Ook dat wordt weer leuk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja prima spul..is gebaseerd op citroen zuur.
Relatief ongevaarlijk en reinigt de hard gesoldeerde koperen ketel uitstekend.
Gebruik niets anders meer.
Haal meestal een zak citroenzuur poeder..gebruik ik ook om drinkwatertanks te reinigen.
Na een seizoen rijden, varen met de stoomketels ontkalk ik ( indien ik denk dat het nodig is) de ketel a la een koffiezet apparaat/expresso machine.
Ja prima spul..is gebaseerd op citroen zuur.
Relatief ongevaarlijk en reinigt de hard gesoldeerde koperen ketel uitstekend.
Gebruik niets anders meer.
Haal meestal een zak citroenzuur poeder..gebruik ik ook om drinkwatertanks te reinigen.
Na een seizoen rijden, varen met de stoomketels ontkalk ik ( indien ik denk dat het nodig is) de ketel a la een koffiezet apparaat/expresso machine.
Vindt dat Regner spul zeker niet denderend.
Alle kleppen, veiligheden, regelaars etc, maak ik derhalve zelf.Weet intussen niet beter.
En is onderdeel van de stoomhobby.
Uitsluitend nog kogels voor de veiligheden..verder komt er geen balletje meer in...kleppen..ook in de pompen.
Maar je kunt Sauerbier in Zierikzee proberen.
Heeft best wel veel op dit gebied.
Kijk eens bij : www.modellbau-niggel.de
Een voorbeeld over de afsluiters, doorlaat 4 tot 6mm: https://www.modellbau-niggel.de/Ventile-c144.html
Wel in het Duits.
Succes. Henk
Zo ver ben ik niet helaas ,heb alleen een draaibank ,en ik heb daar geen kunde genoeg voor
Ja ik heb dat boek ,zal me eens goed inlezen ,maar de soldeer flensen mogen toch wel messing zijn ?Kunde is te leren. door vooral proberen.
Ik kan niet in je portomonee kijken, maar als je alles moet kopen om de ketel te laten werken, en de machine er aan vast te knopen dan ben je zo €200 verder.
Terwijl met draaibank je het belangrijkste stuk gereedschap hebt om zaken zoals veiligheidsklep, terugslagkleppen, voedingspomp, aansluitstukken voor aanjager, afsluiters etc. te kunnen maken.
En NOOIT messing voor zaken die direct in/aan de ketel komen, Brons is het juiste materiaal.
Kom op Juki, ik heb al vaken van di tsoort projecten gezien, en vaak stranden ze op dit soort dingen, zoek tekeningen van afsluiters, veiligheidskleppen en probeer.
Heb je het handboek modelstoommachines?
zo ja, dan staan daar genoeg tekeningen in om zelf inspiratie op te doen om zelf een en ander te proberen, maar eerst een stukje brons rond 12, 15, 20mm zien te vinden.
Dus de draadbussen moeten ook van brons ? Heb net 30 mm messing besteld !kraan voor blazer (om vuur aan de gang te houden) € 45
kraan voor stoom naar machine € 45
ketel afblaaskraan € 30
Manometer 25mm 0-6 bar € 25
sifon voor manometer € 11
Terugslagklep m8x0,75 minimaal 1 nodig € 23,25
Veiligheidsklep € 35
ferrule (draadbus die je in ketel soldeert) € 2,50 7 stuks minimaal nodig € 17,50
los peilglas rond 6 € 10
peilglas armatuur met afblaaskraan € 74
Handpomp € 50
nut & cone (om leidingen aan kranen, terugslagklep te monteren) €2 tot €4 per set
circa 10 setjes nodig € 40
Totaal € 405 !!!!
En dan heb ik niets geks, uitgaande van een kolengestookte ketel.
eigenlijk moeten er 2 terugslagkleppen op een kolengestookte ketel, en ook 2 manieren om de ketel te voeden.
Maar voor het gemak maar uitgegaan van 1 pomp met 1 terugslagklep.
ook alles om de pomp aan de ketel te hangen meegenomen, om van de ketel naar de machine te gaan.
voor € 400 kun je heel wat brons kopen en tappen/snijplaten bestellen om zelf aan de gang te gaan lijkt mij.
Dus de draadbussen moeten ook van brons ? Heb net 30 mm messing besteld !
Ik heb gekeken in het boek ,maar denk niet dat ik dat kan
Dus de draadbussen moeten ook van brons ? Heb net 30 mm messing besteld !
Ik heb gekeken in het boek ,maar denk niet dat ik dat kan