Nou, zonder water wordt alles wel loeiheet ja.
Maar ik je topic eens bekeken, als de machine een Stuart Twin Launch is dan heb je toch heel wat stoom nodig om deze te laten draaien.
En je ketel moet deze stoomhonger stillen.
Wat heb je theoretisch nodig:
Op dit forum is eerder een Stuart Twin Launch voorbij gekomen en daar is wat aan gerekend.
Om een lang verhaal kort te maken, bij 500 omw/min en 3 Bar stoomdruk moet de ketel bijna 50cc per minuut verdampen voor een Twin launch.
Je ontworpen ketel zal in de buurt komen van 2 - 2,5cc per 100cm Verwarmd Oppervlak.
In het handboek modelstoommachine staat dan de formule:
ketelcapaciteit 2,5cm3 per minuut per 100cm2 aan VO
50 / 2,5 X 100cm2 = 2000cm2 aan verwarmd oppervlak nodig.
Dat verwarmd oppervlak ga je met deze ketel niet halen, dus zal de machine op een lag toerental zonder vermogen te leveren moeten gaan draaien.
Denk je ook na over de voedingspomp ?
want die 50cc per minuut is theoretisch, de blazer voor de trek, en her en der wat stoomlekkages (fluit/veiligheidsklep) zal het stoomverbruik, dus waterverbruik doen toenemen.
Al dat water moet je wel weer terug pompen in de ketel anders kook je binnen de korte keren droog.
Bedankt voor de uitleg ,maar het gaat me niet zozeer om die stuart lang te laten draaien maar ik wou gewoon een ketel maken ,en zoals ik al zei ,het gaat mij om het maken ,en ik zie dan wel of het een beetje werkt,ik mag graag dingen uitproberen ,maar kan altijd nog een hap uit de ketel halen zoals op jou tekening