Stoommachine “Vesta”

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door CP1, 7 mrt 2021.

  1. CP1

    CP1

    Lid geworden:
    6 mrt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nbr
    De tekeningen van de NVM vielen 10 (!) jaar geleden op de deurmat. Onlangs ben ik begonnen aan de bouw van de machine. Dat heeft even geduurd... De reden: sinds kort heb ik een CNC draaimachine en had wat te maken nodig om in de “flow” te komen om de machine in te stellen, gereedschappen inzetten, inmeten en programma’s schrijven. Toen dacht ik aan de tekening, en kon ze nog terug gevonden krijgen ook.
    inmiddels zijn de eerste onderdelen gemaakt, en ik wil de foto’s graag met jullie delen. Ik hoop hier een levend topic van te maken, op naar een draaiende “Vesta”.
    A3340AA9-EABD-427B-9535-30AD4CFB75E4.jpeg
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. CP1

    CP1

    Lid geworden:
    6 mrt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nbr
    De Vesta is een ééncilinder met boring van 20mm en slag 35mm. Ik heb wel wat ontwerp aanpassingen gemaakt, zodat de delen geschikt zijn om op mijn machine te maken. Hier nog een foto van de drijfstang, uit één stuk gemaakt. Materiaal is alu 7075. 40D3B646-0C73-406D-88C4-7E05D0E7A5A7.jpeg
     
  3. CP1

    CP1

    Lid geworden:
    6 mrt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nbr
    Gisteren nog een paar onderdelen gemaakt. De zuigerstang en zuiger. De stang is ook gedraaid, maar misschien nog niet glad genoeg. Misschien nog een half uurtje schuren in de schroeftol.
    Vraagje aan de stoom-kenners: wat wordt er meestal gebruikt als pakkingmateriaal in een gland? Ik heb een proefje gedaan met een o-ring, en aandrukken met glans tot die net wel, net niet klemt.
    6E0A8C6E-E252-44F5-95FE-F0D00D52A917.jpeg
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.547
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Allereerst mijn complimenten op de wijze waarop je de drijfstang uit aluminium hebt gemaakt, bericht #2.
    Volgens mij aan de bewerking te zien, heb je eerst het voormateriaal op de draaibank tussen de centers gedraaid en vervolgens op de freesbank verder bewerkt
    Een zodanige lengte draaien van een aluminium as zonder ondersteuning van een meedraaiend center zou echt een kunststuk zijn.
    Kan jij aangeven hoe je dit bijzondere onderdeel gemaakt hebt?

    Waarom maak je je het zo moeilijk.
    Een zuigerstang uit zilverstaal, of anders uit AISI 304, Werkstoff 1.4301, hebben een uiterst glad oppervlak.
    De gaffel zit toch op de stang, evenals de zuiger, op de stang geschroefd.

    Nu kom ik bij de zuiger.
    1 Uit welk materiaal is deze vervaardigd?
    Of je nu de machine onder lucht of onder stoom laat lopen, je hebt altijd problemen met vocht.
    IJzer en aluminium zijn gevoelig voor vocht en door de oxidatie gaat de zuiger klemmen in de boring.
    Messing heeft dit minder, brons eigenlijk niet.
    Ondanks het voordeel van brons, maak ik mijn zuigers uit messing.
    2 De zuigervorm. op bericht #3 staat een holle zuiger.
    Bij een holle zuiger hoort een bolle bodem om de schadelijke ruimte te beperken, andersom een hol bovendeksel.

    Boven- en onderdeksel verkleind.jpg

    Over schadelijke ruimte heb ik een .pdf bijgevoegd.

    Op de laatste foto is een pakkingdrukker te zien.
    Ik heb geëxperimenteerd met:
    - graffietkoord, buiten dat alles zwart was, geen voordeel.
    - met O-ring, binnen de kortste keren lekken, daar eigenlijk niet op dichting nastelbaar.
    - pakkingbus vullen met opgerold teflonsnoer, de dunne blauw voor water. Door aandrukken van de pakkingdrukker is de dichtheid en de weerstand te regelen.
    Denk er wel aan, een stopbus pakking is dicht, omdat die lekt.
    Door de kleine lekkage wordt de pakking gesmeerd en oververhitting voorkomen.
    Hopelijk heb ik je vraag beantwoord.
    Groet, Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter vindt dit leuk.
  5. CP1

    CP1

    Lid geworden:
    6 mrt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nbr
    Beste Henk,
    Bedankt voor je reactie, en antwoord. Het schadelijke ruimte verhaal is duidelijk. Misschien maak ik nog een vulstukje voor de zuiger. Doel was om de heen en weer gaande onderdelen minder massa te geven, en k vond het leuker om zo te maken ;-) Het materiaal is rvs304, dus van corrosie daar geen last.
    Nou dan is het een kunststuk, want ik had toen nog geen center... De drijfstang heb ik gemaakt uit rond 20. Eerst het gedeelde lagerblok gefreesd. Daarna stukje afdraaien, materiaal verder uit de klauwplaat trekken en weer een stukje draaien, nog stukje doortrekken en weer draaien. Tot de lengte voldoende is om het andere eind te draaien. Dan uitlijnen op het lagerblok en het gat boren en platte kanten frezen. Maar ook jouw manier is mogelijk. Eerst materiaal draaien tussen centers en dan het freeswerk uitvoeren.

    groeten, Corjan
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. CP1

    CP1

    Lid geworden:
    6 mrt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nbr
    Gisteravond nog een aantal setjes bouten gemaakt. Geen zin in televisie kijken, en ook niet om boutjes te bestellen. Zelf maken is leuker: C7FC8C0E-55B3-48D4-B38B-F5B376E21995.jpeg
     
    pat1311, JeroenDorr, Potter en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.547
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat zijn mooie borstbouten.
    Volgens sommigen kan je alles kopen, maar het vinden/kopen van de juiste modelbouwbout geschikt voor een model stoommachine is bijna een utopie.
    Ik maak de borstbouten voor mijn machines ook zelf, M3 voor de kruishoofden en M2 voor de gaffels van de Stephenson schaar.
    In de schaar gebruik ik boutjes M2. slw 3mm met een steellengte van 15mm.
    Ook deze draai ik met de "uittrek" methode, 5mm in lengte op maat draaien, vervolgens per 5mm verder.
    Over het gewicht van de bewegende delen hoef je je geen zorgen te maken.
    De massa van de beide vliegwielen is vele malen groter.
    Wel nog een vraag, ga je op lucht of op stoom werken?
    Groet, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. CP1

    CP1

    Lid geworden:
    6 mrt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nbr
    Dit apparaat gaat op lucht draaien. Stoom is niet zo mijn ding om mee te werken. Ik maak dan liever nog een keer een machine ipv een stoomketel met appendages. Of een Stirling heteluchtmotor, die staat ook nog op het verlanglijstje.
    Over het gewicht maak ik me geen zorgen, maar in de trend van deze tijd is energiebesparing = massa verkleinen. Als het lichter kan, dan doen we het. Misschien wordt de Nmax. wel formule 1 waardig ;-)

    Vorige week de cilinder gemaakt. Uit één stuk met de poorten er in geboord, aan de uiteinden met een freesje een groefje getrokken naar de cilinder. De deksel dicht het geheel weer af. De boutjes hebben ook hun plaats gevonden.

    Veel bouwplezier allemaal!
    Vesta-12.jpg
    Vesta-11.JPG
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.547
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Duidelijk, geen vragen meer.
    Groet, Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. michela

    michela

    Lid geworden:
    12 mrt 2024
    Berichten:
    5
    Locatie:
    den helder
    hallo alle maal ik ben michel ben hier net nieuw
    is er ook een foto dat hij afgebouwt is
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina