het oplosmiddel en door harden aan de lucht, hetgeen uren duurt.
    Toen ik nog werkzaam was, werd er voor het conserveren van staalconstructies een drie lagen systeem voorgeschreven, waarbij de onderlinge lagen niet te dik mochten zijn
    Het het oplosmiddel moest kunnen ontwijken/verdampen voordat de nieuwe laag werd aangebracht.
    Indien deze te dik of de vorige laag niet uitgehard waren, dan kreeg je "vapour tracing" kleine gaskanaaltjes in de verflaag waardoor het oplosmiddel naar buiten trad, poreuze verflaag.
    Epoxy is binnen een kortere tijd hard.
    Nu mijn bedenking, het oplosmiddel moet verdampen/ontwijken, Krijg je nu ook kleine gaskanaaltjes of blijft de verf niet verhard in het epoxy achter?
    Bij gebruik van pigment heb je geen oplosmiddel, geen problemen met oplosmiddelen.
    Voor mij, in jouw geval geen probleem, daar je ter bescherming tegen condensaat en stoomolie, toch nog meer lagen moet aanbrengen
    Groet. Henk.
     
  19. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Het eerlijke antwoord is waarschijnlijk: nee.....
    Het geheel is nu, na 3/4 dag nog niet goed droog....... terwijl deze epoxy normaal toch na een uur al behoorlijk hard is.
    Bij de volgende lagen ga ik geen verf meer bij mengen.
    Weer wat geleerd....
     
  20. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Het heeft geen haast maar, ja, wel interesse hiervoor.
     

Deel Deze Pagina