Stoommachine D20

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Polite, 22 apr 2016.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    hallo en ieder,

    Vandaag de stoommachine maar weer eens aan de praat gebracht, na 20 jaar. Ging niet helemaal goed. Manometer werkt niet meer. En het lekte bij de fluit. Bij afkoeling, kon ik deze er eenvoudig afpakken. Lijkt me niet goed. Tijd voor een nieuw keteltje??

    Groet,

    Polite.
     
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Je verhaal is wel heel summier.
    Heeft de machine wel gedraaid?
    Of lekte de boel dusdanig dat verder op druk brengen geen goed idee was?

    De fluit aansluiting zit waarschijnlijk gesoldeerd, dus is het mogelijk deze schoon te maken en opnieuw vast/dicht te solderen.
    De manometer, heb je in principe niet nodig.
    Maar deze kan ook uit elkaar, misschien dat een badje azijn wonderen doet?
    Heel veel kan er niet kapot aaneen manometer, alleen als er vocht in heeft gezeten en er vrieskou bij is gekomen kan de bourdonbuis kapot zijn.
    Maar vaak staat de wijzer dan ook al op een rare waarde zonder druk.
     
  3. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @John33 , mijn berichtgeving was inderdaad wel wat summier. Bij nadere inspectie blijkt er een "los" onderdeel in de ketel gesoldeerd te zijn wat is losgeraakt. Op het "los" onderdeel is vervolgens weer de fluit op gemonteerd. Door het lekken bij de soldeerverbinding heeft wellicht de ketel te weinig druk opgebouwd waardoor de manometer niet werkte. We gaan eerst maar eens aan het solderen.

    Bedankt voor je reactie

    Groet,

    Polite
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Maak wel de onderdelen eerst goed schoon en gebruik het juiste soldeer- en vloeimiddel. Ander heb je kans dat bij een beetje druk en temperatuur de boel weer loslaat. En dat zal je niet willen. Zelf heb ik nog een oude machine die is samengesteld van rudimenten gered uit een boedel na de brand in het Kinderparadijs te Groningen, dacht in 1932. Van origine is het een Doll&Co uit 1929. Mijn vader's oudste broer heeft er een nieuwe geklonken roodkoperen ketel op laten maken. Als kind mocht ik hem wel eens poetsen en toen we in 1968 trouwden vroeg oom Kees wat ik graag zou willen hebben. Beetje vreemd huwelijksgeschenk, maar na 48 jaar nog steeds in staat om te lopen. De nippel van de fluit heeft dezelfde draad als een fietsventiel. Daar zet ik af en toe een afgezaagd ventiel in en daarop de fietspomp. Bevalt beter dan de machine iedere keer weer schoon te moeten maken en te poetsen. Zit een dubbel werkende cilinder op. In het vliegwiel zit helaas een beetje onbalans. Kun je geen plaatje laten zien van jouw machine? Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
  5. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo Klaas,

    Dat is ook een heel fraai stoommachientje!! Een heel oudje als ik dat zo lees. Nooit weer weg doen!! Tja, kinderparadijs, krijg ineens weer herrineringen!! Haha.

    Aangezien mijn i-pad een update heeft ondergaan, werkt mijn foto verklein programma niet meer. Maar iets anders voor gaan zoeken. Maar heb je een E-mail gestuurd met foto's.

    Groet,

    Polite
     
  6. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo,

    Mannen bedankt voor jullie reactie(s)!!

    Na het een en ander goed schoon gemaakt te hebben, ben ik aan het solderen geslagen. Alles weer keurig dicht en warempel de manometer werkt ook weer!!

    Ben er blij mee, want het is een erfstukje!!

    Groet,

    Polite
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Mooi man,
    nu nog een filmpje van de draaiende machine ?
     
  8. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @John33 , heb een filmpje gemaakt op mijn gsm. Maar krijg het op de een of andere manier niet op het forum.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    misschien eerst op youtube zetten, anders op facebook en dan de link plaatsen op mbf.
     
  10. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Staat waarschijnlijk privé en is door niet Facebookers, zoals ik, niet te openen. Gr. Klaas.
     
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Voor wel facebookers ook niet :(

    Groeten Jef
     
  13. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Facebook staat inderdaad op prive. Als het daardoor komt dat het filmpje niet te zien is, dan houdt het op. Heb van alles geprobeerd, maar verder lukt het me niet.

    Groet,

    Polite
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    in feestboek bij je bericht op het woord "video" drukken in de regel " video van polite" of iets soortgelijks.
    dan opent de video in een ander tabblad.
    Klik op de adresregel helemaal bovenin en copy, ga naar dit forum en paste die adresregel. Volgens mij kan men dan wel die video zien.
     
  15. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @Baggeraar , heb wat geprobeerd. Volgens mij is de link die ik geplaatst had, het filmpje nu wel te zien.

    Groet,

    Polite
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2016
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    het is nu wel zichtbaar.
     
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Mooi dat het gelukt is. Weer een ervaring rijker!!
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi machientje Polite! Loopt lekker rustig zonder haperingen. Je hebt eer van je werk. Weer eens iets heel anders dan RC scheepjes. Gr. Klaas.
     
  19. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo Klaas,

    Bedankt voor je compliment!! Stoommachientje loopt weer als vanouds. Op het filmpje nagnoeg niet te zien, maar het "veertje" naar de balansgewichten was niet meer aanwezig. Dit is inmiddels hersteld.

    En inderdaad weer heel wat anders dan RC boten. Maar zeker niet minder leuk!

    Groet,

    Polite
     
  20. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    firstwilesco en Bert V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina