Peter, Bouwen van een modelschip onder stoom is een geheel andere tak van sport.
Dat je het schip deelbaar moet maken, dat je erover hebt nagedacht is duidelijk.
Maar misschien is de deelnaad met het oog op binnendringen van water op een andere plaats te maken.
Een gegeven is, dat een stoominstallatie een "levende" machine is, die onderhouds gevoelig is.
Het mooiste is, dat je de gehele stoominstallatie compleet met ketel voor onderhoud uit het schip kan tillen.
Mijn stoominstallatie staat op een uitneembare machinekamer vloer.
Zie foto:
Hiervoor heb ik een grote opening in het dek gemaakt, maar geen buisgaten in de boeiing.
De boeiing dient nu ook als bescherming tegen golven.
De foto heb ik geplaatst, daar een modelbouwer, die een "slechte" ervaring met de Elbro heeft, in een aan mij gerichte opmerking maakte, lees bijgaande .pdf bestand.
De opmerking was, i.v.m. verkrijgen van ervaring in bouwen en RC besturing, op een "plank", machine vloer een elektrische aandrijving te maken.
Indien dit goed gemaakt is, dan kan je één op één op de machinevloer de stoominstallatie bouwen en evt. onderling uitwisselen.
De lat ligt nu lager, maar altijd nog de mogelijkheid om onder stoom te varen.
Indien jij ooit overgaat naar varen onder stoom, koop dan geen ketel, maar laat deze uitrekenen.
Bedenk, en laat dit een doel zijn: indien het je lukt om de Elbro 2 onder stoom te laten varen, dan heb je een uniek stoommodelschip.
Groet, Henk