Stoomketel

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Imre68, 25 mrt 2009.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Patrijs voor het persen van deksels

    Hierr een verslagje van het persen van deksels etc etc

    Als eerste draaiwerk (de matrijs dus0
    [​IMG]

    Als tweede de Geleider waar het te persen deksel in komt
    [​IMG]

    En als derde de stomp waar mee wordt geperst
    [​IMG]

    Dit is de rand waar het te persen metaal in komt
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik wil niet weer de hele discussie op gang brengen over certificaten en pers bewijzen en zo, maar:

    Bigboat, inderdaad, iedereen is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van zijn/haar stoomketel.
    Echter is er tussen de stoomgroepen onderling, waaronder de Nederlandse vereniging van modelbouwers en de stoomgroep holland een ketelregelement opgesteld.
    Ik heb het dan over ketels die werken BOVEN 3 bar.

    Het is toch alleen maar goed dat er een bouw voorschrift is, een keuringscommissie en iemand die je ontwerp bekijkt, na rekent en zonodig aantekeningen op je ontwerp heeft ?

    Daarbij wordt uitgegaan van de materiaal dikte, soort materiaal (meestal roodkoper) soldeer naden etc.

    Want, je kunt het hier in nederland kul vinden dat zo`n "oude mannen" clubje de regels opstelt, maar Internationaal werkt het ook zo in de stoom hobby wereld.
    In Engeland gaat het net zo, daar is ook regelgeving van kracht waarbij de stoommodelbouw verenigingen de ontwerpen laat door rekenen, keurmeesters voor het afpersen zorgen en dat de 2 jaarlijkse persing gecontroleerd blijft.
     
  3. brainbuster

    brainbuster Guest

    Het keuren bij hobbyclubs is het zelfde als dat mijn buurman(nen) mij gaa(t)(n) voorschrijven hoe mijn tuintje er uit moet zien en hoe hoog het gras mag staan.
    Wettelijk gezien heeft het geen enkele waarde, echter de mensen die de ketel laten keuren DENKEN dat ze zijn ingedekt door het stuk toilet papier dat persbewijs moet heten.
    Ze denken dat ze verzekert en ingedekt zijn met het persbewijs, maar het is niets meer dan een eigenverklaring voor aansprakelijkheid.
    Ik vind het zeer bedenkelijk dat die zgn persbewijzen uitgegeven worden door niet door de wet aangestelde en erkende hobbyclubs / keurmeesters.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mensen doen hun best in vereniging en worden aangepakt omdat het niet perfect is. Veel modelvliegclubs keuren ook vliegtuigen, eigen normen en inzichten, niks wettelijks aan. Toch geeft het een stuk extra veiligheid voor toestel, vlieger, publiek, vereniging.

    Ik zie dat zowel Bigboat als Brainbuster gebanned zijn en tel 1 en 1 bij elkaar op :D
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2011
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Eindelijk iemand die het snapt.....
    Bedankt Ron.

    Baggeraar (Harm) tis allemaal niet zo zwaar als dat het lijkt hoor.

    Maak een duidelijke tekening van je ketel met alle noodzakelijke aanzichten/doosnedes etc.

    Neem contact op met iemand van de veiligheidscommissie van de Nederlandse vereniging van modelbouwers in jou omgeving en stuur je tekening op naar de juiste persoon.
    Die zal je ontwerp narekenen en de tekening terug sturen met op/aanmerkingen.
    Verander de tekening zoals wordt gevraagd en je kunt je materiaal gaan inslaan.
    voordat je gaat zilver solderen even langs bij de keurmeester om je gemaakte delen te laten zien, hij zal geen problemen maken als je netjes hebt gewerkt volgens de tekening.

    Na het solderen zelf afpersen, bij goed gevolg nog een keer afspraak maken met keurmeester zodat hij met zijn pomp/manometer kan persen.
    Dan wordt keurig het nummer in je ketel geslagen en krijg je een persbewijs.
    Daarna met de installatie stoom klaar nog 1x terug om te laten zien dat je veiligheids kleppen op de juiste druk voldoende afblazen, dan krijg je je certificaat.

    Ik houd me hieraan bij mijn ketels boven 3 bar, zo kan/mag ik mijn modellen opstoken en bij publiek rijden.
    Tis geen verzekering, maar wel een controle middel dat je ketel goed en kundig is geconstrueerd volgens de normen van de commissie.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Er gaat helemaal niemand kerven in mijn ketel slaan!!!!!
    Zal, als dat moet een extra plaatje maken en op solderen,waar die in kan hengsten, maar niet in mijn romp.

    Maar bedankt voor de info, zal het kopieren en plaatsen in mijn eigen draadje, dan raak ik het niet kwijt.

    Als het eenmaal zover is zal ik eens kijken wat er een leuke club is.

    groet Harm
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2011
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Rúúúúústig Harm, rúúústig.... Neem een bak koffie van Ad en relax.
    D'r gaat helemaal niemand in jouw ketel cijfers of letters meppen; in een oud draadje is dat al aan de orde geweest.
    Inderdaad ergens waar geen druk op staat wordt wat ingeslagen.
    De voet van de ketel als ik me niet vergis... of inderdaad een apart plaatje.

    Pilletje?
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    geef mij maar een neut :p

    En Roel, wel eens gehoord van "doorslaan" ?
    Dat wordt (werd?) gedaan bij gekeurde plaat,
    bij ieder uit te zagen onderdeel wordt na aftekenen op de plaat (dus voor het zagen) het keur nummer ingeslagen.

    Wil je 10 onderdelen uit een keurplaat halen, wordt het keurnummer dus 9 keer bij geslagen (als het originele nummer niet in een onderdeel komt 10 keer).
    En dat is dus ook bij drukgevoelige onderdelen.

    Weet niet of dit nog steeds zo is, maar vandaar mijn :eek:nweer:
     
  9. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Harm,

    Het wordt nog steeds gedaan, het zgn. overstempelen van het keurnummer, in ieder geval bij het leggen van pijpleidingen.

    groet,

    Paul
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Wow hee,

    relax.....

    bij mijn staande ketel heb ik onderin een massieve ring van brons gesoldeerd om de buitenketel met de vuurkist te verbinden.
    Op die plaats is met kleine slagletters het ketelnummer geslagen....

    Dus niet ergens midden op de plaat, maar daar waar het mogelijk is, en zonodig met een aparte plaat.

    Je kunt voor jou regio het beste contact opnemen met P. van Mourik, keurmeester van regio zuid holland.
    Hij is lid van NVM modelspoorbanen "Stormpolder" Krimpen a/d IJssel.

    Ga daar eens een keer op bezoek, en praat eens met die mensen, ik was daar zelf lid maar vanwege m`n verhuizing naar zuid-oost brabant ben ik daar geen lid meer.
    Kijk eens op Stormpolderrail homepage, ketels van 6 bar in koper zijn daar eerder regel dan uitzondering vanwege het formaat van de meeste locomotieven.

    Suc6 met het ontwerpen van de ketel !!
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Op zich hoeft dit geen kwaad te doen, en het feit dat het nog steeds gebeurt geeft wel aan dat het niet als mogelijke schadebron wordt gezien.
    Het maakt wel veel uit bij wat voor materialen je dit doet. Bij de relatieve taaie materialen (goede vervormbaarheid, hoge breukrek, lage kerfgevoeligheid) kan dit waarschijnlijk probleemloos gedaan worden. Met "brosse" materialen (lage breukrek, erg kerfgevoelig) zou je dit niet moeten doen, maar die worden voor dit soort toepassingen normaal gesproken niet toegepast.

    Groet,

    Ad Bakker
     

Deel Deze Pagina