Stoomketel voor 5" loc, koper of RVS?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door hanshogendoorn, 17 jan 2017.

  1. hanshogendoorn

    hanshogendoorn

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Dirksland NL
    hallo Rene,
    Even een vraagje, ik was met Wim v Breen aan het "mailen" over een ketel voor de BR64, ik wilde zoals altijd weer in koper bouwen maar Wim opperde het idee om in RVS te bouwen, ik heb daar geen ervaring mee en zal eerst tekeningen moeten maken en daarna laten lassen. Heb jij wat gegevens over een willekeurige rvs ketel voor een 5 inch loc ?Het gaat mij om het idee, materiaal diktes etc etc alle info is welkom. Groet Hans
     
  2. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Hans,
    Geen enkel idee, ik maak alleen koper en stalen uitvoeringen.
    Misschien even contact opnemen met de rekenmeester van de stoomgroep Holland.
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Van Breen zelf kan toch ook de informatie geven als hij het idee oppert?
    In grote lijnen kun je het ontwerp van een stalen ketel volgen, alleen mag de plaat dikte dunner zijn want je hebt geen corrosie toeslag nodig.
    Materiaal is 316L, en verder?? Harry ten Broeke van rading spoor kan je verder helpen, hij heeft een RVS ketel op zijn zandlok "Harsan" als ik het goed heb.
    René, jij zit dichter bij Harry, misschien kun je Hans en Harry bij elkaar brengen?
     
  4. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Hans,

    je kunt het beste het Handboek Modelstoomketels bestellen bij de stoomgroep Holland, hierin staan alle geaccepteerde richtlijnen voor het bouwen van koperen, stalen en rvs ketels.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010