Stoombootje bouwen, enkele vragen

Hoi, na met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van mijn Wilesco D405 wil ik verder in stoom duiken.

Mijn opa en ik willen een stoombootje bouwen. Deze hoeft geen volledig pompsysteem enzovoorts te hebben, gewoon een Wilescootje in een drijvende romp.

Ik heb wel wat vragen, te weten:

-Ik twijfel tussen een D52 (speciale scheepsmotor) en een D455 als aandrijving. Heeft de D52 speciale voordelen?
-Ik twijfel ook tussen rader- of schroefaandrijving. Raderaandrijving is natuurlijk (veel) makkelijker te maken, maar ik heb horen zeggen dat een schroef veel efficiënter is. Is dat zo?

Als ik meer vragen heb zal ik ze in dit topic posten, alvast bedankt voor je antwoord.

Op zich een heel leuk plan, maar beide machines hebben maar 1 cilinder en zal je of altijd moeten kunnen starten (elektrisch?) of je moet hem laten draaien en een keerkoppeling in je boot plaatsen.
Een oplossing is om er dan 2 machines in te zetten met de krukken onder 90°, dan heb je geen doodpunt.
Verder zijn die machines toerenmakers met weinig kracht, je bootje zal uiterst licht en dan ook klein moeten zijn.
De set met de staande ketel is lekker compact, maar geeft een hoog zwaarte punt dat in een klein en licht bootje weleens een topzwaar geheel zou kunnen gaan geven.

Ik vind het een lastige opgave.

Raderen werden gebruikt om schepen met zeer geringe diepgang toch mechanisch te kunnen voortbewegen.
Het is minder storend om een schroefje onder water met heel veel toeren te laten draaien dan een rad, dat toch een bepaalde grotere diameter zal moeten hebben.
Simpel omdat bij kleine diameter en een lichte slagzij van het bootje ook de bovenkant van het rad onder water zal gaan en de voortstuwing zich gaat tegenwerken.

De raderen van de Majesteit draaien bij volaan maar 34 omwentelingen per minuut.

Hey Baggeraar, bedankt voor je reactie. Het plan was om hem met de hand te starten, en het bootje hoeft ook niet erg groot te zijn. Ik wilde eigenlijk niet met een krukas werken, maar het vliegwiel via een band aan het raderwerk/de schroef koppelen. Jij raad dat impliciet af, of begrijp ik dat verkeerd?

Je keurt daarnaast mijn twee opties af, welke niet al te dure machine raadt jij aan?

Over de schroef: het grote probleem met een schroef is het waterdicht maken. Ook ziet een rad er natuurlijk leuker uit. Het tegenwerk probleen lijkt me opgelost als je in het midden twee raderen zet, aan elke kant een.

Ik keur niets af, maar raad het niet aan, tenzij je het bootje gewoon in jullie zwembad of ligbad wil laten varen.
Dan kan je er nog gewoon bij als de machine stil valt.
Dan is er niets aan de hand en zou ik het gewoon proberen, zo ben ik ook begonnen.
Alleen om het afstand bestuurd te maken is geen goed idee met deze opstelling.

edit, ik heb geen idee wat er in deze prijsklasse te verkrijgen is en kan daar dan ook maar bar weinig in adviseren.

Het is de bedoeling om ermee in stilstaand water te varen, inderdaad.

Verder dacht ik eraan om achter aan een buitenboordroer te maken, en daar een motortje aan koppelen. Dat motortje om het roer te draaien kun je met een afstandsbediening besturen. Klinkt dat levensvatbaar?

Over je tweede reactie: het moet echt een zelfbouw projectje worden, dus de D70 valt af.

Verder dacht ik eraan om achter aan een buitenboordroer te maken, en daar een motortje aan koppelen. Dat motortje om het roer te draaien kun je met een afstandsbediening besturen. Klinkt dat levensvatbaar?

Als je met dat "motortje" een servo bedoelt, dan kan dat inderdaad. Kijk eens wat bouwverslagen na.

Groet,

Ad Bakker

Bedankt voor jullie reacties, we gaan het doen :)

Ik zoek nu naar een betaalbare aandrijving, weet iemand er eentje?

Die D52 wordt er inderdaad voor gemaakt, maar je zei eerder dat hij niet genoeg kracht levert.

Bedankt voor dat bouwverslag, overigens. Ik ben het aan het doorlezen :)

Ik heb gezegd dat die machines toerenmakers zijn.
Gezien de diameter van de zuiger en de lage keteldruk verwacht ik niet veel kracht.
Ik zie nu op die link dat er toch een schroef van 50 mm bijzit :cool: dat is toch behoorlijk groot.

Probeer maar eens te googlen naar anderen die zo'n machine in een boot hebben, wellicht dat die kunnen vertellen of het wel of geen succes is.
En anders gewoon zelf ontdekken.

houten romp

ik heb wel een heel mooi houten rompje voor jou, waar dat allemaal heel goed mee kan. Balsa en handgemaakt, schroefas ligt er al in en ook het roer, alleen aandrijving en servo's plaatsen. Opknappertje, die kat heb m uit de vensterbank gemept...... 15 euro of zo, prikkie.

full
full
full

:shock:

Monster Diesel

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, dat rompje is niet duur. Het ziet er inderdaad heel bruikbaar uit. Weet je de afmetingen voor mij?

Hallo Ubo, uiteraard weet ik niet hoe je financien zijn maar kijk ook eens bij de firma KRICK modell.de. die hebben het soort boot die jij zoekt met en zonder stoommachine, ook niet direct goedkoop.

Succes in de wereld van het stoom.

Imre

een goeie 40 tot 50 cm lang, ongeveer 20 breed en de hoogte van de romp zo 12,5. Das gerekend zonder de opbouw, die is er nog wel bij, net als al het andere spul maar das wel serieus kapotgevallen, al is het wel allemaal te lijmen. Zit een hoop werk aan, maar met lijm en een reserve plankje balsa kom je een eind

Monster Diesel

Hallo Ubo, uiteraard weet ik niet hoe je financien zijn maar kijk ook eens bij de firma KRICK modell.de. die hebben het soort boot die jij zoekt met en zonder stoommachine, ook niet direct goedkoop.

Succes in de wereld van het stoom.

Imre
Het is de bedoeling dat dit echt zelfbouw wordt. Tenminste, voor zover je een dergelijk project zelfbouw kunt noemen.

Monster Diesel, je hebt een PM.

Laatst bewerkt:
Jammer genoeg gaat het project niet door. We hebben een seizoensplek gehuurd waar we in de weekenden en vakanties bivakkeren. Doordeweeks zit ik met school, en opa woont op drie kwartier rijden.

Ik moet het dus gedwongen houden bij mijn D405, wellicht dat we het project in de toekomst weer oppakken. Dit topic mag helaas gesloten worden.

Back