Stoommachientje Bing 10/141/1

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jasper van Spronsen, 13 jan 2022.

  1. Jasper van Spronsen

    Jasper van Spronsen

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    's Gravenmoer
    Ik heb een stoommachientje, volgens mij een Bing 10/141/1, die ergens uit de jaren 30 komt. De vader van mijn opa heeft het ooit gekocht.


    Mijn opa was iemand die veel knutselde in zijn de kelder, bijvoorbeeld houten speelgoed en hijskranen die werken op elektriciteit. Hij heeft dus zelf aan de machine geknutseld met de spullen die hij voorhanden had. De machine heeft volgens mij wel geleden onder de tijd, sporen van roest zijn bijvoorbeeld aanwezig en mijn overgrootvader/opa heeft het nodige gesoldeerd. Daarnaast is de grondplaat groen geverfd en er lijkt een leiding te zijn verwijderd. Er is ook een as met snaarwiel gemaakt waar ander werktuig op aangesloten kon worden (vroeger scheen dat zo te verwerken in de fabriek). Als ik een compressor met lage druk op de ketel zet, krijg ik het vliegwiel wel lopend.


    Ik zou heel graag het stoommachientje weer in "goede" staat wil hebben zodat het in de woonkamer kan staan en werkt zoals het bedoeld was. Ik zoek daarom iemand die stoommachines kan reviseren en het stoommachientje weer in oude staat kan brengen.


    Bijgaand een aantal foto's van de machine.


    Heeft iemand interesse in dit project of ken je iemand die mij verder kan helpen? Ik hoor het graag!


    Gr Jasper


    IMG_0678.jpg IMG_0682.jpg IMG_0681.jpg IMG_0680.jpg IMG_0679.jpg IMG_0677.jpg IMG_0678.jpg
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  2. Tantaaltje

    Tantaaltje

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwijndrecht
    Mooi oud speelgoed.
    Ik zou het schoonmaken en daarna op de kast zetten.
    De ketel ziet er behoorlijk verwaarloosd en heftig gebruikt uit, die zou ik maar niet meer onder stoom brengen.
    Grote kans dat de bodem nog maar zo dik is als vloeipapier.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooie foto's en een leuk project.
    Daar ik ook toegang heb tot het Duitse Dampfforum, heb ik gekeken bij Blech Modellen.
    Ik vond de steunen van de aandrijfas vreemd, niet van blik.
    Maar ik vond dit citaat:

    Re: Wer weiß was über Bing-Dampfmaschinen.
    #3 Beitrag von Michael Simon » Donnerstag 25. Januar 2007, 22:36
    Hallo Jürgen,
    ja, so ein komischer Flachschieber ist es. Danke für den Hinweis. Der Kessel ist ja so aufgebaut wie das übliche Blechspielzeug aus diesen Tagen. Was mich nur verwundert, ist das die Maschine zum Teil ( Rahmen, Lagerböcke) aus Gußeisen sind und nicht auch nur aus Blech.
    Gruß Micha

    Dus dat klopt, de steunen zijn niet uit blik maar uit gietijzer, dus origineel!

    Over de verwijderde leiding.
    IMG_0681.jpg

    De volgende foto van het Internet laat de leiding van de voedingspomp naar de rechteronderkant in het ketelfront zien, tevens de afsluiter.

    R.jpg

    De machine ziet er niet identiek uit, maar het principe is duidelijk.

    Nu over de ketel.
    Beginnend met onderstaande citaat, waarmee ik kan instemmen.

    Zeker, daar de ketel zacht gesoldeerd is, is deze niet betrouwbaar.
    Op de ketel zit een manometer van 3 atm, houdt in 60% van de schaal is maximaal 2 atm werkdruk.
    Bij deze druk hoort een stoomtemperatuur van ca. 132°C.
    Het vroeger gebruikte lood/tin soldeer had maar een beperkte weerstand tegen verhitting.
    Eigenlijk moet je uitgaan van dat boven de 100°C de verbinding niet meer door de hoge stoomdruk betrouwbaar is.
    Verder nadeel, eenmaal met zachtsoldeer gesoldeerd, kan je niet meer hardsolderen.
    Het mengsel lood/tin vervuilt de zilversoldeer verbinding.

    Voor mij twee opties:
    1 Zoals @Tantaaltje aangeeft, met mijn aanvulling, eventueel de leidingen monteren.
    2 Kiezen voor "onder stoom" en een nieuwe ketel maken uit koper, hardgesoldeerd volgens de laatste richtlijnen.
    Bij het laatste kan ik je alleen ondersteunen, maar niet maken.
    Veel succes met je project. Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    De Wilesco varianten van een dergelijke installatie hebben een werkdruk van 1.5 bar. Misschien had deze ook zoiets? Dat zijn nog vrij onschuldige drukken waar je niet direct enorme bijbels aan reglementen voor door hoeft om tot een goed ontwerp te komen (het is niet mijn bedoeling een nare discussie te starten).

    Zie hier hoe die gemaakt worden, ook nu nog in dun messing en zachtsoldeer gemaakt.



    Ook zou je kunnen kijken naar de aankoop van een vervangings ketel, zie bijvoorbeeld: http://www.wilescowereld.nl/index.php?page=onderdelen#
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Eigenlijk zou je zo'n oudje zover mogelijk origineel moeten laten. Schoon maken en conserveren. Nooit meer onder stoom brengen! Eer je het weet klapt de boel, heb je alleen nog de brokken en met wat pech brandwonden ook. Wil je weten of de machine nog draait zet dan een beetje lucht op de ketel. Zelf heb ik een oude Bing uit de jaren 20. Alleen de sokkel en de haard onder de staande ketel is nog origineel. De ketel is koper geklonken en zacht gesoldeerd. Af en toe mag ze even draaien. Fluit eraf en daar past een afgezaagd fietsventiel in. Paar klapjes met de fietspomp en ze draait. En meer moet je niet willen. Authentiek is zoiets veel meer waard dan met een moderne Wilesco of wat merk ketel ook. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    @k-k, goede opmerking om de machine zover mogelijk origineel te laten.
    Ik ga soms, gezien mijn mogelijkheden, te ver in mijn adviezen.
    Groet. Henk.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Alternatief, een machine zoveel mogelijk correct te houden, houdt niet in, deze niet te herstellen.
    Eerst over mijn eerdere opmerking over lood/tin zacht soldeer.
    De oude machine van mijn stoomboot is ook zacht gesoldeerd.
    Dit niet gedaan met lood/tin maar met zilver/tin, deze heeft een temperatuur bestendigheid van 175°C.
    De kleur van het soldeer is zilverachtig, niet grijs.
    Ik verwacht niet, daar dit dure soldeer destijds voor reparaties werd gebruikt.
    Zilver/tin heeft een hoge smelttemperatuur, 245°C, t.o.v. 183°C voor lood/tin, volgens mij is de hogere smelttemperatuur niet bereikbaar met een soldeerbout verwarmt door een gasvlam.
    Vandaar op de video de dame met een gasbrander, welke wel de hogere temperatuur kan bereiken.
    Voor mij, maar dat is mijn mening, het zou het mooi zijn om:
    - Alle lood/tin solderingen te vervangen door zilvertin, Resist 2 gewoon te koop als loodvrij waterleiding soldeer.
    - Herstellen van de voedingsleiding ø3mm van de voedingspomp naar de aansluiting naar het ketelfront.
    Blijft nog de vraag.

    IMG_0682 detail.jpg

    Aan de bovenkant de vultrechter voor de ketel, maar wat is dat aan de onderkant?
    Ik mis de wisselafsluiter op de ketelwater voeding.
    Maar het kan zijn, dat als de voedingsklep was gesloten, het voedingswater over een afblaasklep werd afgevoerd.
    Voor mij het vreemde, de achter afvoer onder de schoorsteen.
    Waar gaat deze naar toe?
    Sorry voor mijn lange verhaal, maar volgens mij heb je een mooie machine, wat echt een juweeltje is.
    groet. henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, De machine in je Dockyard heb je zelf gebouwd en je weet precies welke materialen je hebt gebruikt. Als er bij je machine een leiding los raakt dan heb je veel minder gevolgen dan dat een ketel het begeeft. De oude Bing kreeg ik in 1968 van een oom. Als 10-jarig jongetje mocht ik soms de ketel poetsen. Begin jaren 70 heb ik de Bing met de kennis van toen draaiend (op stoom) gemaakt. Later viel mij op dat er tinresten onder in de ketel lagen. Dat leek me verdacht en heb het ding niet meer onder stoom gebracht. Eens per jaar ongeveer demonteer ik het lopende werk om de ketel te poetsen. Heb het wel steeds over een Bing, maar die van mij is van Doll&Co. Dacht dat die later is gefuseerd met Bing. Gr. Klaas.

    20220114_201930.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Potter vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas, dat is een mooi model, complimenten.
    Het mooie is, dat de ketel geklonken is volgens de destijdse normen.
    Op de langsnaad staat de dubbele trekspanning, vandaar een dubbele rij klinknagels
    Het soldeer dient nu alleen als een soort van pakking.
    Morgen een afbeelding en verklaring zoeken in een leerboek uit 1926.
    Groet. Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Tantaaltje

    Tantaaltje

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwijndrecht
    Lijkt een centrifugaal ballen regulateur.
    Leiding bij schoorsteen is mogelijk de zuig van de pomp.
    Moet daar die trechter/pan op?
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alleen de gietijzeren sokkel met het cilindrische deel daarop is nog origineel. Na een brand in de Groninger speelgoedwinkel "Het Kinderparadijs" kocht mijn oom Kees de rudimenten van deze machine en liet er bij de kopersmid een nieuwe ketel op zetten. Toen we in 1968 trouwden vroeg oom wat ik graag zou willen hebben. Heb toen deze stoommachine gekregen. De sporen van mijn poetswerk zaten er nog op. Daarnaast ook nog een zilveren suikerschep gekregen. Een machine met een verhaal dus! Welke formules de kopersmid heeft gehanteerd is niet meer te achterhalen. De bodem staat bol naar binnen en is gelijk met de bovenkant van de "rok" naar de vuurhaard geklonken. Hieronder een plaatje uit een catalogus hoe het origineel was. Je ziet dat er ook een ander vliegwiel op zit en de cilinder anders is bevestigd. Excuses voor de afzwaaier in het originele Bing verhaal. Gr. Klaas.

    Stoommachine 321-5-01a.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Dat is toch mooi:
    upload_2022-1-15_12-2-26.png upload_2022-1-15_12-2-39.png
    Ben er zuinig op Klaas.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Nu heeft Jasper dit thema opgestart.
    Stoommachientje Bing 10/141/1
    Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jasper van Spronsen, donderdag om 10:07.

    Maar ik heb hem niet meer gehoort?
    Ik ben benieuwd wat Jasper gaat doen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Jasper van Spronsen

    Jasper van Spronsen

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    's Gravenmoer
    Beste allen,

    Bedankt voor al jullie reacties.

    Een aantal weken geleden heb ik geprobeerd de ketel te verwarmen, gezien de reacties een niet zo'n slimme actie.

    1. Als ik hem lopend wil krijgen moet ik starten met een nieuwe ketel; op maat laten maken of aanschaffen (staan op bol.com: https://www.bol.com/nl/nl/p/wilesco...RUmVpL4UB-1LBe6aN_4RiU40gB6b87xkaAs76EALw_wcB )

    2. Als ik hem niet lopend wil krijgen dan volstaat poetsen en neerzetten.

    Ik ben er nog niet uit wat ik wil doen. Als ik ga voor optie één, bestaan er bedrijven/winkels/personen die dit soort projecten aannemen en veilig kunnen reviseren?
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jasper, Het probleem is dat je er geen originele onderdelen meer bij kunt krijgen. Zoals je ziet is de Wilesco ketel veel moderner met een kijkglas i.p.v. een peilglas.
    In Engeland zit ene Keith Appleton, die oude stoommachines opknapt en restaureert. Of hij kans zie om die van jou aan te pakken en wat daarvan de kosten zijn zou je even bij hem kunnen vragen.
    https://www.mainsteam.co.uk/mainsteammodels-contact
    Geen idee of er in Nederland, of eventueel Duitsland ook mensen zijn die dit soort reparaties uit voeren.
    Destijds heb ik mijn oude Doll met wat meegeleverde oude onderdelen weer draaiend gekregen, maar zou het een volgende keer anders doen. Alleen maar schoon en gangbaar maken en conserveren.
    Laat je de machine weer draaien op stoom, dan duurt het maar even dat de ketel weer lelijk wordt. Daarna ben je weer uren zoet met schoonmaken en poetsen. Solderen aan dat oude spul is een crime en meestal knapt het er niet van op. Moet je echt spulletjes voor hebben. Maak eventueel van een oude koelkastcompressor een luchtpompje en laat het spul op lucht draaien. Wordt het in ieder geval niet vuil en heb je geen brandsporen. Kijk maar of je iets met deze info kunt. Gr. Klaas.
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina