Stoomafvoer

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Juki, 27 feb 2022.

  1. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Natuurlijk moet je deze zien.
    Hoe weet je anders dat de ketel vol is?
    Indien je "vol" niet kunt zien, pomp je het water in de ketel totdat het bij de machine eruit komt.
    Belang van de ruimte tussen maximaal vol en bovenkant ketel is voor de benodigde stoomruimte.
    Succes met je project. Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Weet je wat het leuke is van "domme" vragen?
    Dit soort vragen zijn eigenlijk een leermoment, het antwoord zal je nooit vergeten!
    Terug naar het peilglas.
    Deze ga je nu plaatsen tussen twee delen van de ketel, romp en stoomdom.
    Deze bewegen door de stoomdruk en temperatuur verschillend van elkaar.
    Deze verschillen kunnen aanleiding zijn tot breken van het glas.
    Het peilglas van mijn stoomschip zit ook tussen verschillende delen van de ketel.
    Daarom heb ik een steun, uit messing U 12mm, tussen onder- en bovenkant gemaakt, zie:
    Peilglas Dockyard.JPG
    Het geheel is nu stijf, wat ook een voordeel is bij het aandraaien van de wartelmoeren voor afdichting op het glas.
    In mijn geval is het gas ø4mm, daar de wartelmoeren M6x0,75, kerndiameter 5,2mm, SLW 8mm, zijn.
    Hoe dikker het glas hoe beter, minder gevaar op insluiten van luchtbellen.
    Probleem bij een glas van ø6mm is dat de wartelmoeren M8x0,75, kerndiameter 7,2mm, SLW 10mm, moeten worden.
    Resultaat, het wordt steeds grover.
    Let even niet op het zwart gemaakte deel en de grijze vlotter in het glas, dit was gedacht voor een mislukte optische niveau detectie.
    Succes met je project. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Hele goede tip,zal ik zeker toepassen
    Bedankt juki
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Juki, kijk naar het peilglas :
    Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Gezien !
    Wat een prachtig spul !!!!
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Wat zeker opvalt is een onbeschermd peilglas, niet wenselijk en kwetsbaar.
    Verder wel een leuk bootje.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Is het een idee om een spiraal in de rookkast te maken ,en dan rechtstreeks vanuit de dome, als een soort superheater ?
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Potter vindt dit leuk.
  11. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Heb de blazer al klaar ,nu wachten op koperpijp
    Gr juki
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Uit ervaring kan ik zeggen dat een stoomdroger of oververhitter bij ons soort KLEINE modelketels het effect nagenoeg verwaarloosbaar is.
    Zeker bij de druk die jullie als bovenstaande forumleden gebruiken.
    Verder is de lengte van de stoomdrogers / oververhitters zodanig kort dat deze niet of nauwelijks werken.

    Bij de door mij gebruikte ketels met een inhoud van 11 liter en een werkdruk van 8 bar begint zo'n systeem zijn vruchten af te werpen, maar meer door de hogere druk.

    al met al wel leuk om in te bouwen Juki.

    groet Rene
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Lijkt mij ook leuk,en hoe meer mij lukt des te meer wil ik toevoegen haha,heb de smaak te pakken.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Haalt heel weinig uit , het enige dat iets helpt is de oververhitterbuis laten doorlopen naar de vuurhaard tot boven het vuur en dan terug naar de rookkast en cilinder(s).
    En dan nog is het resultaat klein.
    Dirk
     
    Potter, verfbrander en Rene Witteman vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    het enige dat iets helpt is de oververhitterbuis laten doorlopen naar de vuurhaard tot boven het vuur en dan terug naar de rookkast en cilinder(s).

    Deze begrijp ik niet.
    De temperatuur in de rookkast is lager dan de vlamtemperatuur.
    Het lijkt mij logisch eerst een beetje restwarmte uit de gassen in de rookkast te halen en dan naverwarmen boven of in de vlam, vervolgens naar de cilinders.
    Dit laatste doe ik bij de ketel van de Dockyard.
    Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Dirk heeft het toch prima verwoord zoals het er staat.
     
    Potter en verfbrander vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat is warmer?
    Rookkast of de vlam?
    Met verhitten ga je van laag naar hoog, bij koelen van hoog naar laag.
    Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Cilinders van een locomotief staan (meestal ) wel korter bij de rookkast dan bij de vuurkist.
    Dus van de rookkast via vlampijp naar de vuurkist en dan terug via vlampijp naar de rookkast en zo naar cilinder(s)
    Dit is als de uitgang van de regulateur in de rookast uitkomt.
    Bij kleine loc's ( spoor 1 en3) zit de uitlaat van de regelaar soms achteraan , in dat geval loopt er een buis over de vuurhaard door een vlampijp naar de rookkast en cilinders. ,
    Geen koperen buis , die houd het niet lang uit boven het vuur.
    Dirk
     
    Potter, Stoompomp en Rene Witteman vinden dit leuk.
  19. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Helder,
    Ik gebruik rvs buis in het traject zoals dirk aangeeft.
    De aansluiting van de verse stoom uit de regelateur komt aan de bovenzijde van de voor-pijpenplaat eruit.
    Vanaf daar een oververhitter-buis door de vlambuizen naar de vuurkist en weer terug naar de rookkast, waar ze vandaar naar de cilinders gaan.
    De vlambuizen voor de oververhitter zijn groter dan de andere vlambuizen daar deze minimaal dezelfde doorlaat moet hebben dan de andere zonder oververhitter.

    De verse stoom gaat dus 2x door de vlambuis 1x heen en 1x terug en wordt hierdoor dus redelijk lang bloot gesteld aan de vlammen door de buizen.
    De oververhitter zit ook bijna door de hele vuurkist heen gestoken waar deze langdurig en intens verhit wordt door het kolenvuur.

    Je kunt wel begrijpen dat deze installatie gelast wordt met TIG in plaats van hardsolderen.

    René
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Al geëxperimenteerd met een buis in een buis? Dus de natte stoom in een dunne buis en de verhitte stoom door een dikkere buis die er ruim overheen gaat.
    Je kent het systeem zeker wel , het neemt volgens mij iets minder plaats in en kan door dunnere vlampijpen. Ook iets makkelijker om te lassen , enkel een stop op de dikke buis.
    Dirk
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina