1985 in dat jaar heb ik samen met vrienden een koperen stoomketel gemaakt voor mijn puffer "Twilight". Deze ketel is helaas niet goed meer, wat ontwerp betreft was het een ketel welke goed stoom produceerde en heb daar dan ook veel plezier van gehad. Nu wil ik een nieuwe ketel bouwen volgens dit ontwerp vrijwel het zelfde maar met verdraaide vuurgang, om zo meer circulatie te krijgen, en geen werveling. De materialen voor de bouw wordt koper voor ketel en brons voor de aansluitingen. Nu is het lastig om koperpijp te kopen in kleine lengtes. Ik heb inmiddels door lezen begrepen dat koper Sf-Cu geschikt is (zuurstof arm), Ook begrijp ik dat R250 half hard is, en R290 hard. Welke is het lekkerste te bewerken en hard te solderen? Waar kan ik deze koperpijp kopen in de diameter 35mm en 10mm buitendiameter? Ook wil ik de fronten maken van koperplaat, is R290 goed om te zetten zonder scheuren? De oude ketel is van Kiwa pijp dat is begreep ik tot 35mm R250, ik draaide dat af naar 1,5 a 1 mm. Maar nu wil ik eigenlijk geen kiwa meer gebruiken en direct een wanddikte van 1 a 1,5mm hebben, echter spreekt men dan van Sf-Cu hard regenpijp, op het duitse schienendampf forum wordt gelijk verwezen naar de prullenbak. https://www.metaalwinkelonline.nl/koper-ronde-buis.html Kunnen jullie mij adviseren. Mogelijk is het verhaal niet compleet, dan hoor ik dat wel. De oude ketel is door dat ik het front wilde her solderen losgekomen, en vervuiling doet dan een nieuwe poging van solderen mislukken. Groetjes Ebro
Vroeger draaide men koperen buizen af naar een dunnere wanddikte, nooit begrepen waarom. Natuurlijk is een dunnere ketel iets sneller op temperatuur, maar dat is echt verwaarloosbaar. Verschil tussen 1 mm en 2 mm wanddikte is ook heel gering voor de warmte overdracht. Natuurlijk is een dikkere ketel wel iets zwaarder. Het voordeel van een dikkere ketelwand is ook dat je bij (gedeeltelijk) droogstoken geen plaatselijke oververhitting krijgt (als je ook de vuurgang wat dikker maakt). Alleen bij het solderen van de ketel moet je wel wat langer verhitten. Groeten Willem
Willem, Bedankt voor je mening. Zal daar rekening mee houden. Ben ook inmiddels achter gekomen dat velen 2mm gebruiken, dit terwijl 1mm genoeg zou zijn maar zekerheid voor alles. Ik zou dus kiwa pijp wederom kunnen gebruiken deze is verkrijgbaar bij warmte service /meter. Alleen de kruispijpen zijn niet in die diameters deze kan ik wel in R290 krijgen maar de vuurgang is dan R250. De vraag is of dit met uitzetten van twee koper hardheden geen scheuren geeft. Ook het materiaal voor de fronten zal nog een ding zijn. De metaalwinkel heb ik een vraag gesteld hier over wat ze nu eigenlijk leveren in hardheid. Anders heb ik nog wat handelaren waar ik kan vragen of zij willen leveren. zoals: Hemimex.be in rosmalen Stadex.nl in Beilen groetjes Ebro
Sauerbier in Zierikzee. Zij geven je eerlijk advies en hier kan je vele metalen in bijna iedere gewenste afmetingen bestellen. Appendages en alles wat je verder nodig hebt kunnen zij je ook leveren. Gr Norwin
Ik heb bij mijn ketels die ik tot nu toe gebouwd heb noot gekeken naar de hardheid van het koper. Buis genomen die voorhanden was.. plaat idem. Een buis afdraaien zou ik niet doen, je krijgt zo`n koperen buis nooit 100% concentrisch opgespannen zodat na het afdraaien de wand overal dezelfde dikte heeft. Een oud ijzerboer heeft vaak wel eea liggen, maar ik geef toe, die adresjes worden zeldzaam. Op marktplaats staat af en toe wel iets, in inderdaad, Sauerbier is een van de leveranciers waar je dit soort maten koper buis kunt bestellen. Kost wel wat maar dan heb je het wel. Qua hardheid, koper moet je toch uitgloeien om te bewerken, dus wordt het allemaal zacht. Door het bewerken krijgt het zijn hardheid weer terug. ook een koperen ketel vlak na het solderen nooit in 1 keer op 2x de werkdruk afpersen, omdat het koper nog zacht is zou het kunnen vervormen door de snel oplopende druk. Rustig aan de druk opvoeren, aflaten, weer opvoeren, aflaten en dan rustig naar de persdruk werken.
Bedankt voor de antwoorden, Ik heb bericht van de Metaalwinkel en zeggen het volgende over de koperen buizen. Bedankt voor uw aanvraag. Wij kunnen u de volgende specificaties geven. Hierbij de gevraagde info: samenstelling SF-Cu = Cu-DHP) samenstellingsnummer: CW024A) Din norm: EN1057 en de hardheid: hard in lengten van 5 m: R290 of zacht op rollen van 50 m: R220 Duidelijk en compleet, Groetjes Ebro
De hardheid van koper wijzig je direct als je de boel gaat hardsolderen. Door se inbreng van warmte gloei je het uit en wordt het zo zacht als boter. De specificatie van het gekochte materiaal Hennie dan direct veranderd. De hardheid wil je misschien weten als je gaat (koud) vervormen maar voor het samenstelling in de ketel maakt het niet uit.
Aangezien koper zelfhardend is (de engelse term "work-hardening" beschrijft het beter, het hardt door bewerking), verhardt het tijdens koud bewerken, zoals koude vervorming, en het wordt, als je er een ketel van bouwt, ook weer harder als je die ketel een aantal keer op druk brengt.
Als ik het goed begrijp: koper wordt zacht door verhitten en daarna snel afkoelen en koper wordt na verhitten hard door schrikken in water of olie? Koper verwarmen tot kersrood voor afkoelen verhitten?
Koper wordt zacht door verhitten. Manier van afkoelen maakt niet veel uit. Koper wordt weer hard door vervormen en/of belasten. Ook na langere tijd wordt zacht koper weer hard. Ga je uit vlakke koperplaat een ketelfront maken en de randen omzetten dan doe je dat in stappen. Plaat eerst warm maken en laten afkoelen, plaat is nu zacht. Dan zachte plaat een stukje rond kloppen of persen tot de plaat hard wordt. Dan weer zacht maken en verder vervormen. Etc etc Etc. Breng je een nieuwe (zachte ) ketel op 1 bar dan wordt het koper weer wat harder, zonder te vervormen. Dan druk eraf en naar 2 bar Druk eraf en naar 3 bar etc. etc. Aan het einde van de druktest is de ketel al weer een stuk harder geworden, tijd doet de rest. Rood koper is goed te bewerken, maar je moet geen haast hebben. Succes Willem
Koper bewerken, vervormen beter gezegd. Ik kwam deze korte video tegen, dat had ik nog nooit eerder gezien.
Hier zeg je eigenlijk 2x hetzelfde maar met een andere uitkomst. Koper tot kersrood verhitten en dan later afkoelen, of in water onder dompelen. Dan is het koper zacht en vervormbaar. Zoals al eerder vermeld, tijd geeft verharding van het materiaal, het materiaal bewerken zorgt ook voor verharding. Verhitten en snel afkoelen in water of olie zal koper niet hard maken. Koolstof houdend staal wel, misschien ben je daarmee in de war.