Stoom zeesleper Ebro II

Ik zeg doen, afmaken die boot.

Het begin is goed, al vraag ik mij af of de dubbelten wel past.
Te samen met een ketel, de stuart is nog al een zuiplap wat stoom betreft.
Ik weet de afmetingen zo niet maar vroeger waren de zeeslepers nog al smal.
Maar er zijn goede alternatieven aan machines, als het maar geen elektro meuk wordt

Groetjes Ebro de Wit
 
De Furie die in Maassluis ligt is nooit Ebro geweest. Heette achtereenvolgens Gebr. Bodewes VI, Holmen III, Holmvik, Jan van Gent ( voor de TV serie ) en nu Furie.
 
Het begin is goed, al vraag ik mij af of de dubbelten wel past.
Te samen met een ketel, de stuart is nog al een zuiplap wat stoom betreft.
Ik weet de afmetingen zo niet maar vroeger waren de zeeslepers nog al smal.

Hallo Ebro (toepasselijke naam :):))
De double Ten past er goed in, maar een ketel heb ik nog niet.
Dat was in die tijd (ca 1981) onbetaalbaar voor mij.
De machine zelf heb ik toen als bouwpakket gekocht, want ik woonde toen in Engeland.
Ik zie dat hij, min of meer ongewijzigd, nog steeds wordt verkocht.

De romp is deelbaar op de lijn van het dek (was toen de meest logische keuze maar of het ook de handigste was.....:hammer:)
Er is veel ruimte voor een ketel, in de romp. "origineel" zal er een schotse ketel in moeten, maar die waren in het echt al moeilijk op stoom te brengen, laat staan in het klein....

s01.jpg s02.jpg 04.jpg 05.jpg
 
Mooi machien
Met stukken gietwerk.
Als ik dat zie,
dan jeuken mijn vingers.
Van de zomer toch maar brons gieten?
Nog steeds eerst effe die ovenkist bouwen.
Niet veel werk, maar het moet wel gedaan worden.
upload_2021-2-10_20-43-59.png

De brander is er al. Een zee van vuur.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Ziet er goed uit Peter.
Mooie machine met schaar.
Ik zou het wel weten, afmaken.
Stoom is wel een ding voor onderhoud, al zijn de stuart machines niet stuk te krijgen.
Zeker makkelijk als de boot deelbaar is, goed over na gedacht.

Groetjes Ebro de Wit.
 
Zeker makkelijk als de boot deelbaar is, goed over na gedacht.
Ik ga daar nog eens goed over nadenken, die deelbaarheid.
Het moet natuurlijk zo goed mogelijk afsluiten, opdat er geen water binnenkomt.
Momenteel ligt de opbouw gewoon los op de romp. Daar zal misschien iets van een rubber ingefreesd moeten worden en een goede schroefbevestiging.
 
Peter, Bouwen van een modelschip onder stoom is een geheel andere tak van sport.
Dat je het schip deelbaar moet maken, dat je erover hebt nagedacht is duidelijk.
Maar misschien is de deelnaad met het oog op binnendringen van water op een andere plaats te maken.
Een gegeven is, dat een stoominstallatie een "levende" machine is, die onderhouds gevoelig is.
Het mooiste is, dat je de gehele stoominstallatie compleet met ketel voor onderhoud uit het schip kan tillen.
Mijn stoominstallatie staat op een uitneembare machinekamer vloer.
Zie foto:
SAM_3544 verkleind.jpg


Hiervoor heb ik een grote opening in het dek gemaakt, maar geen buisgaten in de boeiing.
De boeiing dient nu ook als bescherming tegen golven.
De foto heb ik geplaatst, daar een modelbouwer, die een "slechte" ervaring met de Elbro heeft, in een aan mij gerichte opmerking maakte, lees bijgaande .pdf bestand.
De opmerking was, i.v.m. verkrijgen van ervaring in bouwen en RC besturing, op een "plank", machine vloer een elektrische aandrijving te maken.
Indien dit goed gemaakt is, dan kan je één op één op de machinevloer de stoominstallatie bouwen en evt. onderling uitwisselen.
De lat ligt nu lager, maar altijd nog de mogelijkheid om onder stoom te varen.
Indien jij ooit overgaat naar varen onder stoom, koop dan geen ketel, maar laat deze uitrekenen.
Bedenk, en laat dit een doel zijn: indien het je lukt om de Elbro 2 onder stoom te laten varen, dan heb je een uniek stoommodelschip.
Groet, Henk
 

Bijlagen

Hallo Henk,
Ik heb nu ongeveer de hele topic over jouw stoomsleper gelezen :):)
Bijzonder mooi gedaan en ik kan er veel van leren.
Het brengt echter bij mij ook weer oude gedachtes en twijfels boven.
Onder andere die deelbaarheid. Ik heb daar toen voor gekozen, om hem op dekniveau te maken, omdat er dan heel veel ruimte ontstaat om een stoomplant in z'n geheel erin te kunnen plaatsen. Net als die van jou. Andere reden was dat dit schip een walvisgang heeft (zo heet dat toch?) Zeer lastig ontwerp voor deelbaarheid.....
Hoe lang is jouw model? En heb jij wel eens in wild water gevaren, dat het water over het dek sloeg? Er zit ergens in jouw topic een filmpje van een model dat door vrij ruw water vaart, maar zo te zien is dat model een stuk kleiner dan het mijne. En dat geeft natuurlijk een meer schommelend gedrag (minder massa-traagheid.

Maar misschien is de deelnaad met het oog op binnendringen van water op een andere plaats te maken.
Dit zal geen sinecure worden. Misschien dan het hele bovenschip opnieuw maken.....

Hiervoor heb ik een grote opening in het dek gemaakt, maar geen buisgaten in de boeiing.
De boeiing dient nu ook als bescherming tegen golven.
Er zitten reeds grote gaten in mijn boeing :hammer::hammer:(erg mijn best op gedaan )
06.jpg 07.jpg
Op de laatste foto ook goed te zien dat er echt wel een naad zit tussen romp en bovebouw....
 
Laatst bewerkt:
Laten we stap voor stap je opmerkingen beginnend bij de laatste bespreken.
In de laatste foto staat o.a. het kluisgat voor het anker.
Normaliter gaat deze met een buisje naar het dek, ankerlier.
Eerste foto en ook alle andere foto's met mooi gemaakte kluisopeningen, optisch dichtmaken met doorzichtig materiaal.
Nu is de bovenkant, boeing dicht, Voor woord uitleg : Woordenlijst: blo (debinnenvaart.nl)

Over de bovenkant.
Eigenlijk zit de bovenbouw, stuurhuis alleen met aan weerszijden een ondersteuning vast.
Indien je deze ondersteuningen op de boeing, in jouw geval verschansing, deze is hoger, met en dunne zaagfrees losmaakt, dan kan je na losnemen van de bovenbouw, genoeg dekopening maken voor de machinevloer met de stoominstallatie.
De eerder losse bovenkant kan nu definitief waterdicht op de romp gemonteerd worden.
Voor mij, geen nieuw maken van de bovenkant, maar loszagen en vanaf het nog losse dek en het geheel van af de onderkant de opbouw loszagen.
Voor een indruk, hoe ik de deelbaarheid heb gemaakt, zie bijgaand artikel uit de Modelbouwer.
Indien vragen, laat van je horen.
Mijn kennis is gebaseerd op inbreng van anderen, die deze kennis wilden delen en derhalve ik ook.
Groet, Henk.
 

Bijlagen

Hoe lang is jouw model? En heb jij wel eens in wild water gevaren, dat het water over het dek sloeg? Er zit ergens in jouw topic een filmpje van een model dat door vrij ruw water vaart, maar zo te zien is dat model een stuk kleiner dan het mijne. En dat geeft natuurlijk een meer schommelend gedrag (minder massa-traagheid.

In het bijgevoegd bestand kan je de spec's lezen van de DY V.
Ik heb haar gebouwd op schaal 1:24, lengte ca, 1,05m, daar op schaal 1:25 ik de stoominstallatie niet kwijt kon.
De waterverplaatsing is 230 ton, dus relatief veel en door de diepgang slingert zij niet veel.
Het zwaarte punt ligt door de ketel en stoommachine laag.
Groet, Henk.
 

Bijlagen

In de laatste foto staat o.a. het kluisgat voor het anker.
Normaliter gaat deze met een buisje naar het dek, ankerlier.
Zo had ik dat inderdaad voorbereid: met buisjes naar het dek.
08.jpg

Eigenlijk zit de bovenbouw, stuurhuis alleen met aan weerszijden een ondersteuning vast.
Indien je deze ondersteuningen op de boeing, in jouw geval verschansing, deze is hoger, met en dunne zaagfrees losmaakt, dan kan je na losnemen van de bovenbouw, genoeg dekopening maken voor de machinevloer met de stoominstallatie.
Ik denk dat je bedoelt om de boel door te zagen langs de rode lijn op onderstaande foto.
En dan het onderste dekhuis horizontaal loszagen van het dek. Dan zou de hele rest op de romp vastgelijmd kunnen worden.
Is een uitdaging maar moet te doen zijn.
Nadeel kan zijn dat het hele vooronder dan slecht bereikbaar wordt. Ik weet nog niet wat ik daar nog aan techniek moet gaan onderbrengen.
En de voorste mast moet ook aan het dekhuis blijven zitten.
09.jpg


Dus doorzagen op de rode lijntjes ook op de tekening hieronder:

20210213_194621.jpg
 
n het bijgevoegd bestand kan je de spec's lezen van de DY V.
Ik heb haar gebouwd op schaal 1:24, lengte ca, 1,05m
De tekening van de Ebro komt van de NVM en is 1:50. Om de Double Ten van Stuart te kunnen plaatsen heb ik de boot 2 x zo groot gebouwd, 1:25 dus. Lengte ca 1,5m.
Is ook een mooie schaal om op te bouwen. De meeste details zijn dan goed maakbaar.
 
Je bent snel met een voorstel.
De doorsnijding aan de bovenkant, is een oplossing.
Over de doorsnijding in het dek, hier over heb ik mijn bedenkingen.
Even terug naar bericht #23, deze modelbouwer gaf ook nog een advies.
In het schip zit een Schotse ketel met een dubbele vuurgang.
Dit is een moeilijke ketel om te bouwen en heeft daarnaast een voor een modelketel een kleine stoom productie.
Het advies was een waterpijp ketel te maken.
Deze vraagt door de isolatie een bredere doorgang.
Overigens, in de DY V zit een vergelijkbare ketel.
Even laten bezinken, nadenken, morgen met desktop PC een antwoord geven.
Groet, Henk.
 
Zomaar een gedachtenspinsel van me. Ken verder de constructie van de boot niet en misschien is mijn idee niet haalbaar. Zie dat de deling in het berghout valt en een spleet van ongeveer 1,5 mm.
Kun je het dek fixeren met aan elke kant een stuk of 5 (eventueel meer) neodysium magneten? Is de spleet met een beetje druk nog te verkleinen? Je zou kunnen proberen om met de magneetjes romp en dek zo strak mogelijk op elkaar te houden. Dan op het berghout (rompdeel) siliconenkit (overschilderbare) aanbrengen. Daarover een strook vershoudfolie en dan het dek erop drukken. Je vormt dan een pakking van siliconenkit. Na 24 uur dek eraf, folie verwijderen en de losse flodders kit wegsnijden. Als het goed is heb je nu een redelijk afdichtende pakking. Maak nu van een binnenband van een racefiets een 1.5 cm brede pees, iets korter dan de omtrek van het berghout. Plak de einden aan elkaar en als je deze pees om het berghout aanbrengt heb je een nog beter afdichting en gelijk een flexibele stootrand.
Deze pees zet je er alleen maar op tijdens het varen en misstaat denk ik niet zo heel erg. Ankerkluis zou je (indien de pijp er al in zit) af kunnen dichten. Voor het overkomende water zul je op dekhoogte in de verschansing een afvoer kunnen maken. Als ik op de foto goed kijk meen ik achter de beting iets van dien aard in de verschansing te zien. Daar waar de autoband hangt. Op die manier houd je optimaal toegang tot de installatie in het schip. Aangezien het een stoomboot wordt zul je ongetwijfeld water in de romp krijgen. Dus als daar een borrelglaasje buis water bij komt is dat niet zo erg. Zorg wel voor een goede conservering van het hout. En denk aan voldoende luchtaanvoer voor je brander. Kijk maar of je er iets in ziet. En succes ermee! gr. Klaas.
 
Denk dat Henk de verkeerde bijlage eraan heeft gehangen. Gr. Klaas.
 
Dan op het berghout (rompdeel) siliconenkit (overschilderbare) aanbrengen. Daarover een strook vershoudfolie en dan het dek erop drukken. Je vormt dan een pakking van siliconenkit. Na 24 uur dek eraf, folie verwijderen en de losse flodders kit wegsnijden. Als het goed is heb je nu een redelijk afdichtende pakking.
Dit is ongeveer wat ik zelf ook in het hoofd had voor een goede afdichting. Ik heb al bussen met binnenschroefdraad in de romp zitten, waar schroeven door kunnen om het bovendeel goed vast te trekken op de romp. En er is breedte genoeg om in de rand van de romp een groef te frezen voor een rubberen pees oid.
Blijft echter het achterste gedeelte van de opbouw. Dat is alleen nog maar de reling, tot aan het "deurtje" in de reling. Daar kan ik geen goede afsluiting onder maken. En dan zit je met slechte waterdichtheid, juist op het laagste punt van het berghout...... vlak boven de waterlijn.
Plus dat deze methode altijd een soort van "behelpen" blijft.

Dus ik ga het (zoals Henk al zegt) even laten bezinken, en dan beslissen wat de beste methode is :)
 
Je zou ter hoogte van de deur in de verschansing dus ook een naad in het dek krijgen. Als het achterdek er vast in ligt dan hoeft het achterste deel van de verschansing toch niet los te blijven? Het gemakkelijkst zou zijn dat ook het achterdek een geheel vormt met de opbouw en de hele romp open zou kunnen. Is alles goed bereikbaar. Maar jij hebt meer overzicht wat er allemaal in moet en waar je in verband met de constructie het best de breuklijnen kunt maken. Succes! Gr. Klaas.
 
Peter, je voorstel om het stuurhuis dek te delen, is een goed voorstel.
Dat het voorsteven dan niet bereikbaar is, geen probleem lijkt mij.
Mooi hoekje voor elektronica en accu.
Daar hoef je toch niet meer bij.

Groetjes Ebro

Overigens heeft stuart ook mooie ketels, wel aan de prijs maar degelijk.
 
Back
Top