stoomketel en stoom aandrijving

hallo stoom vrienden

Ik heb 1 jaar geleden heel wat modelbouw spullen geerfd van mijn oom met daar bij een in aanbouw zijnde zeesleper de Furie daar bij is voor deze boot ook een stoomketel met aandrijving erbij alleen weet ik niet welk merk het is op de aandrijving staat wel iets maar is niet echt leesbaar dus als er iemand is die my die info kan geven graag.
tevens ben ik op zoek na zeg maar een aan sluit schema van het stoom gedeelte .

picture.php

picture.php

picture.php

mzvg Ger

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er uit als een Saito, google maar eens. Voor aansluit tips graag betere foto's

Voor aansluit tips graag betere foto's

Dat is vast niet goed.

De fout zit zo te zien in de manier van plaatsen (als je naar de bb-code van het oorspronkelijke bericht kijkt).
Voor de "goede" foto's even naar Ger z'n foto album

@Ger
Het plaatsen van foto's uit je albums in een bericht is heel simpel. Tijdens het typen van een bericht klik je (rechts onder onder "Mijn foto's") op "toevoegen". Je krijgt dan een popup met kleine exemplaren van je foto's in je album. Als je er eentje aanklikt wordt deze op de goede manier in je bericht geplaatst. Nu heb je de "thumbnails" geplaatst.

Groet,

Ad Bakker

het is een 2 cilinder saito. Zelf heb ik een 3 cilinder staan. De ketel moet aangesloten worden op het linker aansluitpunt naast de cilinder smering. De afgewerkte stoom verlaat de machine aan de rechterzijde gezien vanaf het vliegwiel.
Harm

Ger ik heb de mod's gevraagd even te kijken naar je account.
als ik klik op je foto's wordt ik doorgestuurd naar mijn eigen geuplode foto's.

Dat is vast niet goed.

hoi Baggeraar

ja ik weet het ook niet kreeg het eerst niet voor elkaar om ze erbij te plaatsen toen maar gekopieeerd en geplakt das wat ik gedaan heb

het is een 2 cilinder saito. Zelf heb ik een 3 cilinder staan. De ketel moet aangesloten worden op het linker aansluitpunt naast de cilinder smering. De afgewerkte stoom verlaat de machine aan de rechterzijde gezien vanaf het vliegwiel.
Harm

hoi Harm

bedankt das hele nuttige info maar de ketel weet je daar iets over te vertellen of kan je dat niet ben maar een leek op stoom gebied dus ik kan alle hulp wel gebruiken die er maar is
vandaar ik ook vroeg of er een schema te vinden is om alles aan te sluiten. want ik heb zo dat van de Baggeraar zo gezien en dan ben ik er nog niet
ik heb nog een vertragings kast erbij weet jij of ik die ook moet plaatsen ?

Gr Ger

@Ger
Het plaatsen van foto's uit je albums in een bericht is heel simpel. Tijdens het typen van een bericht klik je (rechts onder onder "Mijn foto's") op "toevoegen". Je krijgt dan een popup met kleine exemplaren van je foto's in je album. Als je er eentje aanklikt wordt deze op de goede manier in je bericht geplaatst. Nu heb je de "thumbnails" geplaatst.

hoi Ad

bedankt zal proberen het de volgende keer goed te doen trouwens hoe kan in een reactie aan een van jullie foto plaatsen gaat dat op de zelfde manier

dit was de opstelling zoals mijn oom het had bedoeld zie foto onderaan maar ik ben al een beetje aan het meten gegaan maar dan is me schuit te klein teminste als ik het rook kanaal van de stoomketel daar hou waar het schoorsteen van de furie offiecieel geplaatst is dus of ik die grijze kast nu nodig heb of niet is voor my een raadsel :D

de vartragings overbrengings kast
full

de opstelling zoals ik hem heb gekregen
full

Ik zit hier met Google chrome en Avast, mocht dat nog een belangrijke aanvulling zijn.

Fout zit er nog steeds in en foto's kan ik dus niet bekijken.(in een groter formaat)

foutje is al verholpen met hulp van Ron en in me laatste bericht jawel is het me zelf gelukt eigenlijk appetje eitje

Ger: die vertragingskast is (zo te zien) van een Marx electrische motor.
Het ligt aan het schip wat "om de machine heen wordt gebouwd" of je die nodig hebt of niet.

Stel: het is een groot model met een grote schroef: ja, dan heb je zo'n vertragingskast wellicht nodig, als je machine een hoog toerental heeft.
Bij de meeste stoommachines hoef je echter geen vertraging in te bouwen; stoommachines lopen uit zichzelf niet zo snel, maar hebben wel voldoende kracht om een forse schroef rond te kunnen draaien.

Als je de ketel omdraait is de opstelling goed.

Van rechts naar links: gastank - ketel - machine - vertragings kast.

Als de ketel omgedraaid is komt de schoorsteen ook beter op z`n plek waarschijnlijk.

Als je de ketel omdraait is de opstelling goed.

Van rechts naar links: gastank - ketel - machine - vertragings kast.

Als de ketel omgedraaid is komt de schoorsteen ook beter op z`n plek waarschijnlijk.

hoi John

zoals jij het zegd dan komt de brander voor in het vooronder oke zou denk ik een optie zijn ....ik kan het wel in deze opstelling plaatsen zonder de vertragings kast maar aan gezien ik een leek ben in stoom weet ik dat niet
maar in idd geval bedank voor het mee denken en de info

hier dan nog wat foto's met de normale en gebruikelijke opstelling en een opstelling met omgedraaide ketel ...wat na mij inzien niet echt natuurlijk lijkt maar het is een optie of de boot nog wat groter maken.....let maar niet op de zooi achter op de foto dat krijg je als je emigreed naar het buitenland :D

hieronder de normale opstelling
full

hier de opstelling zoals mij verteld is wat mogelijk heid is

full

nu nog de juiste kiezen mmmmm welke zal het worden:confused:

Met kleine stoom vaak grote problemen...

zorg er voor dat de leidingen van ketel naar machine zo kort mogelijk zijn.
Andersom ook, van machine naar schoorsteen en/of olie afscheider.

In lange dunne leidingen zal stoom snel willen condenseren, wat als gevolg heeft dat de machine niet lekker wil draaien bij langzame toeren.

Probeer afkoeling zoveel mogelijk te vermijden, dus korte leidingen, en de leidingen isoleren.

Als het je niet logisch lijkt om de brander in het vooronder te hebben (lastig aansteken) denk er dan aan dat de ketel qua model NIET op schaal is.
Dit is een vlambuis ketel, werkt prima in model.
Maar wat er in hoort is een "schotse ketel" zoals Harm (Baggeraar) die heeft.
500px-Schotse_ketel_zij.JPG

Hierbij keren de gassen via de vlamkast om door vlampijpen naar de schoorsteen.
De schoorsteen zit dus boven het stookgat !!! en niet in het verlengde van de ketel zoals bij U.
Ik zou dus de gastank/brander in het vooronder plaatsen, al is het maar vanwege de kortere leidingen.

Even de originele post aangepast. Foto's zijn daar nu goed te zien. Tevens een paar berichten verwijderd, zijn nu niet meer nodig.

Met kleine stoom vaak grote problemen...

zorg er voor dat de leidingen van ketel naar machine zo kort mogelijk zijn.
Andersom ook, van machine naar schoorsteen en/of olie afscheider.

In lange dunne leidingen zal stoom snel willen condenseren, wat als gevolg heeft dat de machine niet lekker wil draaien bij langzame toeren.

Probeer afkoeling zoveel mogelijk te vermijden, dus korte leidingen, en de leidingen isoleren.

Als het je niet logisch lijkt om de brander in het vooronder te hebben (lastig aansteken) denk er dan aan dat de ketel qua model NIET op schaal is.
Dit is een vlambuis ketel, werkt prima in model.
Maar wat er in hoort is een "schotse ketel" zoals Harm (Baggeraar) die heeft.
500px-Schotse_ketel_zij.JPG

Hierbij keren de gassen via de vlamkast om door vlampijpen naar de schoorsteen.
De schoorsteen zit dus boven het stookgat !!! en niet in het verlengde van de ketel zoals bij U.
Ik zou dus de gastank/brander in het vooronder plaatsen, al is het maar vanwege de kortere leidingen.

hoi John

nog is geld uitgeven voor andere ketel dat zie ik niet echt zitten dan de ketel maar omdraaien en dan kan ik er ook nog bij om aan testeken als ik de gehele opbouw demontable maak dus dat zou dan niks uit maken .
das een prob opgelost dan 2e probleem is of dat ik die vertragingskast nodig heb :confused: das mij nog niet duidelijk of hoe kan ik daar achter komen

nog is geld uitgeven voor andere ketel dat zie ik niet echt zitten
Als je hem al zou kunnen vinden. . .

Zal eerder zelfbouw worden.

Ik heb in mijn Stoomsleper 150 x 36 cm werkend op stoom - een stuart compound staan die circa 400 RPM (belast) gaat daar zit nu een 3-blad schroef aan van 90 rond met een spoed van 92 (dacht ik).
Machine is sterk genoeg voor meer spoed of meer toeren van de schroef.

Wat wordt je keteldruk, wat is de diameter en slag van de machine en wat is de diameter van de schroef die je kwijt kan.

Ik denk namelijk dat je de vertraging niet zal nodig hebben.

Als je hem al zou kunnen vinden. . .

Zal eerder zelfbouw worden.

Ik heb in mijn Stoomsleper 150 x 36 cm werkend op stoom - een stuart compound staan die circa 400 RPM (belast) gaat daar zit nu een 3-blad schroef aan van 90 rond met een spoed van 92 (dacht ik).

Wat wordt je keteldruk, wat is de diameter en slag van de machine en wat is de diameter van de schroef die je kwijt kan.

Ik denk namelijk dat je de vertraging niet zal nodig hebben.

ik moet je helaas mede delen dat ik niet weet wat de spoed is van de schroef die erbij zit ben nog nieuw in het boten gebeuren hier paar foto's

full

full

Ger, even "over de duim weg":
Waarschijnlijk gaat je machine keihard om deze schroef lachen.
Smalle bladen, niet al teveel spoed... Ik zou je om die vertraging weinig zorgen maken. Sterker nog: ik denk dat je, wanneer je daadwerkelijk gaat varen, hetzelfde probleem hebt als Harm (Baggeraar) en ik hadden:
Een te kleine schroef met te weinig spoed om echt kracht op het water uit te oefenen. Oftewel: Ja, je model komt vooruit, maar "power" zit er niet in, ondanks dat je machine als een zonnetje draait. Machine en schroef zijn dan niet optimaal op elkaar afgestemd.

In mijn Steamlaunch "Hanja" zit een simpele 2 cyl oscillerende Regner-machine. Die draait met het grootste gemak een vierblads 50mm schroef rond met spoed van 60. Eerst had ik er een 40mm met spoed 45 onder. Ja, het model kwam vooruit... Maar daar hield het ongeveer mee op. Nu loopt ze op 2,5Bar 3,6km/uur bij windstil weer. In feite al te snel voor een realistisch vaarbeeld.

Kortom: maak je geen zorgen over die vertraging.

Back