Stoomauto op het oog

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Vliegeniertje, 20 okt 2008.

  1. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Al een hele tijd aan het kijken naar al die mooie stoomapparaatjes maar de prijs schrok me eigenlijk een beetje af.

    Kom ik toevallig ergens volgende auto tegen:

    [​IMG]
    MAMOD STEAM ROADSTER SA1

    Kan hem krijgen voor +/- 125 euro dus ik denk dat ik het ga doen. Of heeft iemand negatieve ervaringen met die dingen?
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Gezien de prijs : zou ik er maar iemand bij halen die daar deskundig in is :confused:
    Want ik heb een vermoeden ,als dat er iets niet klopt.
    Van wat voor merk is het dan.??
    De ketel daar gaat het om he
    Wilesco verkoopt losse ketels
    mvg
    Frederik :D :D
    Ps in iedergeval opstoken die hap waar de verkoper bij staat hoor
     
  3. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ehhh, zullen we nu ontploffende ketels meemaken?? Het moet niet gekker worden hoor:lol:
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok



    Deze is ook wel leuk.


    Groeten Han.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Wilbert

    Wilbert

    Lid geworden:
    6 aug 2008
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Stein (lb)
    Als jij hem niet neemt, zou ik graag het adres van de verkoper willen. Geen idee wat ze normaal kosten, ik weet wel dat gewone stoommachines buiten mijn bereik zijn en dit is dan toch echt wel een buitenkansje.
     
  6. BigBoat

    BigBoat Guest

    Die karretjes waren laatst op Discovery te zien en hoe ze gemaakt worden.
    [media=youtube]V9c83qO08HM[/media]
    Dun messing keteltje, echt zo'n keteltje wat je voor je kinderen koopt en na een jaar de prullebak in gooit.
    Leuk om te zien, zonde om te kopen.
    Zijn trouwens van Mamod steam engines.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik sluit me aan bij Frederik en Bigboat.
    € 125 is spotgoedkoop voor een dergelijk modelletje.
    - grote kans dat er iets mee is.
    - verkoper heeft geen idee wat de marktwaarde van het model is.
    - verkoper moet er gewoon van af, vandaar de lage prijs.

    @bigboat:
    inderdaad, dunne diepgetrokken messing keteltjes, levensduur niet bijster lang bij veelvuldig gebruik.

    Om mee te beginnen, leuk ding, maar let op: vraag of je de machine werkend kan zien voordat je hem koopt.
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Zo'n ding heb ik ook. Liet ik vroeger in de klas rondrijden, bij mijn spreekbeurten over "oude auto's". Dat zal in 1983 of zo geweest zijn.

    Ik heb hem nog steeds (en hij gaat niet weg) maar werken doet hij niet meer. Afdichtingen, de spiegel, alles zou nagekeken moeten worden.

    Het is best een geinig ding, maar de ketel geeft maar weinig druk, en de aandrijving is wat dubieus (ging bij mij slippen, metalen spiralen als snaren, om stalen poelies)

    Over ontploffende ketels: Er zit een drukventieltje in de vuldop, en de spiegel wordt met een veertje geklemd. De eventuele druk kan dus makkelijk weg.

    Het ding loopt op Esbit blokjes, trouwens.

    Als je er lol in ziet, zou ik hem lekker kopen. Zelfs niet werkend is het een leuk model om te zien.
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    "gewoon 75% nitro in de ketel dan een gasbrander eronder moet je eens zien
    hoe snel dan is het een rasechte turbo geen leugen

    en weet zeker zo snel heb je nog NOOIT gezien "

    Sorry hoor, maar wat een waardeloze reactie.

    En qua zinsopbouw snap ik ook niets van de tekst, probeer de topicstarter aub van GOEDE raad te voorzien.

    aan topic starter: Heb je de auto al gekocht ???
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Moet je eens aan Roel vragen hier op het forum
    Een nieuwe ketel kreeg hij voor ze n Raap :roll: :roll:
    mvg
    Frederik :D :D
     
  11. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178

    Zal best wel ja:D:D
     
  12. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Hallo allemaal, bedankt voor de reacties, ik heb hem inderdaad gekocht. Of eigenlijk gereserveerd, ben momenteel aan het verhuizen en ga hem over een week of twee ophalen.

    De verkoper is een kennis die belgie en frankrijk rond tourt om curiosa in te kopen. Meestal op vlooien/antiek markten. Hij kon het ding vrij goedkoop krijgen en het dingt werkt prima (dat neem ik gewoon van hem aan, ken hem immers). Als ik hem binnen heb plaats ik wel een filmpje of iets.

    Ik ga hem hooguit een paar keer laten lopen dus maak me ook niet zo'n zorgen over de levensduur die aan de ketel hangt.

    Ze zijn trouwen niet zo duur nieuw in de winkel (1319 SA1 Cream Steam Roadster
    Our Price: (£113.99 excl. VAT) Steam Cars (=163 euro incl VAT)
     
  13. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Eindelijk opgehaald. Zo te zien vrij compleet.

    [​IMG]

    Hij moest even schoongemaakt worden. Alleen kijken hoe ik het zwart van de brander af kan krijgen.

    [​IMG]

    De rest is in nieuwstaat.

    [​IMG]

    Stuurtje werkt :p

    [​IMG]

    Morgen een keer starten :proost:
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Goed kijken ... dan zie je op de eerste foto het cilinder'tje net onder het schutbord en de krukas naast de bank zitten, aan de andere zijde zit naast de bank het vliegwiel ... van af het vliegwiel loop een snaartje naar een asje ... dat weer aan de andere zijde met een snaar de wielen aandrijft .... dit is de "eenvoudige" versie van Mamod, de "luxe" versie heeft twee cilinder'tjes (beide op het chassis bij het schutbord) met het vliegwiel centraal onder de bank ... en ook de poelie's voor de snaaraandrijving liggen dan onder de auto ...
     
  16. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De nieuwste versie kost bij "Mamod" £168,00 en in bouwpaket £156,00 ... ook met één cilinder, maar iets gewijzigde aandrijving naar de achterwielen, deze modellen zijn vrij makkelijk naar RC om te bouwen (bij de locomotiefjes van "Mamod" (spoor "0") gebeurt dit al heel lang ... ) ...
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2009
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Bij deze even een topic van ruim 8 jaar geleden uit het stof halen.

    Waarom dit topic?

    Omdat dit hier op het forum het enige topic is waarin ik iets over mijn onlangs verworven Mamod Roadster kan vinden.

    Wat betreft zijn aandrijving (stoom) zou hij hier thuis kunnen horen, maar zodra er aan het overige van dit object iets meer gedaan gaat worden valt hij m.i. onder een andere rubriek van het forum n.l. bij de afdeling auto's.

    Destijds is er hier al het één en ander over deze auto en zijn aandrijving besproken, maar de foto's van toen zijn helaas nagenoeg allemaal verdwenen.
    Dit is ook een reden om mijn verhaal hier even (tijdelijk) aan te haken.

    Inmiddels heb ik ook het nodige Googlewerk verricht en heb ik menig variant gezien van het simpel aan de praat brengen tot volledige revisie en ombouw tot bijv. een "Hotrod" achtige uitvoering.
    Vanzelfsprekend is er op YouTube hiervan ook het nodige te vinden.

    Behalve de boel weer aan de gang krijgen en een stukje RC inbouwen weet ik nu nog niet goed hoever ik met project zal gaan.

    Zodra ik er wat meer zicht op krijg beslis ik of ik er (onder auto's?) een nieuw renovatieverslag topic van bij ga houden :rolleyes:.
    Tot die tijd brei ik er hier en als het zo uitkomt gewoon nog even een klein stukje aan vast ;).

    Wat tijdsbeeld betreft past hij - op de schaalverhouding na - in elk geval aardig bij mijn Old Lady en de Victoria :D


    Hier enkele foto's van mijn Mamod Roadster.
    Hij is redelijk gaaf maar in zijn techniek en uitvoering wel erg basic.
    Het lekkende peilglas (foto 2) is inmiddels verholpen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet, Bert
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb hem ook gehad, ooit.... zal rond '78 of '79 zijn geweest. Leuk ding, maar nul trekkracht: de dwarshelling (regenafloop) van de straat voor huis was eigenlijk al te veel. Opstoken; de eerste esbit blokjes waren op tegen de tijd dat het water begon te koken, dus vulde ik het ding maar met "voorgekookt" water (je wilt rijden, niet wachten en blokjes bijvullen....)
    Liep op zijn best mischien 5 km/u, en je hield het machienje niet fatsoenlijk gesmeerd.
    Zuiger en drijfstang-oog lubberden uit waar je bij stond, ondanks letterlijk iedere minuut een drupje Wilesco "stoom-olie"...
    Wel een heel mooi ding, vind ik nog steeds, maar helaas duurzaamheid nul.

    Als ik er een zou zien staan, zou ik hem kopen en in een vitrine zetten.
     
  19. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Best een leuk ding, en voor dat geld heb je best even schik. Naderhand mooi oppoetsen en op de plank, als je m wegdoet vang je je geld wel terug.

    "kiek je wel uut?" de mannen hebben wel gelijk: speelgoed met blikken keteltjes is niet je van het. Alles goed controleren en in orde maken, vooral die veiligheid goed bekijken.

    "kleine keteltjes zijn ook gevaarlijk"
    (je gelooft t niet maar t is echt zo)

    Succes er mee,

    "monsterdiesel gaat verhuizen"
    (gevraagd: dieplader met zware kraan)
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    succes, ik weet wat zwaar transport is.
     

Deel Deze Pagina