Stoomketel voor 5" loc, koper of RVS?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door hanshogendoorn, 17 jan 2017.

  1. hanshogendoorn

    hanshogendoorn

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Dirksland NL
    hallo Rene,
    Even een vraagje, ik was met Wim v Breen aan het "mailen" over een ketel voor de BR64, ik wilde zoals altijd weer in koper bouwen maar Wim opperde het idee om in RVS te bouwen, ik heb daar geen ervaring mee en zal eerst tekeningen moeten maken en daarna laten lassen. Heb jij wat gegevens over een willekeurige rvs ketel voor een 5 inch loc ?Het gaat mij om het idee, materiaal diktes etc etc alle info is welkom. Groet Hans
     
  2. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Hans,
    Geen enkel idee, ik maak alleen koper en stalen uitvoeringen.
    Misschien even contact opnemen met de rekenmeester van de stoomgroep Holland.
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Van Breen zelf kan toch ook de informatie geven als hij het idee oppert?
    In grote lijnen kun je het ontwerp van een stalen ketel volgen, alleen mag de plaat dikte dunner zijn want je hebt geen corrosie toeslag nodig.
    Materiaal is 316L, en verder?? Harry ten Broeke van rading spoor kan je verder helpen, hij heeft een RVS ketel op zijn zandlok "Harsan" als ik het goed heb.
    René, jij zit dichter bij Harry, misschien kun je Hans en Harry bij elkaar brengen?
     
  4. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Hans,

    je kunt het beste het Handboek Modelstoomketels bestellen bij de stoomgroep Holland, hierin staan alle geaccepteerde richtlijnen voor het bouwen van koperen, stalen en rvs ketels.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat zijn dan zijn argumenten?
    Een ECHTE keurmeester van een AKI is daar kort over: "rvs is een tijdbom"
     
  6. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    De keteldiscussie......

    Zoals altijd!
     
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Geen discussie..mijn ketelkeurder en inspecteur, zal nooit een rvs ketel in behandeling nemen..hoe graag ik een dergelijke ketel ook wil bouwen.
    Maar kan me er ook wat bij voorstellen.
    Een rvs waterkoeling beluchter van mijn scheepsdiesel ( gemerkt met Volvo Penta met de vorm van een stoomvat met in en uitlaatpijp aangelast) ging na 7 jaar toch echt lekken.
    Ding doorgezaagd...en gewoonweg van binnenuit op en ook naast de las weggevreten.

    Een kopie van roodkoper gemaakt en zilver gesoldeerd...zit er nu 18 jaar in en ik weet zeker indien ik hem open leg... het binnenwerk er als nieuw uitziet ( na een badje in de Action espresso-reiniger). :)
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geen discussie!
    Ik ga er verder niet op in, dit is als een gelovige uitleggen dat god niet bestaat.
    Als je het perse niet wil zien . . . . . . . . . .
    Ga vooral door met modelketel "inspecteurs" die er geen verstand van hebben en zeggen dat het wel kan. Je buurmeisje van 10 kan zich ook modelketelinspecteur noemen namelijk.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geachte aanwezigen, ik kom toch nog even terug op reacties op mijn opmerking aan Hans over die beargumentatie van WvB.
    Ik wordt namelijk per pb gevraagd te zwijgen en de mening van een ander te respecteren.:rolleyes:
    Met "ieder zijn mening" moet je ook accepteren dat ik wat zeg.:D
    Speciaal als het gaat om bovenstaande geval.
    Die WvB heeft samen met anderen een "handleiding" opgesteld en daar staat het volgende in:

    [​IMG]

    Mijn verbazing is dan erg groot als ik lees dat nu juist HIJ met een "advies" komt om de ketel van RVS te gaan maken.
    Ik kan dan alleen maar denken "waar ben je dan mee bezig?"
    Vandaar dat ik reageerde.

    Verder heb ik sinds 1980 te maken gehad met stoomwezen, BV en Lloyds als het gaat over stoomketelkeur.(900 liter en 1300 liter bij 9 bar; mijn eigen ketels)
    Ik spreek regelmatig een keurmeester van een door de regering Aangewezen KeuringsInstantie en die ziet dagelijks meerdere ketels, vaten, leidingen en andere drukhoudende delen. Die zegt heel duidelijk "RVS NIET doen in de modelbouw".
    Met als (deel van de) uitleg:

    Chloride spanningsveld corrosie. Interkristalleine corrosie. Treed met name op boven de 60 graden in warmte beïnvloedde zone. Kan langdurig proces zijn. Een keer teveel ( en leidingwater is al teveel ) chloride en het start.

    Heb al meegemaakt dat het aan de binnenkant van het vat werd ingespoten met kleur contrast en het aan de buitenkant al verkleurde. Zelfs bij laag belaste vaten op circa 2 bar werkdruk stoom.

    Ook duplex en superduplex en 316 en 304 hebben er allemaal last van.

    Volgens ped moet fabrikant een risico beoordeling doen en risico's wegnemen Door een goed ontwerp en materiaalkeuze.

    Overgebleven risico's te vermelden in handleiding met maatregelen.

    Ben benieuwd naar zo'n handleiding. ... en als het niet wordt benoemd is de fabrikant in gebreke als het fout gaat.

    Zelfs een permanent marker heeft normaliter al voldoende chloride in de inkt om het te starten. Ook plakband of pvc kan de bron zijn. ...


    Een modelketel is verder inwendig nagenoeg niet te inspecteren.

    Doe hier Uw voordeel mee.


    Inhoudelijk antwoord wordt op prijs gesteld.
    Want nu het "geknoei" met verkeerd soldeermiddel en verkeerde bewerkingsmethodes regelmatig is aangekaart, lijkt het over te gaan op foute materiaalkeuze.
    groeten van Harm.
     
    John33, Bert V en verfbrander vinden dit leuk.
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Harm,
    dit stukje komt uit het handboek modelstoomketels denk ik ?
    Zelf heb ik dit boekwerk niet dus kan ik daar verder ook geen uitspraken over doen.
    Wat mij dus wel verbaast is dat deze meneer van B. dus zelf een door het samenwerkingsverband-stoomgroepen is aangesteld als ketelkeurder voor de regio zeeland tegen het advies het dezelfde samenwerkingsverband-stoomgroepen ingaat om RVS als ketelmateriaal te gebruiken.
    Hij "adviseert" eigenlijk een RVS ketel in plaats van koper terwijl het handboek modelstoomketels uitgegeven door zijn eigen vereniging zegt dit beter niet te doen....
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Precies John , jij snapt helemaal waarom ik hier de actie van die meneer bekritiseer.
    Helaas laat Hans helemaal niets meer van zich horen.
     
  12. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Geachte heren,

    Deze elke keer weer terugkerende algemene ketelbouw perikelen in de diverse posten van forumleden kunnen misschien beter centraal gevoerd worden in een nieuw te posten draadje hierover.
    Zo kunnen de individuele posten van de forumleden enigszins verschoond blijven.
    Niet dat ik dit NIET van belang vind, maar meer om de boel overzichtelijk te houden i.p.v. verspreid.

    groet René
     
    hanshogendoorn vindt dit leuk.
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Dat klopt helemaal René,
    Door toedoen van 1 off topic vraag in jou verslag is de vervuiling weer toegeslagen.

    Echter naast alle ketel discussies die er al geweest zijn vind ik deze wel de moeite waard van het behouden.
    Immers, lijkt het (aanname, geen conclusie) dat er binnen de SVS met 2 maten wordt gemeten, zoals eerder mij al eerder op leek te vallen.

    Misschien kan de moderator de berichten hier over vanaf de vraag van Hans in een apart topic plaatsen, zodat dit verslag netjes blijft?
    Ik zal het topic zelf wel aanmaken.
     
    hanshogendoorn vindt dit leuk.
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Naar aanleiding van de vraag van HHogendoorn heb ik een apart topic aangemaakt tbv deze vraag.
    Aan de moderator de vraag of hij de reacties op deze vraag die niets met het bouwverslag van René hier in zou kunnen verplaatsen.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Moderatoren lezen niet alles John, (aan)vraag doen middels meld in het 'vervuilde' topic. Je hoeft maar één meld te doen, niet nodig om alle te verplaatsen berichten te rapporteren.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  17. hanshogendoorn

    hanshogendoorn

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Dirksland NL
    Sorry heren, ben een beetje laat met reageren . Heb her en der informatie ingewonnen, in Duitsland en ook bij de svs rekenmeester Jan Berendsen. Ik heb eigenlijk geen melding ontvangen van "niet" doen. Maar aangezien ik geen "rvs of staal lasser" ben(kan) en al een aantal koperen ketels gemaakt heb wil ik toch alles in eigen hand houden heb ik al het materiaal voor de koperen ketel aangeschaft.
    Bedankt toch voor alle info, groet Hans
     
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Wijs..
    Eergisteren toevallig een persbewijs voor de nieuwe 9 liter, 7 1/4 inch loc-ketel ontvangen.
    Nummer 7001 mooi ingeslagen.
    Vorig jaar geen enkel nummer uitgeven (NVM)
    De oudere zelfbouw 5 inch heeft nr 1001. Ook de eerste in 2010.
    Koperen ketel bouwen is prachtig te doen...vind dat heel wat leuker dan een stalen ketel, waarbij je aan gewezen bent op een gecertificeerde (en ook nog goede ) lasser.
    Als je kunt aantonen dat je goed kunt zilversolderen en in samenspraak met keurmeester, kan je een koperen ketel geheel zelf bouwen.
    Koper is mooi te bewerken en de ketels blijven relatief probleemloos.
    Voor een zelfde ketel, maar dan in stalen uitvoering, wordt een lasser gezocht... is derhalve gereed om te lassen.
    Wie weet er nog een goede en gecertificeerde lasser? Liefst met ervaring inzake dergelijke stoomketels.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En waarom heeft dhr van B nu geopperd om jouw ketel van RVS te maken en niet van koper, want DAT was de reden van deze hele discussie?



    Het lijkt me dat daar vast wel een registratie van is.
    De svs keurders moeten tenslotte controleren (en vermelden??) of het certificaat aan hun wensen voldoet.
    Zij kunnen vast ook wel uitleggen welk certificaat die lasser exact moet hebben.
    Is afhankelijk van de pijpdiameter en de andere lasvormen.
    Het ene certificaat is namelijk niet het andere.

    Ik heb ooit pijpen laten lassen door een gecertificeerde lasser.
    Ging allemaal goed totdat stoomwezen het certificaat bekeek en alles afkeurde.
    certificaat was voor diameters vanaf 10 cm en die van mij waren 7,6 cm.
    Ik heb toen 10% moeten laten röntgenen, waarna de lasser ook voor die kleinere diameter zijn certificaat kon aanvragen.

    "gecertificeerde lasser" zegt dus helemaal niets.
     
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Derhalve vraag ik dus om een lasser welke ervaring heeft met dergelijke cat 1 stalen ketels.
    Ik mag aannemen dat een gecertificeerde lasser (of zijn baas) zelf wel weet waar hij voor gecertificeerd en relevant is. In het ketel regelement zijn hier mooie voorbeelden van te vinden.
    Overigens, ik weet dat er verschillende stalen ketel bouwers aan het zoeken zijn naar lassers, met name diegene welke voorheen hun eerdere ketels ook gelast hebben.
    Meeste (alle) bouwers die ik ken, zijn geen nieuwkomers.(behalve ik inzake staal).
    Op de eoa manier zijn die lassers uit het bestand verdwenen. Ook de ketel keurder en (oud) voorzitter van de veiligheidscommissie weten geen namen meer te noemen.
    Uiteraard praten we hier over het hobbysegment. Naar een bedrijf gaan en een plomp geld doneren aan ook KoMo, is voor velen niet te doen.
    Stalen ketel is redelijk traditioneel... ben benieuwd hoe zich dit dan zou moeten ontwikkelen, indien het gekozen materiaal RVS is.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2017

Deel Deze Pagina