Stoomafvoer

Nou, zonder water wordt alles wel loeiheet ja.
Maar ik je topic eens bekeken, als de machine een Stuart Twin Launch is dan heb je toch heel wat stoom nodig om deze te laten draaien.
En je ketel moet deze stoomhonger stillen.

Wat heb je theoretisch nodig:
Op dit forum is eerder een Stuart Twin Launch voorbij gekomen en daar is wat aan gerekend.
Om een lang verhaal kort te maken, bij 500 omw/min en 3 Bar stoomdruk moet de ketel bijna 50cc per minuut verdampen voor een Twin launch.

Je ontworpen ketel zal in de buurt komen van 2 - 2,5cc per 100cm Verwarmd Oppervlak.
In het handboek modelstoommachine staat dan de formule:
ketelcapaciteit 2,5cm3 per minuut per 100cm2 aan VO
50 / 2,5 X 100cm2 = 2000cm2 aan verwarmd oppervlak nodig.

Dat verwarmd oppervlak ga je met deze ketel niet halen, dus zal de machine op een lag toerental zonder vermogen te leveren moeten gaan draaien.

Denk je ook na over de voedingspomp ?
want die 50cc per minuut is theoretisch, de blazer voor de trek, en her en der wat stoomlekkages (fluit/veiligheidsklep) zal het stoomverbruik, dus waterverbruik doen toenemen.

Al dat water moet je wel weer terug pompen in de ketel anders kook je binnen de korte keren droog.

Bedankt voor de uitleg ,maar het gaat me niet zozeer om die stuart lang te laten draaien maar ik wou gewoon een ketel maken ,en zoals ik al zei ,het gaat mij om het maken ,en ik zie dan wel of het een beetje werkt,ik mag graag dingen uitproberen ,maar kan altijd nog een hap uit de ketel halen zoals op jou tekening
 
Oke,
Bouwen is leuker dan er mee aan de gang gaan, daar kan ik mij wel in vinden.

En in dat geval, lekker doorgaan.
Vergeet je de blazer in de rookkast niet?
Voor een kolenvuur heb je goeie geforceerde trek nodig.
Een blazer of ook wel aanjager genoemd is een nozzle met een gaatje van pakweg 0,5 - 0,7mm die door het hart van de schoorsteen naar boven blaast.
De stoom in de ketel gaat via een afsluiter en leiding naar de blazer.
Daarmee trek je lucht door het rooster heen die daardoor het vuur feller laat branden.

De voedingspomp is ook echt nodig, zeker met een kolen vuur.
Je moet water in de ketel kunnen pompen, ongeacht wat dan ook.
Met name de blazer die je vanaf pakweg 0,5 bar kunt aanzetten lust een flinke slok water.
 
Even hulpstukken gemaakt voor het plaatsen van de vlampijpjes,maakt het zo een stuk makkelijker
20220811_165118.jpg
 
Leuk om te zien...die vlampijpen, gaan het prachtig doen.
Bij goede trek zie je de vlammen door de gehele lengtes van de pijp gezogen worden.
Te zien, vanuit de schoorsten...
Dat maakt stoooom [emoji106]
 
Kleine opmerking , draai de pijpplaten om , dan heb je een grotere "V" aan de buitenzijden waar de soldeerstaaf en het zilver gemakkelijker in geleid.
Waarschijnlijk moet je het nog doen , maar zet een flinke schuine kant aan de gaten waar de buizen doorkomen , op die manier vloeit het zilver mooi rond de pijpen tijdens het solderen.
Weinig werk , maar maakt een heel verschil.
Dirk
 
Kleine opmerking , draai de pijpplaten om , dan heb je een grotere "V" aan de buitenzijden waar de soldeerstaaf en het zilver gemakkelijker in geleid.
Waarschijnlijk moet je het nog doen , maar zet een flinke schuine kant aan de gaten waar de buizen doorkomen , op die manier vloeit het zilver mooi rond de pijpen tijdens het solderen.
Weinig werk , maar maakt een heel verschil.
Dirk

Dat is ook de bedoeling ,dit was om even te kijken hoe het er uit ziet
Gr juki
 
Een vraagje
Ik heb nu zoveel verschillende dingen gelezen over hardsolderen, wat is nu het beste percentage zilver wat er in moet zitten ? De een zegt dit en de ander dat ,ik zie door de bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt
 
Ik bouw ...of heb veel ketels ( 10 tallen) gebouwd ..
Yarrow...staand, liggend...ook flinke ketels voor de 5 en 7 1/4 locs.
Ik was blij met wat ik kon krijgen...dun, dik en dikker.
Met cadmium, zonder cadmium..
Soms een bundeltje met de meededeling...hier heb je zilversoldeer..van mijn werk meegenomen. Lag nog rond te slingeren.

Alles gewoon gebruikt...het één vloeit weer net wat anders dan het andere...
Maar alle ketels netjes dicht gekregen en halen al jaren elke 2 jaar hun ketel keuring.
En heb best een critische keurmeester.

Ik gebruik wat ik heb en wat men mij aanbiedt.
Op komt het....weggooien doe ik niet.

Overigens, soldeer ik graag in het donker...je kunt aan de gloeikleur van het koper mooi zien of de goede temperatuur in het te solderen gebied aanwezig is.

De te solderen pijpen, daarvan voorzie ik elke pijp met een ringetje zilver. Dus netjes om het pijpje gekneld.
Uiteraard eerst flux papje er netjes op.
Zo weet je dat elke pijp, een bepaalde horveelheid zilver voor de kiezen heeft gekregen.

Het is tactisch werken...denk niet, dat je de gehele ketel in 1 x kunt solderen.
Gewoon in stappen doen en telkens de handel in een bak met citroenzuur ( expresso machine reiniger ..ac- tion) schoonmaken.

Het is een plezier om een ketel te solderen.
Geen haastklus.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien...die vlampijpen, gaan het prachtig doen.
Bij goede trek zie je de vlammen door de gehele lengtes van de pijp gezogen worden.
Te zien, vanuit de schoorsten...
Dat maakt stoooom [emoji106]

Als er vuur in de schoorsteen te zien is dat door de vlampijpen wordt getrokken dan werkt de ketel niet effiecient.
Want vlammen/vuur IN de rookkast doen niets meer aan de warmte overdracht aan het water.
Mocht dit later gebeuren, Juki, maak dan een "vuurbrug" in de vuurkist, dan worden de vlammen niet direct de vlampijpen ingetrokken.

@verfbrander goed om te lezen dat je een ervaren bouwer bent, gezien er 10 tallen ketels, en 5" / 7 1/4" modellen geeft aan dat er genoeg kennis en ervaring is.
Hopelijk kan ik ok nog wat van je leren, inmiddels al een stuk of 5 ketels gemaakt, maar allemaal niet heel groot, en 1 gemaakt voor 6 bar werkdruk.

@Juki keep up de good work !
 
Er wordt niet aangegeven, dat de vlammen uit de schoorsteen komen...ze komen zichtbaar uit de vlampijpen !!... ( en.. , vergeten achter pijp te plaatsen...dacht dat het al duidelijk genoeg was)
Je kunt ze derhalve zien, vanuit of duidelijker...van bovenaf te zien ...in de rookkast. ( waar moet je ze anders zien...).
Maar belangrijker:
Ik bedoel Yuki hiermee aan te geven, dat de betreffende ketel, best eens genoeg stoomopbrengst kan hebben...ondanks het missen van een gekoelde vlamkast..en gepaard gaande complexiteit.
Dat deel levert sowieso niet veel stoomopbrengst...er is amper circulatie. Of je zou gebruik moeten maken van een thermic siphon.

Overigens weet je, dat de trek op verschillende manieren regelbaar is....dus op dit vlak..hoef je geen efficiëntie verlies te hebben.
Beter te veel trek, dan te weinig.
Dit weer afhankelijk van wat en hoe je stookt.
( kunst apart).
 
Laatst bewerkt:
Zal best lukken.
Echter ik mocht deze m.b.t. ketelsolderen, absoluut niet gebruiken van de keurmeester.
Dus toch maar traditioneel met zilver, hard gesoldeerd.
 
Zelf ben ik geen voorstander van beklede hardsoldeerstaven.
Zeker niet bij delen, die een grote warmte inhoud hebben en zeker jouw ketel, gezien de afmetingen, heeft een grote warmte inhoud.
Tevens moeten er meerdere soldeerverbindingen naast elkaar gemaakt worden, de vlampijpen in het front.
Ga je nu met een beklede soldeerstaaf werken, dan kan je per keer één pijpje solderen, waarbij de soldeerplaatsen van de andere pijpen door de vlamhitte vervuilen, oxideren.
Voor het verkrijgen van een inzicht in de vlaminvloed en vervuilen, zie de tweede foto van : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-27#post-3982185
Bij de andere zijbank, heb ik zowel de onder- als de bovenkant ingesmeerd met flux.
In jouw geval, om het oxideren te voorkomen dien je het gehele front in de smeren met een papje van flux.
De flux houdt ondanks de vlamtemperatuur de soldeerplaatsen schoon.
Verder adviseer ik om kleine ringen te maken van blanke soldeerstaaf ø1mm en deze om de vlampijp op het front te leggen.
Er is nu rond de vlampijp voldoende soldeer aanwezig voor een goede verbinding.
Bij het solderen de vlam niet richten op het soldeer, maar op omgeving.
De flux beschermt nu de overige soldeerplaatsen en je kunt één voor één de vlampijpen solderen.
Eventueel met een blanke soldeerstaaf plaatselijk toevoegen.

Over het aangeboden zilversoldeer.
Ik vind de specificatie erg onduidelijk, een mooi verkooppraatje, nergens is de samenstelling te vinden.

Zelf hou ik het altijd bij zilversoldeer met 55% zilver(Ag)
Voor een overzicht heb ik een bestand bijgevoegd, dat @willum, in het verleden geplaatst heeft.

Kijk ook even bij collega @Zeiler : https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-engelse-stoomsloep.255537/page-2#post-3846729

Mijn advies gaat misschien tegen in, van wat je gedacht had, maar ik kan alleen maar waarschuwen tegen fouten, die ik gemaakt heb en de oplossingen delen.
Succes met je project. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik geen voorstander van beklede hardsoldeerstaven.
Zeker niet bij delen, die een grote warmte inhoud hebben en zeker jouw ketel, gezien de afmetingen, heeft een grote warmte inhoud.
Tevens moeten er meerdere soldeerverbindingen naast elkaar gemaakt worden, de vlampijpen in het front.
Ga je nu met een beklede soldeerstaaf werken, dan kan je per keer één pijpje solderen, waarbij de soldeerplaatsen van de andere pijpen door de vlamhitte vervuilen, oxideren.
Voor het verkrijgen van een inzicht in de vlaminvloed en vervuilen, zie de tweede foto van : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-27#post-3982185
Bij de andere zijbank, heb ik zowel de onder- als de bovenkant ingesmeerd met flux.
In jouw geval, om het oxideren te voorkomen dien je het gehele front in de smeren met een papje van flux.
De flux houdt ondanks de vlamtemperatuur de soldeerplaatsen schoon.
Verder adviseer ik om kleine ringen te maken van blanke soldeerstaaf ø1mm en deze om de vlampijp op het front te leggen.
Er is nu rond de vlampijp voldoende soldeer aanwezig voor een goede verbinding.
Bij het solderen de vlam niet richten op het soldeer, maar op omgeving.
De flux beschermt nu de overige soldeerplaatsen en je kunt één voor één de vlampijpen solderen.
Eventueel met een blanke soldeerstaaf plaatselijk toevoegen.

Over het aangeboden zilversoldeer.
Ik vind de specificatie erg onduidelijk, een mooi verkooppraatje, nergens is de samenstelling te vinden.

Zelf hou ik het altijd bij zilversoldeer met 55% zilver(Ag)
Voor een overzicht heb ik een bestand bijgevoegd, dat @willum, in het verleden geplaatst heeft.

Kijk ook even bij collega @Zeiler : https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-engelse-stoomsloep.255537/page-2#post-3846729

Mijn advies gaat misschien tegen in, van wat je gedacht had, maar ik kan alleen maar waarschuwen tegen fouten, die ik gemaakt heb en de oplossingen delen.
Succes met je project. Henk.

Ik had nog niks gedacht Henk ,was me aan het oriënteren, klopt wat je zegt,ik kan ook niet echt samenstelling vinden ,maar bedankt voor jou tips ,ik zoek verder
Gr juli
 
Back
Top