Allereerst mijn complimenten op de wijze waarop je de drijfstang uit aluminium hebt gemaakt, bericht #2.
Volgens mij aan de bewerking te zien, heb je eerst het voormateriaal op de draaibank tussen de centers gedraaid en vervolgens op de freesbank verder bewerkt
Een zodanige lengte draaien van een aluminium as zonder ondersteuning van een meedraaiend center zou echt een kunststuk zijn.
Kan jij aangeven hoe je dit bijzondere onderdeel gemaakt hebt?
De zuigerstang en zuiger. De stang is ook gedraaid, maar misschien nog niet glad genoeg.
Waarom maak je je het zo moeilijk.
Een zuigerstang uit zilverstaal, of anders uit AISI 304, Werkstoff 1.4301, hebben een uiterst glad oppervlak.
De gaffel zit toch op de stang, evenals de zuiger, op de stang geschroefd.
Nu kom ik bij de zuiger.
1 Uit welk materiaal is deze vervaardigd?
Of je nu de machine onder lucht of onder stoom laat lopen, je hebt altijd problemen met vocht.
IJzer en aluminium zijn gevoelig voor vocht en door de oxidatie gaat de zuiger klemmen in de boring.
Messing heeft dit minder, brons eigenlijk niet.
Ondanks het voordeel van brons, maak ik mijn zuigers uit messing.
2 De zuigervorm. op bericht #3 staat een holle zuiger.
Bij een holle zuiger hoort een bolle bodem om de schadelijke ruimte te beperken, andersom een hol bovendeksel.
Over schadelijke ruimte heb ik een .pdf bijgevoegd.
wat wordt er meestal gebruikt als pakkingmateriaal in een gland?
Op de laatste foto is een pakkingdrukker te zien.
Ik heb geëxperimenteerd met:
- graffietkoord, buiten dat alles zwart was, geen voordeel.
- met O-ring, binnen de kortste keren lekken, daar eigenlijk niet op dichting nastelbaar.
- pakkingbus vullen met opgerold teflonsnoer, de dunne blauw voor water. Door aandrukken van de pakkingdrukker is de dichtheid en de weerstand te regelen.
Denk er wel aan, een stopbus pakking is dicht, omdat die lekt.
Door de kleine lekkage wordt de pakking gesmeerd en oververhitting voorkomen.
Hopelijk heb ik je vraag beantwoord.
Groet, Henk